• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Pierwsza makieta garażowa - plan

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
8.260 150 3
Te 3 i 4 komorowe to z jakimi chcesz kolorami?
Dlaczego dajesz po 1 wjazdowym na stronę mimo że można założyć ze masz od 2 do nawet 3 torów wjazdowych na stronę?
Czy może chcesz je umieścić przed rozjadami łukowymi (wtedy w tunelach?).
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.227 602 30
Mimo wszystko mam taką propozycję:
Niestety, zupełnie źle. Proszę się zastanowić, jaki sens mają te trzy semafory po prawej stronie zaraz za rozjazdami. Pociąg zatrzymany przed jednym z nich zablokowałby całą stację. Nie mam SCARMa, więc poproszę o schemat całej stacji (albo informację, w którym miejscu w wątku to znajdę) i wtedy mogę coś zaproponować - to, co widać na wycinku z ostatniego posta, to za mało. Jak rozumiem, semafory mają być świetlne.
 
OP
OP
A

Amatorek

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
235 2 0
Te 3 i 4 komorowe to z jakimi chcesz kolorami?
Dlaczego dajesz po 1 wjazdowym na stronę mimo że można założyć ze masz od 2 do nawet 3 torów wjazdowych na stronę?
Czy może chcesz je umieścić przed rozjadami łukowymi (wtedy w tunelach?).
Zacznę od końca. Przed tunelami na górze chciałem dać powtarzacze Sp.
Kolory 3 komorowych wyjazdowych to Czerwony/Pomarańczowy/Zielony
dla S1 (czerwone), S2 (zielone), S4 (pomarańczowe migające), S5 (pomarańczowe stałe) oraz „40 potem Vmax / 100” (S10/S11: zielone + pomarańczowe stałe/migające).

kolory dla 4 komorowych wjazdowych to Czerwony/Pomarańczowy/Zielony/Pomarańczowy
S1=czerwone, S2=zielone, informacyjne pomarańczowe stałe/migające

Co do ilości to nie wiem bo to tylko moja propozycja. zastanawiam się też czy to się zmieści wszystko..
 
OP
OP
A

Amatorek

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
235 2 0
Niestety, zupełnie źle. Proszę się zastanowić, jaki sens mają te trzy semafory po prawej stronie zaraz za rozjazdami. Pociąg zatrzymany przed jednym z nich zablokowałby całą stację. Nie mam SCARMa, więc poproszę o schemat całej stacji (albo informację, w którym miejscu w wątku to znajdę) i wtedy mogę coś zaproponować - to, co widać na wycinku z ostatniego posta, to za mało. Jak rozumiem, semafory mają być świetlne.
tak semafory świetlne a nie kształtowe :)
załączam zatem cały obrazek planu

s_all.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.227 602 30
Coś naszkicowałem, ale zaproponowanie czegoś w miarę realistycznego do tak nierealistycznego układu torów nie jest proste. Założyłem, że:
1) na dole jest stacja,
2) na górze jest coś w rodzaju posterunku odgałęźnego, w dodatku z jedną bocznicą wewnątrz posterunku i drugą bocznicą szlakową,
3) stacja i posterunek odgałęźny nie są ze sobą powiązane, więc przed semaforami wjazdowymi do dolnej stacji oraz przed wszystkimi semaforami posterunku odgałęźnego powinny być tarcze ostrzegawcze,
4) nie są zachowane drogi ochronne za semaforami,
5) nie przewidziano manewrów w kierunku na szlak, dlatego semafory wjazdowe stoją bezpośrednio za ostatnimi rozjazdami stacji.

makieta.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.227 602 30
Bardzo przepraszam kolegę @Amatorek i innych, którzy zainteresowali się tym projektem, ale w moim poprzednim rysunku wkradł się błąd. Pominąłem jedną tarczę ostrzegawczą, dotyczącą semafora na samej górze, nad nastawnią 2. Tarcza powinna stać po lewej stronie przed wjazdem do tunelu. Poprawiłem rysunek i podmieniłem w poprzednim wpisie, więc jeżeli ktoś sobie ten rysunek ściągnął, to należy to zrobić jeszcze raz, by mieć poprawną wersję.
 
OP
OP
A

Amatorek

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
235 2 0
Szanowny Andrzeju,

Bardzo dziękuję za przesłaną propozycję. Niestety układ na makiecie utrudni odwzorowanie propozycji 1:1 ale jutro spróbuję i pokażę jak to wygląda w rzeczywistości, zwłaszcza za tunelami przed stacją ponieważ portale są w połowie rozjazdów BWL/BWR co "delikatnie" wypacza sens 5 komorowych wjazdowych :( No nic - takie to uroki tego układu..
Zastanawiam się też nad tarczami ostrzegawczymi na nasypach - tutaj wraca problem zbyt stromego zbocza :) i nie wiem czy dam radę zamocować aby nie wyglądało całkiem dziwacznie.

Jeszcze raz bardzo dziękuję za poświęcony czas i pomoc.
 
OP
OP
A

Amatorek

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
235 2 0
Wracam z pomiarów w terenie :)

Najpierw ponumerowałem prawie wszystkie semafory/tarcze pomijając te bez jakichkolwiek problemów w usadowieniu.
makietaNN.jpg


Teraz symulacja na makiecie i pojawiają się problemy..

IMG_3015_NN.jpg IMG_3020_NN.jpg

Największy problem jest z semaforami wjazdowymi po obu stronach makiety ponieważ rozjazdy, przed którymi rezydują zaczynają się w tunelu.
To chyba mega abstrakcja jakby usadowić je tam gdzie strzałki dla numerów 1 oraz 2 odchodzą (oczywiście po jednej stronie tylko). Zapewne te semafory są do usunięcia lub założenia, że są w tunelu fikcyjnie zainstalowane?

Semafor numer 3 nie może być usadowiony po prawej stronie zgodnie z planem i musiałem go przenieść na lewą stronę. Chyba takie wyjątki są dopuszczalne prawda? Powody są dwa - pierwszy to w miejscu docelowym będzie kran (to jedyne miejsce na instalację na dolnej stacji a drugi powód to zachodzenie wagonu.




Kolejny problem dotyczy numeru 15. Nie ma opcji na jego instalację z uwagi na brak miejsca i zachodzenie wagonów. Tym samym tarcza numer 12 traci sens prawda?
IMG_3021_NN.jpg

Z resztą jak widzicie powyżej nie ma miejsca na tarcze numer 12 oraz 13. Nawet jak upchnę z montażem na ścianie to czy to będzie dobrze wyglądało?


Ostatnia sprawa to tarcze ostrzegawcze na nasypach numer 10 oraz 16. Wizualnie niezbyt to wygląda :)

