• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PT47-13 w Skarżysku-Kamiennej - pomnik

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
Bardzo fajnie, że zachowano tę maszynę. Ten właśnie parowóz prowadził bodajże w czerwcu 1987 roku (nie jestem pewien daty, musiałbym pogrzebać w swoich zapiskach) ostatni w Europie rozkładowy pospieszny pociąg międzynarodowy. Był to pociąg "Karpaty", na odcinku Sandomierz - Przeworsk, który do tego czasu planowo był prowadzony Pt47 ze Skarżyska. Po zmianie rozkładu "Karpaty" zostały skierowane inną trasą i cały czas jechały trakcją elektryczną.

PS. Pt47, nie PT47...
 

zinq

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Wczoraj byłem w Skarżysko i tak przejeżdżałem koło stacji widziałem jak ( Chyba )malują lokomotywę, byłem w Skarżysku że tak napisze służbowo i nie miałem zbytnio czasu oglądać. Ale z samochodu wygląda pomnik imponująco ;). Być może będę jeszcze w Skarżysku to sfotografuję.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#8
Bardzo fajnie, że zachowano tę maszynę. Ten właśnie parowóz prowadził bodajże w czerwcu 1987 roku (nie jestem pewien daty, musiałbym pogrzebać w swoich zapiskach) ostatni w Europie rozkładowy pospieszny pociąg międzynarodowy. Był to pociąg "Karpaty", na odcinku Sandomierz - Przeworsk, który do tego czasu planowo był prowadzony Pt47 ze Skarżyska.
W rzeczy samej. Z tym że w 1987 parowóz prowadził go do samego Skarżyska, po elektryfikacji odcinka Sandomierz-Skarżysko Pt47 kursował jeszcze w 1988 na odcinku Przeworsk-Sandomierz, korzystając tam z trójkąta do obracania.
"Karpaty" zmieniły trasę i skład po elektryfikacji i modernizacji "kryniczanki".
000030.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#9
Znaczy, źle pamiętałem datę. Fotografowałem ten ostatni pociąg i nawet kawałek nim jechałem. O ile pamiętam w piątek było ostatni kurs z Warszawy do Przemyśla (na odcinku Sandomierz - Przeworsk z Pt47-13), a w niedzielę powrotny - tak wynikało z obiegu składów, bo całą trasę do Bukaresztu pociąg pokonywał 2 dni. Ale najwyraźniej nie było to w 1987 roku. Ciekma, pamiętasz dokładnie te daty? Jak kiedyś będę miał szansę pogrzebać w swoich zapiskach i zdjęciach, to wrócę do tematu.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#10
Tych ostatnich kursów to było zapewne kilka...
W "Młodym Techniku" 1/87 był artykuł Pawła Terczyńskiego, kończący się pesymistycznym "za parę miesięcy, w lecie 1987, ostatnie Pt47 zapewne wypadną z planu..." i zilustrowany zdjęciem "Skarżyska Pt47-167 spotkana 30 listopada 1984 koło Przeworska z międzynarodowym pociągiem "Karpaty"... Od 1 czerwca 1986 pociąg ten prowadzą już tylko lokomotywy spalinowe".
Tymczasem sprawa była taka, że parowozy odstawiane były w lecie - w zamian kursowały ST44. W sezonie grzewczym z braku pasażerskich lokomotyw liniowych pociągi pospieszne obsługiwane były parowozami, nie tylko "Karpaty", ale też pospieszny Przemyśl-Warszawa przez Dębicę oraz przyspieszony Zagórz-Łódź Kaliska przez Rzeszów.
Moje zdjęcie mam opisane: "30.04.1988, Poc. posp. 382 rel. Bukareszt/Sofia-Warszawa z parowozem Pt47-13 na st. Sandomierz."
Pociąg ten kursował codziennie! (w obiegu było kilka składów). Mam też zdjęcie tej samej relacji z następnego dnia (1.05.1988).
To chyba były ostatnie dni kursowania tego parowozu, ponieważ w maju z tego co pamiętam kończył się sezon grzewczy, a od 29 maja pociąg kursował przez Nowy Sącz, Koszyce, a nie Przeworsk, Lwów.
A, teraz rozumiem o co chodzi z obiegiem składów!
27 maja 1988 to właśnie był piątek, zapewne w sobotę pociąg pojechał już inną trasą, ale stare składy wracały starą trasą. Interesujące zamieszanie :-]
Ciekawi mnie, czy pod koniec maja Pt47 jeździł planowo, czy "okazyjnie" zastąpił ST44.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#11
Tych ostatnich kursów to było zapewne kilka...
....
27 maja 1988 to właśnie był piątek, zapewne w sobotę pociąg pojechał już inną trasą, ale stare składy wracały starą trasą. Interesujące zamieszanie :-]
Ciekawi mnie, czy pod koniec maja Pt47 jeździł planowo, czy "okazyjnie" zastąpił ST44.
Można mówić o dwóch ostatnich kursach: jeden z Sandomierza do Przeworska w piątek, jak wynika z informacji Ciekmy, 27 maja 1988 r. i powrotny w niedzielę, 29 maja. Zmiana rozkładu w zasadzie odbywała się w nocy z soboty na niedzielę, ale właśnie ze względu na długi obieg ten konkretny pociąg w swoją ostatnią podróż starą trasą ruszył z Warszawy już w piątek. Właśnie te dwa ostatnie kursy fotografowałem, ale źle pamiętałem daty. Z tego, co pamiętam (ale, jak widać, moja pamięć bywa zawodna), Pt47 jeździły do końca planowo. Co ciekawe, parowóz był podsyłany do Sandomierza luzem z Rozwadowa. Nie wiem, jaki przydział miały te maszyny (wydaje mi się, że Skarżysko Kam.), może były w Rozwadowie w delegacji, a może Rozwadów podlegał lokomotywowni w Skarżysku? Potem jeszcze zdarzały się pociągi pospieszne, prowadzone trakcją parową, ale ten, o którym mówimy, był z pewnością ostatnim pociągiem międzynarodowym w Europie, planowo prowadzony parowozem. Po zmianie rozkładu jazdy pociąg nie jechał już przez teren ówczesnego ZSRR, nie było więc konieczności przestawiania składu z toru 1435 na 1520 mm i odwrotnie. Nowa trasa biegła przez Czechosłowację (później Słowację) i Węgry do Rumunii.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#17
Ciekawostką tej lokomotywy jest tender z wyprostowanymi bocznymi ścianami. Normalnie są one na samym dole lekko podwinięte do środka, a tender Pt47-13 ma boki proste do samego dołu. Nie wiem, czy z tym tendrem jeździła od początku, ale już w 1980-tych latach miała ten (albo taki sam?) tender, z którym jest teraz wystawiona. Oczywiście mam na myśli oryginalny, polskiej budowy tender, a nie adaptowany tender niemieckiego typu, z jakimi Pt47 bardzo często tez jeździły.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
458 0 0
#18
Podczas napraw zastępowano skorodowane wyoblenia dolnej części skrzyni węglowej blachami łączonymi pod kątem prostym. Co ciekawe Pt47-13 ma oryginalne wyoblone drzwi dymnicy.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 10
Koleje w Polsce 42
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki