• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Moja makieta

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
No dobrze, coś tam wymyśliłem. ;) Generalnie za gęsto i za dużo. Trochę karykaturalnie wyglądają raptem 4 krótkie tory peronowe przy tak rozbudowanej infrastrukturze pomocniczej (tory postojowe, wagonownia itp.). Ale w takim układzie, jak po poprawce kolegi @Marqus brązowy tor nad peronem 3 może też być torem głównym dodatkowym (nie ma czegoś takiego, jak tor główny pomocniczy), choć dość krótkim. Trochę poprawi wygląd ew. wydłużenie peronów, o którym pisał kolega @M-G, ale na tak dużej stacji węzłowej spodziewałbym się większej liczby dłuższych torów peronowych. No, ale jest jak jest, więc skupmy się na tym.

Co do góry to zmodyfikowałem trochę pomysł kolegi @Marqus (niżej), ale może być tak, jak było, ale bez tego żeberka - jest zbędne, i tak jest tego wszystkiego za dużo. Na rysunku zaznaczyłem na żółto tory do usunięcia, a na czerwono - nowe odcinki. Oczywiście najlepiej byłoby, żeby wjazd do hali był możliwy bezpośrednio z toru komunikacyjnego, ale wymagałoby to przesunięcia hali w lewo, bądź jej skrócenia.

Na dole po lewej absolutnie zbędne jest dodatkowe połączenie (zaznaczone żółtą ciągłą linią - do usunięcia) skrajnego dolnego toru odstawczego dla lok. elektrycznych z pierwszym od dołu torem peronowym, co zauważył właśnie kolega @Marqus. Również niepotrzebne jest połączenie zaznaczone linią żółtą przerywaną - do ewentualnego usunięcia. Nie ma potrzeby bezpośredniego wjazdu z pierwszego od dołu toru peronowego na te dwa tory odstawcze. W razie kolizji z przebiegiem pociągowym, jazda manewrowa może chwilę poczekać. Tyle alternatywnych połączeń torowych, na wszelki wypadek, to zbędna rozrzutność, w realu nikt by tak nie zrobił.

plan stacji węzłowej1.JPG
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
Również niepotrzebne jest połączenie zaznaczone linią żółtą przerywaną - do ewentualnego usunięcia.
Ten odcinek bym zostawił, gdyż:
obecnie wykorzystywane są tylko tory niebieskie jako tory szlakowe, jednak jako że w założeniu to stacja węzłowa to dalej istnieje możliwość dopinania linii jednotorowych (zaznaczone czerwonymi krzyżykami - obecnie tory postojowe) bądź wpięcia dwóch linii dwutorowych.
Pokazane na schemacie jako prototypowa linia 2.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
a teraz moja poprawka i dlaczego:
stacja węzłowa 1b.jpg