IMG_3017_NN.jpg IMG_3016_NN.jpg



Przestroga dla modelarzy - widzicie jak istotne jest planowanie od początku zanim się zacznie prace ;) ale nie można się poddawać (y)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.227 602 30
Najpierw uwagi ogólne:
1) Semafory oznacza się kolejnymi literami alfabetu, a nie liczbami, ale rozumiem, że tu numery są tylko robocze, do zidentyfikowania problemów. Ale zawsze lepiej od razu zastosować prawidłowe oznaczenia wszystkich sygnalizatorów.
2) Na rysunku zaznaczyłem miejsca ustawienia semaforów umownie, rzeczywista lokalizacja musi uwzględnić takie sprawy, jak zachowanie skrajni itp. co może spowodować przesunięcie semafora w tył (w przód nie, bo miejsca ustawienia zaznaczyłem bez zachowania przepisowych odległości od osłanianych miejsc i bliżej już nie można). Ogólnie wszystkie semafory muszą stać przed miejscem niebezpiecznym, np. ukresem najbliższego rozjazdu (jeżeli pierwszy rozjazd za semaforem jest przejeżdżany "z ostrza") lub przed początkiem rozjazdu (jeżeli pierwszy rozjazd jest "na ostrze").
Największy problem jest z semaforami wjazdowymi po obu stronach makiety ponieważ rozjazdy, przed którymi rezydują zaczynają się w tunelu.
To chyba mega abstrakcja jakby usadowić je tam gdzie strzałki dla numerów 1 oraz 2 odchodzą (oczywiście po jednej stronie tylko). Zapewne te semafory są do usunięcia lub założenia, że są w tunelu fikcyjnie zainstalowane?
Jeżeli semafory miałyby być w tunelu, to faktycznie, można je pominąć zakładając, że fikcyjne są w tunelu. Ale tego zdania nie rozumiem: To chyba mega abstrakcja jakby usadowić je tam gdzie strzałki dla numerów 1 oraz 2 odchodzą (oczywiście po jednej stronie tylko).
Semafor numer 3 nie może być usadowiony po prawej stronie zgodnie z planem i musiałem go przenieść na lewą stronę. Chyba takie wyjątki są dopuszczalne prawda? Powody są dwa - pierwszy to w miejscu docelowym będzie kran (to jedyne miejsce na instalację na dolnej stacji a drugi powód to zachodzenie wagonu.
Wyjątki są dopuszczalne, ale muszą mieć uzasadnienie, a tu takiego nie widzę. Semafor 3 trzeba cofnąć na prosty odcinek toru. Nie rozumiem też, dlaczego semafor nie może stać z powodu zachodzenia wagonu na łuku, a żuraw wodny (kran - chodzi o żuraw wodny?) w tym miejscu nie przeszkadza. Nawiasem mówiąc, żuraw powinien stać przed semaforem, żeby parowóz zatrzymany przed semaforem mógł wziąć wodę.
Kolejny problem dotyczy numeru 15. Nie ma opcji na jego instalację z uwagi na brak miejsca i zachodzenie wagonów. Tym samym tarcza numer 12 traci sens prawda?
Nieprawda. Semafor trzeba cofnąć tam, gdzie nie będzie przeszkadzał, jednocześnie należałoby cofnąć też semafor 14, żeby stały obok siebie. Semafory 14 i 15 muszą stać przed ukresem rozjazdu łukowego, przed którym stoją tak, żeby pociąg zatrzymany przed jednym z nich nie przeszkadzał w przejeździe po sąsiednim torze - dotyczy to wszystkich semaforów, nie tylko omawianych dwóch. Odpowiednio trzeba by cofnąć odnoszące się do nich tarcze ostrzegawcze (10 i 11).
nie ma miejsca na tarcze numer 12 oraz 13. Nawet jak upchnę z montażem na ścianie to czy to będzie dobrze wyglądało?
Jak rozumiem, tarcza ostrzegawcza 12 miałaby być w tunelu, bo już rozjazd jest w tunelu. Jeżeli tak, to możemy się umówić, że w tunelu jest fikcyjna tarcza. Tarczę 13 trzeba cofnąć tam, gdzie jest już szerzej lub samą głowicę tarczy zainstalować na wysięgniku, przymocowanym do muru (bez masztu).
Ostatnia sprawa to tarcze ostrzegawcze na nasypach numer 10 oraz 16. Wizualnie niezbyt to wygląda
Na to nic nie poradzę, ale takie sytuacje zdarzają się w realu - sygnalizator umieszcza się na fundamencie wystającym z nasypu. Ale generalnie nasyp powinien być na tyle szeroki, żeby oprócz samego toru zmieściło się na nim wszystko, co potrzeba (np. słupy trakcyjne).
Przestroga dla modelarzy - widzicie jak istotne jest planowanie od początku zanim się zacznie prace
Bardzo słuszna uwaga. (y)
 
OP
OP
A

Amatorek

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
235 2 0
Jeżeli semafory miałyby być w tunelu, to faktycznie, można je pominąć zakładając, że fikcyjne są w tunelu. Ale tego zdania nie rozumiem: To chyba mega abstrakcja jakby usadowić je tam gdzie strzałki dla numerów 1 oraz 2 odchodzą (oczywiście po jednej stronie tylko).
Tu miałem na myśli zostawienie semafora 1 lub 2 w lokalizacji jak na zdjęciu ale tylko po jednej stronie bo postawiłem dwa z uwagi na pojawienie się dwóch torów po rozjeździe w tunelu (tunel w środku widać na 2 zdjęciu niżej). Stąd te strzałki na pozostawienie jednego bądź drugiego. Ustalmy zatem, że te semafory nie zostaną zamontowane bo lądują fikcyjnie w tunelu.

