• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Osinobusy - nowy projekt

jestrabh

Znany użytkownik
Reakcje
2.819 40 1
#82
Jak widac ich sztandarowy model nie zakonczyl kariery a wrecz sie rozwija :D
No i jest to pewien fenomen, bo powstanie Osinobusu z tą charakterystyczną zabudową było substytutem autobusu i odpowiedzią na permanetny ich brak w systemie gospodarki socjalistycznej. Przecież to było w latach osiemdziesiątych ub.wieku!! Jak udało się im to zrobić?
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.628 120 86
#84
No i jest to pewien fenomen, bo powstanie Osinobusu z tą charakterystyczną zabudową było substytutem autobusu ...
Mysle, ze jestes troche w bledzie - to jest bardzo specjalistyczny pojazd. Jak pisza tu: http://www.osiny.com.pl/oferta/nadwozia-specjalistyczne/osinobusy-i-przyczepy.aspx ma sluzyc 'jako niezawodny srodek transportu w ciezkich warunkach terenowych - w kopalniach odkrywkowych, lesnictwie, budownictwie.' I takie jest jego zadanie. A to, ze sluzyl na wsiach w latach 80 swiadczy tylko o stanie drog w tamtym okresie.
 

jestrabh

Znany użytkownik
Reakcje
2.819 40 1
#85
Mysle, ze jestes troche w bledzie - to jest bardzo specjalistyczny pojazd. Jak pisza tu: http://www.osiny.com.pl/oferta/nadwozia-specjalistyczne/osinobusy-i-przyczepy.aspx ma sluzyc 'jako niezawodny srodek transportu w ciezkich warunkach terenowych - w kopalniach odkrywkowych, lesnictwie, budownictwie.' I takie jest jego zadanie. A to, ze sluzyl na wsiach w latach 80 swiadczy tylko o stanie drog w tamtym okresie.
No kolego, obecne niszowe przeznaczenie tego sprzętu to już późniejsza ideologia.Osinobusy wcale nie służyły na wsiach/ na wsiach to jeszcze były furmanki i ciągniki czesto własnej roboty/tylko ratowały transport głównie zakładowy w aglomeracjach miejskich.Nie wiem ile masz lat i dziś to trudno zrozumieć młodym jak wszystkiego dobra jest, aż nadmiar ale zakłady poza tylko wyspecjalizowanymi takimi jak np.PKS,WPK,MZK, Transbud itp.nie miały możliwości otrzymania przydziału na zakup nowych pojazdów. Reszta musiała odkupować prawie złom od tych wyspecjalizowanych i to remontować, a części też było brak, opon,akumulatorów itp..Takie to były czasy. Ja to pamiętam z autopsji bo osobiście odbierałem Osinobusa z Osin do przewozu pracowników huty na Śląsku, zatrudniającej prawie 2 tys,ludzi
 
Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.628 120 86
#86
No kolego, obecne niszowe przeznaczenie tego sprzętu to już późniejsza ideologia.Osinobusy wcale nie służyły na wsiach/ na wsiach to jeszcze były furmanki i ciągniki czesto własnej roboty/tylko ratowały transport głównie zakładowy w aglomeracjach miejskich.Nie wiem ile masz lat i dziś to trudno zrozumieć młodym jak wszystkiego dobra jest, aż nadmiar ale zakłady poza tylko wyspecjalizowanymi takimi jak np.PKS,WPK,MZK, Transbud itp.nie miały możliwości otrzymania przydziału na zakup nowych pojazdów. Reszta musiała odkupować prawie złom od tych wyspecjalizowanych i to remontować, a części też było brak, opon,akumulatorów itp..Takie to były czasy. Ja to pamiętam z autopsji bo osobiście odbierałem Osinobusa z Osin do przewozu pracowników huty na Śląsku, zatrudniającej prawie 2 tys,ludzi
Mam wystarczajaco lat, zeby pamietac to i owo :D . Napisalem na wsiach ale to margines. Glownie sluzyly tak jak napisales do wozenia pracownkow, takze na terenie zakladow pracy - bo trzeba wiedziec, ze takie huty, kopalnie, stocznie to nie jest teren gdzie sie przejdzie z jednego miejsca do drugiego odleglego o 500m, czasami sa to odleglosci 2-3km i wiecej. A sprzet musial byc wykorzystany - wiec jezdzily wszedzie tam gdzie byla potrzeba. Firma nadal je produkuje bo jest taka potrzeba - nie sadze, zeby KGHM albo jakas KWB kupowala autobusy do wozenia pracownikow po terenie zakladu (stoczni praktycznie nie ma - wiec ich nie wymienilem) za kilka set tysiecy zeta (niektore blizej miliona) skoro moze miec wystarczajacy sprzet za kilkadziesiat tysiecy zeta (nie znam obecnej ceny Osinobusow) - pisze tu o nowym sprzecie.
http://www.km-forum.com.pl/viewtopic.php?t=2122


W wielu miejscach rozbudowana jest komunikacja miejska wiec nie ma potrzeby angazowania sprzetu firmowego tak jak mialo to miejsce kiedys. Po za tym jest tez aspekt ekonomiczny. Niezapominaj, ze pracownik dowozony w czasach PRL do swojego miejsca pracy nie placil za to nic - fundatorem byl zaklad pracy (nie wnikam tu z jakich pieniedzy). A dzisiaj musisz sam wydac przyslowiowa stowke na bilet miesieczny zeby dojechac do pracy - ot i roznica.
 
