• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Ocena planu makiety H0

OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#21
Kempol dzięki na pewno przeczytam wszystko.
Marqus odezwę się PW
Sławku dzięki za dobre rady co do karuzeli ale nie skorzystam bo to i nie wiek na takie wypady i pogoda nie bardzo:)
Co do manewrów obok kopalni to zdaje sobie sprawę ze długim składem nie wjadę.
Z tym ze bardziej mi chodziło aby na makiecie znalazły się budynki związane z architekturą górnego śląska.
Niestety robić kilkadziesiąt "układów"toru ten wydawał mi się najlepszy co do wykonania i rozmieszczenia zabudowy.
Wprowadziłem poprawki wedle Twojej sugestii zamieszczam fragment poniżej . Myślę ze o to chodziło.
No i co kraj to obyczaj byłem za granicą tz. w Sosnowcu 16.03.2019 rozmawiałem z kilkoma osobami i każda z nich zaleciła podzielenie toru na dwa kawałki i 2 osobne zasilania (centralka i booster ).
Co do analogu nie jestem nim zainteresowany mam dość lutowania i łączenia kilometrów przewodu :)
W wolnej chwili wykonam łopatologiczna symulacje . Mam nadziej ze zrozumie Twój przekaz z kapslami .
Co do kupowania na allegro to nie jestem zwolennikiem kupowania gotowców i to w każdej kwestii.

A tu fragment planu z wprowadzonymi zmianami które sugerowałeś (czerwony kolor)
zmiana.png
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
449 8 0
#22
2 osobne zasilania (centralka i booster ).
Może chodziło o rozdzielenie zasilania do torów i zasilania akcesoriów?
A jeżeli nie, to wskazane by było. Na makiecie masz wtedy dwie magistrale, jedna do sterowania lokomotywami, druga do sterowania akcesoriami.
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.165 68 6
#24
Masz dwa kółka i jedną stacje co przy tej wielkości umożliwia ruch 3 składów. Idealny układ żeby dostać kręćka po pół godzinie.
Jak zawsze namawiam na odwiedziny na imprezach modułowych. Teraz będzie kilka. Pogadasz zobaczysz.
Czyli ma olać makietę i zbudować sobie moduły? O długości 3 metrów minus półmetrowy skład minus dwa miejsca na oblot składu? Przednia zabawa będzie nie ma co...


Najgłupsza rada jaką można komuś dać biorąc pod uwagę plan makiety i możliwości sterowania cyfrowego. Sam się dałem na to nabrać i szybko pożałowałem.

Czy budując makietę chcesz coś udowodnić sobie czy innym.
A co Tobie do tego? Może zapytaj jeszcze ile ma kasy na koncie?
 

Slawomir

Użytkownik
Reakcje
37 24 8
#25
Trzeba rozmawiać. Oczywiście Marqus ma racje. Zgodnie z zaleceniami fremo sterowanie lokomotyw jest oddzielnym obwodem i niczego nie można do tego przypinać. Sterowanie cyfrowe wszystkim pozostałym to oddzielny obwód. Najlepiej z oddzielną centralką a nie boosterem. Problemem nie jest obciążalnośc czy ilość adresów lokomotyw a ilość przyłączonych sterowników.
Zalecam analog bo sterowanie kosztuje kilka złotych w porównaniu do cyfry. Po to żeby przekonać się co oznacza jeżdżenie w kółko nie trzeba drogiego sterowania. I jak ktoś zniesie patrzenie 100 razy na oblot to może już zainwestować w bez przewodowe piko z komputerem smartem i jeszcze co tam uda mu się dokupić.
O czywiście , że moduły i wiek nie ma znaczenia. O tyle , że 50+ to raczej juniorzy w tej konkurencji.
Pytanie o kasę ma sens ponieważ planujący nie zdaja sobie sprawy z tego że metr kwadratowy ładnej makiety czyli takiej jak planują zbudować to 3000 pln. Oczywiście bez taboru. Wizyta na allegro i sprawdzenie cen pomagają zrozumieć na co się decydują.
Zrozumienie po co się żyje jest podstawą planowania tego życia. Tylko jamniki biegną do przodu i jak staną to rozglądają się z ciekawością gdzie zabiegły i po co.
Zbawa w krajobraz to zupełnie co innego niż zabawa w spedycje i zupełnie co innego niż prezentacja taboru a to nijak się to ma do problemu ucieczki przed żoną na strych lub do piwnicy.
Dla mnie taki układ bardzo wzbogaca możiwości ruchowe i prezentacyjne nie podnosząc specjalnie kosztu. Popracował bym jeszcze nad kopalnią bo przy takim układzie możliwości ruchowe są żadne. To nie muszą być kapsle od piwa . Lepsze bo większe są od napojów tymbark a i same butleczki znakomicie nadają się jako pojemniki na drobne rzeczy bo mają szerokie szyjki.
Jeszcze raz pochwale , że jest to bardzo ciekawy projekt wart doradzania.
 

