Widzę, że domysłów i teorii spiskowych nie ma końca, więc rzucę nieco światła na kolegów dogłębne rozważania, dotyczące modeli wagonów pomiarowych firmy PIKO.
Na wstępie zaznaczę, że ów wagon po raz pierwszy pojawia się w ofercie tegoż producenta jako nowość 2017 roku. W katalogu wydanym 4 lata temu znajdziemy jednak tylko jedną pozycję o numerze katalogowym 55050, czyli pierwszy wagon pomiarowy w barwach "PIKO" (oraz oprogramowanie na płycie CD pod numerem 55051). Jednak w 2017 roku zostały wydane jeszcze dwa inne modele wagonów pomiarowych - 55052 wagon pomiarowy SBB, przeznaczony na rynek szwajcarski oraz 55053 wagon pomiarowy TSO, przeznaczony na rynek francuski. W 2017 roku cena sugerowana modelu w barwach PIKO wynosiła 159,99 € (709 zł). Dla porównania wagon francuski, którego nakład (99 sztuk) na pewno był nieporównywalnie mniejszy niż wagonu w barwach PIKO, był droższy i kosztował 179,00 €. Niestety nie znam ceny wagonu SBB z 2017 roku, ale patrząc na obecną cenę wahającą się w sklepach między 217 CHF, a 267 CHF, widać jak na dłoni, że wagon ten także jest droższy lub znacznie droższy (w zależności od ceny przyjętej do porównania) od wagonu w barwach PIKO.
Na 2017 roku nie kończymy naszego porównania, bowiem czas nieubłaganie płynie do przodu i 3 lata temu zostały wydane 3 kolejne wersje modeli wagonów pomiarowych - jako pierwszy zapowiedziany na początku roku model o numerze katalogowym 55054 - wagon pomiarowy ÖBB. Cena sugerowana modelu wynosiła wówczas 199,99 € (889 zł), a więc 20 € (90 zł) więcej niż cena sugerowana modelu w barwach PIKO, która w stosunku do roku poprzedniego została podniesiona również o 20 € (90 zł) i wynosiła już nie 159,99 € (709 zł), a 179,99 € (799 zł). W katalogu z nowościami jesiennymi na 2018 rok znajdziemy zapowiedzi 2 kolejnych modeli - 55056 wagon pomiarowy NS oraz 55057 wagon pomiarowy FS. Podobnie jak w przypadku wagonu adresowanego na rynek austriacki, tak i w przypadku modeli na rynek holenderski oraz rynek włoski cena wagonów wynosiła 199,99 € (889 zł).
Zamykając omawianie 2018 roku należy zauważyć "lukę" w numerach katalogowych, jaka powstała po ogłoszeniu zapowiedzi 2 ostatnich modeli (55056 i 55057). Brakuje numeru katalogowego 55055. Można domniemać, że skoro ów numer "wypadł" z listy, a zostały wydane kolejne modele z następnymi numerami (nie zmieniono kolejności numeracji), to był on pierwotnie przewidziany jako nowość na 2018 rok, ale z jakiś powodów producent zrezygnował z jego wydawania według wcześniej zaplanowanej przez siebie kolejności.
W 2019 roku jako nowość dostępną tylko w sklepach włączonych do systemu
PIKO Shop System, został zapowiedziany model 55059 - wagon pomiarowy DB. W głównym katalogu zawierającym pełną ofertę, znajdziemy ponadto wszystkie dotychczas wydane modele, a więc:
55050 - wagon pomiarowy PIKO
55052 - wagon pomiarowy SBB (tylko na rynek szwajcarski)
55053 - wagon pomiarowy TSO (tylko na rynek francuski)
55054 - wagon pomiarowy ÖBB
55056 - wagon pomiarowy NS
55057 - wagon pomiarowy FS
55059 - wagon pomiarowy DB (tylko w sklepach włączonych do systemu
PIKO Shop System)
Jeśli chodzi o ceny sugerowane modeli wagonów pomiarowych w 2019 roku, to wynosiły one 189,99 € (849 zł) dla wagonu PIKO (wzrost o 10 € (50 zł) w stosunku do ceny z 2018 r.) oraz 209,99 € dla wagonów w oznaczeniach NS oraz FS, a więc podobnie jak w minionych 2 latach, o 20 € więcej niż za model "podstawowy". Ceny modeli wagonów w oznaczeniach SBB oraz TSO tradycyjnie nie zostały podane z racji wyłączoności sprzedaży odpowiednio na rynku szwajcarskim i rynku francuskim, ale jak pokazałem na przykładzie z 2017 roku, wówczas ceny tych modeli także były wyższe niż cena wagonu w barwach PIKO.
