• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Parę moich zdjęć

Reakcje
1.779 13 0
#41
Na ostatnich fotkach wszystkie lokomotywy wyglądają jakby miały wyjątkowo uśmiechnięte mordki, jakby cieszyły się z udziału w paradzie, szczególnie Ok1 i Ok22 - jak biegnące psiaki z wywieszonym ozorem......:D ...
To chyba zasługa i fotografującego jak i refleksów światła słonecznego w odbłyśnikach...:)
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.969 495 33
#44
Dodatkowym wydarzeniem, związanym z obchodami 150-tej rocznicy kolei we Wrocławiu, był pociąg specjalny dla miłośników kolei po trójkącie Wrocław - Kłodzko - Wałbrzych - Wrocław. O ile dobrze pamiętam, na odcinku Wrocław Kłodzko prowadziła nasz pociąg Pt47-112, ale niestety, tam nie zorganizowano fotostopów. Od Kłodzka jechaliśmy z Ty2-305, zatrzymując się oczywiście w najbardziej malowniczych miejscach. I to już wszystko, co miałem do pokazania z rocznicowych obchodów w maju 1992 roku.

img532.jpg
img534.jpg
img535.jpg
img536.jpg
img537.jpg
img543.jpg
img545.jpg
img546.jpg
img550.jpg
img552.jpg
img553.jpg
img554.jpg
 

PX48-28

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 5 2
#45
Jestem niezmiernie wdzięczny za pokazanie tych jak że historycznych zdjęć, piękne lata i kolej na której ilość parowozów była chyba idealna, a i kolej prezentowała się jeszcze nieźle, jeszcze raz dziękuje(y)
 
K

KNG

Gość
#47
Tym razem kilka fotek z obchodów 150. rocznicy otwarcia pierwszej linii kolejowej na dzisiejszych ziemiach polskich, czyli linii z Wrocławia do Oławy. Nastąpiło to 22 maja 1842 roku, a obchody tej rocznicy w 1992 roku były początkiem cyklu imprez związanych ze 150-leciem kolei w Polsce, których kulminacją były uroczystości w Warszawie w rocznicę otwarcia pierwszego odcinka Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, w czerwcu 1995 roku.
Tu trzeba napisać parę słów wyjaśnienia.

