jest to stare żeberko, a rozjazd przerzucany ręcznie. Natomiast z nastawni nikomu nie chcę się, tam chodzić
To kardynalny błąd. Przebieg pociągowy (na sygnał na semaforze)
musi być zabezpieczony również z boku. W tym wypadku ochronę boczną zapewnia właśnie ten rozjazd w położeniu na wprost, na żeberko ochronne. Po to to żeberko w ogóle jest, inaczej nie byłoby potrzeby i sensu go budować. W tej sytuacji zwrotnica tego rozjazdu
musi być uzależniona w przebiegu pociągowym. W urządzeniach przekaźnikowych (a takie są na tym posterunku, co widać po nastawni i po braku pędni, przydałyby się jeszcze elektryczne napędy zwrotnicowe) jest to bardzo proste, bo obie zwrotnice, tę i drugą, w torze głównym, przestawia się za pomocą jednego, wspólnego obwodu sterującego i jednym przyciskiem (zwrotnice są sprzężone, nie ma możliwości przestawienia tylko jednej zwrotnicy). W urządzeniach mechanicznych do obu zwrotni byłyby oddzielne dźwignie zwrotnicowe i pędnie, i obie musiałyby być ustawione w położeniu "na wprost" żeby dało się nastawić sygnał zezwalający na semaforze.
jak przedstawia się sprawa tego światła niebieskiego do jazdy manewrowej, czy na czas przejazdu składu który ma zielone światło to niebieskie nie powinno być wyłączone?
A dlaczego miałoby być
wyłączone? Na tarczy manewrowej
zawsze musi być jakieś światło, albo niebieskie, albo białe - brak światła to usterka samej tarczy lub obwodów nią sterujących. Niebieskie światło to sygnał zabraniający jazdy manewrowej. W tym wypadku, na tej tarczy manewrowej można wyświetlić sygnał zezwalający na jazdę manewrową w dwóch sytuacjach: 1) przy ustawieniu zwrotnicy na wprost (wjazd na żeberko, o ile jest tam np. przewidziane odstawianie lokomotywy) - niezależnie od tego, czy sąsiednim torem odbywa się przejazd pociągu, czy nie, lub 2) przy ustawieniu zwrotnicy na bok (w stronę toru głównego) - ale wyłącznie wtedy, gdy nie odbywa się jazda pociągowa torem głównym i obie zwrotnice są ustawione "na bok", umożliwiając wjazd z toru bocznego na tor główny. Krótko mówiąc, stan tej tarczy manewrowej nie ma znaczenia dla przebiegu pociągowego (może na niej być zarówno światło niebieskie - zakaz manewrowania, jak i białe - jazda manewrowa dozwolona, ale podczas przejazdu pociągu zwrotnica
musi być zamknięta "na wprost".