• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Nowości nie-PKP 2024

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
142 9 0
Czy któryś z Szanownych Kolegów ma jakąś wiedzę na temat wagonu Roco 6600061? W sensie czy model odzwierciedla prawdziwy wagon, wydaje się że tak, jednakże nie mam pewności;)
IMG_5668.jpeg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.655 65 3
Tak. To wagon konstrukcji w jakimś sensie znormalizowanej, które zostały zakupione przez kilka zarządów kolejowych i budowanych z niewielkimi zmianami zgodnie z potrzebami zamawiającego. Koleje belgijskie także takie wagony zakupiły
20200405220246-2532e30c.jpg
19111128768_036c6cc35f_b.jpg
 
Reakcje
3.634 30 0
Lokomotywa serii T3 kolei pruskich. Pod numerem posiada ona napis "Breslau". Co on w tym konkretnym przypadku oznaczał? Przydział, odmianę czy coś jeszcze innego ?
Taki napis pod nr parowozu oznaczał nazwę Dyrekcji Kolei (K.E.D. = Königlichen Eisenbahndirektionen) Pruskich Kolei Państwowych (potocznie KPEV) do jakiej był przypisany, w tym wypadku K.E.D. Breslau (Wrocław).

Takich dyrekcji było początkowo 11:

Altona (Hamburg)
Berlin
Breslau
Bromberg
Cöln linksrh.
(linksrheinisch - lewy brzeg Renu)
Cöln rechtsrh. (rechtsrheinisch - prawy brzeg Renu)
Elberfeld (Wuppertal)
Erfurt
Frankfurt
(Frankfurt/Main)
Hannover
Magdeburg


W 1895 nastąpiła reforma administracji kolejowej KPEV (weszła w życie 1 kwietnia 1895 r.), liczba Dyrekcji zwiekszyła się o dalsze 10, przy czym dwie Dyrekcje w Cöln (w Kolonii - Köln nosiło wówczas nazwę pisaną przez "C") połączono w jedną, tak więc od 1895 istniało 20 K.E.D.
10 nowoutworzonych Dyrekcji to:

Cassel (od 1926 nazwa miasta pisana jest przez literę "K" - Kassel)
Danzig
Essen
Halle
Kattowitz
Königsberg
Münster
Posen
Saarbrücken
Stettin


1.04.1897 po przyłączeniu prywatnej Hessische Ludwigs-Eisenbahngesellschaft (HLB) do KPEV, funkcjonujacej w Landgrafostwie Hesji-Darmstadt (Hessen-Darmstadt) utworzono 21 Dyrekcję w Moguncji:

Mainz

Z taką liczba K.E.D. Pruskie Koleje Państwowe weszły w XX w. Na marginesie, sposób oznaczania ówczesnych parowozów KPEV do dziś sprawia niekiedy problem w rozpoznawaniu danego parowozu tylko po numerze (zwłaszcza tego samego typu lub podobnego), bo w czasach K.E.D. istniały parowozy o tych samych numerach, przypisane różnym dyrekcjom, stąd pełna identyfikacja wspomnianego przez Ciebie T3 to Breslau 6178.
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.435 481 107
A wiadomo coś wiecej o tym parowozie (i szerzej całej serii)? Jakiego typu pracę wykonywał i w jakim rejonie dolnego śląska?
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.311 32 10
Model Roco odwzorowuje późną wersję (od 1904 roku) w malowaniu (bazując na datach napraw wagonów) z około 1913, w tym czasie jej przeznaczeniem były manewry/przetoki/bocznice. Gdzie w obrębie KED Breslau ten konkretny egzemplarz pracował będzie trudno ustalić.
Wagony z towarzyszącego zestawu to wiekowe konstrukcje, ale ciągle optycznie w miarę przyzwoite - na pewno zlewające się z modelami KPEV wydanymi jeszcze przez Fleischmanna. Widać, że zależało na wykorzystaniu kurzących się form, szczególnie 'Fakultativwagen' to taki ni pies - ni wydra, tu używany w roli brankarda. Węglarki (według rysunku IId1) jak najbardziej sensowne, kwasiarka garnkowa (więcej o nich tutaj) ma opisy rzeczywistego zakładu i w pewnym sensie lokuje skład albo w Żarowie, albo u jakiegoś odbiorcy kwasów bądź ługów.
 
Reakcje
3.634 30 0
A wiadomo coś wiecej o tym parowozie (i szerzej całej serii)? Jakiego typu pracę wykonywał i w jakim rejonie dolnego śląska?
Gdzie w obrębie KED Breslau ten konkretny egzemplarz pracował będzie trudno ustalić.
Uzupełniając nieco, tak jak napisał OLF model przedstawia wersję produkcyjną T3 zwaną M III-4p (Musterblatt III-4p, wg arkusza wzorcowego III-4p, wersja podstawowa znana jest jako M III-4e). Wersji tej zbudowano tylko 52 szt. (z ogólnej liczby 1354 szt. T3). Jak kształtowała się produkcja T3 przedstawia tabela niżej (producent, lata produkcji, ilość zbudowanych egzemplarzy, za Preussen Report, Band No 3, Eisenbahn Journal Archiv - Eisenbahn-Journal No 1/1985):

