• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 (1:87) Makieta modułowa

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#2
Olek,

Przemyśl rozmiar skrzynek. Jeśli to makieta modułowa, czyli planujesz udział w imprezach, transport tak dużej skrzynki może być kłopotliwy.

Moje moduły mają 100x60cm i są łączone w pary do transportu. Rozmiar był ustalany na podstawie co mogę zmieścić najefektywniej do samochodu. Mieścić się wszystko mieści, choć nie jest łatwo to zapakować samemu. Noszenie tak dużych skrzyń również nie należy do najłatwiejszych.

Myślę że długość w okolicach 90cm będzie odpowiedniejsza, co więcej jeden flex jedna skrzynia.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
328 2 0
#3
Plan bardzo fajny,do tego bardzo ciekawa bocznica i jeszcze na łuku, świetnie!!! Projekt nie za duży i nie za mały na początek :D
Popieram kolegę wcześniej, długość modułu 90cm jest najlepsza, łatwiej z transportem i z wykorzystaniem flexa (y)
Nieczynny tor z pewnością doda smaczku, ale tak z niczego? Może jakoś przypisać mu historię;)
Może pomyśl nad dojazdem do takiej bocznicy, nawet jeśli nie przewidujesz ciężarówek, to dojazd dla strażaków, czy dla dyrekcji być powinien, może od tej drogi przejazdem? :)
Jak bocznica to wykolejnica lub żeberko ochronne? Brama zatrzyma staczający się wagon? ;)
Planujesz udział w imprezach? Bo z takim modułem warto by było. Pomyśl nad profilami przejściowymi, jesteś z Wrocławia, to może FREMO? :ROFL:
No i tak też trochę z ciekawości, może przybliżysz nam swoje plany, jaka epoka, jakie tory itp.? :ROFL:
 
OP
OP
olek1398

olek1398

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
50 0 0
#4
Dziękuję za odpowiedzi :)

Bałem się komentarzy co do zagospodarowania placu, ale widzę, że nie jest źle :rolleyes:

Co do rozmiaru: to na pewno skrócę długość tak do 90 cm, ale wtedy chyba będę musiał dołożyć jeszcze jeden moduł. Chyba zmienię te silosy może na jakiś magazyn, A może będzie to betoniarnia... W sumie to jeszcze sam nie do końca wiem. Co do dojazdu to na 110% będzie, tylko zapomniałem dorysować. Może ktoś z kolegów podpowie coś na temat długości takiej bocznicy? Musi się tam zmieścić przecież jakiś skład :D.
Co do imprez to chciałbym uczestniczyć, ale norma PZMK to też FREMO?
Epokę planuję na IV, czyli jeszcze klimaty PRL'u :p. Tory albo z TILLIG'a lub z Roco oczywiście code 83 (Chciałbym się jeszcze odwołać do pytania dot. długości bocznicy, ale chyba z zastosowaniem zwrotnic 10' powinienem się zmieścić).

Plac chciałbym zagospodarować płytami betonowymi oraz zielenią.


Troszkę nie zrozumiałem: "Nieczynny tor z pewnością doda smaczku, ale tak z niczego? Może jakoś przypisać mu historię"... :oops:
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
328 2 0
#5
Plan jest po prostu, fajny, ma wszystko co potrzeba, w IV epoce może mieć świetny klimat :D
Pomysły na zagospodarowanie bocznicy:
np.: browar, tartak, magazyny np. zakładu przetwórstwa owoców, fabryki np. mebli,kopalnia węgla brunatnego, zakład tekstylny, huta stali, przetwórnia ryb, zakłady chemiczne, mleczarnia, wytwórnia serów, papiernia, rafineria, elektrownia, możliwości jest duuużo, choć w Twoim przypadku np. elektrownię i rafinerię i inne większe zakłady można pominąć;)
Dodatkowo przydałaby się rampa czołowo-boczna, ewentualnie jakiś mały dzwig czy skrajnik itp.
Długość toru przy bocznicy zależy od wielu czynników od rangi lini itp, i oczywiści od tego ile masz miejsca :ROFL:

Generalnie PZMK to związek modelarzy. W Polsce stosuje się dwie normy - Polską PMM i Europejską - FREMO, polecam FREMO, szczególnie że jesteś z Wrocławia. Zwrotnice radze 10' - najlepiej lub Tillig może jeszcze łagodniejsze ;)

Z tym nieczynnym torem, to chodziło o to żeby go tak nie wsadzić w dowolne miejsce, tylko w takie, gdzie kiedyś prawdopodobnie mógł istnieć tor z jakimś przeznaczeniem. ;)
 
OP
OP
olek1398

olek1398

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
50 0 0
#6
A na polskich imprezach chyba jest określony profil przejściowy, czy będzie on współgrał z FREMO?

Czy to ta norma, która jest na stronie PZMK? Jakie profile wybrać?
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
328 2 0
#7
Szczerze się zdziwiłem, nawet chciałem Ci podać linki, ale mi strona PZMK niezbyt dobrze działa :oops:
No właśnie w Polsce jedni stosują FREMO inni PMM
Norma określa profile przejściowe, wysokość główki nad szyną itp.
Profile są podobne, więc tragedii nie ma, gorzej z wysokością. W PMM jest 1100mm od główki szyny do podłoża, we FREMO 1300mm. Były dyskusje kłótnie i obie wysokości są dobre, proponuję zrobić na dwie wysokości tak jak np. kolega Pado
 
OP
OP
olek1398

olek1398

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
50 0 0
#8
Wrzucam jeszcze mój ręcznie zrobiony plan ;)

Co do norm to chyba nie będzie problemu z różnymi wysokościami nóg oraz dodatkowymi otworami na śruby ;)

W jakim programie można projektować tory i moduły?
 

