• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Negatyw znaleziony w Zorce

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#1
Z powodu remontu wynoszę z domu negatywy, więc przy okazji je pobieżnie skanuję - z większości nie mam nawet odbitek.
Niestety zdjęcia, robione podziadkową Zorką, nie są zbyt dobrej jakości, a często wręcz tragicznej, powody poniżej naświetlę:
  • Zorka była jara ale stara - najpierw słońce wypaliło dziurkę w migawce, zakleiłem dziurkę co spowodowało nierównomierny przesuw, potem zaczęły wypadać śrubki z obudowy - stąd smugi prześwietleń;
  • Zorka była bardzo płaska i poręczna, ale wymagała wysunięcia obiektywu przed zrobieniem zdjęcia, jak się go niedokładnie wysunie to jest nieostre;
  • Zorka dzięki swoim małym rozmiarom była łatwa do schowania pod kurtką - nie miałem zezwolenia na robienie zdjęć - ale ciężko było kadrować zdjęcia;
  • Zorka była moim pierwszym aparatem, którym zacząłem robić zdjęcia (nie licząc Synchrodruha).
Wiele zdjęć nie nadaje sie do publikacji i przykre może być ich oglądanie - czynicie to na własną odpowiedzialność. Ale z drugiej strony szkoda byłoby ich nie pokazać, bo maja jakąś tam wartość historyczną.

Na początek okolice Stalowej Woli, gdzie pod koniec mglistego marca 1988 próbowałem udokumentować ostatnie chwile świetności trakcji parowej, szczególnie używanej w sezonie grzewczym.

Resztki poaustriackich napisów na przepuście na łącznicy między Rozwadowem Towarowym a linią do Lublina:
31AA001.jpg
Stalowa Wola Rozwadów. Na budynku napis "PAMIĘTAJ CO CI POLSKA DAŁA - POMYŚL CO TY DAŁEŚ POLSCE"
31AA004.jpg
Pt47-104 dojeżdża tyłem do zelektryfikowanego już Sandomierza
31AA005.jpg
Pt47-104 ciągnie międzynarodowy pociąg pospieszny "Karpaty"
31AA008.jpg
jeszcze parę miesięcy wcześniej pociąg prowadzony był parowozem po długiej trasie ze Skarżyska aż do Przeworska, 27.03.1988 już tylko na trasie Sandomierz-Przeworsk
31AA010.jpg


Przenieśmy się teraz na Dolny Śląsk. Tam trakcja parowa zastępowana była nowiutkimi rumuńskimi żółtkami, których (teraz żałuję) w zasadzie nie fotografowałem, ale parowozy można było spotkać nawet na pociągach pospiesznych.

Stacja Jedlina Zdrój:
31AA012.jpg
Cciałem przenocować w całorocznym PTSM w Polanicy, ale nie było miejsc, więc ostatnim osobowym ciągniętym przez SP32 wróciłem do Kłodzka, a stamtąd pojechałem do Ścinawki ogrzać się przy Ty2-390
31AA014.jpg
Nocny pospieszny z Warszawy a od Kłodzka osobowy, ciągnięty był przez ST43 i TKt48-11 (która ogrzewała skład):
31AA016.jpg
Niestety zawieruszyły mi się notatki, nie pamiętam co to za stacja:
31AA019.jpg
16 kwietnia 1988, ale resztki śniegu w Sudetach jeszcze są:
31AA020.jpg
Słynny wiadukt przed Kudową:
31AA021.jpg

Resztę filmu gdzieś wcięło.
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#2
Kolejny kolejowy negatyw. Już z zezwoleniem z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Na początek Kraków Krzemionki - na bezrybiu i rak ryba - jedyny nieelektryczny pociąg osobowy to Kraków Płaszów - Bielsko Biała, zazwyczaj prowadzony jedną, dwoma a nawet trzema SP42 - w dniu 24 kwietnia 1988 pociąg miał w składzie również "lodówkę".
32AA001.jpg
Znowu Sandomierz - pociągi pospieszne prowadzone parowozami nie dawały mi spokojnie spać...
32AA003.jpg
30 kwiecień 1988, Ty2-412 zaskoczył mnie w Tarnobrzegu zatrzymując się na głowicy w celu dobrania tam wody i zostawiając skład na rozjazdach:
32AA005.jpg
Gdy podszedłem bliżej aby rozstawić statyw i zrobić zdjęcie, znowu mnie zaskoczył i podjechał na stację:
32AA009.jpg
Pod koniec kwietnia rankiem było jeszcze ciemno i nie było wiele okazji do robienia zdjęć na trasie - tu pospieszny Warszawa-Zagórz na stacji Pustynia k. Dębicy.
32AA017.jpg
W Dębicy było już jasno (i zaczęło film prześwietlać przez dziurkę po śrubce):
32AA019.jpg
W tle pospieszny z Ty2, na pierwszym planie jakiś inny Ty2
32AA021.jpg
Tymczasem z Przeworska rusza dziarsko Ol49-8 ustrojona w blaszane chorągiewki:
32AA023.jpg
Przeworsk, pospieszny Karpaty z Pt47-13
32AA031.jpg
32AA033.jpg
Zdjęcia z okna pociągu wychodzą takie sobie...
32AA035.jpg

