• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Nieistniejąca Linia kolejowa nr 178

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.807 214 0
#1
Pozazdrościłem kolegom ciekawych relacji z wycieczek w teren i znalazłem temat na własną. Swoją drogą zazdrość w jej pozytywnym wydaniu jest dobra.
Moja relacja będzie dotyczyć nieistniejącej linii kolejowej numer 178, łączącej Mikulczyce z Tworogiem - Brynkiem

Z tego co się dowiedziałem to linia 178 była budowana w 1928 roku za czasów jak te tereny należały do Niemiec. W momencie planowania lina ta miała połączyć Mikulczyce z Tarnowskimi Górami, jednak w roku 1922 Tarnowskie Góry zostały włączone do ziem polskich, co wymusiło zmianę przebiegu i stacji końcowej na Brynek. Na linii tej były cztery stacje osobowe (Wieszowa, Zbrosławice, Miedary i Brynek oraz przystanek osobowy Kamieniec oraz duża ilość obiektów inżynieryjnych, linia zamknięta definitywnie w 1999 roku, rozebrana w 2003.

Wiele razy przejeżdżałem pod wiaduktem w Zbrosławicach Śląskich (niestety dziś już go nie ma), nigdy nie zastanawiając się co to za lina. Do czasu jak niby nowsza nawigacja w samochodzie wykreśliła mi szlak kolejowy (w starszej tej linii nie było). Postanowiłem to zbadać z bliska. Na pierwszy ogień poszedł wiadukt ceglany położony na południe od Miedar. Piękna ceglana konstrukcja, spinająca dwa brzegi wykopu/przekopu (nie wiem jak to fachowo nazwać) w którym został poprowadzony szlak, trzema ceglanymi łukami, dwoma mniejszymi po boku i dużym umieszczonym centralnie.
Więcej zdjęć mostu można znaleźć tutaj.

Jedak na sam początek informacja gdzie: Miedary
Województwo Śląskie, Powiat Tarnogórski, Gmina Zbrosławice
Mapa Google:
Linia 178 Google.jpg

Geoportal, ukształtowanie terenu:
Lina 178.jpg

Sam wiadukt w całej okazałości.
DJI_0842.JPG
DJI_0849.JPG
DJI_0852.JPG

Kolejnym punktem był dworzec kolejowy Miedary, kto by pomyślał w takiej wsi taki dworzec. Budynek dworca był zamieszkiwany według rożnych źródeł do 2011 roku, jak tak było to destrukcja posunęła się bardzo szybko. Przyklejony do budynku dworca, magazyn z rampą kolejową i samochodową, cały magazyn podpiwniczony, piwnica wysoka na jakieś 3,5-4 metry, od strony toru zrobione zsypy/włazy. Obok dworca toalety, bardzo ładnie zaprojektowane. Generalnie całe obejście zbudowane w stylu pruskim.
DJI_0862.JPG

Budynek dworca:
DJI_0867.JPG
DJI_0869.JPG
DJI_0876.JPG

D6C00883-01A2-4F4B-829B-A3DB34404F0A.jpeg
F236E3B3-2099-402B-BCE4-6B706D15483F.jpeg
92A6AC7D-D771-48DD-B104-179D36E39024.jpeg

Toalety dworcowe:
DJI_0877.JPG
DJI_0878.JPG
FCB63F87-9E74-44EE-80AB-704A7B13135D.jpeg
96A1F292-736C-4970-9933-13DEACB41C4A.jpeg


C.D.N.
 
