• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Moduły] KSK Wrocław moduł

1

12g

Gość
#1
Witam.
Od paru tygodni tworzymy w klubie makietę modułową.
Powodem powstania modułu jest chęć pojeżdżenia po czymś więcej niż tylko dywanie.
Będzie to lokalna stacja ze zmodernizowaną sygnalizacją na linii dwutorowej lekko nadgryzionej przez złomiarzy i PLK. Dlatego wylot ze stacji z jednej strony będzie jednotorowy, a z drugiej dwutorowy. Wstępnie miała to być kopia w miniaturze stacji Głuszyca na linii Wałbrzych-Kłodzko, ale po długiej dyskusji układ torowy został zmieniony.
SRK na module ma być odzwierciedleniem działania prawdziwych urządzeń sterowania ruchem.
Na początek schemat segmentów i srk.
 

Załączniki

Grzeju

Aktywny użytkownik
Reakcje
22 0 0
#2
Ambitny plan...Życzę powodzenia.

Na jakim materiale torowym bazujecie, bo coś mi z planu wychodzą karkołomne rozjazdy (np na skrzynce nr 8 mieszczą się aż 4!!! w rzędzie)
 
OP
OP
1

12g

Gość
#3
Grzeju napisał(a):
Ambitny plan...Życzę powodzenia.

Na jakim materiale torowym bazujecie, bo coś mi z planu wychodzą karkołomne rozjazdy (np na skrzynce nr 8 mieszczą się aż 4!!! w rzędzie)
Większość skrzynek ma metr długości. Materiał torowy to Piko.
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#5
Jak robią to tylko na swoje potrzeby, aby pojeździć w klubie (w którym to ma się zmieścić), to ich sprawa.
Na wyjazdy i tak jest to za krótkie (długość użyteczna torów).
 
OP
OP
1

12g

Gość
#6
Grzeju napisał(a):
Tylko nie szyny 2,5 mm i rozjazdy 15st!!!!
Tory i rozjazdy już są.
Wielkim nieporozumieniem są angliki. Zbyt mały odstęp między opornicą a iglicą niedolegającą w danym położeniu powoduje że przejeżdżający wagon/lokomotywa przekłada zwrotnicę. Na szczęście poradziłem sobie z tym szlifując iglice i doginając blaszki.
ciekma napisał(a):
Jak robią to tylko na swoje potrzeby, aby pojeździć w klubie (w którym to ma się zmieścić), to ich sprawa.
Na wyjazdy i tak jest to za krótkie (długość użyteczna torów).
Oczywiście chcemy się łączyć z innymi modułami, jeśli ktoś będzie chciał się z modułem KSK łączyć.
Cztery metry dla najdłuższych torów to mało?
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#7
No jak porozstawiacie semafory zaraz za ukresami, to może te 4m będzie.
Dla porównania, stacja Padowo ma 4.30, a Szadek jakieś 5.

Ale szczerze powiedziawszy to jestem trochę zawiedziony, że KSK, mając takie dokonania w zakresie zachowania zabytków, nie poszło za ciosem:
Wstępnie miała to być kopia w miniaturze stacji Głuszyca
Jest tyle pięknych i interesujących stacji i obiektów, które niszczeją bądź są wyburzane,
chyba warto je zachować choćby w miniaturze zamiast robić jakąś fantazyjną makietę?
Szkoda też marnować pracę i pieniądze na rozjazdy Piko w tak dużym projekcie.
Taniej wychodzą zestawy do samodzielnego montażu, np: http://www.g-weller.de

Jeśli jest problem z miejscem, to może pomyślcie o czymś mniejszym?
Np. Bartnica - ale w postaci gdy była stacją - trzeba by zrobić research historyczny.
Jakby co to mam parę fotek z lat 80tych ale nie zeskanowane.
Bartnica to była ciekawa stacja, obok ładownia kruszywa, która istnieje do dziś, ale kiedyś działała tam kolejka linowa!
Zaraz za stacją wjazd do tunelu, można by schować tam pętlę nawrotną.
Przemyślcie to póki czas, układ skrzynek chyba pasuje bo też stacja w łuku.
 

Grzeju

Aktywny użytkownik
Reakcje
22 0 0
#8
Międzychód też zrobiono na 15st rozjazdach i wystarczyły im 2 lata aby dojść do wniosku że TRZEBA to przerobić na 10st.