Slawomir

Użytkownik
Reakcje
37 24 8
#26
1553861521144.jpg

Może spróbuj tak. W kopalni możesz manewrować kilkoma wagonami. A na dole elektrownia do odbioru węgla z możliwością oblotu. Elektrownia potrzebuje węgla i wody więc jezioro jest ok.


Zabawa rozwija się.
 
OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#27
Panowie proszę rady związane z projektem.
Żadna osoba nie przekona mnie do tego żebym zrezygnował z budowy makiety.
Jestem świadomy tego ze każde hobby kosztuje a ile to już zależy od każdego indywidualnie.
Panie Sławku co do sterowania analogowego to zastanawiał bym się nad tym 10-20 lat wstecz kiedy to koszty zakupu były spore a i z dostępnością DCC też był problem. Co do makiety modułowej to raczej nie moja bajka no i żonie też się nie podoba:) Tu byłby większy problem z żoną ,której na pewno przeszkadzało by rozstawienie "skrzynek "w całym domu niż wydanie kasy na hobby. :) A kasa jest zaoszczędzona zdecydowanie wole wydać pieniądze na hobby niż wyrzucać je kupując jakiekolwiek używki "kapsle". :)

To tak ap-ropo całej dyskusji zmierzającej w innym kierunku :)

Wracając do układu toru na pewno sobie rozrysuje w SCARM . Na szczęści mam jeszcze czas na to zęby przerodzić układ .
I wstawię z zaznaczonymi odcinkami izolowanymi , drogim hamowania oraz z drogami z ograniczona prędkością.
Nie ukrywam ze zależy mi na konstruktywnej krytyce ,zwróceniem uwagi na błędy które popełniam.
 

ToTom

Aktywny użytkownik
Reakcje
51 1 0
#29
A czy wziąłeś pod uwagę rozmiar budynków?
Przykłady:
Faller 130944, Kopalnia "Fortuna", skala H0 - 520 x 200 x 310 mm.
KIBRI 39452, Lokomotywownia wachlarzowa 3-stanowiskowa - 240 x 390 x 135 mm. 15° (Sprawdź też rozstaw torów wewnątrz).

Ja narysowałem sobie fajny plan, po czym coś mnie podkusiło i pomyślałem, że wstawię w SCARM lokomotywownię... I okazało się, że nic się nie zmieści. Poszukałem dokładnych wymiarów (czasem wymiar obrysu to za mało, bo niektóre budynki mają bryły z kilku elementów) i zrobiłem sobie modele, do których dopasowałem układ torów. A jak potem ustawiłem to na makiecie, to wszystko weszło tam, gdzie zaplanowałem :)
Tu masz zdjęcia planu i makiety:
http://forum.modelarstwo.info/threads/pan-samochodzik-i-fantomas-da-się-to-ogarnąć.42961/page-8#post-755158

A kopalnia "Fortuna" w SCARM wyszła mi tak:
34.jpg
Oczywiście można jako "kopalnię" uznać samo nadszybie, ale to też wymaga miejsca...
 
OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#30
ToTom ta wziąłem pod uwagę gabaryty budynków. Mam nadziej ze jak Tobie wszytko się pięknie zmieści. Jeśli chodzi o budynki które wymieniłem na początku to jest powiem tak najłatwiejsza opcja. Plan jest aby wykonać je sam tz. pojeździć troszkę po górnym śląsku porobić zdjęcia z wymiarować przeskalować a potem zejść do piwnicy i wszytko wyciąć ze spienionego PCV na frezarce CNC .
 
OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#31
Na początek troszkę wyjaśniań co do planu .
A więc wziąłem pod uwagę propozycje Pana Sławka i naniosłem troskę zmian tj. dania sobie więcej możliwości manewrowania w kopalni i na dodatkowym "peronie" (zwał ja zwał może powstanie tam jakiś zakład)

Kolor niebieski - jazda w trybie manewrowym
Kolor czerwony - przerwa na obu torach ( odseparowanie zasilania )
Kolor żółty - odcinki zwalniające
Kolor szary - odcinki hamujące
Kolor zielony i niebieski z oznaczeniem 1A , 1C - semafory

ODCINIKI IZOLOWANE.png

A teraz kilka pytań bo im więcej czytam tym większy mętlik w głowie .

KIERUNEK JAZDY ZGODNY Z KIERUNKIEM WSKAZÓWEK ZEGARA .

P 1.) Ruszam z peronu mijam semafor 1A gdzie podawany jest sygnał S1 , tunel za którym jest semafor 8B z sygnałem Sz (do 40km/h) i 8A z sygnałem S1 stój. Mam rozumieć ze oba semafory są uzależnione od siebie i nadrzędnym jest 8A i to od jego sygnałów zależy sygnał na 8B i "zachowanie" się pociągu tz. zwolnienie hamowanie lub jazda . ?? Tylko co w przypadku jeśli za semaforem 8A który poda sygnał S2 (max prędkości ) zatrzymany jest pociąg - wystarczy zastosować moduł o zajętości toru aby zawsze w takim przypadku na semaforze 8A podawany był sygnał S1a??

P 2.) Semafor 3A jak rozwiązać jego sygnalizacje w przypadku gdy na bocznicy i zwrotnicy WL 1 prowadzona jest jazda w trybie manewrowym ?? (zielony kwadrat) Zastosowanie tarczy manewrowej z jakimś układem przekaźników które informowałby o położeniu zwrotnicy WL 1 doła by rade?? WL 1 w "dół" semafor 3A sygnał S1a.

P 3.) Semafor 4A jest w takiej samej sytuacji jak 3A z tym ze tu zastanawiam się czy jest sens dodatkowy "peron" wykorzystać do jazdy manewrowej czy po prostu na/za zwrotnica której niestety nie oznaczyłem wstawić odcinek izolowany , sygnalizacje (czerwony kwadrat) i w ten sposób rozwiązać problem .

P 4.) Czy z technicznego puntu widzenia istnieje rozwiązanie tz. magiczny przycisk który powodował by ze jadąc od semafora 3 A w kierunku semafora 5A bez względu na jego wskazanie (5A stój , jedz ) , semafor 4A i 5B zmienił by nadawany sygnał odpowiednio do wskazań 5A .
Oczywiści przy tym zmieniał by ustawianie zwrotnic i sprawdzał by czy na odcinku powiedzmy semaforami 3A i 5A nie znajduje się pociąg .

Przykład Semafor 5A sygnał S1 , wiec na semaforze 3A i 4A pozostaje sygnał o jeździe dozwolonej zmienia się sygnał semafora 5B prędkość ograniczona sygnał Sz.

Proszę wszystkich o rozwiązanie moich wątpliwości . I poradę czy zaznaczony podział planu toru jest odpowiedni czy gdzieś jeszcze powiewem zastosować odcinki izolowane lub je usunąć . Oraz o poradę co do rozmieszczenia semaforów.

Pozdrawiam
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
365 5 1
#33
Czytam, czytam i nic z tego nie rozumiem!!!!! To znaczy rozumiem jedno: autor nie ma pojęcia o sygnalizacji, rodzajach i zasadach nazewnictwa sygnalizatorów, różnicach ruchu manewrowego i pociągowego oraz o podstawowych zasadach prowadzenia ruchu kolejowego wogóle. Cytuję: ..."Tylko co w przypadku jeśli za semaforem 8A który poda sygnał S2 (max. prędkość) zatrzymany jest pociąg"..... W tym przypadku mamy klasyczne najechanie... Tylko jedna drobna uwaga: nie znam kolei na której można podać sygnał zezwalający na jazdę na tor zajęty przez inny skład!!!! To jest fundamentalna zasada prowadzenia ruchu pociągów: między dwoma semaforami tego samego kierunku może znajdować się tylko jeden pociąg!!!
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
449 8 0
#34
P 1.) Ruszam z peronu mijam semafor 1A gdzie podawany jest sygnał S1 , tunel za którym jest semafor 8B z sygnałem Sz (do 40km/h) i 8A z sygnałem S1 stój.
Jeżeli ruszamy z peronu, to semafor 1A podaje sygnał S2. Nie ma potrzeby by semafor 8B podawał Sz. Może podać S13 jeżeli na semaforze 8A jest wyświetlony sygnał S1.
Tak przynajmniej mi się wydaje. ;)
Przykład Semafor 5A sygnał S1
Nie ma takiej możliwości, żeby podał sygnał S1.

Może jednak najpierw @Najt19 uporządkuje sprawę semaforów po której stronie mają być.
 
Reakcje
37 24 8
#37
Ja bym nie lekceważył opini Tomka.
Kupujesz instrukcje sygnalizacji z epoki którą wybrałeś i czytasz. Wybór epoki i instrukcja to podstawa a później książka np Budowa i utrzymanie dróg kolejowych - M. Batko albo Stacje kolejowe Wiesław Chełmecki , Krzywizny toru Rzepka , Infrastruktura transportu szynowego wt pw
Szcególnie ciekawe dla sygnalizacji kształtowej sa książki Wydawnictwa Komunikacji stare.
Gdzie będzie szopa dla lokomotywy zakładowej. Bez niej nic nie zrobisz.
A z ciekawości która to ma być epoka bo ma to silny wpływ na sygnalizacje. A może myślisz o niemieckiej sygnalizacji na śląsku w III epoce.
Czy na tej makiecie nie będzie żadnych dróg dla samochodów, parkingów, przystanków itp. A familoki i karczma piwna?
Jkie atrakcje planujesz w związku z jeziorkiem. Kajaki i działki, kapielisko, wędkarze, parka w trzcinach, zatopiona barka z czołgiem, kaczki, odpoczywająca pielgrzymka kobiet do Piekar, wagony kolejowe przerobione na ośrodek wczasowy, budka z piwem i konsumenci tegoż, pole namiotowe, spław drewna, żaglówki i jeleń u wodopoju to taki standard na początek. Na pewno dodasz coś własnego.
Czy przewidujesz transport intermodalny i jakieś elementy infrastruktóry z tym związane. Pewnie wtedy trzeba dodać parking dla ciągników siodłowych. Polecam wtedy kontakt z działem samochodowym ponieważ oni są bardzo wrażliwi na punkcie prawidłowych kształtów lusterek i wyglądu dźwigni zmiany biegów. Strasznie opluwają jak coś się nie zgadza. O tym że musisz posiadać do wszystkiego ikonografię to już nie wspomnę.
Na jakiej podstawie zamierzasz budować. Z wymiarów wynika , po odrzuceniu koncepcji podziału na segmenty , że to coś jak stół pingpongowy?
Ma tę zaletę że ma gotowe nogi. I nie trzeba myśleć nad umiejscowieniem napędów do rozjazdów.
Jak nie chcesz się męczyć i wydawać 15 tyś to może skorzystaj https://allegro.pl/oferta/makieta-kolejowa-ho-analogowa-7903915731
Określenie analogowa czy nie , jest nie istotne. Odcinki izolowane muszą być a podłączenie sterowania analogowego czy cyfrowego na końcu nie ma znaczenia na tym etapie. Zresztą na żadnym bo i tak musisz przewody od czujników z odcinków izolowanych gdzieś wyprowadzić poza makietę żeby można było to łatwo serwisować. Chyba że resztę życia zamierzasz spędzić w pozycji leżącej pod makietą .
Podziwiam , że zacząłeś jeździć kapslami po wydruku . Od razu rodzą się pytania. To dużo lepiej niż po przyklejeniu szyn.
 
Reakcje
37 24 8
#38
Jeszcze o jeziorku. To jest przecież glinianka po cegielni. Cegielnia była przy każdej kopalni. Zależnie od epoki cegielnia może być czynna lub nie ale pozostałości wyrobisk i hałdy gliny z kolejką wąskotorowa zawsze mogą pozostać. I do tego wielki komin od pieca. Coś pięknego.
Jest o czym pisać
Podobnie w kopalni aż się prosi splot z kolejką kopalnianą. Do tego jakieś stanowisko do naprawy koleb i od razu nawęglanie lokomotyw własnym węglem.
Można wykorzystać h0e i h0m. Dwa różne rozmiary wąskie.
W gliniankach przeważnie topią się dzieci więc na brzegu zespół poszukiwaczy nurków i samochody policyjne oraz karetka. Zeby było co zrobić ze zwłokami to jakiś mały cmentarz z warsztatem kamieniarskim i bazarkiem ze zniczami i wieńcami oraz oczywiście kondukt. Wszystko do kupienia jako gotowe zestawy.
15 tyś nie starczy ale jak ma być pięknie to nie ma co żałować kasy. Jak na początek jeziorko mamy rozplanowane. Oczywiście można dodać motywy uniwersalne czyli mycie trabanta nad wodą lub wysypywanie śmieci w krzaki nadbrzeżne. Jakąś stłuczkę przy wieździe na kąpielisko i roboty drogowe na drodze dojazdowej , pieszą wycieczkę harcerzy i kilku cyklistów oraz moto cross na hałdach. Porzucone elmenty koparek i spalona budka z wyłamaną bramą w betonowym płocie powinny zamknąć całość tego miejsca.
Na pewno uda się jeszcze dodać coś własnego bo wyobraźnia jest nieograniczona.
Jest już nawet sens zakładania pytań w innych działach.
Jaki tabor?
Jakie auta?
Jakie budynki?
Jakie sterowanie?
Jakie dekodery?
Gdzie wytrawiać?
Kupie kalki.
Car faller pomóżcie.
 
OP
OP
N

Najt19

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#40
Marqus - sorki miałem zrobione 2 plany z rozmieszczeniem semaforów źle dodałem ( pisałem posta o 3 w nocy -będąc w robocie). Nie chce juz mieszać wiedź zostaje ten co dodałem.

Panie Tomku na pewno moja wiedza na temat sygnalizacji jest w porównania do Pana wiedzy znikoma. Wiem o tym ze na jednej linii tor może się znajdować tylko jeden skład pociągu. Może nie jasno to było napisane wcześniej, chodziło mi mianowicie o to jak zabezpieczyć dany odcinek toru przed wystąpieniem takiej sytuacji.
Czy zastosowanie modułu o zajętości toru (lub jakiegokolwiek innego ) w każdym przypadku pomiędzy semaforami załatwi temat ??

Panie Michale wprowadziłem poprawkę co do łuków - dzięki

Panie Sławku jest kilka koncepcji co do rozmieszczenia parkingów budynków drogi ale jeszcze myślę na ostateczna koncepcja . Jak wybiorę optymalne rozmieszczenie wstawię schemat - z prośba o opinie .

Co do epoki to skłaniał bym się do IV. (nie ukrywam ze trochę jest to uzależnione od dostępności sygnalizacji).
Co do szopy dla lokomotywy zakładowej to najprawdopodobniej będzie to prawy górny róg - "odstająca" bocznica
Cała powierzchnia będzie tak jak wcześniej pisałem 3 m x 1,6 z płyty OSB 12m podparta na konstrukcji metalowej z ożebrowaniem, oczywiście zrobione tak aby nie kolidowało z montażem akcesoriów wszelakiego typu służącego do sterowania. płyty i stelaż będzie można podzielić na 3 kawałki 1,6 x średnio 1 m

Na chwile obecna zamieszczam jeszcze raz plan torów z semaforami i odcinakami izolowanymi.
Prośba do wszystkich czy ilość semaforów i dobór jest odpowiedni ?? Czy długość i ilość odcinków izolowanych jest oki ??
Opis semaforów jest prawidłowy ??


Kempol wkrótce dodam kilka zdjęć cierpliwości.

Panowie na 2 peronie odbywa się ruch w dwóch kierunkach czy w miejscu pomarańczowego prostokąty powinien znajdować się semafor wyjazdowy ??

Jeśli chodzi o semafor zaporowy - jest zasadne ustawienie go na zakończeniu toru?? Jeśli nie to co powinno się tam znaleźć ??
semafory i odcinki izolowane.png
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 5
Planuję 5
Planuję 20
Planuję 11
Planuję 95

Podobne wątki