• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa [Makieta] Powrót do marzeń z młodości

OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
Rozpoczynałem moją budowę w 2008r.budując trochę na żywioł.Nie mając zbytniej wiedzy o kolei doszło do wielu błędów . była to budowa trochę na hura.I ztąnd obecne problemy. Gdybym teraz zaczynał to na pewno przygotował bym się lepiej.Zostało mi zatem ratowanie przy waszej pomocy tego co się da.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.617 559 30
A może wyjściem była by nastawnia bramowa z wyjściem na peronie
Nastawnia bramowa to wyłącznie urządzenia elektromechaniczne (tzw. suwakowe), taka nastawnia nie nadaje się do pędni. W urządzeniach elektromechanicznych (suwakowych) stosuje się elektryczne napędy zwrotnicowe oraz sygnalizatory kształtowe również z elektrycznymi napędami. Takie nastawnie można spotkać na tzw. Ziemiach Odzyskanych, były dość często budowane przed wojną na kolejach niemieckich. Po wojnie, na PKP często w ramach modernizacji wymieniano sygnalizatory na świetlne, ale na części stacji z takimi urządzeniami elektrycznie nastawiane sygnalizatory kształtowe przetrwały do lat 80. XX wieku, a może i dłużej. Nie wiem, czy dziś jeszcze pracuje na PKP jakaś nastawnia suwakowa z sygnalizacją kształtową.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.245 66 5
OK. To jest makieta laika, ponadto, nie jest wystawowa, tylko prywatna. Wątpię, żeby kolega Wojciech regularnie zapraszał kolejarzy (znawców) tematu, by dyskutować o makiecie i jej (braku) realności. W tym momencie spotykamy się z kompromisem.
Kompromisy w tym wypadku były by 3:
1. Nastawnia w miejscu wskazanym przez kol. Rozjazd.
2. Nastawnia bramowa.
3. Nastawnia na peronie (a takie można spotkać np. w Gdańsku, Lesznie, czy w Budapeszcie Keleti).

Albo rwiemy tory i budujemy stację od nowa :D
 
OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
Nastawnia na peronie,to znaczy w międzytorzu. A pędnie od zwrotnic i od semaforów mogą iść razem.W jednym kanale ile cięgien może iść razem.A co z semaforami,mają być kształtowe.Gdzie powinny stać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.617 559 30
Albo rwiemy tory i budujemy stację od nowa
Problem w tym, że nie "albo". Kwestia samej nastawni i jej umieszczenia to jedno, a nierealistyczny układ torowy to drugie. Zakładam, że jeżeli kolega @wojtek1951 napisał
Ponieważ nie jestem w żaden sposób związany zawodowo z przemysłem kolejowym, to moje wiadomości w tym zakresie są znikome. W związku z tym mam dwa pytania. Na załączonym zdjęciu przedstawiony jest układ torowy mojej stacji. Wiem że po lewej stronie powinna stać nastawnia. A co z prawą stroną. Czy tam też powinna być? I drugie pytanie, jak powinny być poprowadzone cięgna od zwrotnic do nastawni. A co z semaforami, czy od nich też idą cięgna.
to chciałby fachowej porady, a nie całkowitej fikcji z założeniem
To jest makieta laika, ponadto, nie jest wystawowa, tylko prywatna. Wątpię, żeby kolega Wojciech regularnie zapraszał kolejarzy (znawców) tematu, by dyskutować o makiecie i jej (braku) realności.
Pewne kompromisy oczywiście będą konieczne, ale akurat chyba te trzy nie byłyby wielkim kompromisem.
1. Miejsce, wskazane przez kolegę @Rozjazd to to samo miejsce, które jest na moim rysunku wyżej i zasadniczo jest OK. Problem w tym, że tam już jest jakiś obiekt.
Rozwiązania z pozycji 2. i 3. nadają się wyłącznie na urządzenia bez pędni, więc są możliwe tylko, jeżeli autor makiety się na to zdecyduje - co może nie byłoby najgorszym pomysłem. Ale to wszystko nie ma bezpośredniego związku z nierealistycznym układem torowym, więc nawet przyjęcie jednego z tych trzech rozwiązań nie załatwia sprawy.
Nastawnia na peronie,to znaczy w międzytorzu. A pędnie od zwrotnic i od semaforów mogą iść razem.W jednym kanale ile cięgien może iść razem.A co z semaforami,mają być kształtowe.Gdzie powinny stać.
Powtarzam, przy urządzeniach z pędniami nastawnia nie powinna stać między torami. Pędnie do zwrotnic i semaforów mogą iść razem. Kanały pędniowe są różnej pojemności, a w razie potrzeby stosuje się ich więcej obok siebie. Co do rozstawienia semaforów, to bez odpowiedzi na moje wcześniejsze pytanie nie jestem w stanie niczego zaproponować. Proszę o informację, czy gdzieś w wątku jest plan całości, bo tylko wtedy będę mógł ustawić semafory.
 
OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
A gdybym wywalił ten magazyn w budowie i w jego miejsce wstawił nastawnie.Czy można by było poprowadzić pędnie.I jeszcze pytanie .W którym momencie trzeba przejść z pędni prowadzonych na powierzchni do kanałów.
IMG_0408 (Średnie).JPG
 
OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
Kupiłem zwrotnice do montażu.No i mam problem.Szyny zostały wprowadzone,ale co z blaszkami łączącymi tory z sercem.Do zestawu zostały dołączone paski i nie wiem jak je zamontować /połączyć /Proszę opomoc.
IMG_0417 (Średnie).JPG
IMG_0418 (Średnie).JPG
 

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.632 255 31
JASNE, Andrzeju , zatem jeszcze raz,
wsuwasz szyny w plastykowe prowadnice , gdzie wcześniej przepuściłeś ,,blaszki,, przez otwory i końcówki wywinąłeś na boki.
Te końcówki zostaną dociśnięte przez szyny, można te miejsca zabezpieczyć smarem miedzianym podczas wsuwania na przyszłość
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.725 31 1
.
Zapomniałeś o kropce na końcu ;)

Przy okazji, żeby nie nie pisać tylko o ortografii i gramatyce, to mam pytanie dot. rozjazdów i przewodzenia prądu.
W rozjazdach roco iglice są zamocowane w specjalnych gniazdach, które podają im prąd. Dodatkowo iglica zostaje dociśnięta do właściwej szyny i wszystko gra.
Problem pojawia się po malowaniu szyn (aerografem), bo farba skutecznie odizolowuje iglicę, zalewa gniazdo i dupa.
Mam pytanie d, może ktoś już to przerobił : Jak nieinwazyjnie przywrócić zasilanie iglicy?
 
Ostatnio edytowane:

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.632 255 31
nie napierdolić farby, są taśmy maskujące ,są płyny maskujące ,są inne techniki, aerograf to nie urządzenie do malowania ścian
 
OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
Dziękuje .teraz jest OK.Ale mam jeszcze jedn a wątpliwość.Zwrotnica ta ma takie małe odizolowane gniazdo,a dalej jest już normalny trójkąt o odizolowany. Czy te króciutkie prowadnice też podłączyć.
IMG_0419 (Średnie).JPG
 

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.632 255 31
te krótkie to krzyżulec , jego tez się podłącza ale zmiennie !!!! POLARYZACJA ,
do tego służą odpowiednie rzeczy elektryczne zamieszczone zwykle w napędach zwrotnic
 
OP
OP
wojtek1951

wojtek1951

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 0 3
To znaczy że polaryzacja krzyżownicy ma byc taka sama jak tego trójkąta który jest taki jak w normalnej zwrotnicy Dlaczego ta krzyżownica jest odizolowana.a nie kontynuacją iglicy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.617 559 30
polaryzacja krzyżownicy ma byc taka sama jak tego trójkąta który jest taki jak w normalnej zwrotnicy
Zaraz, zaraz, o czym my rozmawiamy? Bo wydaje mi się, że każdy o czym innym. O jaki "trójkąt" chodzi? I o jakiej "nienormalnej" zwrotnicy mówimy, skoro "trójkąt jest taki, jak w normalnej zwrotnicy"?
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
To znaczy że polaryzacja krzyżownicy ma byc taka sama jak tego trójkąta który jest taki jak w normalnej zwrotnicy Dlaczego ta krzyżownica jest odizolowana nie kontynuacją iglicy.
Wojciechu dlaczego nie jest kontynuacją? Zwróć uwagę na podwójną rolę kierownicy (tego krótkiego odcinka wygiętego od linii iglicy).
W jednej pozycji zwrotnicy przejazd koła taboru odbywa się na początkowym odcinku po główce w kierunku dziobu krzyżownicy (ten trójkąt jak go nazywasz), kiedy zmienisz położenie zwrotnicy to przeciwne koło (inna polaryzacja) kontaktuje się wewnętrzną stroną koła o ten wygięty odcinek. Reasumując krzyżownica pełni rolę dla dwóch relacji i musi być przełączana elektrycznie lub separowana bo dochodziło by do zwarć w zasilaniu.
Pozdrawiam
 

Podobne wątki