Wyjątki są dopuszczalne, ale muszą mieć uzasadnienie, a tu takiego nie widzę. Semafor 3 trzeba cofnąć na prosty odcinek toru. Nie rozumiem też, dlaczego semafor nie może stać z powodu zachodzenia wagonu na łuku, a żuraw wodny (kran - chodzi o żuraw wodny?) w tym miejscu nie przeszkadza. Nawiasem mówiąc, żuraw powinien stać przed semaforem, żeby parowóz zatrzymany przed semaforem mógł wziąć wodę.
Dobrze. Spróbowałem zatem to jakoś zmieścić i efekt jest taki jak niżej - na styk. Nie sądziłem, że dozwolone jest takie umieszczenie tuż za kranem wodnym bo widoczność lekko pogorszona tego semafora numer 3.

IMG_3024_NN.jpg

Nieprawda. Semafor trzeba cofnąć tam, gdzie nie będzie przeszkadzał, jednocześnie należałoby cofnąć też semafor 14, żeby stały obok siebie. Semafory 14 i 15 muszą stać przed ukresem rozjazdu łukowego, przed którym stoją tak, żeby pociąg zatrzymany przed jednym z nich nie przeszkadzał w przejeździe po sąsiednim torze - dotyczy to wszystkich semaforów, nie tylko omawianych dwóch. Odpowiednio trzeba by cofnąć odnoszące się do nich tarcze ostrzegawcze (10 i 11).
Semafory cofnięte. To jedyne miejsce na umiejscowienie numeru 15.
IMG_3027_NN.jpg

Tarcze 10 i 11 cofnięte i o ile z 10 nie widzę problemu bo będzie za mostem to 11 pojawi się tuż za semaforem numer 6 i tutaj pojawia się pytanie czy nie za bliska odległość?

IMG_3028_NN.jpg IMG_3029_NN.jpg


Jak rozumiem, tarcza ostrzegawcza 12 miałaby być w tunelu, bo już rozjazd jest w tunelu. Jeżeli tak, to możemy się umówić, że w tunelu jest fikcyjna tarcza. Tarczę 13 trzeba cofnąć tam, gdzie jest już szerzej lub samą głowicę tarczy zainstalować na wysięgniku, przymocowanym do muru (bez masztu).
Jak dobrze rozumiem to tarcza 13 nawiązuje do semafora numer 9. Tarcza ta zmieści się tak jak na zdjęciu powyżej i zastanawiam się czy nie wyląduje właśnie na murze zamiast na maszcie bo wygląda to dziwnie.

Na to nic nie poradzę, ale takie sytuacje zdarzają się w realu - sygnalizator umieszcza się na fundamencie wystającym z nasypu. Ale generalnie nasyp powinien być na tyle szeroki, żeby oprócz samego toru zmieściło się na nim wszystko, co potrzeba (np. słupy trakcyjne).
Dokładnie o fundamencie pomyślałem nie będzie to mocno raziło z tego co obserwuję na makiecie.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.297 48 1
Generalnie w takim układzie trzeba być elastycznym...
Przy fikcyjnym torcie próbować zachować jak najwięcej realizmu.
Pokombinować, przesunąć i dopasowywać tak, aby "stykło".
Na przykład niekoniecznie trzymać się środka.:p

