Witajcie,
Otwieram nowy wątek dla tych, którzy już dyskutują w innych tematach, a także chcieliby się co nieco dowiedzieć na temat,
jak powinna wyglądać organizacja ruchu drogowego na makiecie, a w szczególności na przejazdach drogowo-kolejowych.
Dlatego będą tu już trafiały posty z wątków, gdzie nie do końca takowe dyskusje pasują, a także zapraszam do dyskusji czy zadawania pytań, bo może się znajdzie ktoś, kto będzie miał wiedzę, by na nie odpowiedzieć, co dotyczy szczególnie historycznych aspektów organizacji ruchu.
Ze swojej strony dodam lekturę, jak to wygląda obecnie:
1. Kwestię dotyczącą dróg i ich budowy reguluje
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (KLIK, zmiana KLIK), w którego zmianie dodano par. 100:
„§ 100. Skrzyżowanie drogi z linią lub bocznicą kolejową projektuje i wykonuje się zgodnie z przepisami dotyczącymi warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie.”
2. No i dochodzimy do tego rozporządzenia: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (KLIK, zmiany w linku w aktach zmieniających), w którym można wyczytać, jak powinny być obecnie przejazdy drogowo-kolejowe. Jeżeli komuś zależy na historycznym oznakowaniu, to może prześledzić podstawy prawne i zastępowalność danego aktu prawnego wyłapać, jakie były wcześniejsze przepisy, a takowe w zalinkowanej bazie przynajmniej od początku lat 90-tych powinny być jeszcze dostępne.
3. Kwestię samej organizacji ruchu na drogach publicznych reguluje tzw. "czerwona książka", czyli Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (KLIK, jest tam przede wszystkim tekst jednolity), dokument często znienawidzony przez tzw. oświeconych projektantów drogowych że względu na czasem wykluczające się zapisy, a częsciej na zapisy utrudniające zaprojektowanie bezpiecznej dla użytkowników infrastruktury.
4. Ku pamięci zostawię jeszcze odnośnik do
Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (KLIK, jest tam przede wszystkim tekst jednolity), jakby ktoś zapomniał, jak wyglądają konkretne znaki drogowe, a młodsi by mogli się z nimi zapoznać.
Jakby ktoś chciał jeszcze poczytać o drogowych obiektach inżynierskich, to może to zrobić tu:
5.
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (KLIK, wraz z aktami zmieniającymi, bo nie ma tekstu jednolitego), skoro czasem i jakiś wiadukt drogowy na makiecie/module się trafi
Tymczasem oddaję głos tym, którzy już w temacie pytania zaczęli zadawać i tym, którzy ich jeszcze nie zadali
