Po roku 2000 (masowo w 2001) w celu obniżenia kosztów eksploatacji, w postaci wydłużenia cyklów międzynaprawczych, ograniczono prędkość dopuszczalną liczonej w tysiącach populacji wagonów rodziny Y.
Dla wagonów o prędkości dopuszczalnej powyżej 120 km/h cykl między naprawami rewizyjnymi wynosił 18 miesięcy.
Dla wagonów o prędkości dopuszczalnej do 120 km/h cykl zamykał się na 24 miesiącach (pomijając potencjalną możliwość odroczenia rewizji o 3 miesiące).
Jako że w numerze inwentarzowym wagonu w czwartej grupie cyfr zakodowana jest prędkość dopuszczalna, przy jej zmianie konieczna była zmiana numeru inwentarzowego wagonu, tj. przenumerowanie do nowych grup wraz z nadawaniem kolejnych numerów w grupie.
Wagony z grup 30/38/40/48/70/78/80/81/88 przenoszono do grup 00/08/10/18. Potencjalnie również poza degradacją "prędkościową" w niektórych egzemplarzach unieczynniano ogrzewanie parowe i/lub zniesiono możliwość zasilania wielonapięciowego. To również zakodowane jest w czwartej grupie cyfr numeru.
Proceder ten dotyczył wszystkich wręcz typów taboru: wagonów 2. klasy (111A/141A i pochodne + budowy NRD), 1. klasy (112A/140A i pochodne), kuszetek (110A i pochodne), barowych (113A), sypialnych (budowy NRD), bagażowych (209C i pochodne), bagażowych z przedziałami 2. klasy (609A i pochodne) i bezprzedziałowych 2. klasy (120A).
Po przejęciu pociągów pospiesznych od Przewozów Regionalnych przez PKP Intercity w ramach porządkowania posiadanego taboru również zachodzą tego typu zjawiska, oczywiście w zdecydowanie mniejszym zakresie.
Dla przykładu przywoływany już w tym wątku wagon typu 112Ag o numerze fabrycznym 16985, wyprodukowany w HCP w 1980 roku.
Fabrykę opuścił z numerem 51 51 19 80 290-5 i jak doniósł
@Krzysztof Koj, w 2000 roku z tym właśnie numerem należał do PZ Białystok.
Około 2001 roku został przenumerowany na 51 51 19 10 129-1 (obniżenie dopuszczalnej prędkości ze 160 km/h do 120 km/h). Prawdopodobnie wówczas otrzymał barwy zielono-kremowe i serię Azdu (zdeklasowany, jako wagon 2. klasy).
W 2011 roku (papierowo być może w 2010) doszło do kolejnej zmiany numeru, tym razem na 50 51 19 08 183-2 (zamiana zasilania na jednonapięciowe). Prawdopodobnie powrócił do barw czerwono-kremowych, ale na 100% nie jestem tego w stanie potwierdzić. Nie wiem też, czy w trakcie kolejnych napraw rewizyjnych nie otrzymał malowania TLK bądź IC. Internet wykazuje jego udział w ruchu jeszcze w sezonie letnim 2015 roku. A już w styczniu 2016 r. został wystawiony w przetargu na sprzedaż "wraków wagonów". Zapewne jego historia się już zakończyła.