IMG_3024_NN.jpg
Pierwotnie, co widać na planie, rozjazdy łukowe na obu głowicach dolnej stacji nie były projektowane w tunelu.
Później, podczas prac zostały do niego "schowane".
Miło, że kol. Andrzej znalazł jakieś rozwiązanie dla oznakowania tego całego układu.
Ja niestety na tym niedostatecznie się znam, żeby nie powiedzieć nie znam.:)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.227 602 30
Tu miałem na myśli zostawienie semafora 1 lub 2 w lokalizacji jak na zdjęciu ale tylko po jednej stronie bo postawiłem dwa z uwagi na pojawienie się dwóch torów po rozjeździe w tunelu (tunel w środku widać na 2 zdjęciu niżej). Stąd te strzałki na pozostawienie jednego bądź drugiego.
Przyznam, że dalej nie do końca rozumiem. Te semafory nie mają ze sobą niczego wspólnego poza faktem, że są semaforami wjazdowymi do tej samej stacji i znajdują się w podobnej sytuacji. Ale to nie powód, żeby zastanawiać się czy ma zostać jeden, czy drugi. Każdy należy rozpatrywać oddzielnie i niezależnie od drugiego. A podobieństwo sytuacji obu tych semaforów wynika z tego, że oba są na łuku, przed pierwszym rozjazdem, który w obu wypadkach jest łukowy, a oba te rozjazdy są jeszcze w tunelu. Proponując rozmieszczenie semaforów nie brałem pod uwagę tuneli, w realu semafor wjazdowy musi stać przed pierwszym rozjazdem stacji i kropka. Jeżeli to miejsce jest w tunelu, to semafor ustawia się w tunelu i tyle (jeżeli tunel jest bardzo krótki, np. kilkadziesiąt metrów, to można semafor postawić przed tunelem, żeby pociąg nie musiał stać w tunelu). Ale na makiecie oczywiście taki semafor w tunelu można sobie darować. Tak więc zgadzam się z rozwiązaniem:
Ustalmy zatem, że te semafory nie zostaną zamontowane bo lądują fikcyjnie w tunelu.
I to będzie kolejny kompromis modelarski. ;)
Nie sądziłem, że dozwolone jest takie umieszczenie tuż za kranem wodnym bo widoczność lekko pogorszona tego semafora numer 3.
Semafor nie powinien stać tuż przed żurawiem, a raczej żuraw nie powinien stać tuż za semaforem z powodu, który wyjaśniłem wcześniej: parowóz zatrzymany przed semaforem powinien mieć dostęp do wody. Nie może być tak, że trzeba na semaforze podać sygnał zezwalający, żeby parowóz mógł podjechać pod żuraw dla nabrania wody.
11 pojawi się tuż za semaforem numer 6 i tutaj pojawia się pytanie czy nie za bliska odległość?
W realu byłoby za blisko, ale tu uznajemy to za dozwolony kompromis modelarski, zresztą niejedyny i nie największy na tej makiecie. ;)
Jak dobrze rozumiem to tarcza 13 nawiązuje do semafora numer 9. Tarcza ta zmieści się tak jak na zdjęciu powyżej i zastanawiam się czy nie wyląduje właśnie na murze zamiast na maszcie bo wygląda to dziwnie.
Słowo "nawiązuje" nie jest może najszczęśliwsze, tarcza ostrzegawcza odnosi się do semafora i uprzedza maszynistę o wskazaniu semafora, w tym wypadku rzeczywiście tarcza nr 13 odnosi się do semafora wjazdowego 9. Dla wyjaśnienia ew. wątpliwości: o wskazaniach semaforów wyjazdowych zwykle uprzedzają wskazania semaforów wjazdowych, dlatego najczęściej są 5-komorowe, podczas gdy semafory wyjazdowe zwykle są 4-komorowe, a czasami tylko 3-komorowe. Dlatego też przed semaforami wyjazdowymi z reguły nie stawia się tarcz ostrzegawczych. A co do umieszczenia na maszcie lub zamocowanie głowicy semafora/tarczy bezpośrednio na murze, to tam, gdzie jest to możliwe, lepiej ustawić normalny sygnalizator na maszcie, a tylko tam, gdzie jest to absolutnie konieczne (np. nie ma wystarczająco dużo miejsca) zamontować głowicę na murze.
 