...toteż czerwone światło przed Stalową Wolą Południe dało namiastkę "fotostopu" - ale z opcją szybkiego wskoczenia z powrotem do składu.
32AA045.jpg
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#3
10-minutowy postój w Stalowej Woli Rozwadów drużyna wykorzystuje na doraźne naprawy.
32AA047.jpg
Jeszcze rok lub dwa wcześniej na stacji Stalowa Wola Rozwadów z ziemnymi peronami i wielką kałużą od frontu budynku panowała atmosfera poaustriackiej kolei, ale w 1988 pojawiły się nowe szerokie perony i czuć było nadchodzącą elektryfikację i postęp. Przez megafony napominano: przechodzenie w miejscach niedozwolonych grozi kalectwem, śmiercią i mandatami karnymi...
32AA049.jpg
Na stacji Sandomierz stadko parowozów, ale sieć trakcyjna i EN57 ze Skarżyska zwiastują ich rychły koniec...
32AA055.jpg
Z Sandomierza pojechałem z powrotem lokalnym pociągiem ciągniętym przez Ty2-713, aby zaczaić się na "Karpaty" na trasie:
32AA057.jpg
I oto Pt47-13 w pełny pędzie na trasie Sandomierz-Stalowa Wola Rozwadów:
32AA063.jpg

Pociąg pospieszny "Karpaty" z Warszawy do Bukaresztu składał się zazwyczaj z 3-4 "klas" oraz długiego ciągu sypialnych "Warsów".
32AA068.jpg

Drugiego dnia, w święto pracy, ustawiłem się ponownie na szlaku przed Stalową Wolą aby zrobić zdjęcie ostatniemu w Europie międzynarodowemu pociągowi pospiesznemu z planową trakcją parową,
ale mi się film urwał...
32AA070.jpg

i will be back
 

Juras

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Super klimatyczne fotki, nie przejmuj się jakością i wklejaj więcej... wehikuł czasu ;)

Mi się "film urwał" w Zenicie 122 podczas powodzi w 1997 roku, a sporo łaziłem po Nysie, ryzykowałem, żeby robić ciekawe ujęcia. Niektóre ujęcia wręcz wiały grozą, jak zapora na jeziorze nyskim, ale te ujęcia niestety pozostaną tylko w mojej pamięci.

Po tym "urwaniu filmu" kupiłem nowoczesną lustrzankę Pentaxa, która mnie nigdy nie zawiodła.
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#10
Czy ktoś mógłby przyblizyć, jaką dokładnie trasą Karpaty docierały do Bukaresztu?
Do Skarżyska przyjeżdżały z EU07, następnie ciągnęła je Pt47 przez Sandomierz i Stalową Wolę do Przeworska, a tam ponownie EU07 do Przemyśla (ponoć parowóz kursował czasem do samego Przemyśla, ale ja widziałem zawsze jak zmieniali na elektrowóz).
Następnie (sypialne) przez ZSRR do Rumunii. Nie wiem czemu taką trasą, z dwukrotną zmianą wózków na szerokie i z powrotem.
Z dzieciństwa pamiętam że tak samo kursował pociąg z Krakowa do Warny, trudno było nie zapamietać 3 dni w kuszetce.
Być może taka trasa wynikała z małej przepustowości "kryniczanki", bo po jej elektryfikacji Karpaty zaczęły jeździć przez Nowy Sącz.
Trochę o tym było już pisane:
http://forum.modelarstwo.info/threads/pt47-13-w-skarżysku-kamiennej-pomnik.12668/#post-169323
Rejon Rozwadowa był parowozowo i kolejowo bardzo ciekawy.
Gdy pierwszy raz jechałem w 1985 do Lublina przez Skarżysko i Rozwadów, byłem trochę zasmucony tym, że piętrusa ciągnie SP42, a liczyłem na jakiś parowóz, jako że Skarżysko było oznaczone na mapce Adlera czarną kropką (to było moje jedyne źródło wiedzy gdzie jest szansa szukać parowozów).
Jakież było moje zdumienie, gdy w Starachowicach minęły nas Karpaty z Pt47!
Pomyślałem sobie - widocznie spalinowóz się zepsuł, miałem szczęście że spotkałem taki pociąg, ale pewnie bez szansy takim się przejechać.
Wysiadam w Rozwadowie, a tu z kierunku Przeworska wjeżdża Solina - też z Pt47 !!!
Omal nie zostałem w Rozwadowie, bo właśnie tym pociągiem miałem jechać do Lublina a zamiast się przesiąść stałem 10 minut i podziwiałem pospieszny parowóz w swojej roli.
Niestety nie miałem wtedy aparatu fotograficznego, ale może dzięki temu zapamiętałem lepiej wszystkie szczegóły.

Aby rozcieńczyć gadanie, jeszcze jedno zdjęcie, kilka lat później, z rozwadowskiej szopy:
58AA031.jpg

Nie pamiętam czy z powodu braku statywu czy z lenistwa, ustawiłem aparat na szynie, z której spadł i przekoziołkował w trakcie naświetlania - stąd smugi od żarówek i przerywane smugi od świetlówek (pouczająca lekcja fizyki - można wyznaczyć równania ruchu aparatu).
 
Ostatnio edytowane:

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.055 1 0
#12
Tak się zastanawiam patrząc na te zdjęcia i nie jestem pewien ale wydaje mi się że chyba miałem przyjemność jechać "Karpatami" w połowie lat 80-tych (wydaje mi się, że to był początek 86 - okolice ferii zimowych).
Siostra wylądowała wtedy w sanatorium w Rymanowie Zdroju a ja z mamą pojechaliśmy ją odwiedzić.
Pamiętam jak dziś wyjazd z Centralnej miał nastąpić ok. północy ale z powodu awarii oświetlenia (?) w jednym z wagonów opóźnił się chyba o 1 lub 2 godziny. I pamiętam jak właśnie od Skarżyska jechaliśmy ciągnięci przez parowóz (zapewne Pt47). Pamiętam jak na jednym z łuków zobaczyłem cały długi skład wagonów a na początku parowóz. Ależ to dymiło. W Krośnie mieliśmy być chyba coś koło 8 czy 9 a byliśmy około 15.
Droga powrotna następnego dnia przez Katowice do Częstochowy a kilka dni później do Warszawy.

Sorki za wtręt do wątku ale wspomnienia odżyły.
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#13
Tak się zastanawiam patrząc na te zdjęcia i nie jestem pewien ale wydaje mi się że chyba miałem przyjemność jechać "Karpatami" w połowie lat 80-tych (wydaje mi się, że to był początek 86 - okolice ferii zimowych).
Siostra wylądowała wtedy w sanatorium w Rymanowie Zdroju a ja z mamą pojechaliśmy ją odwiedzić.
Pamiętam jak dziś wyjazd z Centralnej miał nastąpić ok. północy ale z powodu awarii oświetlenia (?) w jednym z wagonów opóźnił się chyba o 1 lub 2 godziny. I pamiętam jak właśnie od Skarżyska jechaliśmy ciągnięci przez parowóz (zapewne Pt47). Pamiętam jak na jednym z łuków zobaczyłem cały długi skład wagonów a na początku parowóz. Ależ to dymiło. W Krośnie mieliśmy być chyba coś koło 8 czy 9 a byliśmy około 15.
Droga powrotna następnego dnia przez Katowice do Częstochowy a kilka dni później do Warszawy.

Sorki za wtręt do wątku ale wspomnienia odżyły.
i o to chodzi ,żeby poruszany temat wywoływał wspomnienia ,dyskusje:)
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#14
Ta stacja którą opuszcza rumun z tekatką gdzie jest widoczny semafor i zwrotnica to Duszniki Zdrój.
Acha, dzięki. Czyli że poprzednie zdjęcie to Polanica. Nawiasem mówiąc gdy robiłem zdjęcie to chyba jeszcze nie opuszczał stacji tylko sobie stał za semaforem (bo się nie mieścił w stacji?) - w każdym razie jechałem nim dalej.

