• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nietypowe parowozy

D

Dampflok

Gość
#1
Witam!
Czy mógłby ktoś wytłumaczyć mi dlaczego te parowozy miały zamontowane taki nietypowy układ wiązarów?
Na czym polegało działanie takiego mechanizmu i jaka była przyczyna montażu tego oraz czy odnosiło to skutek?

Palatynacki parowóz P 3 II
00201H~Lv.jpg

Bawarski parowóz AA I
91001H~Rv.jpg
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
#3
Ewentualnie może być to silnik sprzężony, gdzie cylindry wysokoprężne napędzają małe zestawy a niskoprężne duże.
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
#4
Nie może być sprzezony ponieważ są rożne średnice kół... a podobna konstrukcje mieli amerykanie w którejś pośpiesznej maszynie, a nazywało się to chyba booster i pomagało przy ruszaniu z miejsca czyli pomagało szybciej rozbujać parowóz, bo jak ma np dwie osie napędne dużej średnicy bo łatwo roluje
[DOUBLEPOST=1436118400,1436117192][/DOUBLEPOST]A właśnie wygoglowałem ,,dampflok sonderbauarten,, :B
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
138 1 0
#6
http://www.lokodex.de/or/o_tdaus.php?tdnr=0064
Może nie sprzężony ale na pewno z podwójnym rozprężaniem. Choć jak dla mnie jest dalej silnikiem sprzężonym tylko nie mechanicznie a obiegiem pary, czyli jak to by powiedzieli uczeni termodynamicznie.
Boostery to były wózki z napędem stosowane w tendrach aby zwiększyć chwilowo siłę pociągową parowozu wykorzystując do tego masę tendra https://en.wikipedia.org/wiki/Booster_engine
Bustery pracujące na identycznej zasadzie stosowane są też dzisiaj np:
http://parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=286877&LNG=RU#picture
http://parovoz.com/newgallery/pg_view.php?ID=496712&LNG=RU#picture
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#7
..- ale nie tylko tendrach - bostery zobaczyć można równiez na wózkach parowozów , np parowozów w UK , czy USA
 

Pt47-106

Znany użytkownik
Reakcje
589 11 5
#8
Kiedyś miałem taka ciekawa książkę sa woniej rożne rozwiązania i projekty parowozów z całego świata załączam parę fotek
lastscan.jpg
lastscan11.jpg
lastscan43.jpg
lastscan44.jpg
lastscan96.jpg
lastscan97.jpg
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
#13
Jedna oś napędna jak np OKa1-1 to nic nie typowego,dalej silnik bliźniaczy, na parę przegrzaną, tylko że większosć z nas przyzwyczajona jest do Ty2,42 Pt47, oelek i peem,a tu koledzy naprawdę chcą pokazac więcej nietypowośći niz tylko jedna os napędna;ale kilka cylindrów więcej,turbinowy parowóz,naped np systemu Buchli ;)
S6309213.JPG
S6309211.JPG
... W Muzeum w Jaworzynie był nawet model via powyzszego :)
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.364 111 11
#15
Jedna oś napędna jak np OKa1-1 to nic nie typowego,dalej silnik bliźniaczy, na parę przegrzaną, tylko że większosć z nas przyzwyczajona jest do Ty2,42 Pt47, oelek i peem,a tu koledzy naprawdę chcą pokazac więcej nietypowośći niz tylko jedna os napędna;ale kilka cylindrów więcej,turbinowy parowóz,naped np systemu Buchli ;) Zobacz załącznik 310451 Zobacz załącznik 310452 ... W Muzeum w Jaworzynie był nawet model via powyzszego :)
Wyglada nieco zabawkowo, ale chetnie bym na kolejke ogrodowa wzial;)
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#16
Wrzucam dwuosiowy parowóz z napędem na jedną oś. Eksponat w muzeum techniki w Berlinie.
Zobacz załącznik 310259
Kolego Oktawianie jak jesteś W Berlinie to zajrzyj raz jeszcze do tego muzeum poszukaj a jeżeli nie ma w ekspozycji to zapytaj kogoś z tego muzeum o model wykonany w drewnie parowozu Opo116 (parowoz lekkiego pociagu pospiesznego) zaprojektowany przez Kazimierza Zembrzuskiego , to miał byc kolejny w otulinie aerodynamicznej nasz parowóz , ktory pozostal tylko w sferze projektu ( rysunek techniczny znajduje sie w arch.Muzeum Kolejnictwa w Warszawie - ale model wykonany w drewnie tej maszyny z niewiadomych jak na razie wzgledow znalazl sie wlasnie w Muzeum Techniki w Berlinie - wiem , ze to troche nie pasuje do tego watku ale korzystam z okazji , ze Kolega tam byl /jest w B. i mozna by bylo to sprawdzic +wykonac zdjecie tego modelu , ja kiedys mialem to zdjecie ale gdzies mi sie zapodzialo , albo przepadlo ..
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3
#18
Kolego Oktawianie jak jesteś W Berlinie to zajrzyj raz jeszcze do tego muzeum poszukaj a jeżeli nie ma w ekspozycji to zapytaj kogoś z tego muzeum o model wykonany w drewnie parowozu Opo116 (parowoz lekkiego pociagu pospiesznego) zaprojektowany przez Kazimierza Zembrzuskiego , to miał byc kolejny w otulinie aerodynamicznej nasz parowóz , ktory pozostal tylko w sferze projektu ( rysunek techniczny znajduje sie w arch.Muzeum Kolejnictwa w Warszawie - ale model wykonany w drewnie tej maszyny z niewiadomych jak na razie wzgledow znalazl sie wlasnie w Muzeum Techniki w Berlinie - wiem , ze to troche nie pasuje do tego watku ale korzystam z okazji , ze Kolega tam byl /jest w B. i mozna by bylo to sprawdzic +wykonac zdjecie tego modelu , ja kiedys mialem to zdjecie ale gdzies mi sie zapodzialo , albo przepadlo ..
Kiedyś znalazłem taką fotografię w internecie
Polski parowóz w berlinskim muzeum.jpeg
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#19
-Dzięki Kolego Szwed1978 - to własnie to zdjęcie , szkoda ,że strona na której było to zdjęcie nie istnieje niestety -
 

Podobne wątki