• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lokomotywy SM40/41

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.935 624 30
#61
Też gdzieś mam zdjęcia SM41 z połowy lat 60-tych wykonane przez mojego dziadka na linii do Zakopanego z pociągami sezonowymi.
Ja niestety nie mam zdjęć, ale pamiętam, jak przed elektryfikacją "zakopianki" ekspres "Tatry" z Warszawy do Zakopanego na odcinku od Krakowa Płaszowa do Zakopanego był prowadzony dwiema SM41. Pamiętam, że SM41 były na obu końcach składu, dzięki czemu nie było potrzeby oblotu w Suchej Beskidzkiej i Chabówce. Ale pamiętam też, jak obie SM41, połączone ze sobą od strony kabin, były tylko na przedzie pociągu, co oczywiście wymagało oblotu składu przy zmianie czoła. Nie pamiętam, która konfiguracja była wcześniej, a tym bardziej nie wiem czym była spowodowana zmiana sposobu zestawienia.
 
Reakcje
3.838 34 0
#62
Dodam może, że przedstawiona wyżej fotografia SM41-65 w Kuźnicy, 1963 r. była kiedyś zamieszczona na forum węgierskim z dodatkowym opisem, że jest to lokomotywa typu DVM2-14.

Poniżej kolejna „porcja” fotografii z węgierskiego forum, sprzed 6-8 lat. Może niektóre były już prezentowane w Temacie, ale tak na szybko trudno mi to ocenić. W opisach zamieszczam informacje jakie były podane przy zdjęciach (przetłumaczone z węgierskiego), być może nie koniecznie odzwierciedlające stan faktyczny. W przypadku wyłapania błędów, proszę o podzielenie się informacją na Forum.

1. SM40-10 typu DVM2-4 zbudowana w 1958 r. (Zdjęcie wydaje się być skanem z jakiegoś czasopisma / książki :niepewny:).

SM40-10.jpg


2. SM41-04 typu DVM2-10 o nr fabrycznym 507. Fabryka Ganz-MAVAG, Budapeszt 1961 r.

SM41-04 (DVM2-10-507). Ganz-MAVAG 1961 r..jpg


3. SM41-05 na przystani promowej w Świnoujściu. 1965 r. Fot. PAP. (tu mam wątpliwości, co do roku zrobienia fotografii – 1965, wydaje mi się, że to czasy późniejsze).

SM41-05 na przystani promowej w Świnoujściu. 1965 r. Fot. PAP.jpg


4. SM41-42 typu DVM2-11 w 1962 r.

SM41-42 w 1962 r..jpg


5. SM41-121 typu DVM2-26 w Poznaniu. 1970 r. (Wydaje mi się, że to teren Międzynarodowych Targów Poznańskich. Zdjęcie nabiera dodatkowych „smaczków” poprzez pojazdy kołowe jakie można na nim dostrzec, w tym Star 25, furgon na bazie Stara 20, za nim Nysa (?), a w dali Czechosłowacka Škoda-LIAZ z rodziny 706 RT/RTS, jakiś traktor – made in ZSRR ? (MTZ ?), oraz ciężarówka z wysuniętą maską – niby widok jakiś znany, coś jak GAZ 53, ale one nie miały przedniej szyby dwudzielnej... nic mi do głowy nie przychodzi).

SM41-121. Poznań. 1970 r..jpg


6. SM41-155 z pociągiem roboczym. Poznań. 26.07.1991 r.

SM41-155. Poznań. 26.07.1991 r..jpg


7. SM41-204 typu DVM2-31. Zdjęcie opisane jako tysięczna lokomotywa spalinowa wyprodukowana przez Ganz-MÁVAG. Budapeszt, 1966 r. Zdjęcie fabryczne.

SM41-204, 1000 lokomotywa spalinowa Ganz-MÁVAG. VIII 1966 r..jpg


8. SM41-204 typu DVM2-31, uroczystości zbudowania tysięcznej lokomotywy spalinowej przez Ganz-MÁVAG, w tle lokomotywa MÁV serii M40.0, typu DVM8-1. Hala fabryczna w Budapeszcie w sierpniu 1966 r. Fotografia jest bardzo podobna to tej zamieszczonej we wpisie #1.048, na której jest ta sama uroczystość. Wynika z tego, że tam również jest SM41-204.

