• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Linia kolejowa nr 197 Strzebiń-Woźniki Śląskie

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
874 5 0
#1
Była to moja pierwsza, piesza włóczęga po zarośniętych szlakach kolejowych, z aparatem zawieszonym na szyi. Pociągiem ze Zduńskiej Woli Karsznice dojechałem do Strzebinia, by wraz ze znajomym z Tarnowskich Gór przejść nieczynną już wówczas linią do Woźnik. Nie zachowały się moje zapiski z datą tej wycieczki, ale wszystko wskazuje na to, że była to wczesna jesień 2003 roku. Zdjęć nie zrobiłem zbyt dużo, bo rolka kliszy nie była z gumy... oszczędzało się ją, by sfotografować jak najwięcej miejsc. Do tego zapoznawałem się dopiero ze swoim Zenitem, i większość fotografii jest fatalnej jakości. 2 stycznia tego roku postanowiłem więc odwiedzić te same miejsca.

Linia nr 197 to krótka, bo licząca niespełna 14 kilometrów jednotorowa, niezelektryfikowana linia łącząca stację Strzebiń na Magistrali Węglowej z niewielkim śląskim miasteczkiem Woźniki. Linia została otwarta w 1932 roku, a zamknięto ją jak wiele jej podobnych, w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku.

W 2003 roku, pomimo upływu dekady od zawieszenia ruchu pociągów, na linii leżały jeszcze tory, a ich ubytki były niewielkie. Dzisiaj to już historia. Na linii znajdowała się stacja Psary Śląskie oraz przystanek Lubsza Śląska. Od Strzebinia, począwszy od łuku, który kierował tor w kierunku wschodnim, linia biegła wśród pól i łąk, by po około 5 kilometrach osiągnąć dość dużą wieś Psary. Za stacją w tej miejscowości linia łagodnym łukiem obiegała Górę Grojec, przechodziła pod wiaduktem drogowym by dotrzeć do położonego w polach przystanku Lubsza Śląska. Dalej skrajem lasu, na końcu którego znajdował się jedyny na linii most i łukiem tor docierał do stacji końcowej. Sama stacja Woźniki Śląskie, a w zasadzie jej koniec, znajdował się na wysokim nasypie prostopadłym do ulicy Dworcowej (droga Kalety-Koziegłowy). Dzisiaj nietrudno znaleźć w terenie przebieg tej linii, wyznaczony drzewami rosnącymi na byłym torowisku.

Przebieg linii na fragmencie archiwalnej już mapy topograficzno-administracyjnej województwa katowickiego (Przedsiębiorstwo Geodezyjno-Kartograficzne Katowice Sp. z o.o.)
Mapa.jpg

Tutaj linia naniesiona na mapę Google.
Bez tytułu.jpg


Prowadzenie ruchu pociągów na linii
Stacje na linii (poza początkową) prawdopodobnie nigdy nie posiadały sygnalizacji. W końcowym okresie funkcjonowania linii (tego dotyczy poniższy opis) semaforów nie było na pewno, nie znalazłem też ich śladów w terenie czy na schematach, stacje nie były też obsadzone przez dyżurnych ruchu. Nie było blokady liniowej, a ruch pociągów odbywał się bez zapowiadania. Na całym szlaku mógł znajdować się tylko jeden pociąg a więc po wyprawieniu pociągu do Woźnik Śl., ze stacji Strzebiń nie mógł wyjechać inny przed powrotem do Strzebinia tego poprzedniego. W wyjątkowych przypadkach konieczności wyprawienia innego pojazdu szynowego, gdy na szlak wyjechał pociąg, można było to zrobić po telefonicznym zgłoszeniu dyżurnemu ruchu stacji Strzebiń, wjazdu pociągu z sygnałami końcowymi na stację Woźniki Śl. Przed wyjazdem pociągu ze stacji Strzebiń, kierownik wyprawianego pociągu pobierał od dyżurnego ruchu klucze od zwrotnic i wykolejnic, które zwracał po jego powrocie.

