• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Ocena planu makiety H0

OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#42
Kempol sorki uciekają mi wątki. Siedząc w robicie ciężko ogarnąć sprawy prywatne ze służbowymi. Staram się czytać wszystko zapamiętać i ustosunkować się do tego ale czasami nie zwraca się uwagi na szczegóły np: cytaty:)
 
Reakcje
37 24 8
#43
IV epoka pozbawia kolorowych wagonów ale jest najbardziej "kolejowa".
Podział na moduły jest niezbędny na wypadek awarii lub remontu. Najlepiej takie które można wynieść płasko przez drzwi. Wtedy nic nie odpada.
Sygnalizacja kształtowa jest najlepsza dlatego że nie trzeba podchodzić z odpowiedniej strony i pochylać się żeby zobaczyć co pokazuje światło. Wszystko widać z daleka i z każdej strony.
Długości odcinków izolowanych określasz do max dł składu. Pomiędzy semaforami muszą znajdować się dwa czyli wykrywania i hamowania. Jeżeli jazda może odbywać się po torze w obu kierunkach to powinny być takiej samej długości.
Pytanie co do sterowania jest istotne ponieważ hamowanie może być realizowane przez dekoder albo przez program. W pierwszym wypadku nie trzeba komputera ale trzeba diody. Nie należy mieszać systemów ponieważ coś się zawsze będzie gryzło albo będzie wymagało bardzo dużo pracy do właściwego ustawienia. Np droga hamowania ustawiona w dekoderze zupełnie rozjedzie się przy sterowaniu z kompa.
Sterowanie na zasadzie sbl jest bardziej kolejowe. Program to karuzela i niestety wciąż ciężko automatycznie prowadzić manewry. Nie widziałem dotąd udanej pruby z rozsprzęganiem i oblotem i ponownym podłączeniem loka do składu wykonane przez komputer. To oczywiście jest możliwe ale jakoś nie ma chętnych do doboru prędkości i odległości w programie. Poza tym co robić jeżeli człowiek zapuści kompa a nie pije. Ma makietę ale sytuacja z przed jej zbudowania wróciła.
Poza tym pulpist przypominający kostkowy to jest to. Ustawiasz przełącznikami przebieg i zatwierdzasz przyciskiem. Albo włączasz kompa i miziasz palcem po telefonie , co tam można jeszcze kupić na aalegro. I post na forum , kupiłem i mam.
Nie znalazłem żadnej uwagi o krzywych przejściowych i przechyłkach a przecież to niezbędne elementy makiety bo fizyki przechytrzyć się nie da.
Niezbędny temat to car faller. Makieta nabiera realizmu. Samochody są wszędzie a kolej sporadycznie.
Nie wstawiaj żadnych fotek bo z poziomu marzeń będziesz musiał przejść do piekła czyli do działu relacje. Przyziemne i uziemiające. Zacznie się liczyć wyłącznie kasa i to co jeszcze możesz kupić i sfotografować. Albo zamówić do wykonania i potem jeszcze najlepiej wozić to po spotkaniach i chwalić się. Jak wrzucisz chociaż jedną fotkę to jesteś ugotoany. Zobaczysz.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#44
Epoka jeszcze pozostaje do przemyślenia cały czas się zastanawiam pomiędzy IV a V. Sterowania na pewno DCC ale tu też są wątpliwości czy iść na całość , czy stworzyć pulpit sterowniczy i zwrotnicami , oświetleniem na makiecie sterować z palca .
Centralka LENZ - LVZ 100 ta opcja wydaje mi się najbardziej odpowiednia .
Panie Sławku o przechyłkach czytałem wiec dlatego nie pytam będą na pewno.

Ponowie pytanie dotyczące wcześniejszego mojego posta .

Czy ustawienie dobór semaforów jest prawidłowy ?
Czy długość i ilość odcinków izolowanych jest oki ??
Opis semaforów jest prawidłowy ??
Jeśli na peronie 2 odbywa się ruch w dwóch kierunkach czy w miejscu pomarańczowego prostokąty powinien znajdować się semafor wyjazdowy ??
Jeśli chodzi o semafor zaporowy - jest zasadne ustawienie go na zakończeniu toru?? Jeśli nie to co powinno się tam znaleźć ??
 
Reakcje
37 24 8
#45
Jeżeli ruch odbywa się w obu kierunkach to semafor musi być z dwóch stron.
Odcinki izolowane są ściśle związane z automatyką i jak wymyślisz automatykę to będziesz widział ile tych odcinków potrzeba. Jeżeli nie masz żadnej automatyki to odcinki izolowane nie są potrzebne. Wszystko w rekach maszynisty i dyżurnego.
Najważniejsza jest koncepcja zabawy i do tego dostosowujesz makietę. Nie ma uniwersalnych rozwiązań.
Wracamy do początku.
Czy bawi Cię budowanie dioramy czy może układanie algorytmu automatyki, albo manewry z ręki. Czy dasz radę jednocześnie być dyżurnym na 3 stacjach i jeszcze prowadzić dwa pociągi sam, czy też masz 3 znajomych do wspólnej zabawy.
A może lubisz planować i to jest kolejny pomysł makiety idealnej do wszystkiego.
Nastaw się na realizacje jednego celu inaczej będzie sfrustrowany wynikiem. Musi być jakiś priorytet inaczej nic nie wyjdzie. Będzie prefekcyjne ustawienie sygnalizacji bez pomysłu na wykorzystanie.
A problemów jest wiele. Np jak wyobraższ sobie zrobienie jeziora? woda to wyjątkowo trudny temat i nawet profesjonaliści biorą się za to niechętnie.
A skarpy z gisu czy plastiku , a może z płyty mdf lub styropianu? Jest jeszcze siatka metalowa lub bandaż bawełniany i czym pokryte? Masą papierową , serwetkami czy gipsem? A może pianka budowlana?
A jaka pora roku bo to również wyjątkowo istotne. Może śnieg a może jesień i wszędzie opadające liście. A lato czy wiosna bo różnice w zastosowanej zieleni będą ogromne a poza tym kwitnienie drzew i krzewów oraz kwiatki.
Zastanów się i coś zaplanuj. Jako torciaż będziesz miał słabe wsparcie ponieważ "prawdziwi modelaże to modułowcy".
Bo łatwiej jest zbudować dioramkę 0,5m na 0,2m ładną niż tak wielką makietę. I to w przewidywalnym czasie. Mniej niż 5 lat. Raczej oceniam na 10 i problem polega na tym , że po takim czasie wszystko się zmieni , koncepcja , umiejętności i materiały.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.799 138 3
#46
Pytanie o kasę ma sens ponieważ planujący nie zdaja sobie sprawy z tego że metr kwadratowy ładnej makiety czyli takiej jak planują zbudować to 3000 pln. Oczywiście bez taboru. Wizyta na allegro i sprawdzenie cen pomagają zrozumieć na co się decydują.
Jeżeli zamierza sobie jeszcze zapłacić za roboczogodziny w tej stawce za mkw makiety i to całkiem przyzwoicie.

To widzę i czytam od pewnego czasu, może pora abyś pokazał coś prawdziwego.
A ja czekam od jakiegoś czasu aż kolega Slawomir pokaże co sam robi, bo chwilowo to nie wiem o co koledze chodzi w większości wpisów na forum ale można wnioskować że ma spore doświadczenie tylko nie chce się pochwalić.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 5
Planuję 5
Planuję 20
Planuję 11
Planuję 95

Podobne wątki