Ostatnio edytowane:

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.510 35 0
#88
Dzisiaj zakończyłem pracę nad kolejnym modelem i nieco zmieniłem wysokość mocowania zabudowy na niższą plus wykończenie foteli z opcją uchwytów na fotelach oraz śmietniczka :). Ten Star będzie poszukiwał nowego właściciela i garażu :) ale jeszcze stacjonuje w gablotce. Schemat kolorystyki ze strony :http://gtlodz.eu/img-osinobus,20336.html plus kilka zmian malowania i dodatków w postaci naleciałości i innego zakładu oraz rejonu kraju. W modelu jeszcze nie ma wycieraczek z chromowanymi ramionami, które już sa zamontowane ale dzień jest dość krótki.
Mam nadzieję, że autor odlewów pracuje nad kolejnymi kultowymi pojazdami polskiej produkcji. Temat bardzo rodzimy i wdzięczny.
Na marginesie czy takie Osinobusy były w LWP?
Kolejny mój model to pojazd z Transbudu w malowaniu zielonym barwy wojskowej z beżowym/cielistym pasem na zabudowie. Stąd moje pytanie do bardziej zorientowanych kolegów.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.510 35 0
#91
Dokładnie o to chodzi. Są zdjęcia gdzie pojazd jest cały z takim kolorze lub jakies elementy ma pomalowane na inne kolory. Pytanie czy były to pojazdy ex. wojskowe czy też po prostu malowano je posiadając taki kolor farby, jednak jest to typowy kolor pojazdów używanych w wojsku. Doszukałem się, że takie pojazdy posiadało ORMO ale były to pojazdy zakładowe wykorzystywane przez tą służbę bez malowania ochronnego. Spotkałem wizualizację osinobusa w oznakowaniach wojskowych tzn. tablice i numery na drzwiach ale to była tylko wizualizacja brak zdjęć.
Co do waloryzacji no z tymi wozami można poszaleć na zdjęciach z wielkich placów budowy są tak zakurzone i zabrudzone jak pojazdy na poligonie ja starałem się jednak nie przesadzić z kurzem.
Jednocześnie dziękuję za pozytywne oceny pojazdu.
 

Marino

Użytkownik
Reakcje
13 0 0
#92
Takie zdjęcie wojskowego osinobusa znalazłem w sieci onegdaj;).
Niestety nie pamiętam z jakiej to strony.
Wygląda na oryginał - kolor właściwy a numer rejestracyjny na drzwiach zamalowany.
01_34.jpg
 
Ostatnio edytowane:

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.510 35 0
#93
Dziękuję za zdjęcie i informację. Sama zdjęcie jest mi znane ale nie mogłem się doszukać niczego z oznakowania wojskowego tym bardziej moje wątpliwości.
Obecnie celuję w model, który pokazuję na zdjęciu malowanie nieco egzotyczne wojskowe złamane zderzakiem i pasem ale to już Transbud o ile mnie oko nie myli Warszawa co wnioskuję po tablicach(mam nadzieję, że TV Polonia nie będzia miała za złe użycie zdjęcia w tej rozmowie :) ).
Wojskowy będzie natomiast kolejny Star ale już jako warsztat z oprzyrządowaniem. Te pojazdy czasami oprócz swojej roli były warsztatami, sklepami, wozami pomocy w PGR.
 

Załączniki

jestrabh

Znany użytkownik
Reakcje
2.819 40 1
#94
Dziękuję za zdjęcie i informację. Sama zdjęcie jest mi znane ale nie mogłem się doszukać niczego z oznakowania wojskowego tym bardziej moje wątpliwości.
Obecnie celuję w model, który pokazuję na zdjęciu malowanie nieco egzotyczne wojskowe złamane zderzakiem i pasem ale to już Transbud o ile mnie oko nie myli Warszawa co wnioskuję po tablicach(mam nadzieję, że TV Polonia nie będzia miała za złe użycie zdjęcia w tej rozmowie :) ).
Wojskowy będzie natomiast kolejny Star ale już jako warsztat z oprzyrządowaniem. Te pojazdy czasami oprócz swojej roli były warsztatami, sklepami, wozami pomocy w PGR.
Ten samochód był wojskowy bo ramki świateł przednich ma inne niż cywilne.Te są przystosowane do jazdy na noktowizorach.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
25.630 387 20
#98
Pięknie zrobiłeś tego Osinobusa. Waloryzacja dodaje mu niesamowitego realizmu. Teraz przydałyby się fotki na jakiejś dioramie i będzie wyglądał jak w rzeczywistości. (y) Gratuluję wykonania. (y)
 

xxx

Znany użytkownik
Reakcje
3.510 35 0
#99
Dziękuję za obejrzenie i miłe słowo. Może nie na dioramie ale w "polu" uda się pokazać zespół pracujący GS w postaci koparko-ładowarki Ostrówek i Osinobusa ale już w wersji nieco zapuszczonego warsztatu polowego lokalnej gminnej spółdzielni :)