Tabela nr 178 rozkładu jazdy pociągów, ważnego od 28.05.1967 do 25.05.1968.
RJ 67-68.jpg


Służbowy Rozkład Jazdy (fragment) obowiązujący od dnia 31 maja 1992 roku.
SRJ 1993.jpg


Przejazdy kolejowo-drogowe na linii, a tych było sporo, to poza jednym, przejazdy kat. D. Jedyny przejazd kat. A (post. nr 6), zlokalizowany był na szlaku Strzebiń-Psary Śląskie. Powiadomienia dróżnika przejazdowego o odjeździe pociągu z nieobsadzonej stacji Woźniki Śl. dokonywał dyżurny ruchu stacji Strzebiń, po zgłoszeniu mu odjazdu przez kierownika pociągu, maszynistę czy też kierowcę pojazdu pomocniczego lub innego pojazdu szynowego. Obsługa przejazdu została zdjęta jeszcze przed zamknięciem ruchu na linii. Poniżej tabelka dotycząca linii 197 z Wykazu Ostrzeżeń Stałych, obowiązującego od 23 maja do 30 września 1993 roku.
WOS 1993.jpg


Strzebiń
Stacja początkowa, położona na linii nr 131. Obecnie jest to posterunek odgałęźny, gdzie w miejscu byłej węzłowej stacji istnieje jedynie trapezowe połączenie obu torów. Na zdjęciach widać miejsce po trzech zlikwidowanych torach stacyjnych, z tego przy peronie usytuowanym przy budynku dworcowym, odjeżdżały pociągi do stacji Woźniki Śląskie.
St2.jpg
St1.jpg


Tyle tytułem wstępu. W następnym odcinku przeniesiemy się na stację Psary Śląskie.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
16.333 208 0
#2
Miałem ją w planach, teraz zostaje mi siąść w pierwszym rzędzie i czekać na relacje.
No chyba, że trochę dronem polatam po okolicy
 
OP
OP
Sebastian

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
874 5 0
#3
Psary Śląskie
Stacja pośrednia, położona w kilometrze 6,206. Obecnie trudno szukać tam szyn, ale dobrze zachowane budynki nie budzą wątpliwości jakie było ich przeznaczenie. Na początek porośnięty nasyp, widoczny z DW905, widok w stronę stacji.
Ps01.jpg


Schemat stacji, stan na dzień 1 czerwca 1968 roku. Już wtedy, nastawnia wykonawcza "Ps1" opisana jako posterunek nieczynny, więc zapewne dyżurnego ruchu w budynku stacyjnym też już nie było.
PSARY.jpg


Budynek stacyjny. Opuszczony, ale jakoś się trzyma. Widok od strony placu...
Ps1.jpg

Ps2.jpg

...i peronu.
Ps4.jpg


Peron nr 2.
Ps13.jpg


Szalet, czy raczej "ustępy".
Ps7.jpg


Dwa budynki o nieokreślonym przeznaczeniu. Ten za płotem wzbudził moje szczególne zainteresowanie, bo w Woźnikach Śl. jest identyczny.
Ps8.jpg

Ps9.jpg


Magazyn, oraz jego wnętrze.
Ps10.jpg

Ps12.jpg


Równia stacyjna, widok w kierunku stacji Woźniki Śląskie.
Ps14.jpg


Drugie życie podkładów.
Ps15.jpg


Na koniec pobytu w Psarach archiwalne zdjęcia.
Wskaźnik W4, ukryty między drzewami.
Ps16.jpg


Skrajnik i budynek wagi wagonowej...
Ps17.jpg

...oraz pozostałości wagi.
Ps18 2004.jpg
 
OP
OP
Sebastian

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
874 5 0
#5
Opuszczamy Psary Śląskie.
"Jedziemy" łagodnym łukiem, docieramy do wiaduktu pod drogą DW908 Tarnowskie Góry-Częstochowa. Około 1,3 km dalej, w kilometrze 9,100 linii przystanek Lubsza Śląska.
Do przystanku, od miejscowości Lubsza a w zasadzie opisanej wyżej asfaltowej szosy prowadzi gruntowa droga. Na zdjęciu widoczne miejsce, w którym droga przecinała tor.
Lb1.jpg


Po prawej stronie znajdował się wspomniany przystanek.
Lb3.jpg

Lb4.jpg

Dziś to miejsce wygląda tak...
Lb2.jpg


Widoczny, porośnięty krzewami dawny szlak w kierunku Woźnik.
Lb5.jpg


Za widocznym na poprzednim zdjęciu lasem, znajdował się jedyny na linii most, nad ciekiem wodnym, który chyba nie posiada nazwy. Nie wiem jak to miejsce wygląda dziś i czy most jeszcze istnieje.
Lb6.jpg

Lb7.jpg


Około 1,5 km dalej, tuż przed stacją Woźniki Śląskie, nasyp linii nr 197 został przecięty autostradą A1.
Na zdjęciach, w prawo widok w kierunku Psar Śląskich i opisanego wyżej mostu, w lewo dojedziemy do stacji końcowej.
Lb8.jpg

Lb9.jpg


Cdn...
 
