• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parowozowy hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Trudno rozpoznać, no chyba, że ktoś korzystał z tego przybytku po lewej stronie. Jeżeli wierzyć dacie zdjęcia to w tym okresie Tp2 były już tylko w PRK i były obrządzane na Pradze. Sądzę, że są to okolice Warszawy.
 

Preki

Aktywny użytkownik
PGMK
Reakcje
156 3 0
Może linia do Radomia? Tor po lewej wygląda na bocznicę do EC Siekierki. Inne miejsce nie przychodzi mi do głowy. Stawiałbym też na Rembertów, ale tam z kolei zawsze było dużo drzew i bocznica praktycznie za wiaduktem linii 448 znikała na terenie jednostki wojskowej.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 74 0
Rembertów - zdecydowanie nie, tam były słupy sieci trakcyjnej o innej konstrukcji, przedwojennej. A linia do Radomia - jak najbardziej. Wygląda na okolice Jeziorek.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
2.085 44 4

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
2.085 44 4
A to jest inna kwestia. Miał być Wolsztyn elektrykiem, jest. A o to chodził. Nie ważna jak dalej, może na bateryjce. Ale do Lubonia dojechał.
 

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Wszyscy znamy parowóz Ok55. Na zdjęciu Ok55-3. Ładny?
-Ok55-3.,.jpg

Lokomotywa Ty2- patrzyła się na Ok55 i sobie śpiewała "chciałabym, chciała, ale chyba dałam ciała" :rolleyes:
-Ty2-xxx - in unbekannten Bw - es könnte Ty2-258 sein, ist aber nicht sicher zu entziffern..jpg

Opis zdjęcia: Ty2-xxx - in unbekannten Bw - es könnte Ty2-258 sein, ist aber nicht sicher zu entziffern.
 

Rosynant

Użytkownik
Reakcje
66 1 1
To ustrojstwo na drzwiach dymnicy ogrzewało powietrze potrzebna do spalania węgla w palenisku. W górnej połowie była siatka przez która powietrze przedostawało sie do komory w dymnicy, tam ogrzewało sie spalinami i specjalnym przewodem (to coś w dolnej połowie drzwi) było zaciągane do paleniska.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.065 25 2
To był taki eksperymentalny ...
chyba warto dodać dla dopiero poznających, że cały ten parowóz był eksperymentalnym i dzięki zastosowanym rozwiązaniom - najnowocześniejszym parowozem na PKP !
Niestety, tylko na jednej sztuce się skończyło, gdyż przedwczesna decyzja ówczesnego ministra komunikacji o rezygnacji z dalszych zakupów nowych parowozów i powolnej rezygnacji z trakcji parowej położyła kres tym pracom.
Ta decyzja odbiła się niebawem kilkakrotną czkawką i koniecznością zakupów za granicą dodatkowych parowozów (używanych).

Parowóz Ok55-3 posiadał nową całkowicie spawaną ramę (tender też), po raz pierwszy spawane cylindry (!), zakryty krzyżulec itd.
Jako jedyny na PKP miał łożyska toczne osiowe i wiązarowe (!!!) oraz wózkowe w parowozie i tendrze. Wózki tendra posiadały tez dodatkowe amortyzatory gumowe - nie stosowane nigdzie do tej pory.
Sam wózek toczny parowozu był jedyny w swym rodzaju.

Słowem cudo parowozowe !
 
K

KNG

Gość
Jako jedyny na PKP miał łożyska toczne osiowe i wiązarowe
Ja wiem, że wkraczam w zaklęte rewiry taborowo-parowozowe, ale czy jesteś pewien, że w żadnych innych parowozach nie stosowano łożysk tocznych, bo znalazłem coś takiego.
rolkowe.jpg


Bądźcie zdrowi

ksiezyc_nad_gieesem ...
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

wa1aw

Znany użytkownik
Reakcje
50 0 0
Przepraszam szanownych Kolegów, że się "wychylę". Widzę, że parowóz Ok55 wzbudza bardzo duże zainteresowanie, więc "wrzucę" z moich zbiorów kilka ciekawostek na jego temat:

Parowóz osobowy serii Ok55


Model : Ok55-1...2
Producent : ZNTK Piła 1954-59
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy : 2

DANE PAROWOZU


Układ osi : 1-4-0 (oOOOO)
Moc : 865 kW = 1160 KM
Średnica cylindrów : 575 mm
Skok tłoka : 630 mm
Średnica kół napędnych : 1750 mm
Średnica kół tocznych : 1000 mm
Rozstaw osi sztywnych : 4580 mm
Całkowity rozstaw osi : 8350 mm
Nadciśnienie w kotle : 13 atmosfer
Powierzchnia rusztu : 3.9 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła : 161.3 m2
Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza : 43.8 m2
Odległość ścian sitowych : 4115 mm
Liczba płomienic : 30
Średnica płomienic : 143 mm
Liczba płomieniówek : 150
Średnica płomieniówek : 54 mm
Masa w stanie próżnym : 69.9 t
Masa służbowa : 76 t
Masa przyczepna : 51 t
Nacisk osi napędnych : 17 t
Nacisk osi tocznych : 11.1 t
Długość całkowita : ?? m
Wysokość całkowita : 4.63 m
Szerokość całkowita : ?? m
Prędkość maksymalna : 100 km/h