Ponieważ historia Polski w porównaniu do historii większości państw ma się tak jak porządny kryminał do książeczki do nabożeństwa to też ustalenie kiedy powstała pierwsza linia kolejowa w Polsce wymaga drobiazgowego śledztwa.
Z pewnością można powiedzieć, że linia z Wrocławia do Oławy nie była pierwszą linią kolejową na dzisiejszych ziemiach polskich. Dużo wcześniej powstało szereg linii kolejowych o trakcji przeważnie owsianej lub kartoflanej, jednakże nie były to koleje w sensie późniejszym czyli nie były to koleje publiczne. Do najstarszych można zaliczyć na przykład kolej Huty Laura działającą w latach 1836-2005.
Jak zostało napisane powyżej pierwszą publinczną linię kolejową na dzisiejszych ziemiach polskich uruchomiono w 1842 r. Jednakże ciężko nazwać pierwszą linią kolejową w Polsce bo w Polsce znalazła się dopiero 100 lat później.
Następną linią o której mówi się, że powstała jako pierwsza w Polsce jest pierwszy odcinek Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej uruchomiony w 1845 r. Tradycja jeszcze międzywojenna każe przyjąć, że była to pierwsza polska linia kolejowa, wybudowana przez Polaków, za polskie pieniądze. Zapomina się przy tym, że spółka budująca tę kolej wzięła była zbankrutowała po wykonaniu ¾ robót i została dokończona ze środków, jak to się ówcześnie określało skarbowych czyli państwowych. Spory udział miał w tym car rosyjski Mikołaj I. Prywatnie miłośnik kolei i innych wynalazków.
Z pewnością można powiedzieć, że DŻWW była pierwszą wybudowaną linią kolejową (w sensie jej publicznego dostępu) w Rosji. Co prawda parę lat wcześniej (1838) car Mikołaj I wybudował sobie kolej żelazną, jakbyśmy to dziś określili, z kwadratu do roboty (Carskie Sioło - Sankt Peteresburg). Miało to to kosmiczny 8-stopowy prześwit i koleją publiczną stało się dopiero w 1904 r. po przekuciu oczywiście na 5-stopowy prześwit rosyjski.
Ogólnie można powiedzieć, że ówcześnie był taki trend wśród koronowanych głów żeby sobie taką zabawkę kupić i dojeżdżać z kwadratu do roboty albo na wywczas pod miasto.
Od 1835 r. cesarz austriacki Ferdynand i jego świta jeździła koleją z Wiedenia do Bruenn czyli podmiejskiej rezydencji.
W 1836 król bawarski Ludwik kazał wybudować 7km linii z Norymbergi do Fuerth, niewielkiej miejscowości wypoczynkowej pod miastem.
W 1838 król pruski Fryderyk Wilhelm wyraził był chęć posiadania kolei z Berlina do Poczdamu czyli posuwał koleją z roboty na kwadrat i abarotna.
Ludwika, króla bawarskiego można zresztą zrozumieć bo był on mocno kopnięty. Uważam, że powinien być patronem wszystkich modelarzy na świecie, bez względu na to co modelują i jaką skalą się posługują. Jego największym modelem, jaki kazał był sobie wybudować było coś takiego.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Schloss_Neuschwanstein_2013.jpg
Co znaczy 7 kilometrów torów wobec takiej zabawki.
Wracając do DŻWW, w 1857 r. car Aleksander II puścił w arendę całą tę kolej specjalistom od brudnej roboty czyli Prusakom. W ręce, że się tak wyrażę polskie trafiła ponownie w 1872 r. za sprawą Leona Kronenberga, na co dzień, umówmy się protestanta. Upaństwowiona została ponownie w 1912 r. Mniejsza z tym zresztą.
Pierwszą linią wybudowaną w całości na ziemiach polskich bez koncesji wydanej przez którekolwiek państwo zaborcze była linia z Krakowa do Mysłowic (Skupienia). Koncesję wydał Senat Wolnego Miasta Krakowa. Jednak zanim linię wybudowano w całości (1847) to Austriacy zajęli Wolne Miasto Kraków, sprawa się rypła a kolej przeszła pod austriacki zarząd państwowy. Tu należy stwierdzić, że w czasach kolejowych na obecnych ziemiach polskich mieliśmy do czynienia różnymi tworami administracyjnymi w ilości około 20 sztuk, w tym 3 cesarstwa, 4 królestwa, 2 wolne miasta, 5 republik, 3 generalne gubernie i szereg innych tworów administracyjnych.
Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. pierwszą linią którą zdecydowano się wybudować była linia Łódź - Kutno - Płock. Jest z tym jednak pewien problem bo 11 kwietnia 1919 kiedy uchwalono ustawę o budowie tejże linii zdecydowano także o budowie Płock - Sierpc i przebudowie linii wąskotorowej Nasielsk - Sierpc. Tego samego dnia również, zdecydowano (uchwalono stosowną ustawę) również o budowie linii Kutno - Strzałków. Kolejność powyższa pochodzi z Dziennika Praw z 1919 r. Jaka była rzeczywista kolejność uchwalania decyzji (ustaw) o budowie wyżej wymienionych linii nie wiem, ale nie mogę wykluczyć, że jest ona dość przypadkowa, bo się sekretarzowi papiery z ustawami gdzieś zawieruszyły i wpisał w kolejności w jakiej je znajdował.
Pierwszą linią powstałą na mocy uchwał niepodległego polskiego parlamentu i pierwsza fizycznie oddaną do użytku była linia Kutno – Strzałków. Uruchomiono ją w 1921 r. Co prawda przerobienie jej na linię magistralną potrwało jeszcze parę lat, ale nie bądźmy drobiazgowi. No i międzyczasie zmieniła się nazwa punktu końcowego ze Strzałkowa na Strzałkowo.
O ile nic nie namieszałem to by było na tyle wyjaśnień.

Pozdrawiam serdecznie i wyjaśniająco.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.969 495 33
#49
Po odbudowie OKz32-2, w marcu 1992 roku w ramach prób parowóz przez kilka dni prowadził rozkładowe pociągi na linii zakopiańskiej. 13 marca wybrałem się tam i zrobiłem parę zdjęć.

2-img404.jpg
4-img411.jpg
5-img414.jpg
6-img415.jpg
1-img418.jpg
3-img420.jpg
10-img422.jpg
11-img423.jpg
 

Adam

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
100 1 0
#51
...niektóre okażą się dla Was w miarę interesujące.

Naszą krótką podróż zaczniemy od imponującego mostu przez Wartę pod Skwierzyną.
Otwieram temat patrze na dwa pierwsze zdjęcia i "odjechałem" bardzo ładny most. Na marginesie cały ten zestaw przypomina mi most na Dąbiu w Krakowie tam też są mosty blachownicowe a między nimi kratownicowy, tyle że tam wszystko jest razy 2 ...
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.969 495 33
#52
Nie znalazłem odpowiedniego tematu, więc odgrzebałem swój stary wątek. Wczoraj uroczyście witano w Warszawie "China Railway Express", który na 22 wagonach przywiózł kontenery m.in. z częściami samochodowymi i elektroniką (http://telewizjarepublika.pl/symbol...expressquot-przyjechal-do-warszawy,34860.html, http://kurierkolejowy.eu/aktualnosc...j-ery-transportu-kolejowego-europa-chiny.html). "Zapomniano" tylko dodać, że spora część tego towaru pojechała zaraz dalej. Już koło południa pociąg dojeżdżał do Rzepina najwyraźniej kierując się dalej do Niemiec. Zdjęcia zrobione koło Toporowa ok. godziny 11.45.

IMG_4984a.JPG
IMG_4987a.JPG
IMG_4988a.JPG
IMG_4994a.JPG


A parę minut później w stronę Warszawy zmierzał taki oto skład:

IMG_4998a.JPG
IMG_5000a.JPG
IMG_5003a.JPG
IMG_5006a.JPG
IMG_5010a.JPG
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 316
Koleje w Polsce 23

Podobne wątki