Ostatnio edytowane:

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
#4
Tylko chwilę i przepraszam za OT, jak się idzie taką linią, idzie, jedzie, nie wszystko można dostrzec, zacierają się wyraźne ślady, wędrowca ogarniają wątpliwości czy nie zboczył z trasy i nagle, słupek hektometrowy, kawałek podkładu, cokolwiek co potwierdzi słuszność obranego kierunku, i lżej się wtedy idzie bo serce aż wyrywa się z radości, mieliśmy tak z Piotrkiem, latem jeszcze, gdy szukaliśmy pozostałości po kolejce z Gorzkowic do Niechcic, tylko relacje miłych i uczynnych mieszkańców okolic i jedyny kawałek toru w szosie i rozmowa ze starszą Panią pamiętającą te dziwne odległe czasy, jaka radość, myślę że dla wielu to może brzmieć głupio, ale to jest właśnie to co napędza ten dziwny mechanizm jakim jesteśmy My.
Siadam Marku bez popcornu bo nie lubię, za to z kieliszeczkiem miodu pitnego gryczanego z miodosytni augustowskiej i jakbym z Tobą szedł.
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.271 28 2
#5
W momencie planowania lina ta miała połączyć Mikulczyce z Tarnowskimi Górami, jednak...
Bodaj w podobnym okresie miał powstać szlak z Gliwic do Tarnowskich Gór właśnie przez Zbrosławice. Ciekawe, czy gdzieś te projekty można zobaczyć.

Wiele razy przejeżdżałem pod wiaduktem w Zbrosławicach Śląskich (niestety dziś już go nie ma), nigdy nie zastanawiając się co to za lina.
Ja z kolei jeżdżąc pod tym wiaduktem od paru lat codziennie zastanawiałem się, jak wyglądałby w tym pięknym pagórkowatym terenie jakiś ET21 ze sznurem węglarek. I tak jeżdżąc wiele razy chciałem uwiecznić wiadukty w Zbrosławicach, bo nad drogą z Wieszowej był drugi rozebrany na przełomie 2018 i 2019 roku. Jeden z nich udało mi się uwiecznić choć już podczas rozbiórki...

201902261506.jpg

Ciekawe, że budując autostradę A1 powstał nad nią ogromny wiadukt w śladzie linii. Jakieś, to mądre...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kempol

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.807 214 0
#6
Na chwilkę zatrzymamy się w Miedarach. Odbędziemy teraz krótką wycieczkę w czasie.
Na początek widokówka z okresu międzywojennego.
Miedary_304120_Fotopolska-Eu.jpg

W poszukiwaniu informacji na temat linii kolejowe trafiłem na kilka ciekawostek o tej małej miejscowości.
Miał tutaj swój pałac baron Fryderyk von Fürstenberg.
Kopanina-e1405499543830.jpg

Pałac zachował się do dania dzisiejszego. Obecnie w obiekcie znajduje się Dom Opieki Społecznej.
Własnością rodziny barona była również cegielnia, której zasoby gliny znajdowały się po drugiej stronie nowo planowanej linii kolejowej. Rodziło to pewien konflikt, ostatecznie zbudowano skrzyżowanie torów kolejki cegielnianej z linią 178.

Samoloty lecące w kierunku Polski nad cegielnią w Miedarach.
dawne_miedary_immenwald_1_20130501_1477389445.jpg

Pracownicy cegielni.
dawne_miedary_immenwald_2_20130501_1117145245-1024x633.jpg

Maszyna parowa cegielni.
dawne_miedary_immenwald_7_20130501_1611442916.jpg

Dzięki rodzinie barona również rolnictwo było dobrze rozwinięte na tutejszych terenach.
dawne_miedary_immenwald_16_20130501_1156763338.jpg
dawne_miedary_immenwald_15_20130501_1354886956.jpg
dawne_miedary_immenwald_8_20130501_1508848012.jpg

Dożynki w Miedarach. Na pierwszym planie lokalna drużyna Hitlerjugend.
dawne_miedary_immenwald_3_20130501_1239614828.jpg

dożynki.jpg

Dworzec kolejowy od strony torów - okres międzywojenny.
Dworzec 1.jpg

Dworzec kolejowy od strony torów - rok 2007.
Stacja_kolejowa_Miedary_254796_Fotopolska-Eu.jpg

Dworzec kolejowy od strony torów - rok 2020.
76429B9B-D49D-4462-98AB-D127BD74A76B.jpeg


Przykry widok, po raz kolejny mamy przykład jak sami niszczymy dorobek naszych przodków.
W kolejnym wpisie wrócimy do naszych czasów.