Załączniki

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
328 2 0
#9
No to teraz nieczynny tor to właściwie rozebrany czy bez rozjazdu?
W każdym razie był lub jest żeberkiem ochronnym co jest na miejscu :D
To w końcu planujesz ten dojazd z tej drogi? a na drodze przejazd kategorii D czyli tylko krzyże św. Andrzeja?
A i jeszcze te łuki :ROFL: czy mają jakiś konkretny promień i kąt, bo to norma też określa.

O ile dobrze pamiętam to w Fremo łuki zaleca się robić jako wielokrotności kąta 15', a promień chyba 2m
 
OP
OP
olek1398

olek1398

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
50 0 0
#10
Łuki na rysunku wyszły tak jak wyszły... ale postaram się o znormalizowanie. Przejazd będzie kat. D :).
No i droga dojazdowa na rysunku.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.660 519 30
#11
Ja bym zrezygnował z połączenia bocznicy z torem szlakowym po prawej stronie makiety. Takie małe bocznice zazwyczaj mają tylko jedno połączenie ze szlakiem - w tym wypadku powinno zostać to z lewej strony. Bocznica będzie obsługiwana przez pociąg zbiorowy, jadący z prawej w lewą stronę. Lokomotywa zostawia zabezpieczony (zahamowany) skład na torze głównym, po czym wagony przeznaczone na bocznicę wyciąga za rozjazd i wpycha na tor bocznicowy.
W rzeczywistości powinno być żeberko ochronne lub wykolejnica, ale myślę, że można sobie tę wykolejnicę darować. Oczywiście jeśli kolega olek taką wykolejnice odwzoruje, to tylko wyjdzie makiecie na dobre.

A może po przeciwnej stronie toru umieścić peron i zrobić tam przystanek osobowy?
 

Czesław Turko

Aktywny użytkownik
Reakcje
241 2 0
#14
Olek, Przemyśl rozmiar skrzynek. Jeśli to makieta modułowa, czyli planujesz udział w imprezach, transport tak dużej skrzynki może być kłopotliwy.
Długość i szerokość skrzynek modułu nie ma znaczenia. Ważny jest tylko profil przejściowy a ten jest uregulowany normą. Więc, w czym problem? Z tego, co piszesz masz spory problem z transportem swoich segmentów, lecz to nie znaczy, że inni też go mają czy będą mieli. Sam sobie stworzyłeś ten problem wiec ponieś konsekwencje tej decyzji. Ja mam moduł 10 segmentowy i nigdy nie miałem jakichkolwiek problemów z ich transportem a przejeździły ze mną tysiące kilometrów i uczestniczyły w dziesiątkach imprez .
 
OP
OP
olek1398

olek1398

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
50 0 0
#16
Więc lepiej nie popełnij błędu na samym poczatku i sprawdź poprawność układu torowego jaki planujesz wykonać na swoim przyszłym module.

Moim zdaniem jest nierealistyczny. Czegoś takiego na kolei nie ma.
Są takie szlaki. pewne elementy zapożyczam z tego co pamiętam oraz z google map: Marantowska, Konin
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
328 2 0
#17
Niestety, ale Marantowska czy jak to się tam nazywa ;) nie jest na szlaku
Jakbyś przejrzał dokładnie google mapy to byś zauważył, że ze stacji odchodzi tor, który biegnie kawałek wzdłuż głównych torów, później skręca w las (gdzie jest świetny przykład trójkąta widoczności) i tam rozgałęzia się na dalsze bocznice.

Bocznice to temat bardzo rozległy, pełen wyjątków dostosowanych do konkretnych sytuacji. Można spotkać zarówno krótkie tuż przy szlaku, jak i te z odgałęzieniami położone dalej oraz ogromne, rozbudowane itp. A tu jeden z przykładów bocznicy szlakowej. :D

Sam niestety nie jestem znawcą i chętnie wysłuchałbym monologu o bocznicach. :rolleyes: Jest to ciekawy temat, a w internecie łatwiej można znaleźć suche fakty o minimalnej długości żeberka ochronnego niż plany bocznic, i informacji o nich, gdzie i dlaczego powstawały, dla jakich zakładów, jak często można je spotkać, ile mogą mieć i jakich torów itp.

Oto jeden z nielicznych ze znalezionych planów. Może źle szukam, mi brak tych najmniejszych, najłatwiejszych do odwzorowania. Byłbym wdzięczny gdyby ktoś mnie oświecił :D
aa.gif
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.660 519 30
#19
OP
OP
olek1398

olek1398

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
50 0 0
#20
Może odwzoruję się na tej bocznicy rycerskiej (z małymi modyfikacjami), ale trochę mało zdjęć w internecie, a google map ma taką pikseloze...;) Mam pytanie, czy ten rysunek jest w skali? Jaką długość powinien mieć ten peron?
 

Podobne wątki