• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Osobowe auta PRLu

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.588 558 30
Głównie Andrzeju pojemnością silnika, a oznaczenie to drugorzędny element. ;)
z wyglądu były identyczne, różniły się tylko oznaczeniem z tyłu.
A czy czasem te pierwsze Fiaty z poziomą kratką na tylnych słupkach nie były wszystkie o pojemności 1300?
Zgadza się, pierwsze PF 125p były tylko 1300. Coś o tym wiem, bo PF 125p 1300 z 1971 roku to pierwszy samochód, jakim jeździłem - oczywiście nie był mój, tylko rodziców, ale właśnie na nim od 1972 roku szlifowałem swoje umiejętności prowadzenia samochodu. Ale wtedy (1971 rok) były już także 1500.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
26.963 388 20
Zgadza się, pierwsze PF 125p były tylko 1300. Coś o tym wiem, bo PF 125p 1300 z 1971 roku to pierwszy samochód, jakim jeździłem
Andrzeju!
Jeśli jeździłeś pierwszym Fiatem 125p, to powinieneś pamiętać, że pierwsze Fiaty miały grill srebrny, Na fotce kolegi @przemek_lipski jest Fiat z grillem plastikowym czarnym. Czyli nie jest to Fiat z pierwszych lat produkcji w Polsce. Ten z fotografii może być zarówno 1500, jak i 1300. Tego po przodzie nie da się rozróżnić.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.588 558 30
Jeśli jeździłeś pierwszym Fiatem 125p, to powinieneś pamiętać, że pierwsze Fiaty miały grill srebrny, Na fotce kolegi @przemek_lipski jest Fiat z grillem plastikowym czarnym. Czyli nie jest to Fiat z pierwszych lat produkcji w Polsce. Ten z fotografii może być zarówno 1500, jak i 1300. Tego po przodzie nie da się rozróżnić.
Oczywiście, że pamiętam, ale to nie ma nic do zdjęcia, o którym mówimy. Nigdzie nie napisałem, że na fotce jest Fiat z pierwszych lat produkcji. Masz 100% racji i dlatego właśnie na wpis kolegi Przemka
napisałem
Na pewno Fiat 125p, a czy 1300, czy 1500, to nie da się odróżnić, z wyglądu były identyczne, różniły się tylko oznaczeniem z tyłu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.588 558 30
chyba wersja MR'75 lub wyższa
Tak by się wydawało, ale... mam pewne wątpliwości. MR'75 i późniejsze miały 1) wąskie i wysokie kratki wywietrzników na tylnych słupkach - ten Fiat ma szerokie, ale niskie, jak modele od 1970 do 75 (ale nie takie całkiem płaskie, jak pierwsze modele, 2) w MR'75 przez przednią szybę wyraźnie widać daszek nad wskaźnikami, który jest wyższy przed kierowcą, niż przed pasażerem - ten na zdjęciu ma płaską deskę, jak wcześniejsze (do 1974) modele.
Podejrzewam, że jest to starszy model, w którym w ramach napraw blacharskich wymieniono przednie błotniki, kratkę wlotu powietrza, zderzak i dołożono boczne listwy.
 

sylwek79

Nowy użytkownik
Reakcje
13 0 0
Takie "zabiegi odmładzające" były wykonywane amatorsko. Tak jak wspomniał @Andrzej Harassek wloty na tylnym oraz "płaska" deska rozdzielcza zdradzają wcześniejszy rocznik Fiata. Dolny pas przedni też wydaje się być z lat 1968-1975 (brak otworów). Widziałem też zdjęcia z wymienioną deską rozdzielczą na tę po 75 roku. W oryginału pozostała jeszcze czerwona tapicerka. Z kolei Muzeum Skarb Narodu pozyskało jakiś czas temu jednego z pierwszych Fiatów kombi, który miał szerokie kierunkowskazy i światła pozycyjne stosowane w MR75 oraz chromowaną atrapę z początku produkcji.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.023 85 11
Na zdjęciach Syrena 104 przez jedynego właściciela, od roku 1966, p.Bernarda z Chorzowa (na zdjęciach siedzi obok kierowcy) nazwana Balbina.
Artykuł na temat tego samochodu i jego historii był zamieszczony w numerze 1/2020 czasopisma"Automobilista".
 