zaznaczone na fioletowo przejście zwrotnicowe pozwala na wjazd w dowolną bramę hali napraw od prawej strony stacji - bez tego mogę wjechać tylko w lewe wrota; co do dolnego toru z krzyżykiem - to takie dodatkowe miejsce postojowe dla elektrowozów w razie jakby tor drugi od dołu stał się torem wjazdowym linii nr 2 (teraz obydwa dolne tory są bocznicami postojowymi dla elektrowozów); tor ze znakiem zapytania - w pierwotnej wersji to była pierwsza bocznica dla wagonów, bo dalej w lewo miały być właśnie tory postojowe dla wagonów; no i dodatkowy tor zanaczony na czerwono na środku - tu mogłyby oczekiwać manewrówki
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
na tak dużej stacji węzłowej spodziewałbym się większej liczby dłuższych torów peronowych. No, ale jest jak jest, więc skupmy się na tym.
geometria rozjazdów i wymiar modułów są bezlitosne - na różowo zaznaczyłem granice; jedyne przewidziane miejsce do rozbudowy to pierwsza od prawej różowa linia - bocznice wydłużą się razem z peronami; obecnie na najdłuższe tory postojowe wchodzi 6 wagonów albo 5 i lokomotywa, więc jest to długość zbliżona do najdłuższych torów peronowych
dodam jeszcze, że tak dobierałem układ torów, aby uniknąć docinania rozjazdów - na schemacie tego nie widać, ale na granicach modułów są króciutkie wstawki między rozjazdami; czasami trzeba było wszystko przesuwać o 1 czy 2cm w prawo czy lewo
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Ten odcinek bym zostawił
OK, w takiej sytuacji zgoda. Ale swoją drogą po realizacji tych planów na stacji nie będzie ani jednego toru głównego niebędącego przedłużeniem jakiegoś toru szlakowego, więc wszelkie wyprzedzanie czy krzyżowanie pociągów będzie mocno utrudnione. A pociągi towarowe wyłącznie na biegu. Dlatego ten piąty od dołu tor też zrobiłbym głównym dodatkowym z dostępem do krawędzi peronowej. Przejście zaznaczone na fioletowo przesunąłbym w prawo i kosztem skrócenia toru odstawczego zrobiłby tor szósty od dołu torem komunikacyjnym.
co do dolnego toru z krzyżykiem - to takie dodatkowe miejsce postojowe dla elektrowozów w razie jakby tor drugi od dołu stał się torem wjazdowym linii nr 2
To lepiej zrobić dodatkowe żeberko całkiem po lewej stronie, a jeśli nie ma miejsca (makieta za wąska), to ten tor zrobić jako żeberko z wjazdem od strony peronów.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Trochę się namęczyłem z tymi torami po waszych wcześniejszych podpowiedziach, żeby to w miarę sensownie poukładać i dopasować do modułów (mam takie 100, 110, 120 i 125 cm). Było i tak, że konieczne było przestawienie kolejności modułów - czyli zdjęcie torów i podmiana, bo łączenia wypadały o 2 czy 3 cm poza granicą, a założyłem sobie - o czym już wspomniałem - że rozjazdów ciąć nie będę. A to, że ostatnio i głupoty mi wychodziły - ten nie popełnia błędów kto nic nie robi. Obecny wariant wydaje się najbardziej optymalny i teraz będę musiał przymierzyć się do tarcz manewrowych i zwrotników. Na długość w obecnym kształcie nic już nie da się rozciągnąć, bo łuki zewnętrzne wjazdowo-wyjazdowe to R2, a wewnętrzne R1 - więc nawet pół centymetra się nie znajdzie.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
To może jednak zmniejszyć stację? Tak naciapane jest...
Są też mniejsze stacje węzłowe....

Zanim kolega podejmie tzw. "ostateczne" decyzje, polecam jednak prześledzić jakąś kolejową mapę i kolejnych kilkanaście...tysięcy zdjęć.
Moja makieta też miała mieć szlak dwutorowy, ale skończyło się na wersji pierwszej - jednotorowej. I jestem zadowolony, choć jeździ tylko jeden pociąg, ale środek makiety pozostawia więcej możliwości rozbudowy, a tak....męczyłem się z urbanizacją tego nieszczęsnego środka.

Ty masz super możliwość. Kilka modułów, na których można zbudować super stację....
Pomyśl może o stacji końcowej (węzłowej)....

