• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mosty i wiadukty kolejowe

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.380 544 30
Kolega ZORBA zamieszcza ciekawe zdjęcia, ale przydałby się jakiś opis. Samo hasło "Warszawa" to trochę mało, warto byłoby podać kiedy te zdjęcia zrobiono i tam, gdzie się da, także dokładniejszą lokalizację. Na niektórych fotkach są jacyś ludzie, może wiadomo, kim są? Ponadto proszę o więcej uwagi przy wstawianiu, bo sporo zdjęć się powtarza.

Wychodzi że była. Od 16;45
Czy to na pewno właściwy wątek dla tego wpisu? Co to ma wspólnego z mostami i wiaduktami?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.380 544 30
OK, ale zawsze można coś napisać, skąd te zdjęcia pochodzą. Jeżeli z albumu, podobnego do tych już pokazanych, to pewnie ma on jakiś tytuł, może są opisy zdjęć. Unikamy na forum wrzucania zdjęć bez żadnego komentarza czy choćby szczątkowej informacji o tym, co przedstawiają. A jeżeli nie mamy takich informacji (np. stara fotografia bez opisu, znaleziona w pudle z rodzinnymi pamiątkami), to też o tym wspominamy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.380 544 30
Ale "amerykę" odkrył autor tego filmiku :p. Nie wiem, jak dziś, ale dawniej w każdym budowanym moście czy wiadukcie (nawiasem mówiąc, narrator miesza pojęcia "most" i "wiadukt") wykonywano tzw. "komory minowe" właśnie w celu umożliwienia szybkiego wysadzenia obiektu w razie potrzeby.
 
Reakcje
3.704 31 0
Historyczne zdjęcie wiaduktu kolejowego położonego na linii nr 221 Gutkowo - Braniewo, pomiędzy przystankiem kolejowym Grodzie i stacją Braniewo (obok miejscowości Maciejewo). Zdjęcie wykonano prawdopodobnie na początku lat 1950-tych. Ciekawie prezentuje się zwłaszcza szosa przebiegająca pod wiaduktem. Jest to fragment słynnej "Berlinki", RAB 3 (Reichsautobahn 3), budowanej w czasach III Rzeszy autostrady mającej połączyć Berlin z Królewcem.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Berlinka_(autostrada

Wiadukt kolejowy na linii nr 221 w okolicach Braniewa nad Berlinką.jpg


Miejsce te, współcześnie wygląda tak:
https://www.google.pl/maps/@54.3552...4!1s9ATddAiB9dYa86NKZjJiKA!2e0!7i13312!8i6656
 
Reakcje
3.704 31 0
No nie bardzo wspolczesnie bo data z Google to wrz2012. Na Street View wrz2013.
Zapewniam Kolegę, że nic się nie zmieniło od września 2012 r. (nawet drzewa nie urosły tak, aby "rzuciło się to w oczy" :)), a właściwie od lipca 2008, kiedy to otwarto w ciągu wschodniego odcinka "Berlinki" drogę ekspresową S22, czyli kiedy zlikwidowano charakterystyczne betonowe płyty z których budowano w III Rzeszy m.in. drogi szybkiego ruchu (płyty te widać na powyższym, historycznym zdjęciu).

Współcześnie (bo taki termin uważam, jest ze wszech miar słuszny), "Berlinka" na tym odcinku pokryta jest asfaltem - tak jak to widać na widoku ulicznym na Google Maps. Gdybym użył wyrazu "obecnie" (miejsce te, obecnie wygląda tak) to zamieściłbym fotkę góra z 2019 r. (bo synonimami wyrazu "obecnie" są wyrazy "teraz", "aktualnie")... jednak chciałem aby współczesny widok jak najbardziej odpowiadał perspektywie z jakiej zrobiono historyczne zdjęcie (niemal te same ujęcie z wiaduktu drogowego w kierunku wiaduktu kolejowego), stąd zamieściłem link do widoku na Google Maps, bo niestety jakoś tak się złożyło :), że nie wykonałem do tej pory zdjęć owego wiaduktu kolejowego z przebiegającego obok wiaduktu drogowego.... robiłem z bliska, z boku, z tyłu, z góry ;).... ale nie z perspektywy z jakiej widać wiadukt na historycznym zdjęciu.

Wyraz "współcześnie" oznacza także "w obecnej epoce", "w sposób typowy dla dzisiejszych czasów" itp. a więc ma nieco szerszy "zasięg" niż słowo "obecnie", stąd myślę, że widok na Google z 2012 jest jak najbardziej współczesnym widokiem tego miejsca :).

Poniżej zdjęcie z 3 września 2019 r. tym razem z wiaduktu kolejowego na wiadukt drogowy, a właściwie na "Berlinkę", z uwzględnieniem jej wyglądu, który to właściwie nic się nie zmienił, od tego, jaki można obejrzeć na w/w Google Maps.

'Berlinka' z wiaduktu kolejowego koło Maciejewa, widok na płn..jpg
 
Ostatnio edytowane:

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.916 32 2
Te tzw. płyty to jest nawierzchnia wylewana z betonu i tak budowano drogi również w Polsce przed 1939, a właściwie do dzisiaj tak się buduje, bo pewnie wszyscy zauważyli że niektóre współcześnie budowane autostrady częściowo mają właśnie taką nawierzchnię. Niemieckie Autobahny do 1939 były głównie tak budowane, ale były też takie z nawierzchnią asfaltową oraz klinkierową. Betonowe nawierzchnie są droższe ale trwalsze chyba że... zaatakuje je rak betonu - z niemiecka Betonkrebs, choroba objawiająca się łuszczeniem betonu. Taki rak atakował na przykład betonowe podkłady w byłym NRD skutkiem czego systematycznie obniżano tam prędkości na torach, pod koniec istnienia tego kraju niektóre ekspresy kursowały już kuriozalnie wolno.
 
Reakcje
3.704 31 0
chyba że... zaatakuje je rak betonu - z niemiecka Betonkrebs, choroba objawiająca się łuszczeniem betonu
Wiem, że wpis całkowicie off-topowy, za co z góry przepraszam, ale w nawiązaniu do poprzedniej wypowiedzi, taki to kiedyś podkład betonowy utrwaliłem na fotografii (nr 1). Wyglądał niesamowicie. Jak ruiny starożytnej budowli :LOL:. "Zjedzony" przez jakieś reakcje chemiczne (czyli w/w Betonkrebs) lub pokruszony przez bliżej nie sprecyzowane oddziaływanie mechaniczne (?), a może i jedno i drugie nałożyło się na siebie...

Podkład ten zlokalizowany był (jest ?) w km. 7.4 linii kolejowej Gutkowo - Braniewo (wg. słupków hektometrowych). Był zapewne identyczny jak widziane obok. Ten typ podkładów betonowych dominuje w tym miejscu, jednak tylko ten jeden wyglądał tak "destrukcyjnie". Wprawdzie w pobliżu (na zdjęciu nr 2, dwa podkłady wyżej, widok w kierunku Olsztyna) był kolejny podkład, który upodabniał się do swojego zniszczonego pobratymca, jednak jego stan był o wiele lepszy. Nie wiem co mogło spowodować taką anihilację betonu, jednak ciekawe jest również to, że po torze tym, wówczas nadal jeździły pociągi (zdjęcia pochodzą z 2018 r.). Dodam może, że obok betonowej "ruiny", niedaleko znajdował się również podkład drewniany (na łączeniu szyn), który również wyglądał tak, jakby spotkało go coś bardzo złego.... zwłaszcza mocowanie szyn do niego wyglądało tak, jakby nastąpiło w tym miejscu działanie jakiejś "destrukcyjnej siły" (pozostałe łączenia w okolicy wyglądały już całkiem normalne). Podkład drewniany oraz to co na nim było przedstawiają zdjęcia nr 3, 4 i 5.

Nie ma się więc co dziwić, że linia kolejowa nr 221 Gutkowo - Braniewo w końcu trafiła do remontu i modernizacji. Niestety remont ten "ugrzązł na dobre", środki finansowe "przekierowano", a jakby było mało tych niepokojących dla dalszego funkcjonowania linii wieści, podobno zastępcza komunikacja kołowa na trasie Olsztyn Gł. - Braniewo będzie obowiązywała tylko do końca marca (do 13 marca ?), a później zostanie zawieszona do odwołania....

Czyżby początek odchodzenia w niebyt kolejnej, lokalnej linii kolejowej ??? :( Pomimo haseł o przywracaniu dawno zamkniętych połączeń, pomimo, że jest podobno długoterminowa strategia dla rozwoju transportu kolejowego.... to rzeczywistość jest taka, jaka jest... przynajmniej dla linii kolejowej nr 221. A miało być tak pięknie, remont miał się skończyć podobno już 20 sierpnia... tymczasem "czarno" to widzę i czuję, że nie prędko zobaczę pociąg pasażerski relacji Olsztyn Gł. - Braniewo przy peronie stacji Gutkowo, Dobre Miasto, Orneta czy Pieniężno...

Jeszcze raz przepraszam za ten off-top, ale tak mi ostatnio "leży na wątrobie", los wspomnianej wyżej linii kolejowej.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg
 

ZORBA

Użytkownik
Reakcje
165 5 0
cd.
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 21
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki