W dniu:12.listopada 2014r. spotkaniem władz miasta Tarnowskie Góry przy zabytkowych lokomotywach, zakończyły się definitywnie prace renowacyjne lokomotyw Tp1-18 i SM15-22 zlokalizowanych koło dawnego Technikum Kolejowego.
Właściwie ekipa remontowa zeszła z „placu budowy” 07.listopada 2014r. około godziny 13:00, potem to było tylko koszenie trawy, sadzenie żywopłotu, trochę tłucznia na tory no i najważniejsze: przeniesienie śmietnika w jedynie słuszne miejsce (bo strasznie psuł każde zdjęcie).
Cała zabawa trwała od 2011r. co w epoce digitalno-internetowej budzi zdecydowaną zgrozę, ale głównie zaważyły sprawy proceduralne.
Lokomotywy zostały postawione w okresie świetlanego ustroju w którym takimi pierdołami jak księgi wieczyste, sprawy własnościowe nikt się nie przejmował. Dlatego od 2011 roku trzeba było uregulować wszystkie sprawy własności lokomotyw i gruntu na którym stały, a to wbrew pozorom zajęło dużo czasu. W pewnym momencie miejski konserwator zabytków wstrzymał prace remontowe – na czas wyjaśnienia spraw własnościowych.
Tzw „biała karta” na parowóz Tp1-18, została założona w 1989 roku i znajduje się w Katowicach w siedzibie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W międzyczasie „firma remontowa” rozpoczęła zlecone prace przy naszych lokomotywach, następnie robota im się znudziła, zwinęli się w połowie prac i zniknęli – taki nasz rodzimy klimat, do dnia dzisiejszego są nie do zlokalizowania. W międzyczasie to co zrobili zdążyło się złuszczyć i pokryć rdzą.
Cały czas podaję, że parowóz ma trzy wieki – wiem że to uproszczenie i skrót myślowy, ale tak to wychodzi.
W latach 80-tych, gdy jeszcze na parowozie były tabliczki spisałem sobie dane z tabliczki kotłowej, tabliczki próby wodnej oraz firmowej z tendra i na podstawie tych danych które są również w literaturze stwierdzam, że:
Kocioł parowozu Nr.2852/1900 producent: Berliner Maschinenbau AG vorm. L.SCHWARZKOPF Berlin do parowozu BR 55 088;
Tender parowozu Nr.260/1904 Linke Hofman Werke Breslau do parowozu BR 55 274;
Każda literatura podaje, że parowóz jest LHW Nr.260/1904 BR 55 274.
Z tym to mogło być różnie, gdyż mogło być tak, że do parowozu LHW Nr.260/1904 założono obecny kocioł,
ale również mogło być tak, że do parowozu L.Schwarzkopf Nr.2852/1900 dołączono tender LHW Nr.260/1904.
Pamiętajmy, że parowóz przeżył dwie wojny światowe i różnie mogło być. Gdy wybuchała II wojna światowa miał prawie 40 lat.
Ja osobiście nie liczę na rotacje kotłów w czasach przed wojnami. To dopiero nastało później. W grę wchodziło jedynie „składanie” parowozów z różnych podzespołów i elementów "wojennych rozbitków".
Według mnie nie można uznać danych z tabliczki tendra jako dane parowozu.
Wszystkie tabliczki w międzyczasie oczywiście bezpowrotnie zniknęły z parowozu zabezpieczone przez ……….nieznanych sprawców.
Lokomotywy zostały odrestaurowane dość przyzwoicie jak na skromne możliwości finansowe.
Pomocne okazały się zbliżające się wybory. Władze miasta Tarnowskie Góry stanęły na wysokości zadania i wsparły finansowo zakup farby i innych materiałów renowacyjnych, dlatego dzięki temu prace nabrały niebywałego tempa i rozmachu.
Byłoby super jakby takie wybory były co pół roku, to można byłoby trochę maszyn odrestaurować.
Na koniec trawę skosili ,żywopłot posadzili, monitoring obiecali, śmietnik przenieśli we właściwe miejsce no i tabor wzrok raduje.
Mała dygresja, SM15-22 wrosła w krajobraz i to jest jej jedyny atut. W 1971 roku gdy stawiano te dwie lokomotywy w okolicy Tarnowskich Gór była cała masa bezcennych parowych zabytków trakcyjnych to "oni" postawili na pomniku lokomotywę spalinową która dzielnie na PKP pracowała całe 5 lat, bo wyprodukowana w 1965 roku, została zdjęta ewidencji PKP w 1970 roku.
A było w pobliżu tyle bezcennych maszyn, to postawili w 1971 roku spalinówkę – przedstawiciela rodzaju trakcji która dopiero zaczynała swe istnienie i historię na PKP, ale trudno niech stoi.
Nie z wszystkim się zgadzam co zostało zrobione, ale muszę stwierdzić, że ci którzy pracowali przy maszynach autentycznie byli w to bardzo emocjonalnie zaangażowani i oprócz narzędzi mieli na stanowisku pracy skserowane zdjęcia Tp1 z dawnych lat do porównania i prowadzili burzliwe dyskusje o detalach.
Więcej zdjęć, szczególnie przedstawiających lokomotywy przed remontem na stronie:
http://www.tp1.tgory.pl;
Właściwie ekipa remontowa zeszła z „placu budowy” 07.listopada 2014r. około godziny 13:00, potem to było tylko koszenie trawy, sadzenie żywopłotu, trochę tłucznia na tory no i najważniejsze: przeniesienie śmietnika w jedynie słuszne miejsce (bo strasznie psuł każde zdjęcie).
Cała zabawa trwała od 2011r. co w epoce digitalno-internetowej budzi zdecydowaną zgrozę, ale głównie zaważyły sprawy proceduralne.
Lokomotywy zostały postawione w okresie świetlanego ustroju w którym takimi pierdołami jak księgi wieczyste, sprawy własnościowe nikt się nie przejmował. Dlatego od 2011 roku trzeba było uregulować wszystkie sprawy własności lokomotyw i gruntu na którym stały, a to wbrew pozorom zajęło dużo czasu. W pewnym momencie miejski konserwator zabytków wstrzymał prace remontowe – na czas wyjaśnienia spraw własnościowych.
Tzw „biała karta” na parowóz Tp1-18, została założona w 1989 roku i znajduje się w Katowicach w siedzibie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W międzyczasie „firma remontowa” rozpoczęła zlecone prace przy naszych lokomotywach, następnie robota im się znudziła, zwinęli się w połowie prac i zniknęli – taki nasz rodzimy klimat, do dnia dzisiejszego są nie do zlokalizowania. W międzyczasie to co zrobili zdążyło się złuszczyć i pokryć rdzą.
Cały czas podaję, że parowóz ma trzy wieki – wiem że to uproszczenie i skrót myślowy, ale tak to wychodzi.
W latach 80-tych, gdy jeszcze na parowozie były tabliczki spisałem sobie dane z tabliczki kotłowej, tabliczki próby wodnej oraz firmowej z tendra i na podstawie tych danych które są również w literaturze stwierdzam, że:
Kocioł parowozu Nr.2852/1900 producent: Berliner Maschinenbau AG vorm. L.SCHWARZKOPF Berlin do parowozu BR 55 088;
Tender parowozu Nr.260/1904 Linke Hofman Werke Breslau do parowozu BR 55 274;
Każda literatura podaje, że parowóz jest LHW Nr.260/1904 BR 55 274.
Z tym to mogło być różnie, gdyż mogło być tak, że do parowozu LHW Nr.260/1904 założono obecny kocioł,
ale również mogło być tak, że do parowozu L.Schwarzkopf Nr.2852/1900 dołączono tender LHW Nr.260/1904.
Pamiętajmy, że parowóz przeżył dwie wojny światowe i różnie mogło być. Gdy wybuchała II wojna światowa miał prawie 40 lat.
Ja osobiście nie liczę na rotacje kotłów w czasach przed wojnami. To dopiero nastało później. W grę wchodziło jedynie „składanie” parowozów z różnych podzespołów i elementów "wojennych rozbitków".
Według mnie nie można uznać danych z tabliczki tendra jako dane parowozu.
Wszystkie tabliczki w międzyczasie oczywiście bezpowrotnie zniknęły z parowozu zabezpieczone przez ……….nieznanych sprawców.
Lokomotywy zostały odrestaurowane dość przyzwoicie jak na skromne możliwości finansowe.
Pomocne okazały się zbliżające się wybory. Władze miasta Tarnowskie Góry stanęły na wysokości zadania i wsparły finansowo zakup farby i innych materiałów renowacyjnych, dlatego dzięki temu prace nabrały niebywałego tempa i rozmachu.
Byłoby super jakby takie wybory były co pół roku, to można byłoby trochę maszyn odrestaurować.
Na koniec trawę skosili ,żywopłot posadzili, monitoring obiecali, śmietnik przenieśli we właściwe miejsce no i tabor wzrok raduje.
Mała dygresja, SM15-22 wrosła w krajobraz i to jest jej jedyny atut. W 1971 roku gdy stawiano te dwie lokomotywy w okolicy Tarnowskich Gór była cała masa bezcennych parowych zabytków trakcyjnych to "oni" postawili na pomniku lokomotywę spalinową która dzielnie na PKP pracowała całe 5 lat, bo wyprodukowana w 1965 roku, została zdjęta ewidencji PKP w 1970 roku.
A było w pobliżu tyle bezcennych maszyn, to postawili w 1971 roku spalinówkę – przedstawiciela rodzaju trakcji która dopiero zaczynała swe istnienie i historię na PKP, ale trudno niech stoi.
Nie z wszystkim się zgadzam co zostało zrobione, ale muszę stwierdzić, że ci którzy pracowali przy maszynach autentycznie byli w to bardzo emocjonalnie zaangażowani i oprócz narzędzi mieli na stanowisku pracy skserowane zdjęcia Tp1 z dawnych lat do porównania i prowadzili burzliwe dyskusje o detalach.
Więcej zdjęć, szczególnie przedstawiających lokomotywy przed remontem na stronie:
http://www.tp1.tgory.pl;