• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych krajów

OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#21
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

przy okazji subkontynentu indyjskiego i serii WP (szeroki tor)indyjskich kolei produkowanych w Baldwinie ,kanadyjskich wytwórniach, Wiedniu i Chrzanowie,zastanawia mnie sposób transportu tych lokomotyw z zakładów do portów, we wszystkich tych państwach jest prześwit standardowy i pierwsze zdjęcie z Kanady ,loki stoją na torze nabrzeża portu bezpośrednio na swoich kołach ,a więc jak to było możliwe ? myślę, że tylko dwa sposoby wchodziłyby w rachubę, -mianowicie -pierwszy , że na czas transportu z wytwórni Montreal Locomotive Works do montrealskiego portu przekuto jakiś jeden tor (ciężkie to do wyobrażenia), albo zastosowano zmianę rozstawu kół na osiach z szerokiego na standard na przetransportowanie z Kingston Canadian Locomotive Works -to już trochę dalej (również ciężkie to do wyobrażenia)-oto ta fotka- http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... 29,r:0,s:0
-bez wątpienia to seria WP stojąca bezpośrednio na torze, a to przykład z zakładu kanadyjskiego ,- nie jest to seria WP tylko AWE ale to taki sam szeroki rozstaw i wyrażnie widać ,że stoi ,właściwie rusza po skrajnie szerokim torze http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... 29,r:7,s:0 - teraz przykład z naszego Fabloku i słynny trzytysięcznik dla Indii -oczywiście seria WP stoi na torze bezpośrednio ,- czy ten tor fabryczny był przekuty na 1660mm???-chyba ,że rozstaw kół parowozów i tendrów indyjskich był zmieniony na "nasz" na czas transportu do Gdyni,-oto fotka z Chrzanowa i Gdyni http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... x=99&ty=73
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... 29,r:1,s:0
na fotografii z Gdyni (duże powiększenie na stronie Fabloku) też niejednoznacznie widać czy tendry -bo je przede wszystkim widać - stoją bezpośrednio na torze portowym czy na czymś ,wydaje się ,że gdyby stały na rolkach to byłoby widoczne/wyrażne podwyższenie /podniesienie obiektów , a tego wyrażnie nie widać, a to przykład jak WP wyglądał na rolkach transportowych w wiedeńskiej wytwórni Floridsdorf http://www.irfca.org/~shankie/wpglory/wp3037.jpg ,- i przykład jak w Baldwinie transportowano je do portu zakładowego(kilkaset metrów ) http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... 24&bih=542 - a więc były rolki ,lory i.... :?: -Kto wie?
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#24
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

wątek irański ;- kronika pierwszego transportu amerykańskiej wojennej pomocy dla ZSRR przez Iran http://www.youtube.com/watch?v=XQAf7H38b6Y również z lokomotywami S 200 ( stacja graniczna stref alianckich ,- jedna z tych maszyn wprowadza pociąg druga stoi na drugim planie i fragment lokomotywy budka z sowieckimi maszynistami i fragment mazutowego tendra,
dizel to ALCo RSD-1
http://www.o5m6.de/Rail.html
okres 1941 -46 absolutne panowanie Brytyjczyków, Amerykanów i Rosjan w Iranie ,
normalnotorowy transport ( 1345mmm)na terenie Iranu i w rosyjskiej zonie na terytorium Iranu
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#25
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

-1435 mm tak miało być :!: (standardowy rozstaw szyn w Iranie) -przepraszam zainteresowanych za mój błąd
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#28
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

Z całą pewnością Baldwin - koło, Lima -romb, ALCO - prostokąt z zaokrąglonymi rogami.
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#29
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

-nie mam pewności co widzę na dymnicy tego ostatnio wyżej wklejonego portretu S 200, czy tam jest plakietka kolista ?Baldwin zmienił dopiero w którymś miesiącu 1945 roku kształt plakietek firmowych z kolistych na pięciorożne /kątne
-ostatnie S 160 były obięte już tą zmianą
http://www.railpictures.net/images/d1/6 ... 738400.jpg
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#30
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

wątek S160 kolejny raz w tym wątku , tym razem epizod alaskańsko-hispański kilku tych maszyn
pomnik ( numer ARR 556) http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... 24&bih=542 jednej z dwunastu tych maszyn z korpusu transportu armii amerykańskiej ,które "cywilizowały" z kilkoma innymi jeszcze również i dizlami RS1 http://www.alaskarails.org/pix/former-loco/KR-1000.html ten amerykański rejon Świata
-tu w Anchorage S160 Alaska Railroad z tendrem od innego consolidationa też korpusu transportu USA S 159(póżniej też ów parowóz pojawi się w linku epizodu hiszpańskiego) i jeszcze inne ujęcia tego pomnika
http://www.waymarking.com/waymarks/WM3P ... age_Alaska
powrót do przeszłości , S160 z numerem kolei alaskańskich 557, który nie znalazł się na liście sześciu S160 sprzedanych kolejom hiszpańskim (F.C.Langreo w Asturias) http://www.alaskarails.org/pix/former-l ... thru4.html
http://www.alaskarails.org/historical/w ... 57plus.jpg i "Indianie" w Hiszpanii ex USATC S159 pozniej ARR 406 i 401 i S160 http://www.alaskarails.org/glance/Langreo.html
wg Toureta na ARR pracowały dwa S160 , które przybyły odkryć Alaskę via Europa już po zakończeniu paranoi na starym kontynencie , które to były cały czas na stanie korpusu transportu armii amerykańskiej
a i jeden z tych dwóch o numerze wojennym 3410 trzykrotnie przepłynął Atlantyk-znalazł się powtórnie w Europie w Hiszpanii właśnie
-linia w Asturias hutniczo węglowa była o prześwicie standardowym
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#32
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

kolejny przypływ wątku o Consolidations( UNRRA) dla Chin(KD7)tym razem na pokładzie(i chyba pod) S/S Beljeanne 48 lokomotyw z tendrami! wypływająca z NY
http://www.derbysulzers.com/shipbelship1.jpg
i w chińskim porcie Woosung http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... 24&bih=542

doładuję jeszcze wątek indyjski transportu WP dla Indii na pokładzie S/S Beljeanne II
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... 24&bih=542
-ciekawe jaką nazwę miał ten transportowiec norweski ? -jak to nazwał lektor Łapicki w tej kronice -były lotniskowiec http://www.britishpathe.com/record.php?id=80157
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#35
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

- apropo ostatniego wklejonego zdjęcia ( trumany na pokładzie norweskiego statku w Gdyni autorstwa Janusza Uklejewskiego) i tego fragmentu kroniki filmowej http://www.youtube.com/watch?v=HosaJd8I ... re=related w których to materiałach występuje bezimienny statek (Łapickiemu dano bzdury do przeczytania odnośnie ilości zakupionych lokomotyw, wagi "drobnostki"-pojedynczego loka , ale przede wszystkim bzdurę wypowiada lektor o historii tego transportowca do przewożenia super ciężkich ładunków , że to były lotniskowiec- dementi ten statek to M/S Christen Smitsh zbudowany w1947 roku w Norwegii :!: ... a złomowany :( w 1979 :!: /nomen omen/ http://www.photoship.co.uk/JAlbum%20Shi ... th-01.html
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#37
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

-fotografia z wyszukiwarki http://rrmuseumpa.andornot.com/Archives/ na tym zdjęciu jest jeden z czterech parowozów (2-10-2) z 1931 roku Baldwina wyprodukowany dla ZSRR

ALCo wyprodukowało na zlecenie NKPS też cztery podobne lokomotywy ale o układzie osi (2-10-4) też w 1931 roku,
-obie te serie miały dołączony tender z wózkami trzyosiowymi i właśnie.. na fotce Baldwina taki tender jest wyposażony w dziwny wózek (pierwszy od parowozu), na fotce widać , że dwa koła (skrajne i środkowe )tego wózka połączone są wiązarem -dlaczego?- może ktoś wie coś więcej na ten temat ?
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#38
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

Jeszcze odnośnie maszyn WP dla Indii: Piwowoński pisze (Parowozy kolei polskich, str. 122) o ich transporcie z Chrzanowa: "W odróżnieniu od innych parowozów szerokotorowych, transportowanych na wymiennych zestawach kół (co wymagało później kłopotliwego ich demontażu), parowozy WP umieszczono wraz z tendrami na 8 dwuosiowych wózkach o konstrukcji spawanej, z łożyskami rolkowymi i kołami o średnicy 420 mm, przymocowanych sztywno do zestawów kołowych. Transport - na odpowiednio dobranej trasie z uwagi na przekroczoną skrajnię - odbywał się z prędkością 30 km/h, przy czym konieczne było zamocowanie dodatkowych zderzaków i sprzęgów oraz podcięcie lub zlikwidowanie obrzeży kół wózków pod kołami wiązanymi parowozu". Osobiście podejrzewam, że zastosowano takie rozwiązanie z uwagi na szerokość ostoi, do której nie dałoby się założyć normalnotorowych zestawów kołowych. Wyobraziłem sobie sprowadzanie takiego ustrojstwa po łukach starej "węglówki" do Gdyni - widok godny uwiecznienia na dioramie...
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#39
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

To coś na wózku tendra to wiązary łaczące zestawy. Ten wózek był wyposażony w tz "booster" czyli dodatkowe cylindry parowe. Był używany przy rozruchu dla zwiekszenia siły pociągowej. Były również montowane na tylnych wózkach tocznych parowozu. Na zdjęciach Hudsonów J1 i J3 NYC bardzo to dobrze widać.
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#40
Re: mniej znane serie parowozów z USA na kolejach innych kr

"booster" :!: (dzięki Tomkowi K za info)-okazało się ,że było już o tym urządzeniu kiedyś na http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=9588
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... bnh=78&tbn
http://www.gingerb.com/LNE%20Bethlehem% ... 0Truck.jpg

na zdjęciu z wyszukiwarki ( Baldwin 2-10-2) T B dla ZSRR a dokładnie na ścianie tylnej skrzyni węglowej tendra widać fragment kolejnego mechanizmu (na fotce wystaje część kolejnego cylindra urządzenia ( chyba na parę lub na powietrze) którego zadaniem było ? spychanie węgla z przeciwległej części długiej skrzyni węglowej nad kanał śruby podawczej stokera (?)- czy ma to urządzenie jakąś nazwę własną /fachową?
 

Podobne wątki