No to po kolei:
Nie mam zamiaru udowadniać kwadratury koła...
I słusznie, bo tego się udowodnić nie da.
Nie, to nie wynika z przyporządkowania wyjść, które Kolega zacytował.
Owszem, to właśnie wynika, co napisałem.
Wyjścia dekodera nie są tożsame z przyciskami na manipulatorze.
A czy gdzieś napisałem, że jest inaczej? Nieporozumienie może wynikać z tego, że pisząc o włączeniu F0 miałem na myśli włączenie
wyjść świateł przednich/tylnych, a nie samo naciśnięcie przycisku świateł na manipulatorze. Wyjścia świateł nie mają swojego specyficznego symbolu, w przeciwieństwie do wyjść dodatkowych, oznaczanych jako AUX1, AUX2 itd.
Podczas jazdy manewrowej powinno być załączane tylko wyjście F0przód, niezależnie od kierunku jazdy.
Tylko że wtedy światło po stronie maszynisty będzie świecić się
tylko z przodu, bo zgodnie z tabelą wyjście F0
przód (F0f) włącza
tylko światło przednie, światło tylne jest włączane wyjściem F0tył (F0r). Pytanie tylko, które: lewe czy prawe? No i tu mam wątpliwość. Zgadzam się z kolegą
@Kamilb:
a co jak będzie dobrze, tylko ten kto pisał inaczej rozumie strony lewa, prawa

?
I dlatego napisałem
Przy takim układzie, o ile dobrze rozumiem znaczenie określeń "prawa" i "lewa", po włączeniu tylko F0, przy jeździe do przodu będzie świeciło się wyłącznie światło przednie po stronie maszynisty, a po zmianie kierunku wyłącznie światło tylne po stronie pomocnika
Miałem na myśli włączenie
wyjść świateł przednich/tylnych, co zwykle dzieje się po naciśnięciu przycisku świateł przy dekoderze z fabrycznym (producenta dekodera) mapowaniem. Ja rozumiem "prawa" i "lewa" strona tak, że patrzymy na model w kierunku jazdy w przód (kominem do przodu) i "prawa" strona jest po stronie maszynisty (zarówno z przodu, jak i z tyłu), a "lewa" strona jest po stronie pomocnika (też z przodu i z tyłu. Przy moim rozumieniu, po włączeniu wyjścia świateł przednich będą się świeciły
na zmianę z przodu
lub z tyłu (zależnie od kierunku jazdy) światła białe
po przekątnej parowozu. Jeżeli moje rozumienie stron parowozu jest błędne, to po włączeniu wyjścia świateł przednich będzie tak samo, ale zawsze
po stronie maszynisty. W obu wypadkach trzeba jeszcze włączyć
drugie światło, żeby przy jeździe manewrowej
zawsze świeciły się
dwa światła, jedno z przodu i jedno z tyłu - do tego potrzebne jest włączenie odpowiedniego AUX1 lub AUX2.
Czy jest ono zawiłe, to już sprawa gustu
Moim zdaniem już to, co napisałem wyżej w sprawie zmapowania przycisku do włączenia świateł manewrowych jest dość zawiłe. A do tego, żeby uzyskać zwykłe światła do jazdy pociągowej (dwa z przodu lub dwa z tyłu, zależnie od kierunku jazdy) trzeba zrobić tak, żeby
przycisk świateł włączał, oprócz odpowiedniego wyjścia świateł przednich/tylnych,
także AUX1 lub AUX2, zależnie od kierunku. Jak wspomniałem wyżej, nie jest to standardowe mapowanie dekodera, jakie dostajemy w nowym dekoderze.
Niezależnie od tych niuansów, w każdym współczesnym dekoderze można będzie zaprogramować poprawne światła manewrowe dla tej lokomotywy i poprawne oświetlenie czoła i końca składu przy jeździe w kierunku zasadniczym danego szlaku.
Tu pełna zgoda.
A użytkownik może je sobie włączać lub nie, zgodnie z realiami epoki - zapewne model będzie wydany w różnych epokach, weźcie to też pod uwagę.
Akurat w tym zakresie nic się nie zmieniło w kolejnych epokach, od III do V, sygnały światłami lokomotywy były i są takie same. Jedyne, co się zmieniło, to to, kiedy należy je stosować: dawniej (generalnie w epoce III i IV) światła włączano tylko w nocy lub przy ograniczonej widoczności w dzień (mgła, ulewa, śnieżyca). Obecnie światła włącza się zawsze, niezależnie od pory dnia i widoczności. Ale nie wpływa to w żaden sposób na rozwiązania obwodów świateł, ani w prawdziwej lokomotywie, ani w modelu.