• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozy stojące jako pomniki.

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
#81
W dniu:12.listopada 2014r. spotkaniem władz miasta Tarnowskie Góry przy zabytkowych lokomotywach, zakończyły się definitywnie prace renowacyjne lokomotyw Tp1-18 i SM15-22 zlokalizowanych koło dawnego Technikum Kolejowego.
Właściwie ekipa remontowa zeszła z „placu budowy” 07.listopada 2014r. około godziny 13:00, potem to było tylko koszenie trawy, sadzenie żywopłotu, trochę tłucznia na tory no i najważniejsze: przeniesienie śmietnika w jedynie słuszne miejsce (bo strasznie psuł każde zdjęcie).
Cała zabawa trwała od 2011r. co w epoce digitalno-internetowej budzi zdecydowaną zgrozę, ale głównie zaważyły sprawy proceduralne.
Lokomotywy zostały postawione w okresie świetlanego ustroju w którym takimi pierdołami jak księgi wieczyste, sprawy własnościowe nikt się nie przejmował. Dlatego od 2011 roku trzeba było uregulować wszystkie sprawy własności lokomotyw i gruntu na którym stały, a to wbrew pozorom zajęło dużo czasu. W pewnym momencie miejski konserwator zabytków wstrzymał prace remontowe – na czas wyjaśnienia spraw własnościowych.
T
zw „biała karta” na parowóz Tp1-18, została założona w 1989 roku i znajduje się w Katowicach w siedzibie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W międzyczasie „firma remontowa” rozpoczęła zlecone prace przy naszych lokomotywach, następnie robota im się znudziła, zwinęli się w połowie prac i zniknęli – taki nasz rodzimy klimat, do dnia dzisiejszego są nie do zlokalizowania. W międzyczasie to co zrobili zdążyło się złuszczyć i pokryć rdzą.
Cały czas podaję, że parowóz ma trzy wieki – wiem że to uproszczenie i skrót myślowy, ale tak to wychodzi.
W latach 80-tych, gdy jeszcze na parowozie były tabliczki spisałem sobie dane z tabliczki kotłowej, tabliczki próby wodnej oraz firmowej z tendra i na podstawie tych danych które są również w literaturze stwierdzam, że:
Kocioł parowozu Nr.2852/1900 producent: Berliner Maschinenbau AG vorm. L.SCHWARZKOPF Berlin do parowozu BR 55 088;

Tender parowozu Nr.260/1904 Linke Hofman Werke Breslau do parowozu BR 55 274;
Każda literatura podaje, że parowóz jest LHW Nr.260/1904 BR 55 274.
Z tym to mogło być różnie, gdyż mogło być tak, że do parowozu LHW Nr.260/1904 założono obecny kocioł,
ale również mogło być tak, że do parowozu L.Schwarzkopf Nr.2852/1900 dołączono tender LHW Nr.260/1904.
Pamiętajmy, że parowóz przeżył dwie wojny światowe i różnie mogło być. Gdy wybuchała II wojna światowa miał prawie 40 lat.
Ja osobiście nie liczę na rotacje kotłów w czasach przed wojnami. To dopiero nastało później. W grę wchodziło jedynie „składanie” parowozów z różnych podzespołów i elementów "wojennych rozbitków".
Według mnie nie można uznać danych z tabliczki tendra jako dane parowozu.
Wszystkie tabliczki w międzyczasie oczywiście bezpowrotnie zniknęły z parowozu zabezpieczone przez ……….nieznanych sprawców.
Lokomotywy zostały odrestaurowane dość przyzwoicie jak na skromne możliwości finansowe.
Pomocne okazały się zbliżające się wybory.
Władze miasta Tarnowskie Góry stanęły na wysokości zadania i wsparły finansowo zakup farby i innych materiałów renowacyjnych, dlatego dzięki temu prace nabrały niebywałego tempa i rozmachu.
Byłoby super jakby takie wybory były co pół roku, to można byłoby trochę maszyn odrestaurować.
Na koniec trawę skosili ,żywopłot posadzili, monitoring obiecali, śmietnik przenieśli we właściwe miejsce no i tabor wzrok raduje.

Mała dygresja, SM15-22 wrosła w krajobraz i to jest jej jedyny atut.
W 1971 roku gdy stawiano te dwie lokomotywy w okolicy Tarnowskich Gór była cała masa bezcennych parowych zabytków trakcyjnych to "oni" postawili na pomniku lokomotywę spalinową która dzielnie na PKP pracowała całe 5 lat, bo wyprodukowana w 1965 roku, została zdjęta ewidencji PKP w 1970 roku.
A było w pobliżu tyle bezcennych maszyn, to postawili w 1971 roku spalinówkę – przedstawiciela rodzaju trakcji która dopiero zaczynała swe istnienie i historię na PKP, ale trudno niech stoi.