Kiedyś taką popełniłem. Lub inne....
PIWNICE WINNE free.jpg
PIWNICE WINNE.jpg
kopfbahnhof_1_OJq.gif
zeichnung4.png
mibamappe3.JPG
MIP01014_01__xl.jpg
Cordes_Doppeldecker_01__xl.jpg
Cordes_Doppeldecker_02__xl.jpg
Bf-Altenberg.jpg
20150115_115443.jpg
Hel.gif
Kamien_Sl_1999.png
Szymiszow_1999.png
Trzebiatow.gif
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Jak ktoś ma makietę dla ruchu towarowego albo pasażerskiego z wcześniejszych epok, gdzie wagony były krótsze to z całością wyrobi się na kiklu metrach. Jak chcę operować min. 5-cioma pasażerskimi wagonami współczesnymi to mamy półtora metra plus lokomotywa. Jedno przejście zwrotnicowe to prawie pół metra na makiecie - i mamy deficyt miejsca. A jak ja chcę tak 10 wagonów zapiąć to już jest 3 metry, więc dlatego próbuję zbudować w miarę pojemną stację na tej ograniczonej powierzchni, z możliwością dołożenia kolejnego "klocka", który powiększy jej możliwości. Jak testowałem bez gumek SM42 czy SU45 z 15-stoma wagonami, to skład zajmował całą stację - od zakrętu wlotowego do zakrętu wylotowego.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
Praktycznie każdy z powyższych planów torowych da się dopasować do Twoich potrzeb.
Ja też walczyłem ze zmianami, ale czasem trzeba trochę odpuścić z tego, co się chce wobec tego, co naprawdę da nam przyjemność z tworzenia i zabawy.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Jeszcze drobne poprawki:
DSC04565.JPG
na dołożonym torze stoją dwie stonki, na czerwono zaznaczona droga dojazdowa wraz z parkingiem obok budynku magazynu, w miejscu niebieskiej ramki przewidziany jakiś budynek administracyjno-socjalny; na dodatkowym torze stoją dwie stonki - i tu moim zdaniem zrobiło się trochę ciasno przed magazynem (czy ten tor będzie czy nie to jeszcze się okaże); przejście zwrotnicowe przesunięte na maxa - zaznaczone czerwoną strzałką;

na planie tak to wygląda:
stacja węzłowa 1b.jpg

różowe linie to granice modułów, jedna z możliwością rozszerzenia (czerwone strzałki); na niebiesko dorysowana droga dojazdowa do budynków i parkingów; tor środkowy (zaznaczony czerwonymi kreseczkami) może pełnić funkcję wyciągowego dla składów do 4-ech wagonów, czyli podczas manewrów można korzystać z niego a nie z toru szlakowego.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Mam jeszcze taki mały problem - w książce "Drogi szynowe" znalazłem taki rysunek:
Drogi szynowe.png

Jak dobrze widzę to rozstaw sąsiednich torów to tak 4 m licząc między ich osiami, czyli w skali 1:87 to by było 46 mm - dobrze liczę czy piszę głupoty? Rozstaw Piko to 62 mm - zakładam, że przyjęli taką odległość ze względu na podział swoich elementów, czyli żeby wszystko łatwo do siebie pasowało. Czyli jak zagęszczę tory na bocznicach - bo chcę wcisnąć jeszcze jedną - to będzie w zgodzie z normami?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Większy odstęp w fabrycznych torach modelowych jest spowodowany ciasnymi łukami, a nie "żeby wszystko łatwo do siebie pasowało". Nie byłoby problemu, żeby zaprojektować geometrię torów inaczej, z mniejszymi odstępami między torami. Ale przy odstępie zgodnym z rzeczywistością byłyby kłopoty przy mijaniu się dwóch pociągów na łuku, zwłaszcza przy dłuższych wagonach. Podany na rysunkach wyżej odstęp jest stosowany na szlaku, na stacji jest większy, zwłaszcza na torach, gdzie odbywają się jakieś prace przy taborze (oględziny, drobne naprawy itp.), więc zmniejszenie tej odległości na torach bocznych nie będzie dobrze wyglądało, bo w realu właśnie tam jest szerzej, niż na szlaku.
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Tak - rzeczywiście zapomniałem o mijankach na łukach, gdzie końce wagonów wychodzą sporo poza tory. Dzięki za podpowiedź o bocznicach - przeliczając pikowskie 62mm to będzie 5,4 metra między osiami torów w rzeczywistości. Czy gdzieś można znaleźć opisy bocznic stacyjnych?
 
OP
OP
M

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Powoli próbuję szykować się do dalszych prac - zagęściłem ciut rozstaw bocznic:
DSC04578.JPG

teraz jest to 5,5 cm czyli realne 4,8 m między osiami torów (czy tak zostanie ostatecznie tego jeszcze nie wiem);
zmieniłem także podłoże pod bocznicami, czyli zamiast podkładu korkowego 5mm użyłem 3 milimetrowego, a pod każdym torem dodatkowo pasek grubości 2mm, czyli są na "delikatnym nasypie":
DSC04579.JPG
 

Podobne wątki