DANE TENDRA


Seria : 32D2
Średnica kół : 1000 mm
Rozstaw osi wózka : 1800 mm
Rozstaw czopów wózka : 2000 mm
Całkowity rozstaw osi : 5600 mm
Pojemność skrzyni wodnej : 31.5 m3
Pojemność skrzyni węglowej : 7 t
Masa w stanie próżnym : 26.4 t
Masa służbowa : 64.9 t

DANE PAROWOZU Z TENDREM


Rozstaw osi skrajnych : 16.504 m
Długość całkowita : 19.76 m
Masa w stanie próżnym : 96.3 t
Masa służbowa : 140.9 t


Model : Ok55-3

Producent : ZNTK Wrocław 1955
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy : 1

DANE PAROWOZU

Układ osi : 1-4-0 (oOOOO)
Moc : 865 kW = 1160 KM
Średnica cylindrów : 575 mm
Skok tłoka : 630 mm
Średnica kół napędnych : 1750 mm
Średnica kół tocznych : 850 mm
Rozstaw osi sztywnych : 4580 mm
Całkowity rozstaw osi : 8430 mm
Nadciśnienie w kotle : 16 atmosfer
Powierzchnia rusztu : 3.9 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła : 142 m2
Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza : 68 m2
Odległość ścian sitowych : 4088 mm
Liczba płomienic : 40
Średnica płomienic : 133 mm
Liczba płomieniówek : 127
Średnica płomieniówek : 45 mm
Masa w stanie próżnym : 78.4 t
Masa służbowa : 84.5 t
Masa przyczepna : 55.5 t
Nacisk osi napędnych : 18.6 t
Nacisk osi tocznych : 12.4 t
Długość całkowita : ?? m
Wysokość całkowita : 4.63 m
Szerokość całkowita : ?? m
Prędkość maksymalna : 100 km/h

DANE TENDRA


Seria : 30D55
Średnica kół : 850 mm
Rozstaw osi wózka : 1800 mm
Rozstaw czopów wózka : 1850 mm
Całkowity rozstaw osi : 5450 mm
Pojemność skrzyni wodnej : 30 m3
Pojemność skrzyni węglowej : 10 t
Masa w stanie próżnym : 25.4 t
Masa służbowa : 65.4 t

DANE PAROWOZU Z TENDREM


Rozstaw osi skrajnych : 16.504 m
Długość całkowita : 19.76 m
Masa w stanie próżnym : 103.8 t
Masa służbowa : 149.9 t

Ok55 schemat.jpg



Dane techniczne parowozu serii Ok55-3
L.p.
1 Dawna seria niemiecka
2 Seria tendra 32D55
3 Układ osi 2-3-0
4 Największa dopuszczalna szybkość [km/h] 100
5 Średnice cylindrów [mm] 2 x 575
6 Skok tłoków [mm] 630
7 Nadciśnienie w kotle [kG/cm2] 16
8 Powierzchnia rusztu [m2] 3,92
9 Wymiary rusztu (dług x szer) [m] 2,140 x 1,840
10 Powierzchnia ogrzewalna skrzyni ogniowej [m2] 13,3
11 Średnica zewn. płomieniówek i grubość ścianek [mm] 44/2,5
12 Odległość między ścianami sitowymi [mm] 4 088
13 Liczba płomieniówek [szt] 127
14 Powierzchnia ogrzewalna płomieniówek [m2] 64,40
15 Średnica zewn. płomienic i grubość ścianek [mm] 133/4
16 Liczba płomienic [szt] 40
17 Powierzchnia ogrzewalna płomienic [m2] 64,30
18 Powierzchnia ogrzewalna odparowująca całkowita [m2] 142,00
19 Średnica zewn. rurek przegrzewacza i grubość ścianek [mm] 38/4
20 Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza [m2] 68,00
21 Zawartość wody w kotle [m3] *) 6,1
22 Przestrzeń parowa kotła [m3] *) 2,4
23 Ciężar kotła bez urządzeń i osprzętu [kG] 21 000
24 Ciężar kotła z urządzeniami i osprzętem [kG] 25 500
25 Zawartość wody w skrzyni wodnej [m3] 30
26 Zawartość węgla w skrzyni węglowej [T] 10
27 Średnica kół napędnych [mm] 1 750
28 Średnica kół tocznych:
- z przodu [mm]
- z tyłu [mm]
850
-
29 Całkowity ciężar parowozu w stanie próżnym [kG] 78 400
30 Obciążenie resorów jednej osi w stanie służbowym [kG]
- I zestaw
- II zestaw
- III zestaw
- IV zestaw
- V zestaw
12 400
12 400
17 900
17 900
17 900
31 Nacisk osi na szyny w stanie służbowym [kG]
- I zestaw
- II zestaw
- III zestaw
- IV zestaw
- V zestaw
14 500
14 500
18 600
18 300
18 600
32 Całkowity ciężar parowozu w stanie służbowym [kG] 84 500
33 Całkowity ciężar przyczepny (napędny) w stanie służbowym [kG] 55 500
34 Ciężar parowozu z tendrem w stanie:
- próżnym [kG]
- służbowym [kG]
103 800
149 900
35 Całkowity ciężar parowozu z tendrem w stanie służbowym na metr toru [T/m] 7,6
36 Typ hamulca Westinghouse
37 Rok budowy 1955
*) Przy poziomie wody 150 mm ponad skrzynią ogniową
Ok55.jpg


PS. Jeśli Kolegom się spodobał ten materiał, to mogę go uzupełnić o ciąg dalszy. Dziękuję wszystkim za ciekawą dyskusję. :)
 

Podobne wątki