...Pamiętam jak dziś wyjazd z Centralnej miał nastąpić ok. północy ale z powodu awarii oświetlenia (?) w jednym z wagonów opóźnił się chyba o 1 lub 2 godziny. I pamiętam jak właśnie od Skarżyska jechaliśmy ciągnięci przez parowóz (zapewne Pt47). Pamiętam jak na jednym z łuków zobaczyłem cały długi skład wagonów a na początku parowóz. Ależ to dymiło. W Krośnie mieliśmy być chyba coś koło 8 czy 9 a byliśmy około 15.
To raczej nie Karpaty które jechały w dzień i do Przemyśla, tylko inny pospieszny, Warszawa-Zagórz przez Dębicę, Rzeszów, też ciągnięty przez parowóz, ale często był to Ty51 lub Ty2 - wyżej są zdjęcia tego pociągu z Tarnobrzegu.
Jeszcze był przyspieszony Łódź Kaliska-Zagórz ciągnięty parowozami na trasie Tomaszów-Skarżysko-Rzeszów (od Rzeszowa SP32). W Skarżysku była zmiana lokomotyw.

Ale największe wrażenie zrobił na mnie inny pociąg pospieszny - Poznań-Zakopane, ciągnięty na odcinku Żywiec-Sucha przez tandem Ty2. Snopy iskier takie, że można było przy zgaszonym świetle czytać gazetę.
Niestety nie udało mi się z powodu nocnej pory zrobić sensownych zdjęć.
Potem przyjechałem jeszcze raz specjalnie ze względu na ten pociąg, ale się zawiodłem, bo jeden z parowozów został zastąpiony SM42 a poręcz mostku użyta jako statyw psuła kadrowanie:
35AA016.jpg
(biały zygzak po lewej to latarka rewidenta).
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.055 1 0
#15
...
To raczej nie Karpaty które jechały w dzień i do Przemyśla, tylko inny pospieszny, Warszawa-Zagórz przez Dębicę, Rzeszów, też ciągnięty przez parowóz, ale często był to Ty51 lub Ty2 - wyżej są zdjęcia tego pociągu z Tarnobrzegu.
...
Być może, takich szczegółów nie pamiętam. Ale pamiętam, że na pewno było to bardzo długaśne. Co do parowozu to raczej stawiałbym na Petuchę ale głowy sobie nie dam uciąć. Grunt, że stojąc wtedy w korytarzu widziałem długi ciąg wagonów a na przedzie pędzący parowóz, znaczący swoją drogę gęstymi kłębami dymu.
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#18
Teraz zmieniamy tematykę i barwę - kolejna seria negatywów tym razem pod hasłem ORWO czuwa!

Na rozbiegówce jakieś zdjęcie, chyba z okolic Ełku, ale nie wiem, nie prowadziłem już wtedy notatek:
AA0000.jpg

Zupełnie poza tematem, pamiątka jakiejś desperacji znaleziona w Ełku.
Ciekawe czy się spotkali, teraz są od tego serwery "spotted", ale w 1992 tylko nielicznym naukowcom śnił się internet...
AA000-spotted1992.jpg

Lokomotywownia w Ełku:

AA001.jpg
obecny wygląd: http://www.kolej.ruciane-nida.info/foto/data/media/1/2010-02-16_03_elk.jpg

dalszy ciąg filmu to Wolsztyn, nudy.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#19
Dalej w temacie Ełku i okolic kawałek innego filmu, podpisany 1991, ale nie mam notatek gdzie co.

Ol49, chyba Ruciane Nida, oraz SU46 na innej stacji - nie wiem której?
AA017.jpg AA018.jpg

Ol49 w okolicach Ełku, chyba okolice jeziora Sunowo, a więc pociąg na Mikołajki
AA021.jpg AA024.jpg

Ol49 i lokomotywownia, chyba Ełk
AA025.jpg AA026.jpg

Nie wiem jaka to stacja - może Mikołajki?
Widać że lokomotywa się rusza a skład stoi (zmiana czoła?)
AA027.jpg
SU46, zapewne odcinek Ruciane-Ełk, Ol49 z Ełku - nie wiem dokładnie gdzie:
AA029.jpg AA031.jpg AA032.jpg AA033.jpg
Nie wiem jaka to stacja:
AA034.jpg
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.737 112 11
#20
Wspaniale zdjecia, i wlasnie brak dobrego sprzetu powoduje uzycie glowy i wyobrazni. Ja czasami kupuje wlasnie czarno bialy film jak wiem ze beda parowozy, kolorowe zjecia nie oddaja tak piekna pary i swiatla:)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 2

Podobne wątki