Na spotkaniach modułowych jeździ dużo taboru który nie toleruje takich rozjazdów, a szkoda by było aby taka ładna stacja nie uczestniczyła w spotkaniach..
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
5.008 33 0
#9
12groszy napisał(a):
Na początek schemat segmentów i srk.
Na początek taka rada. Zanim zaczniecie kłaść tory to skorygujcie układ torowy abyście mieli pewność że napędy podmakietowe nie wchodzą we wręgi segmentów lub np w profile czołowe. Rzuciło mi się to w oczy na pierwszym zdjęciu ksk_stacja1.jpg w tym wątku. Miałem ten sam problem u siebie na segmencie z przejazdem drogowym pod torami.
No i tez odradzam materiał PIKO !!
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.840 37 1
#10
Witam,
pragnę wszytkich uspokoić, że budowana makieta modułowa przez KSK jest pierwszą i raczej bym nazwał "próbną", żeby sprawdzić nasze możliwości :)
Ponadto na ten moment mamy takie a nie inne możliwości finansowe :)
Ale mam nadzieję, że uda nam się zebrać kasę na kolejne szlaki i stacje - i te już będą raczej na torach Tilliga z uwzględnienim odpowiednich kątów rozjazdów i itp.
pozdrowienia
Rysiek
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#11
pado napisał(a):
12groszy napisał(a):
Na początek schemat segmentów i srk.
Zanim zaczniecie kłaść tory to skorygujcie układ torowy abyście mieli pewność że napędy podmakietowe nie wchodzą we wręgi segmentów lub np w profile czołowe.
Zwróciłem wcześniej kolegom uwagę na ten problem. Mam nadzieję, że nasz główny projektant - 12groszy uwzględnił wymiary napędów także na rozpórkach.

pado napisał(a):
No i tez odradzam materiał PIKO !!
Tak jak Rysiek napisał, głównym powodem zastosowania torów i rozjazdów była cena.
W przyszłości mam nadzieję własnoręcznie rozjazdy rzeźbić.
Na wszelkie przeróbki układu torowego jest już raczej za późno. Mamy już 2/3 skrzynek skleconych. Poza tym też poświęciłem sporo czasu na projektowanie zależności itp. dla stacji i smutno byłoby to wszystko do kosza wyrzucać.

Co do długości torów, to liczyliśmy długości pod kątem pociągów pasażerskich.
Tak, tak, wiem towarowe są dłuższe, ale i tak w torach głównych zasadniczych 10-o wagonowy pasażerski skład się zmieści.
Semafory nie będą stać na ukresie, ale przynajmniej 17,24cm wcześniej :)
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#12
Uff, uff, uff.
Dzisiaj odebrałem blat pulpitu sterującego. Teraz tylko zakupić diody, przełączniki, okablować to ustrojstwo i jeszcze obudowę pulpitu sklecić. Jeszcze trochę przed nami :)
 

Załączniki

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#14
Pulpit projektuje się samemu. :p
Później z projektem idzie się do firmy, która jest w stanie coś wydrukować.
W moim przypadku była to firma "Contra" z Wrocławia. Blat pulpitu jest z przezroczystego plexi. Otwory wykonała "Contra" laserowo. Według projektu wydrukowali i nakleili naklejkę przy okazji wycinając w niej zbędne elementy. Szczeliny torowe zostały podklejone od spodu satynową folią.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#15
Zapomniałem podać ceny.
  • Nadruk -> 24zł
  • Cięcie laserem -> 75zł
  • plexi -> 16zł
W naszym przypadku plexi była zdobyczna.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.544 34 1
#16
Witam :D ! I od razu pytam (trochę z egoistycznego punktu widzenia). Czy planowane jest układanie przebiegów bez zatrzymania? Bo jeśli tak, to chciałbym zapytać o wyświetlanie sygnału S4 i S12 na semaforach wjazdowych A i B, konkretnie chodzi mi o pomysł na uzyskanie światła przerywanego. Kompletnie nie mogę sobie z tym poradzić. Zywkły przerywacz, przy tak małym obciążeniu jak dioda smd wariuje. A tak przy okazji jakie semafory - własnej produkcji, czy którejś z firm? Urządzenia srk bardzo rozbudowane, sporo przebiegów manewrowych - czyżby w planie jakieś podmiany lokomotyw? doczepianie wagonów? Intryguje mnie też oznakowanie semafora H 1/2/m. Wygląda na to, że może wyświetlić sygnał S2, Ms2 i Sz, czyli raczej oznakowanie powinno być H/m. W okolicy miałem kilka mijanek i semafory wyjazdowe ustawione tak jak na schemacie, miały oznakowania tak jak dla semaforów podających sygnał tylko pod postacią pojedynczego światła (mimo, że sygnał zastępczy to w sumie dwa światła) - ale może czegoś nie wiem. Chętnie się czegoś dowiem. Pozdrawiam i trzymam kciuki.
O pardąsiu, chyba już rozumiem; oznaczenie to nie H1/2/m tylko H 1/z/m. Czy tak?
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#17
bstok70 napisał(a):
Czy planowane jest układanie przebiegów bez zatrzymania? Bo jeśli tak, to chciałbym zapytać o wyświetlanie sygnału S4 i S12 na semaforach wjazdowych A i B, konkretnie chodzi mi o pomysł na uzyskanie światła przerywanego. Kompletnie nie mogę sobie z tym poradzić. Zywkły przerywacz, przy tak małym obciążeniu jak dioda smd wariuje.
Tak, będą przebiegi bez zatrzymania. Logika sterująca - przebiegi, etc. zaszyta w mikrokontrolerze. On też będzie generował światło migające. Co do prostszych konstrukcji, to co rozumiesz przez "zwykły przerywacz"? Jeśli problemem jest małe obciążenie to zbocznikuj obwód diody z szeregowym rezystorem i wtedy większa część prądu będzie szła przez rezystor, a część przez diodę z szeregowym opornikiem.
bstok70 napisał(a):
A tak przy okazji jakie semafory - własnej produkcji, czy którejś z firm?
Wahamy się między Klubą, a Hulackim. Ten drugi ma znacznie tańsze...
bstok70 napisał(a):
Urządzenia srk bardzo rozbudowane, sporo przebiegów manewrowych - czyżby w planie jakieś podmiany lokomotyw? doczepianie wagonów?
Jest to pewna niezgodność z V epoką - zamiast umierać, stacja żyje i są na niej prowadzone manewry. :D
bstok70 napisał(a):
O pardąsiu, chyba już rozumiem; oznaczenie to nie H1/2/m tylko H 1/z/m. Czy tak?
Tak jest, ten sygnalizator ma oznaczenie 1/z/m.
 
OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#18
bstok70 pisze:
Intryguje mnie też oznakowanie semafora H 1/2/m.
Semafor ten ma oznaczenie na planie schematycznym H1/z/m.
Semafory świetlne półsamoczynne oznacza się dużymi literami alfabetu oraz dodatkowo znacznikami, które informują o rodzaju wyświetlanych sygnałów zezwalających.
Znaczniki umieszcza się jak wykładnik potęgi przy literze.
Ich znaczenie prezentuje poniższy rysunek.
Przy stosowaniu znaczników przy nazwie semafora przyjęto uproszczenie, aby nie wyszczególniać wszystkich możliwych sygnałów podawanych przez semafor (opis byłby długi i nieczytelny), lecz podaje się stawność podobnie jak dla semaforów kształtowych:
Brak znacznika (zamiast znacznika "1") oznacza semafor świetlny, podający sygnał S1 oraz sygnał zezwalający na jazdę bez ograniczenia prędkości (najczęściej semafory wyjazdowe z toru głównego zasadniczego – wyjazd „na prosto”).
Znacznik „2” w potędze litery oznacza, że semafor świetlny podaje sygnał zezwalający na jazdę tylko z ograniczeniem prędkości (najczęściej semafory wyjazdowe z torów głównych dodatkowych – wyjazdy „na krzywo”).
Znacznik „1/2” oznacza, że semafor świetlny podaje zarówno sygnały zezwalające na jazdę bez ograniczenia prędkości, jak i sygnały zezwalające na jazdę z ograniczeniem prędkości (najczęściej semafory wjazdowe do stacji – wjazdy „na wprost” i „na krzywo”).
Litera „m” oznacza, że semafor może podawać sygnał Ms2.
Nie stosuje się oznaczenia „z” dla semaforów podających sygnał zastępczy, bowiem wszystkie semafory świetlne, wyposażone w komorę światła białego, są przystosowane do podawania sygnału zastępczego Sz.
Szczegółowe zasady oznaczania sygnalizatorów przytorowych podają przepisy WTB-E10, paragraf 8.
 

Załączniki

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
246 2 0
#19
Dziękuję za poprawki. Co do oznaczania w indeksie górnym to po prostu 12groszy pokazał starą wersję. Co do zaznaczania możliwości podania wyłącznie sygnału zezwalającego w wersji bez ograniczenia prędkości i możliwości podania sygnału zastępczego to zaczerpnąłem je z nieco wiekowej książki S. Karasia "Zabezpieczenie ruchu kolejowego". Nie wziąłem poprawki na wiek tej knigi. WTB-E10 niestety nie jest szczegółowe na tyle, bym nie popełnił błędu. Co ciekawe w nowszej publikacji widziałem oznaczenie sygnalizatora, które Pawle podajesz jako oznaczenie semafora zaporowego, ale ewidentnie pełniącego funkcję normalnego semafora, który może podawać zezwolenie na jazdę pociągową (wyłącznie bez ograniczenia prędkości) jak i pozwolenie na jazdę manewrową. Jeśli możesz podesłać linka bądź podać tytuł instrukcji/publikacji którymi się podpierasz to będę wdzięczny. Niestety jestem w tym zakresie początkującym, stąd moje niezorientowanie w przepisach.
 

Załączniki

OP
OP
P

Paweł Piotr

Gość
#20
Zapraszam na stronę:
http://przepisowa.prv.pl/
tu można znaleźć wszystkie najważniejsze instrukcje kolejowe...
Na rysunku poniżej pokazany niuans w różnicy przy oznaczaniu semafora zaporowego i semafora podającego jedynie synały zezwalające bez ograniczenia szybkości oraz sygnał Ms2.
Ponieważ systemy oznaczeń się zmieniały, więc obecnie można na sieci zobaczyć różne wersje oznaczeń sygnalizatorów (wraz z radosną twórczością lokalnych oddziałów zabezpieczenia i automatyki...)
Pozdrawiam
 

Załączniki

Podobne wątki