Zdjęcia archiwalne zaczerpnięte ze stron:
https://fotopolska.eu
http://silesia.arcaion.pl
 
Ostatnio edytowane:

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.509 31 1
#7
Strasznie smutne są takie degradacje.
Na Dolnym Śląsku oraz pozostałych ziemiach odzyskanych mnóstwo jest takich widoków. Zlikwidowane linie, upadłe stacje, niszczejąca infrastruktura...
Całe szczęście coś drgnęło i kilka ze zlikwidowanych linii zostaje reaktywowanych i odbudowywanych, kolejne projekty uzyskują finansowanie.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
#10
Dziękuję, ale jak mi daleko do Mistrza Opowieści.
A łyżka na to "to niemożliwe".:)

Ja się cieszę jak dziecko w sześćdziesiątych latach po otrzymaniu lizaka , że ktoś jeszcze coś próbuje zrobić, zobaczyć, pokazać innym, to jest super sprawa, a Twoje dronowanie to już całkowity odlot ;), mistrz powiadasz, nie znam gościa.
Czekam z niecierpliwością na dalszy ciąg.
 
OP
OP
Kempol

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.807 214 0
#11
Kurczę, nazbierało się materiału, jakoś ostatnio czas mi szybciej biegnie, albo się robię mniej wydajny.
Zostajemy dalej w Miedarach, na dworcu. Budynek bardzo ładny, z rozpoznania jakie już zrobiłem to inne budynki dworców na tej linii są takie same bądź w bardzo podobnym stylu.
Oczywiście jak to bywa budynek opuszczony i zdewastowany. Wszystko co przedstawiało jakąś wartość zostało już wyszabrowane, nawet stalowe belki stropowe zostały wycięte przez złomiarzy w niektórych miejscach.
Budynek dworca jeszcze raz, tym razem od strony ulicy:
581754F9-AE36-4668-A23B-AFB832FE9FCC.jpeg

Budynek dworca od strony torów:
9AB27751-DB98-41B0-9AB8-32CAA80A665C.jpeg
Perony oraz słupek hektometrowy:
D5576C44-A222-4EAB-8A4E-A7A8DCEA87C3.jpeg
E6C26F53-D11D-415A-9A10-19D84A536AE4.jpeg
9BBA5479-B753-48A9-A205-AF67BCEEB8FF.jpeg
4583C241-A977-425D-93C5-C9339B8A857B.jpeg

Rampa ładunkowa od strony torów:
3487C470-FEC6-4DD0-A416-24F3666584D3.jpeg
225BB3B4-2CDD-4B3B-B034-033467E33C20.jpeg

Rampa ładunkowa od strony ulicy:
6516E0D2-5336-4EDE-B8D9-66671FC0E414.jpeg
FBF88087-7A75-49A6-B7CE-E608A1EA763C.jpeg
Wnętrze magazynu, jak nic widać bytność potomków Hitlerjugend z poprzedniego wpisu albo jakiegoś voodoo klanu:
80B90797-8FB1-4765-9A55-0EB19EC6C15C.jpeg
12AFB541-7D9E-4BFE-BDDA-EC33A4D328D7.jpeg
C0C74BA0-FB54-45B8-94F4-4B56D23CE79F.jpeg
2F6295C1-F532-4FE6-AF84-8C7F10E1815F.jpeg

Wspominana przeze mnie piwnica pod magazynem:
2B1038C7-6FBE-4A38-AB4A-B1A4F3C716FB.jpeg
Oraz zarwany strop:
AF41485C-579C-40BA-87BA-BA9A4A59D00A.jpeg

C.D.N.
 
Ostatnio edytowane:

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
15 3 0
#15
Z tą kukłą to pewnie jakiś strzelec albo grupa ASG cwiczy w tym magazynie walkę w budynkach przy pomocy replik broni palnej. Sam mam ze 5 takich w domu.