OP
OP
Sebastian

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
874 5 0
#6
Woźniki Śląskie
Stacja końcowa, położona na km. 13,353 linii.

Jak już pisałem na wstępie, w końcowym okresie funkcjonowania linii stacja Woźniki Śląskie była zamknięta dla potrzeb technicznych, była za to w pełnym zakresie czynna pod względem handlowo-ekspedycyjnym. Obsadę stacji stanowili: zawiadowca stacji ds. handlowych, kasjerzy biletowo-bagażowi, robotnik stacyjny. Kasjer, oprócz typowych dla tego stanowiska czynności, miał w obowiązkach także smarowanie rozjazdów i utrzymanie ich w czystości (oględzin dokonywał obchodowy) oraz zgłaszanie ich stanu dyżurnemu ruchu stacji Strzebiń.

Schemat stacji, stan na dzień 26.02.1985 r.
WOŹNIKI.jpg


Zbliżamy się do stacji. Podobnie jak w Psarach Śląskich wysokie drzewa i ukryty między nimi słup.
20210102_144944.jpg


Na prawo od widocznego wyżej słupa, budynek dawnej pompowni zaznaczonej na schemacie. Wchodząc do środka przypomniały mi się wszystkie, nagrywane w takich klimatach horrory, nigdy nie wiadomo co w takim opuszczonym budynku znajdziemy...
20210102_144900.jpg


Wewnątrz pusto i jeśli można tak to nazwać, dość czysto.
20210102_144818.jpg


Kawałek dalej, ślady istnienia żurawia wodnego.
20210102_145036.jpg

20210102_145103.jpg

20210102_145123.jpg
20210102_145159.jpg


Idziemy dalej. Przepust, obok betonowego słupa, słupek hektometrowy - km. 12,800.
20210102_144340.jpg
20210102_144426.jpg


Nowy, asfaltowy dojazd do... wydzielonej działki? W każdym razie, mniej więcej w tym miejscu miał początek rozjazd nr 1, zaraz za nim nr 2. Po lewo była, narysowana na schemacie nieczynna nastawnia wykonawcza.
20210102_144408.jpg
 
OP
OP
Sebastian

Sebastian

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
874 5 0
#7
Około 150 metrów dalej, idąc w kierunku słupa widocznego na poprzednim zdjęciu, ślady układu torowego się urywają zastąpione nową ulicą łączącą DW789 do Kalet z autostradą A1.
Widok na budynki stacyjne z ulicy Cegielnianej. Przed nimi, były tory stacyjne.
20210102_145446.jpg


Zdjęcie zrobione z nowej ulicy. Kiedyś w tym miejscu był nasyp, na nim tory nr 1 i 3 a między nimi peron nr 2.
20210102_145702.jpg


Budynek stacyjny od strony miasta. Obecnie zamieszkane jedno skrzydło budynku.
20210102_143114.jpg

20210102_142603.jpg


W przeciwieństwie do budynku w Psarach, tutaj nie znajdziemy nazwy stacji. Podczas mojej poprzedniej tam wizyty, napis był słabo widoczny.
AAE023A.jpg


Magazyn na rampie. Dla porównania dwa zdjęcia, które dzieli 17 lat... Sam budynek jakby bez zmian, otoczenie już inne...
AAD018A.jpg

20210102_142614.jpg


...zwłaszcza z drugiej strony, gdzie tory stacyjne zostały zastąpione rowem i ekranami dźwiękochłonnymi.
20210102_142731.jpg


Peron nr 1.
20210102_142909.jpg


Kibelki. Wygląda na to, że tylko męskie ;)
20210102_142959.jpg


Mimo upływu lat, miejsce prawie nietknięte zębem czasu. Może poza lekką patyną.
20210102_143039.jpg


Tutaj też na dwóch zdjęciach (by zobaczyć o ile obniżono teren za nim), budynek którego przeznaczenia nie znam, taki sam jak na stacji Psary Śl.
AAE026A.jpg

20210102_143329.jpg


Tym sposobem dotarliśmy do punktu końcowego linii, położonego w km. 13,572 (według D-29 z 1995 r. był to km. 13,571). Na zdjęciu, na końcu nasypu widoczny kozioł oporowy, na którym kończyła się linia nr 197. Na tym też kończy się moja krótka relacja, z wycieczki śladem tej krótkiej linii.
AAE027A.jpg
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
19.043 466 29
#8
Super relacja, takie lubię najbardziej, ale magazyn i rampa, a krawędź zabezpieczona szyną:eek: , ło matko, nie zerknąłeś co nie.:mad: