TKi 3 . . .
Po 1918 r pozostało w Polsce 320 egzemplarzy z tego 310 na PKP i 10 na terenie W.M.Gdańska.
Po II W.Ś. głównie w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku oprócz pociągów zdawczych i bocznicowych oraz manewrów prowadziły także lokalne pociągi towarowe i osobowe.
Ostatnią parowozownią gdzie stacjonowały wyłącznie TKi3 był Dzierżoniów gdzie TKi3 prowadziły składy do Bielawy,Srebrnej Góry czy Ząbkowic.
Systematyczne wycofywanie tej serii pracujacej na parę przegrzaną rozpoczęto po II W.Ś.
Jednak ostatnie egzemplarze TKi3 na PKP pracowały do 1966r.
Rekonstrukcja stanu TKi3 na 01.01.1966 obejmuje 17 sztuk tej serii.
Po jednym w parowozowniach : Fosowskie, Strzemieszyce, Kędzierzyn, Ostrów, Poznań Towarowa, Kamieniec Ząbkowicki, Czechowice-Dziedzice,Kraków Płaszów, Tarnowskie Góry, Łódź Kaliska, Sucha, Katowice, Rzeszów.
I po 2 sztuki w parowozowni : Dzierżoniów i Franowo ( Poznań ).
Wyjątkiem jest TKi3-170 który to pozostał na ilostanie parowozowni Kamieniec Ząbkowizki aż do stycznia 1969 ale już jako nieczynny.
Tak więc TKi3 w oznaczeniu PKP możemy mieć do epoki IIIc.
Innym tematem są TKi3 pracujące w przemyśle - głównie celulozowym, ceramicznym i w energetyce w latach 70 ub.w.
A także TKi3b w wersji bezogniowej pracujace w przemyśle w latach 80 ub.w.
Czy Tki3b-48 pracujący w Kopalni Węgla Brunatnego w koninie jesze w 1995r.
Całość na podstawie Paweł Terczyński - Świat Kolei 2/1995