• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pendolino PKP Intercity

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.775 569 30
Ciekawe, co jest takiego wartościowego w informacji na stronie, do której link podał kolega Rumcjas-wrocek? Porównanie pendolino z pociągiem DART Pesy jest co najmniej nie fair. DART istnieje na razie chyba tylko na papierze (jeżeli się mylę, to proszę o konkretną informację). Ile miejsc dla pasażerów ma (mieć) DART, a ile ma pendolino? O ile dobrze wiem, DART ma być znacznie krótszy (chyba cztery wagony/człony), więc cena pendolino w przeliczeniu na jedno miejsce chyba nie będzie dwa razy większa. Nie mówię już o parametrach eksploatacyjnych, przede wszystkim prędkość. Ale chyba szkoda sił na tłumaczenie rzeczy, wydawałoby się oczywistych... Niestety, demagogia jest głośniejsza od faktów. Ja osobiście uważam decyzję zakupu pendolino za słuszną w dłuższej perspektywie. Zupełnie inną sprawą jest sposób przeprowadzenia tego przedsięwzięcia. Co do tego można mieć bardzo wiele zastrzeżeń i wątpliwości.

I na koniec: nie ma żadnej homologacji, jest dopuszczenie do eksploatacji, wydawane przez UTK.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.775 569 30

PX48-28

Aktywny użytkownik
Reakcje
108 8 2
Tylko przy warunkach jakie są planowane na następne 10lat to szlakowa w Polsce nie przekroczy 200km/h, to po kiego nam takie sznurówki?
Mam takie pytanko, czym według was różni się obecne ED250 od 31WE KD po za obiciem foteli?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.775 569 30
Myślę, że kolega PX48-28 nie oczekuje rzeczowej odpowiedzi na temat parametrów technicznych obu pojazdów, a pytanie jest zadane kpiąco. Zresztą nie znam szczegółowych parametrów tych pociągów, więc takiej odpowiedzi nie jestem w stanie udzielić.
 

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.681 20 1
Żal w ogóle czytać tego typu porównania. Ja akurat nie jestem za Pendolino, ale pamiętam, że zarówno Newag, jak i Pesa były na wstępnym etapie postępowania przetargowego w konsorcjach z producentami, którzy posiadali stosowne referencje pozwalające sprostać wymogom postawionym w SIWZ potencjalnym producentom - a że te konsorcja ostatecznie nie zdecydowały się złożyć ofert - cóż, trudno. Postępowanie przetargowe nie dotyczyło zakupu składów klasy Dart - a czy mogło/powinno - to już teraz pytanie retoryczne...
Ja byłbym szczerze mówiąc bardziej usatysfakcjonowany zakupem klasycznych składów klasy np. railjet - ale jak to wychodzi w kwestii porównania cen - nie wiem. Po prostu wolę klasyczne składy, zwłaszcza w kontekście obecnej gotowości naszej infrastruktury na przyjęcie i wykorzystanie potencjału zespolonych składów wysokich prędkości.
A już niezależnie od tego co zakupiono najbardziej martwią mnie koszty obsługi zadłużenia z tytułu dokonanego zakupu - dofinansowanie z UE jest dużo niższe niż zaplanowano pierwotnie, przez to (albo dzięki temu?) że udało się zdobyć jakiekolwiek dofinansowanie składy będą musiały się częściej zatrzymywać tracąc swoją przewagę czasu przejazdu na danej trasie, a o jakiejkolwiek racjonalnej polityce taryfowej ze strony PIC ani widu ani słychu. O ostatnich perturbacjach nawet nie wspominam.
Oby ten zakup nie był gwoździem do trumny naszego "narodowego przewoźnika". O ile to co czytałem jest prawdą zapłacili juz 80% wartości kontraktu, zdecydowanie ponad harmonogram płatności, bo się spóźniali z płatnościami na początku, gdy się pojawiły problemy z dofinansowaniem. Czyli większość zapłacona, wszystko stoi w krzakach i nie wiadomo czy wyjedzie w grudniu i zacznie zarabiać chociaż na odsetki....
 

Cobrix

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
185 2 0
Ja mam pytanie do fachowców czy ta ostatnia awantura o dopuszczenie do ruchu ma jakakolwiek zasadność.
Nie polemizuje odnośnie wyboru Pendolino, to kwestia na inna dyskusje. Wyboru dokonano, umowy podpisano i pozostało sie z nich wywiązać. Moze nie wiem wszystkiego, niestety bazuje na tym co podadzą media a jak widać po powyższym artykule spodziewać sie można wszystkiego ale na ta chwile wydaje mi sie ze PKP po fali krytyki szuka jakiegoś kruczka żeby sie z umowy wycofać.
Alstom terminów dotrzymał, to ze Pendolino moze jeździć z prędkościami >=250 jest oczywiste. Jeżdżą za granica, jeździły w PL w czasie testów (bodajże 293km/h). Zarzut ze Pendolino nie ma dopuszczenia, do wymaganej w kontrakcie, prędkości 250 w Polsce z naszymi systemami bezpieczeństwa jest kuriozalny zważywszy na to ze nie ma w PL odcinka szlaku na którym można by to przetestować. Czego oczekuje PKP ? Ze Alstom wybuduje jeszcze szlak? Żaden rozsądny sad nie przyzna w tej sytuacji racji PKP i skończyć moze sie to tylko w jeden sposób - potężne odszkodowanie, czyli kolejne publiczne pieniądze wyrzucone w błoto.
 

PX48-28

Aktywny użytkownik
Reakcje
108 8 2
Nie jest kpiące tylko ciekawi mnie czemu Pendolino jest uważane za lepsze niż przykładowo 31WE, komfort jazdy jest na wysokim poziomie, a prędkość pendolino jest do osiągnięcia tylko po co?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.775 569 30
Niestety, nie mam wiarygodnych informacji co do rzeczywistych przyczyn problemów z dopuszczeniem, a powtarzać plotek nie chcę. Próby prędkościowe się odbyły z sukcesem, nie znam szczegółów dotyczących testów i weryfikacji zgodności tzw. "systemu bezpieczeństwa' (nie jest to prawidłowe określenie, ale potrzebny byłby odrębny wykład na ten temat). Przede wszystkim, jak słusznie zauważył kolega Cobrix, nie ma (i nigdy nie było) mowy o prędkości 250 km/h z polskim systemem sterowania, bo on się nadaje do Vmax = 160 km/h. Powyżej tej prędkości konieczny jest europejski system ERTMS/ETCS. W Polsce istnieją dwa odcinki wyposażone w takie urządzenia, na CMK tzw. poziom 1 (były tam testy z husarzem już w zeszłym roku) i odcinek doświadczalny urządzeń poziomu 2 z Legnicy przez Węgliniec do granicy niemieckiej w Bielawie (linia towarowa z Węglińca w kierunku Horki). Faktem jest, że na żadnym z tych dwóch odcinków nie można się rozpędzić do 250 km/h. Ale ponieważ ERTMS jest systemem europejskim, nie ma moim zdaniem konieczności sprawdzania działania urządzeń pokładowych w Polsce. Dlatego też ja mam wątpliwości, co do prawdziwości powtarzanego do znudzenia przez media twierdzenia, że "systemu bezpieczeństwa nie można przetestować w Polsce, bo nie ma gdzie" i to jest powodem kłopotów z "homologacją".

Jeśli chodzi o porównanie z pociągiem Newagu, to jest to zupełnie inna klasa. Jak pisałem, nie znam szczegółowo charakterystyk obu składów, ale największa prędkość 31WE to 160 km/h. To, że na próbach rozpędził się do 200 jeszcze o niczym nie świadczy, pendolino też jechało około 280, ale nie jest to jego normalna prędkość eksploatacyjna. Co do komfortu, to nie mam doświadczeń ani z 31WE, ani z najnowszą wersja pendolino (jechałem parę razy, ale starszymi pociągami, we Włoszech i w Czechach, i komfort był bardzo wysoki).
 

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.681 20 1
Nadal nie bronię Pendolino, ale komfort jazdy z prędkością 160 km/h w składzie zaprojektowanym do jazdy z prędkością maksymalną 160 km/h będzie się jednak chyba różnić od komfortu jazdy składem z prędkością 160 km/h zaprojektowanym do prędkości maksymalnej 250 km/h.
To teoretyzowanie, bo nie jechałem ani jednym ani drugim...
 

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
11 1 0
"No właśnie" względem pierwszej czy drugiej części mej wypowiedzi?;)
Ostatniego zdania[DOUBLEPOST=1401781012][/DOUBLEPOST]
Ale to jest dezinformacja...

Ale prędkość jest mniejsza, husarz z wagonami to 200 km/h, a nie 250. Ciekaw jestem jednak, jak wyszłoby porównanie cen...
Biorąc pod uwagę aktualną i przyszłą w ci
agu 5 najbliższych lat to czy 200 czy 250 to raczej nie robi różnicy?
 
OP
OP
MichałK

MichałK

Znany użytkownik
Reakcje
880 9 4
Nie jest kpiące tylko ciekawi mnie czemu Pendolino jest uważane za lepsze niż przykładowo 31WE, komfort jazdy jest na wysokim poziomie, a prędkość pendolino jest do osiągnięcia tylko po co?
Na wysokim poziomie ale stawiając obok EN57. Co do Pendolino jechałem kilka razy we Włoszech, a porównując je z 31WE to "małe" nieporozumienie. Inny świat, inna bajka:)
 

PX48-28

Aktywny użytkownik
Reakcje
108 8 2
31WE jest cichy, posiada bardzo dobre tlumienie akustyczne oraz mechaniczne (brak wyboczen, szarpan, itp.) mankamentem moga byc glosno pracujace zawory ukladu hamulcowego. Mysle ze przy obecnej sytuacji Newag moglby popracowac nad jednostkami daleko bierznymi. Musimy pamietac ze na komfort jazdy przedewszystkim wplywa infrastruktura, w mniejszymstopniu sklad. Panowie piszecie ze jechaliscie pendolino, ale ono posiadalo podstawowe wyposazenie i nie bylo okrojone z tego co jest ED250.
 

Podobne wątki