Uroczystość przekazania SM41-204. VIII 1966 r..jpg


9. Wyprodukowana w 1968 r. SM41-242 typu DVM2-43 w lokomotywowni Gniezno, 3.06.1990 r. fot. Peter Hautzinger.

SM41-242. Lok. Gniezno. 3.06.1990. Fot. Peter Hautzinger.jpg


10. SM41-248 i SM41-255 w Szczecinie. 1991 r.

SM41-248 i SM41-255 w Szczecinie. 1991 r..jpg


11. SM41 z pługiem odśnieżnym 411S-54 w 1979 r.

SM41 z pługiem odśnieżnym 411S-54 w 1979 r..jpg


12. SM41 razem z SM42 na stacji Kulin Kłodzki. 1980 r.

SM41 razem z SM42 na stacji Kulin Kłodzki. 1980 r..jpg


Warto zwrócić uwagę na to, że Węgrzy dość dokładnie opisują typy (a właściwie podtypy) DVM2 w przypadku SM40 jako DVM2-4, a wśród SM41 występuje co najmniej sześć podtypów DVM2-10, DVM2-11, DVM2-14, DVM2-26, DVM2-31, DVM2-43. U nas generalnie przyjęło się (chyba błędnie :niepewny:), że SM40 to typ DVM2, a SM41 należą do typu DVM2-2.
 
Reakcje
3.838 34 0
#67
SM41-93, Olsztyn, 11.12.1977
Olsztyn Główny, SM41 przy ścianie garażu drezyny służby drogowej. Piękny widok... u góry bloki, stojące bokiem do ul. Marii Zientary-Malewskiej biegnącej w tym miejscu wzdłuż stacji (bloki noszą adres ul. Stanisława Moniuszki 1 i 2, czyli ulicy położonej pomiędzy nimi). No i drzewa, jeszcze nie tak duże, dziś swoimi gałęziami zasłaniają już cały widok... eh... Miejsce te, współcześnie (29.04.2022) wygląda tak:

Olsztyn Gł. 29..04.2022.jpg


... aby za bardzo nie odbiec od tematu, poniżej kilka zdjęć odnowionej SM41-43 (Ganz-Mávag Budapest, 546/1962), stojącej na terenie Muzeum w Kościerzynie, siostry tej z Olsztyna. Fotografie wykonane 29.03.2022, w tym odnowione tabliczki na budce i fragment ostoi ze szczegółami podwozia.

SM41-43 (Ganz-Mávag Budapest, 1962 No546) Kościerzyna 29.03.2022 (1).jpg


SM41-43 (Ganz-Mávag Budapest, 1962 No546) Kościerzyna 29.03.2022 (3).jpg


SM41-43 (Ganz-Mávag Budapest, 1962 No546) Kościerzyna 29.03.2022 (2).jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.935 624 30
#69
Mało prawdopodobne aby lokomotywa miała coś wspólnego z artykułem ponieważ wyciąga wagony z promu
Zupełnie nieprawdopodobne, przecież w artykule jest podana trasa tych pociągów: z NRD do ZSRR, więc żaden prom nie wchodził w grę.
chyba dobrze odczytałem Sm41-05 ?
A mnie się wydaje, że SM41-65, 85 albo 95, widzę poziomą kreskę w połowie wysokości pierwszej cyfry numeru.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.337 34 1
#70
Lokomotywa z numerem 05 służyła w MD Szczecin Wzgórze Hetmańskie -ale mało prawdopodobne jest aby zapuszczała się do Świnoujścia :niepewny:
Raczej typ Andrzeja jest bardziej realny a port pokazany na fotce ty chyba Gdańsk i tutaj pracowała SM41-95.
 
Ostatnio edytowane:

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.664 24 0
#71
W Gdańsku nie było nabrzeża promowego z torami kolejowymi. Na zdjęciu z całą pewnością jest baza w Świnoujściu, a lokomotywy ze Wzgórza Hetmańskiego, przynajmniej w latach 90. ub.w. i początku tego wieku, jak najbardziej pracowały w Świnoujskim porcie, więc jest prawdopodobne, że wcześniej również.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.935 624 30
#73
Na zdjęciu z całą pewnością jest baza w Świnoujściu
Też tak sądzę. Na zdjęciu z SM41 widać w tle po lewej stronie wagony pasażerskie stojące przy peronie stacji Świnoujście Port. Przy promie na wyspę Ostrów w Gdańsku nie ma żadnych peronów i pociągi pasażerskie tam nie dojeżdżają.
 

Arekmiz

Władza może wszytko
Reakcje
2.275 235 0
#74
Ja tylko odpowiadałem na tekst "W Gdańsku nie było nabrzeża promowego z torami kolejowymi". Udowodniłem że było (czy jest jeszcze obecnie tego nie wiem). :)
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.664 24 0
#75
Dobrze, specjalnie dla Kolegi Arekmiz doprecyzuję: W Gdańsku nie było nabrzeża promów morskich, z torami kolejowymi. Na zdjęciu EWIDENTNIE jest prom morski, jedna z dwóch bliźniaczych jednostek: Mikołaj Kopernik, lub Jan Heweliusz.

I jeszcze mała poprawka do tego:

... lokomotywy ze Wzgórza Hetmańskiego, przynajmniej w latach 90. ub.w. i początku tego wieku, jak najbardziej pracowały w Świnoujskim porcie, ...
Lokomotywy, które widziałem w Świnoujściu były ze Szczecina, ale nie mam pewności, czy ze Wzgórza Hetmańskiego, czy z Portu Centralnego.

Nawiasem mówiąc, to omawiana fotka była już w tym wątku pokazana TU
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
4.290 67 3
#76
https://tech.wp.pl/tajne-pociagi-ta...ardzo-niebezpieczny-ladunek,6034793558635649a
Mało prawdopodobne aby lokomotywa miała coś wspólnego z artykułem ponieważ wyciąga wagony z promu chyba Świnoujście
Ale fotografia fajna, chyba dobrze odczytałem Sm41-05 ? (po numerze może ktoś doprecyzuje gdzie obsługiwała port)
Zobacz załącznik 937882
Zupełnie nieprawdopodobne, przecież w artykule jest podana trasa tych pociągów: z NRD do ZSRR, więc żaden prom nie wchodził w grę.

A mnie się wydaje, że SM41-65, 85 albo 95, widzę poziomą kreskę w połowie wysokości pierwszej cyfry numeru.
Lokomotywa z numerem 05 służyła w MD Szczecin Wzgórze Hetmańskie -ale mało prawdopodobne jest aby zapuszczała się do Świnoujścia :niepewny:
Raczej typ Andrzeja jest bardziej realny a port pokazany na fotce ty chyba Gdańsk i tutaj pracowała SM41-95.
Na zdjęciu jest na pewno SM41 05. To jest egzemplarz z najwcześniejszych lat produkcji. Tak więc żaden 65, 85 ani 95 nie wchodzi w rachubę. Szczegóły techniczne nie kłamią. Oblachowanie ostoi nie jest ryflowane co miały lokomotywy serii SM40 i pierwsze SM41.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
5.469 34 0
#78
Czytam z zainteresowaniem temat poświęcony "GANZ-om", bo dawno temu "wyrzeźbiłem" od podstaw jeżdżący model tej ciekawej lokomotywki ... ;) W końcu jedna z nich była eksploatowana w ostrowskich ZNTK-ach.

W załączeniu kilka zdjęć dwóch serii wykonanych przez fotografa CNTK. Widać różnice w otworach wentylacyjnych drzwi przedziału silnikowego, oznaczenia serii lokomotyw oraz wyposażenia w boczne poręcze (i ich koloru). Ciekawe są też widoczne, dodatkowe reflektory - wyglądają, jak motocyklowe ... a nie jak "wiadra" ...
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Podobne wątki