Nie z wszystkim się zgadzam co zostało zrobione, ale muszę stwierdzić, że ci którzy pracowali przy maszynach autentycznie byli w to bardzo emocjonalnie zaangażowani i oprócz narzędzi mieli na stanowisku pracy skserowane zdjęcia Tp1 z dawnych lat do porównania i prowadzili burzliwe dyskusje o detalach.
Tp1-18 T.Góry 01.JPG
Tp1-18 T.Góry 02.JPG
Tp1-18 T.Góry 03.JPG
Tp1-18 T.Góry 04.JPG

Więcej zdjęć, szczególnie przedstawiających lokomotywy przed remontem na stronie:

http://www.tp1.tgory.pl;
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
509 18 0
#83
Proszę pamietać, że gdy stawiano obie lokomotywy w tym miejscu tworzony był dworzec autobusowy (funkcjonujacy dotychczas w samym centrum). Trzeba było coś postawić, a obie maszyny nie wymagały inwestycji. Ba, nie trzeba ich było nawet specjalnie dźwigać bo na miejsce dojechały na własnych kołach ciągnięte przez ciężarówki. Na asfalcie długo widoczne były wygniecione kołami ślady. Fajna Wasza robota. I choć z Tranowskimi Górami łączą mnie już tylko wspomnienia to seredczne dzięki za odnowienie zwłaszcza tej parowej maszyny, która niegdyś w swoim rejonie stacjonowania woziła mnie do dziadków.
Gdyby jeszcze obok lokomotyw postawić jak przed laty Ikarusy 66, 556 czy 620... :podstepny:
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
#84
Wydaje mi się, że z dworcem autobusowym to było trochę inaczej. Lokomotywy postawiono w 1971 roku, natomiast wiem, że jeszcze jesienią 1977 roku czynny był dworzec autobusowy zlokalizowany na tzw "małym rynku" (ul.Piastowska). Według mnie dworzec autobusowy budowano pod koniec lat 70-tych XX wieku. W tym czasie powstała też jako nowa ulica Pokoju przed lokomotywami i technikum kolejowym, biegnąca od dworca kolejowego pod most. Wcześniej funkcjonowała tylko ulica Częstochowska. Myślę, że to był ciąg inwestycji: lokomotywy,dworzec,szkoła,ulica. Poniżej budowa dworca autobusowego z lokomotywami w tle, foto 30.01.2012r.
T.Góry 2012.JPG
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
592 11 5
#92
IMG_4194.jpg
IMG_4195.jpg
IMG_4196.jpg
IMG_4197.jpg
ol49-82 Krzyz.jpg

Ol49-82 Krzyż
TKh-5564  torun 31.08.02.jpg

TKh-5564 Toruń 31.08.2002
Tp3-36 Zbaszynek 20.08.02.jpg

Tp3-36 Zbąszynek 20.08.2002
Ty51-183 S p c 21.11.99.jpg

Ty51-183 jak jeszcze znajdował się w Szczecinie 21.11.1999
Ty51-183 s.p.c 26.02.94.jpg

Ty51-183 jak jeszcze znajdował się w Szczecinie 26.02.1994
TKh49-5564 torun.jpg

TKh49-5564 Toruń
lastscanTKh-nr6 Szczecin Glinki 21.11.99.jpg

TKh-nr6 przy dawnej hucie Szczecin Glinki 21.11.1999
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
#98
Jest taki parowóz ze statusem "eksponat" który właściwie ponadplanowo pasuje do cyklu,
a nawet można o nim powiedzieć dawniej, przedwczoraj, wczoraj i dziś.
Jest to Las 49 Nr.27 Fablok Nr.4255/1955 z Z.C. Silesia Lipiny.
Pozwolę sobie przestawić jego losy na cokołach:
Na początku była Poremba Wąsk.

Las 0001.jpg

stacja Poremba Wąsk. foto: sppTKw2 dnia:19.04.1990r.
Las 0002.jpg

stacja Poremba Wąsk. foto: sppTKw2 dnia:19.04.1990r.
Las 0003.jpg

Lokomotywownia GKW Maciejkowice, foto: sppTKw2, dnia:12.06.1993r.
Las 0004.jpg

Lokomotywownia GKW Maciejkowice, foto: sppTKw2, dnia:12.06.1993r.
Las 0005.jpg

stacja Bytom, przystanek osobowy GKW Bytom Wąsk.
foto: sppTKw2, dnia: 20.11.1997r. skład przyprowadzony do stawiania na przygotowanym odcinku toru

Las 0006.jpg

stacja Bytom, okolice peronu przystanku osobowego GKW Bytom Wąsk.
foto: sppTKw2, dnia: 20.11.1997r. stawianie na przygotowanym odcinku toru.

Las 0007.jpg

stacja Bytom, foto: sppTKw2, dnia: 20.11.1997r. stawianie dźwigiem EDK300.
Las 0008.jpg

stacja Bytom, foto: sppTKw2, dnia: 20.11.1997r. po ustawieniu na przygotowanym odcinku toru, jeszcze tylko wagony.
Las 0009.jpg

stacja Bytom okolice peronu przystanku osobowego GKW Bytom Wąsk. dnia: 20.11.1997r. już jako eksponat.
Las 0010.jpg

Lokomotywownia GKW Karb Wąskotorowy foto: sppTKw2 dnia: 03.04.2010r.
Las 0011.jpg

Lokomotywownia GKW Karb Wąskotorowy foto: sppTKw2 dnia: 03.04.2010r.
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
353 0 0
Miałem przyjemność jechać na tej maszynie na trzy dni przed jej wygaszeniem. Niestety kiedy ją widziałem miesiąc temu, nie wyglądała już tak ciekawie.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki