• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta strychowa

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.373 504 30
Generalnie nieźle, ale kanały pędniowe stosuje się tylko tam, gdzie jest to konieczne (przejścia pod torami, drogami, dojście do napędu zwrotnicowego itp.), bo trudniejsze jest utrzymanie takiej trasy. Wszędzie, gdzie się da, prowadzi się pędnie na słupkach. Ja bym rozważył drobne zmiany, o ile to możliwe - na żółto pędnie do usunięcia, na czerwono - nowy przebieg. Na rysunku zaznaczyłem też niebieską elipsą mały problem: do napędu pędnie wchodzą szeroko, więc przed skrzynią napędu pędnie muszą się rozejść - potrzebne jest na to miejsce, którego tam nie widzę. Być może da się to zrobić w samej zwrotni głównej. Warto też rozważyć przesunięcie nastawni w prawo, żeby zwrotnia główna była na środku, a nie przy samym końcu budynku. Ciekaw jestem zdania Tomka, który w tej dziedzinie ma ode mnie nieporównanie większe doświadczenie praktyczne.

nastawnia mechaniczna.png
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
Zwrotnia główna jest tak umiejscowiona fabrycznie - więc jej nie przesunę.
Przy bocznicy po lewej będzie rampa - dlatego pędnie do najdalszego rozjazdu poprowadziłem po prawej strony bocznicy.
Co do problemu w elipsie - mogę spróbować odsunąć nastawnię lekko w lewo, by zwiększyć odległość od rozjazdu.
20201118_065957.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.373 504 30
Przy bocznicy po lewej będzie rampa - dlatego pędnie do najdalszego rozjazdu poprowadziłem po prawej strony bocznicy.
Jak tak, to OK, ale rampa na łuku to chyba nienajlepsze rozwiązanie. Pewnie już za późno, ale może da się zaraz za rozjazdem dać krótki, ostrzejszy łuk, a sam koniec toru z rampą zrobić na prostej?
mogę spróbować odsunąć nastawnię lekko w lewo, by zwiększyć odległość od rozjazdu
Czy w prawo?
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
360 5 1
Wywołany do tablicy...... Po pierwsze zwrotnia główna jest źle przyklejona do budynku nastawni. Zwrotnia główna jest zawsze dokładnie w miejscu ławy dźwigniowej i dokładnie tak jak są dźwignie. Tak jak jest tutaj to ława dźwigniowa musiała by dochodzić do ściany budynku, a tak nigdy nie jest bo to wynika z konstrukcji ławy dźwigniowej i naprężaczy umieszczonych pod nią. Między końcem ławy dźwigniowej a ściana boczną zawsze jest przejście. Trzeba niestety to poprawić. Następna sprawa to przejścia pod torem. Jest ich za dużo, jest 5 a wystarczą 3. Tak jak pisałem w wątku Artura w jednym przejściu pod torem (kanale pędniowym) można umieścić dwie trasy pędniowe. Czyli w stronę rozjazdów w kierunku "wyjazdu" jeden kanał pod torem potem załom i dalej do krążka odchylnego razem trasy do obu napędów, potem rozdzielenie: jedna do napędu, droga koło napędu do następnego. W drugą stronę mamy trzy trasy więc wystarczą dwa przejścia pod torem. Uwagi ogólne: przejścia pod torem wykonuje się minimum co drugie okienko między podkładami, nigdy w sąsiednich, kanały pędniowe stosuje się przy przejściach pod torem i tam gdzie przewiduje się stałe poruszanie się pracowników np. przy manewrach. Z tego względu na odcinku pomiędzy rozjazdami a torem przy rampie pędnie powinny być prowadzone jako nadziemne bo tam normalne poruszanie się pracowników jest raczej niewskazane.
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
Dziękuję za opinie, postaram się je maksymalnie wykorzystać i wdrożyć.
Na budowie natomiast wykonano fundamenty pod kamienice, wysypano pobocza drobnym kruszywem i posadzono trochę traw.
20210805_080633.jpg

20210805_080205.jpg

20210805_080550.jpg

PS będę musiał dobudować kawałek makiety, by zmieścić pędnie. Tor jest na samej krawędzi, wymuszonej przez słup.
20210804_211821.jpg
20210804_211847.jpg
 

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
534 9 0
PS będę musiał dobudować kawałek makiety, by zmieścić pędnie. Tor jest na samej krawędzi, wymuszonej przez słup.
A po co? Doprowadź pędnie do krawędzi i "utnij", kawałek dalej, tam gdzie mają "wchodzić" na powrót na makietę zrób odwrotnie i poprowadź je do rozjazdów. Przecież nie musisz tym pędniami faktycznie zmieniać położenia zwrotnic. Chyba że idziesz w aż taką dokładność? :niepewny:

Zdroofka
Andrzej
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
Plac za magazynem fabrycznym został zaasfaltowany, powstał kawałek ogrodzenia...
20210805_211745.jpg
20210805_212018.jpg

... a przy ulicy zbudowałem murek oporowy, by wygospodarować trochę pobocza.
20210805_211820.jpg

Kolejny etap to sianie traw. Nasiona już przyjechały.
20210805_212945.jpg
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
Front przesuwa się w stronę dworca. Odpiąłem moduł z fabryką i pracuję nad kolejną parą skrzynek. Tym razem buduję nasyp z niewielkim murkiem oporowym, na krańcu modułu z wiaduktem. Na dole będzie zabudowa miejska, u góry magazyny kolejowe i rampy.
20210811_203457.jpg


20210811_203726.jpg


20210811_203512.jpg


20210811_203535.jpg


20210811_203904.jpg
 
OP
OP
tomekkor

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.567 31 1
Przerwa wakacyjna powoli się kończy, czas się zabrać za robotę ;)

Nabyłem w drodze kupna trochę części do budowy tras pędniowych...
20210916_225358.jpg


... a trochę zrobiłem sam. Na zdjęciu zwroty odchylne, zrobione z kostki pcv pokrytej odzyskaną z rozjazdów Piko klapą ryflowaną.
(błyszczą się bo zdjęcie zrobione bezpośrednio po malowaniu)
20210916_224216.jpg


Pierwsza przymiarka:
20210916_230639.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.373 504 30
Te kanały pędniowe to chyba nie z polskiej kolei. Już kiedyś o tym pisałem: kanały pędniowe, używane na PKP, to jakby rozcięte wzdłuż gładkie rury stalowe o długości ok. 1 m. Łączy się je na zakładkę, jeden wciskając na koniec drugiego, więc co ok. 1 m jest minimalny uskok, który w modelu można zamarkować poprzeczną rysą lub cieniutki pierścieniem. Te elementy, ułożone na międzytorzu, z prawdziwymi kanałami mają z wyglądu niewiele wspólnego. A przy okazji: kanały pędniowe w takiej sytuacji układa się na środku międzytorza, a nie tuż przy końcach podkładów jednego toru.
 

Podobne wątki