• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Organizacja ruchu drogowego na makiecie (właściwie dotyczy wszystkich skal)

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
943 41 3
#21

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
521 14 1
#22
Ja też tak jak Mafo w dwójkach pamiętam biały laminat. W jedynkach to faktycznie taka jasna sosna
http://oskduet.pl/przejazdy-kolejowe Kolego, mnie chodzi o sytuację gdy te urządzenia są dopiero budowane, wcześniej ich nie było, był tylko przed samym przejazdem krzyż św. Andrzeja oraz wcześniej ok. 15mb. przed przejazdem znak A 10. Jak powinna wyglądać taka sygnalizacja w trakcie prac modernizacyjnych?. Przecież po zamontowaniu zapór samoczynnych one muszą przejść testy, odbiory. Czyli możliwa jest taka sytuacja jak na dioramie kolegi Daniela, że te stare i te nowe znaki i sygnalizatory przez pewien czas są jakby umiejscowione obok siebie, nawet nie działając. Wracając do dioramy Daniela, to w tym przypadku trzeba usunąć ten krzyż św. Andrzeja. Lecz moje pytanie dalej jest aktualne.
Wydaje mi się że moje wyjaśnienie miało to przybliżyć. Może jednak niezbyt wyraźnie. Napędy i sygnalizacja działa. Z tym że sygnalizatory są pod folią i wzbudzają się zasłonięte, a rogatki opadają wirtualnie bo samych drągów nie ma, jednak napęd pracuje normalnie. A Istniejące oznakowanie obowiązuje do czasu odbioru urządzeń. Z czymś takim się spotykałem nie raz.
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
521 14 1
#24
Nie twierdzę że kolega nie ma racji, ale... http://jareks.zonk.pl/am/am-072a.jpg
Różnie to w praktyce bywało, szczególnie niegdyś
Cóż kajam się! Moja uwaga nie dotyczyła epoki III (co wnioskuję po pojazdach drogowych) , bo rozporządzenie funkcjonuje w tej treści (z późniejszymi zmianami), które znam, zdaje się, od początku lat 80tych. Cóż pozostaje mi zapytać kolegów w wieku przedemerytalnym co oni na to? PS. Kolega daniel zdaje się zrobił dioramę w ep V biorąc pod uwagę typ drągów rogatkowych, więc będę się upierał przy mojej wersji oznakowania:D
 

techno

Moderator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
1.422 21 0
#25
Witajcie,

Otwieram nowy wątek dla tych, którzy już dyskutują w innych tematach, a także chcieliby się co nieco dowiedzieć na temat, jak powinna wyglądać organizacja ruchu drogowego na makiecie, a w szczególności na przejazdach drogowo-kolejowych.

Dlatego będą tu już trafiały posty z wątków, gdzie nie do końca takowe dyskusje pasują, a także zapraszam do dyskusji czy zadawania pytań, bo może się znajdzie ktoś, kto będzie miał wiedzę, by na nie odpowiedzieć, co dotyczy szczególnie historycznych aspektów organizacji ruchu.

Ze swojej strony dodam lekturę, jak to wygląda obecnie:
1. Kwestię dotyczącą dróg i ich budowy reguluje Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (KLIK, zmiana KLIK), w którego zmianie dodano par. 100:

„§ 100. Skrzyżowanie drogi z linią lub bocznicą kolejową projektuje i wykonuje się zgodnie z przepisami dotyczącymi warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie.”

2. No i dochodzimy do tego rozporządzenia: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (KLIK, zmiany w linku w aktach zmieniających), w którym można wyczytać, jak powinny być obecnie przejazdy drogowo-kolejowe. Jeżeli komuś zależy na historycznym oznakowaniu, to może prześledzić podstawy prawne i zastępowalność danego aktu prawnego wyłapać, jakie były wcześniejsze przepisy, a takowe w zalinkowanej bazie przynajmniej od początku lat 90-tych powinny być jeszcze dostępne.

3. Kwestię samej organizacji ruchu na drogach publicznych reguluje tzw. "czerwona książka", czyli Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (KLIK, jest tam przede wszystkim tekst jednolity), dokument często znienawidzony przez tzw. oświeconych projektantów drogowych że względu na czasem wykluczające się zapisy, a częsciej na zapisy utrudniające zaprojektowanie bezpiecznej dla użytkowników infrastruktury.

4. Ku pamięci zostawię jeszcze odnośnik do Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (KLIK, jest tam przede wszystkim tekst jednolity), jakby ktoś zapomniał, jak wyglądają konkretne znaki drogowe, a młodsi by mogli się z nimi zapoznać.

Jakby ktoś chciał jeszcze poczytać o drogowych obiektach inżynierskich, to może to zrobić tu:
5. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (KLIK, wraz z aktami zmieniającymi, bo nie ma tekstu jednolitego), skoro czasem i jakiś wiadukt drogowy na makiecie/module się trafi ;)

Tymczasem oddaję głos tym, którzy już w temacie pytania zaczęli zadawać i tym, którzy ich jeszcze nie zadali:cool:
 
Ostatnio edytowane:

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.817 404 7
#27
Proponuję odtworzyć na makiecie akcję pt. "Bezpieczny przejazd" dzięki której ilość wypadków na przejazdach utrzymuje się na niezmiennie stałym poziomie...;)...
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
521 14 1
#28
Interpretacja fotografii z epoki IIIc jest następująca. Przejazd jest w czasie przebudowy. Rogatki mechaniczne najprawdopodobniej są do likwidacji. Niestety pozostaje wątek potrzeby znaku G-3 na przyszłym przejeździe kategorii B... Również puki co nie jest rozpoznana latarnia przy drodze...