Pozazdrościłem kolegom ciekawych relacji z wycieczek w teren i znalazłem temat na własną. Swoją drogą zazdrość w jej pozytywnym wydaniu jest dobra.
Moja relacja będzie dotyczyć nieistniejącej linii kolejowej numer 178, łączącej Mikulczyce z Tworogiem - Brynkiem
Z tego co się dowiedziałem to linia 178 była budowana w 1928 roku za czasów jak te tereny należały do Niemiec. W momencie planowania lina ta miała połączyć Mikulczyce z Tarnowskimi Górami, jednak w roku 1922 Tarnowskie Góry zostały włączone do ziem polskich, co wymusiło zmianę przebiegu i stacji końcowej na Brynek. Na linii tej były cztery stacje osobowe (Wieszowa, Zbrosławice, Miedary i Brynek oraz przystanek osobowy Kamieniec oraz duża ilość obiektów inżynieryjnych, linia zamknięta definitywnie w 1999 roku, rozebrana w 2003.
Wiele razy przejeżdżałem pod wiaduktem w Zbrosławicach Śląskich (niestety dziś już go nie ma), nigdy nie zastanawiając się co to za lina. Do czasu jak niby nowsza nawigacja w samochodzie wykreśliła mi szlak kolejowy (w starszej tej linii nie było). Postanowiłem to zbadać z bliska. Na pierwszy ogień poszedł wiadukt ceglany położony na południe od Miedar. Piękna ceglana konstrukcja, spinająca dwa brzegi wykopu/przekopu (nie wiem jak to fachowo nazwać) w którym został poprowadzony szlak, trzema ceglanymi łukami, dwoma mniejszymi po boku i dużym umieszczonym centralnie.
Więcej zdjęć mostu można znaleźć tutaj.
Jedak na sam początek informacja gdzie: Miedary
Województwo Śląskie, Powiat Tarnogórski, Gmina Zbrosławice
Mapa Google:
Geoportal, ukształtowanie terenu:
Sam wiadukt w całej okazałości.
Kolejnym punktem był dworzec kolejowy Miedary, kto by pomyślał w takiej wsi taki dworzec. Budynek dworca był zamieszkiwany według rożnych źródeł do 2011 roku, jak tak było to destrukcja posunęła się bardzo szybko. Przyklejony do budynku dworca, magazyn z rampą kolejową i samochodową, cały magazyn podpiwniczony, piwnica wysoka na jakieś 3,5-4 metry, od strony toru zrobione zsypy/włazy. Obok dworca toalety, bardzo ładnie zaprojektowane. Generalnie całe obejście zbudowane w stylu pruskim.
Budynek dworca:
Toalety dworcowe:
C.D.N.
Moja relacja będzie dotyczyć nieistniejącej linii kolejowej numer 178, łączącej Mikulczyce z Tworogiem - Brynkiem
Z tego co się dowiedziałem to linia 178 była budowana w 1928 roku za czasów jak te tereny należały do Niemiec. W momencie planowania lina ta miała połączyć Mikulczyce z Tarnowskimi Górami, jednak w roku 1922 Tarnowskie Góry zostały włączone do ziem polskich, co wymusiło zmianę przebiegu i stacji końcowej na Brynek. Na linii tej były cztery stacje osobowe (Wieszowa, Zbrosławice, Miedary i Brynek oraz przystanek osobowy Kamieniec oraz duża ilość obiektów inżynieryjnych, linia zamknięta definitywnie w 1999 roku, rozebrana w 2003.
Wiele razy przejeżdżałem pod wiaduktem w Zbrosławicach Śląskich (niestety dziś już go nie ma), nigdy nie zastanawiając się co to za lina. Do czasu jak niby nowsza nawigacja w samochodzie wykreśliła mi szlak kolejowy (w starszej tej linii nie było). Postanowiłem to zbadać z bliska. Na pierwszy ogień poszedł wiadukt ceglany położony na południe od Miedar. Piękna ceglana konstrukcja, spinająca dwa brzegi wykopu/przekopu (nie wiem jak to fachowo nazwać) w którym został poprowadzony szlak, trzema ceglanymi łukami, dwoma mniejszymi po boku i dużym umieszczonym centralnie.
Więcej zdjęć mostu można znaleźć tutaj.
Jedak na sam początek informacja gdzie: Miedary
Województwo Śląskie, Powiat Tarnogórski, Gmina Zbrosławice
Mapa Google:
Geoportal, ukształtowanie terenu:
Sam wiadukt w całej okazałości.
Kolejnym punktem był dworzec kolejowy Miedary, kto by pomyślał w takiej wsi taki dworzec. Budynek dworca był zamieszkiwany według rożnych źródeł do 2011 roku, jak tak było to destrukcja posunęła się bardzo szybko. Przyklejony do budynku dworca, magazyn z rampą kolejową i samochodową, cały magazyn podpiwniczony, piwnica wysoka na jakieś 3,5-4 metry, od strony toru zrobione zsypy/włazy. Obok dworca toalety, bardzo ładnie zaprojektowane. Generalnie całe obejście zbudowane w stylu pruskim.
Budynek dworca:
Toalety dworcowe:
C.D.N.
Ostatnio edytowane:
-
14
-
2
-
1
- Pokaż wszystkie