OP
OP
A

Amatorek

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
235 2 0
Szanowny Andrzeju,

Proszę wybaczyć ale nie znam nomenklatury na tyle aby móc nawet próbować wejść w dyskusję na temat szeroko pojętej sygnalizacji. Moje słownictwo też nie jest profesjonalne i nie odzwierciedla formalnych oraz technicznych aspektów w wielu zakresach dotyczących prawdziwej kolei. Staram się jak mogę.

Fakt; sztuka kompromisów na tej makiecie wkroczyła na wyższy poziom abstrakcji już w momencie podjęcia decyzji o realizacji układu torów. Cieszę się jednak, że znajduję zrozumienie i nieocenioną pomoc w realizacji projektu. Ciekaw jestem co jeszcze przede mną :)
 
OP
OP
A

Amatorek

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
235 2 0
Proszę o radę jaki wariant wybrać. Myślę nad zagospodarowaniem dolnego prawego rogu makiety (plan we wpisie https://forum.modelarstwo.info/threads/pierwsza-makieta-garażowa-plan.58001/post-1196878)

Mam takie materiały:

IMG_3031NN.jpg



Chciałbym tam zrobić stację tankowania oraz "zakątek" rewizyjny.
Umiejscowienie schodków na pomoście uwarunkowane jest przez konstrukcję podłoża i dlatego układy mogą być dwa w różnych stronach.

pierwszy układ:

IMG_3033NN.jpg



drugi układ:

IMG_3035NN.jpg



Wydaje mi się, że pierwsza opcja jest lepsza z uwagi na zachowaną komunikację - wolna przestrzeń. Obszar ten planuję ogrodzić i zrobić bramę wjazdową. Będzie to wyzwanie ze skrzydłem na krawędzi makiety i podłączeniem serwo :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.227 602 30
Obszar ten planuję ogrodzić i zrobić bramę wjazdową.
Też mi się wydaje, że pierwszy wariant jest lepszy. Czy ten "zakątek rewizyjny" ma służyć parowozom? Jeżeli tak, to warto wykonać kanał wyczystkowy i koniecznie postawić tam żuraw wodny. Żurawie przy torach głównych służyły do uzupełniania wody w parowozach przy pociągach bez konieczności zjazdu do szopy, ale zawsze lepiej parowóz nawodnić w trakcie obrządzania. I jeszcze jedno: takie instalacje na stacjach raczej nie były odgradzane płotem z zamykaną bramą. Wiem, że taka otwierająca i zamykająca się brama to fajny bajer, ale w tym wypadku mało realistyczny.
 
OP
OP
A

Amatorek

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
235 2 0
Dziękuję za cenne uwagi. Rezygnuję z ogrodzenia i bramy. Gdzieś się to zmieści jeszcze :)
Ten "zakątek" ma służyć li tylko spalinowym lokomotywom. Dla parowozów mam zaplanowaną dedykowaną strefę wewnątrz ósemki i tam znajdować się mają:
- żuraw wodny,
- kanał wyczystkowy,
- stanowisko do nawęglania i piaskowania
- na dolnym torze szopa na jeden parowóz z kanałem rewizyjnym oraz wieża cisnień (tu mam opcję odłączenia od szopy i posadowienia gdzieś obok ale nie podjąłem decyzji czy tak będzie. Generalnie mało miejsca jest i nie chcę przesadzić z infrastrukturą. Dużo dała zmiana koncepcji z nasypów na mury oporowe - pojawiło się więcej miejsca. Do tej strefy będzie prowadziła droga z tunelu.

1759057242040.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.227 602 30
Ten "zakątek" ma służyć li tylko spalinowym lokomotywom.
W takim razie ten pomost wydaje się zbędny. On jest przede wszystkim przeznaczony do obsługi parowozów, przy lokomotywach spalinowych z takiego pomostu niewiele da się zrobić. I uprzedzając: gdyby pomost miał służyć np. do mycia, to potrzebny byłby drugi, po drugiej stronie toru.
 

Podobne wątki