2020 rok to kolejny rok bez nowej edycji wagonu pomiarowego na system prądu stałego DC, bowiem pojawia się po raz pierwszy również wersja na system "trójszynowy" Märklin'a - model 55060 wagon pomiarowy PIKO. W tym roku cena modelu "podstawowego" w wersji DC wynosiła 199,99 € (899 zł), a więc o 10 € (50 zł) więcej niż rok wcześniej, zaś model w wersji AC został "wyceniony" na 209,99 € (939 zł), a więc o 10 € (40 zł) więcej niż wagon przeznaczony do eksploatacji w systemie dwuszynowym. Pozostałe model wagonów w oznaczeniach przewoźników krajowych/operatorów sieci kolejowych kosztowały 219,99 € (989 zł), a więc "tradycyjnie" o 20 € (90 zł) więcej niż model wagonu w barwach PIKO.
W tegorocznym katalogu z nowościami pojawia się nowy model z "brakującym" numerem katalogowym - 55055 wagon pomiarowy PKP PLK. Cena sugerowana modelu wynosi 224,99 € (1049,00 zł), a więc podobnie jak w przypadku wszystkich pozostałych edycji wagonów "nie-PIKO", o 20 € (100 zł) więcej niż wynosi cena modelu "podstawowego", która w stosunku do ceny obowiązującej w minionym roku, została podniesiona o 5 € (50 zł) do 204,99 € (949 zł). Cena modelu do eksploatacji w systemie Märklin'a wynosi obecnie 214,99 € (999 zł), a więc o 10 € (50 zł) więcej niż modelu podstawowego do eksploatacji w systemie dwuszynowym.
Jak zatem widać, nie jest to żaden "spisek przeciw klientom w Polsce", tylko polityka producenta, która zakłada, że niskonakładowe - w porównaniu z nakładem edycji podstawowej - emisje modeli w barwach konkretnych przewoźników/operatorów sieci kolejowych są po prostu droższe i nie ma tutaj żadnej różnicy czy jest to model na rynek szwajcarski, włoski, francuski, holenderski, austriacki czy polski. Po prostu modele wagonów pomiarowych "nie-PIKO" są droższe od podstawowej edycji wagonu pomiarowego, czyli jeśli klient chce mieć wagon w barwach przewoźnika ze swojego kraju to musi po prostu zapłacić za to więcej, aby procentowi modelu "opłacało się" wyprodukować taką wersję wagonu pomiarowego. Po nakładzie wagonu na rynek francuski (99 sztuk) widać, że nie są to jakieś "porażające" nakłady i zapewne stąd też wynika różnica w cenie, a także ogólnie dużo wyższa cena niż mogłoby to wynikać z wyliczeń jakie Koledzy przedstawili w tym temacie (cena zwykłego wagonu + cena telefonu/elektroniki).
Na koniec jeszcze informacyjnie - każdy wagon sprzedawany jest bez oprogramowania i różnica w cenie, która przypadkowo wynosi tyle ile cena samego oprogramowania (55051), nie wynika z tego, że model "podstawowy" sprzedawany jest bez oprogramowania, a wagony w barwach przewoźników/operatorów mają dołączone oprogramowanie w zestawie, tylko tak jak wyżej napisałem, z polityki producenta i mniejszych nakładów poszczególnych edycji modeli wagonów pomiarowych "nie-PIKO"
Mam nadzieję, że wszelkie wątpliwości zostały rozwiązane i temat jest już jasny. Na koniec jako ciekawostka, zdjęcia/wizualizacje wszystkich dotychczas wydanych edycji wagonów pomiarowych produkowanych przez firmę PIKO:
55050 - wagon pomiarowy PIKO
(zdjęcie prototypowego modelu)
(zdjęcie gotowego modelu)
(zdjęcie opakowania modelu)
55052 - wagon pomiarowy SBB (tylko na rynek szwajcarski)
(wizaulizacja)
55053 - wagon pomiarowy TSO (tylko na rynek francuski)
(wizaulizacja)
55054 - wagon pomiarowy ÖBB
(wizaulizacja)
(zdjęcie gotowego modelu)
55055 - wagon pomiarowy PKP PLK
(wizaulizacja)
(zdjęcie gotowego modelu)
55056 - wagon pomiarowy NS
(zdjęcie gotowego modelu)
(zdjęcie gotowego modelu)
55057 - wagon pomiarowy FS
(wizaulizacja)
55059 - wagon pomiarowy DB (tylko w sklepach włączonych do systemu
PIKO Shop System)
(wizaulizacja)
55060 - wagon pomiarowy PIKO (system AC)
(zdjęcie modelu prototypowego)
(zdjęcie gotowego modelu)
(zdjęcie gotowego modelu)
- źródło: piko-shop.de