OP
OP
Irokez46

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
12.230 49 0
Co prawda nie w PRL-u, ale za to z PRL-u. Fiat 126p na terenach Badenii lub Bawarii podczas manewrów NATO o nazwie Reforger w roku 1988.
Dość ciekawa scena zobaczyć naszego Maluszka w zachodniej Europie z amerykańskimi M1A1 Abrams.
284548_1_articledetail_img_01188106.jpg
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.697 112 11
Na zdjęciach Syrena 104 przez jedynego właściciela, od roku 1966, p.Bernarda z Chorzowa (na zdjęciach siedzi obok kierowcy) nazwana Balbina.
Artykuł na temat tego samochodu i jego historii był zamieszczony w numerze 1/2020 czasopisma"Automobilista".
Mój Tato taką miał, to był jego pierwszy samochód. Za brzdąca pamiętam ganiałem po dworze z chromowaną obręczą do przedniego reflektora, chyba miał zapasową i się tym bawiłem jak bym prowadził samochód.
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
509 18 0
Samochody PRL-u to nie tylko auta rodzimej produkcji ale także te sprowadzane zza żelaznej kurtyny. Dziś mało kto wie ale do Polski sprowadzono w 1957 roku 1700 sztuk nowego modelu Fiata 600. Sprzedawano go wybrańcom, którzy wcześniej otrzymali odpowiedni talon za dobre sprawowanie wobec władzy ludowej. Moje autko to właśnie jeden z tych egzemplarzy. Podobnych o zbliżonych numerach fabrycznych udało mi die znaleźć w Polsce jeszcze 5 egzemplarzy. Auto miało szczęście i było dobrze traktowane przez poprzedniego właściciela. Nie tyło niewiele przejechało ale chyba też miało dach nad sobą bo po 50 latach remont byl jedynie naprawą kilku drobnych punktów beż konieczności wymiany blacharki czy wstawiania nawet najmniejszej reperaturki. Niestety (dla mnie), zmieniony został oryginalny kolor (nabyłem go w trakcie remontu, już po lakierowaniu), ale na szczęście z prawidłowej palety kolorów Fiata. Ma też oryginalne gumowe wykładziny choć nadal szukam lewego przedniego nadkola (auto ma 17 gumowych elementów wykładziny podłogowej)
Teraz cieszy mnie choć, jak często zauważam bo mogę porównywać, nie wzbudza takiego zainteresowania jak młodszy z rodziny oznaczony numerem 500. Dla większości z nas to Zastava, z którą ma rzeczywiście sporo wspólnego.
Ten model to druga seria produkcyjna, w której zmieniono drzwi, a dokładniej ich wyposażenie. W stosunku do pierwszego modelu z 1955 roku ma już opuszczana szybę drzwi i brak plastikowych kieszeni. Zmieniły się też fotele, które podnoszą się całe (jak w maluchu) by wpuścić pasażerów na tylną kanapę (pierwotnie tylko pochylić można było tylko oparcie). Ma odmienny od następnych modeli i aut układ kierowniczy (bez drążka środkowego i jego podparcia) i kilka innych niestosowanych już dziś rozwiązań.
Kompletowanie oryginalnych i w prawidłowych kolorach elementów wnętrza zajęło mi prawie dwa lata, ale dziś auto jest dokładnie tak wyposażone jak wyglądało prawie 70 lat temu gdy trafiło w ręce pierwszego użytkownika i w dodatku w Polsce.
 

Załączniki

Drzewiarz

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.227 15 0
Teraz cieszy mnie choć, jak często zauważam bo mogę porównywać, nie wzbudza takiego zainteresowania jak młodszy z rodziny oznaczony numerem 500.
Nie wzbudza zainteresowania, bo nie "ryczy", teraz jest taka moda na "youngtimery", żeby były zglebione i głośne, a nie oryginalne. Co prawda Twój Fiat to już oldtimer, jednakże powód braku emocji jest taki sam. Cóż zrobić, takie czasy. Koneserów zawsze na świecie było mało i tak już pewnie zostanie. Gratulacje za posiadanie tak cennego i doskonałego Fiacika. (y):)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 4
Skala 1:1 155
Skala 1:1 1342

Podobne wątki