T3 - produkcja.jpg


Widoczny na modelu numer 6178 (Breslau 6178) oznacza nową numerację na KPEV, wprowadzoną w 1905/06 r. (na T3 w większości w 1906). Wcześniej, parowozy tego typu, w poszczególnych KED, nosiły numerację przede wszystkim z zakresu 17xx (ale też np. 18xx, a jeszcze wcześniej spotykane były także nr 12xx), przez co, na przełomie wieków nazywane były nawet potocznie serią "1700". Zakres zmiany numeracji tzw. Grupy T3 (T3-Gruppe, Ct), objął także niewielką liczbę parowozów odmiennych konstrukcji (niestandardowych) o układzie osi C (0-3-0, C3t), a nawet "wrzucono" do tej grupy jeden parowóz o układzie osi B1 (0-2-1, B1t), stąd w grupie tej (w przypisanej jej numeracji) znalazły się 1373 parowozy.

Wg stanu na 1906 r. T3-Gruppe, rozdysponowana była w następujący sposób (nazwa KED, zakres numeracji w danej KED, ilość egzemplarzy, za Preussen Report, Band No 3, Eisenbahn Journal Archiv - Eisenbahn-Journal No 1/1985):

T3 - stacjonowanie w 1906.jpg


Powyższa tabela, podaje, że w 1906 r. parowóz Breslau 6178 nie należał do wersji M III-4p (stacjonowanie tej wersji wyszczególnione jest na dole tabeli). Czy w późniejszych latach numer ten dostała któraś z przeniesionych do KED Breslau maszyn III-4p z innej KED ? Czy może model parowozu został odwzorowany w nie tej wersji konstrukcyjnej co oryginał ? Trudno powiedzieć. Dyslokacje i przenosiny parowozów zdarzały się, zarówno w obrębie danej dyrekcji (pomiędzy poszczególnymi Bw., parowozowniami), jak i pomiędzy różnymi dyrekcjami. Natomiast do jakiej Bw. mógł należeć Breslau 6178 w Dyrekcji Wrocławskiej KPEV, tak jak napisał już OLF, ustalenie tego może być bardzo trudne (prawdopodobnie niemożliwe) zważywszy choćby na to, że nie znamy, jaki jego okres służby odzwierciedla model. Nawet domniemanie, że może to być ok. 1913, obarczone jest tym, że parowóz ten mógł np. w krótkim okresie czasu (np. w latach 1912-1914) zmienić przydział. Z tabeli zamieszczonej wyżej, wynika, że KED Breslau w 1906 r. posiadał 80 parowozów T3-Gruppe, a stan ten zapewne nie uległ większym zmianom do 1914.
 
Ostatnio edytowane:

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
290 35 1

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.146 121 1
Tegoroczna nowość od PIKO. Model lokomotywy Siemens Vectron Dual Mode.

PIKO 51160, 51162, 51163 - DB Cargo 249 003
50279_51160.jpg
50291_51160_Detail_03.jpg
50290_51160_Detail_02.jpg

W ramach ciekawostek warto porównać model od PIKO z zeszłoroczną produkcja innego producenta z Niemiec, Märklin/TRIX.
Tylko rok różnicy we wprowadzeniu na rynek modeli a wydaje się, że mamy do czynienia w odwzorowaniu z całą epoką (oczywiście na korzyść PIKO).
Swoją drogą, cały czas zadziwia mnie fenomen firmy Märklin...:niepewny:
 

ralph80

Aktywny użytkownik
Reakcje
660 5 2
Tegoroczna nowość od PIKO. Model lokomotywy Siemens Vectron Dual Mode.

PIKO 51160, 51162, 51163 - DB Cargo 249 003
Zobacz załącznik 1057050 Zobacz załącznik 1057051 Zobacz załącznik 1057054

W ramach ciekawostek warto porównać model od PIKO z zeszłoroczną produkcja innego producenta z Niemiec, Märklin/TRIX.
Tylko rok różnicy we wprowadzeniu na rynek modeli a wydaje się, że mamy do czynienia w odwzorowaniu z całą epoką (oczywiście na korzyść PIKO).
Swoją drogą, cały czas zadziwia mnie fenomen firmy Märklin...:niepewny:
Jednak PIKO potrafi zrobić porządnie Vectrona ;) Szkoda, że "zwykłego" Vectrona, którego obecnie wydają nie podrasują. Nie wspominając już o Eurosprinterze, a już w ogóle o TRAXX-ach
 

Noah

Znany użytkownik
Reakcje
606 3 0
Zdjęcia gotowego modelu 1216 903-5

Zobacz załącznik 1047921

Fajnym smaczkiem jest pomarańczowe malowanie wnętrze reflektorów.

Zobacz załącznik 1047922

Zobacz załącznik 1047923
źródło: https://seznam-autobusu.cz/dokumentacka/312827

Co jest pozostałością po poprzednim malowaniu w barwach RTS.

Zobacz załącznik 1047924
źródło: https://www.railroadpics.net/photo/6421/Siemens-ES-64-U4_1216-902/
Pragnę poinformować, że lokomotywa 1216 903-5 prowadzi pociągi na terenie Polski (902-7 też). :)


A tu zdjęcie gotowego modelu BR 388 Regiojet:

 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 154
Tabor 209
Tabor 151
Tabor 297
Tabor 187

Podobne wątki