• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta modułowa 3.6x2.6 według własnych norm

Maciej134

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam mam na imię Maciej i jestem nowym użytkownikiem tego forum. Choć od dawna przeglądam czytam i uczę się od kolegów to będzie mój pierwszy wpis. Przygoda z modelarstwem kolejowym zaczęła się jeszcze w dzieciństwie kiedy ojciec pokazal mi swoje zbiory piko z dawnych lat. Były zabawy na podłodze ale wiadomo to nie bylo to i po paru latach wraz z tatą zaczelismy budowę tortu. Nadszedł jednak czas że trzeba bylo się przeprowadzić było dużo innych zajęć i torcik zostal zapomniany. Po zmianie miejsca zamieszkania i nudzenia się w długie zimowe wieczory postanowiłem wrócić do modelarstwa i tak powstał plan budowy makiety modułowej według własnych norm. Plan wymyśliłem sam i wiem że nie jest idealny ale jest dostosowany do warunków.
Teraz co do samej makiety to składa się ona z 7 modułów epoka jaką wybrałem to V sygnalizacja świetlna, tory to piko praktycznie wszystko na flexach, sterowanie cyfrowe. Mam już położoną i zaszutrowaną część torów. Mam do was wielką prośbę o pomoc przy ustawieniu sygnalizacji na tym planie. Zdaje sobie sprawę że plan może nie jest dobry i część może być do zmian ale mam nadzieje że nie jest aż tak tragicznie. Na planie zaznaczyłem które tory już istnieją a które są do położenia. Nastawnie kolor czerwony. Jeśli o czymś zapomniałem to przepraszam
Pozdrawiam
 

Załączniki

Rafał_A

Aktywny użytkownik
Reakcje
184 35 1
#2
Będzie bardzo ciężko poustawiać sygnalizatory świetlne tak by były one w zgodzie z realiami kolejowymi, a jednocześnie żeby ich ustawienie nie kłuło w oczy. To z tego względu że układ torów jest trochę za bardzo radosną twórczością.
Poza tym musiałbyś doprecyzować kilka rzeczy. Np. czy po zasadniczych pętlach przewidujesz ruch jedno czy dwukierunkowy. Jaki ruch przewidujesz po tej dodatkowej półpętli za magazynem? Dlaczego na głowicach stacyjnych *) nie ma możliwości zjazdu z toru prawego na lewy?

*) - tak się domyślam, że ta głowica z lewej na dole i z prawej na środku to głowice stacyjne, skoro na dole dworzec.
 
OP
OP
M

Maciej134

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Będzie bardzo ciężko poustawiać sygnalizatory świetlne tak by były one w zgodzie z realiami kolejowymi, a jednocześnie żeby ich ustawienie nie kłuło w oczy. To z tego względu że układ torów jest trochę za bardzo radosną twórczością.
Poza tym musiałbyś doprecyzować kilka rzeczy. Np. czy po zasadniczych pętlach przewidujesz ruch jedno czy dwukierunkowy. Jaki ruch przewidujesz po tej dodatkowej półpętli za magazynem? Dlaczego na głowicach stacyjnych *) nie ma możliwości zjazdu z toru prawego na lewy?

*) - tak się domyślam, że ta głowica z lewej na dole i z prawej na środku to głowice stacyjne, skoro na dole dworzec.
Dzięki za odpowiedź już myślałem że się nikt nie odezwie
Sto procent racji że to radosna twórczość ale jak zaczynałem nie spodziewałem się że będę chciał zrobić to wszystko jak w realu. I powiem szczerze że żałuję nie udzielenia się tu na forum wcześniej.
Teraz co do pierwszego pytania to sam nie wiem właśnie czy wybrac jeden czy dwa kierunki co byś mi doradzał przy takim układzie.
Masz rację to głowica stacyjna co do tego że nie ma tych zjazdów dopiero jak mi powiedziałeś to przeanalizowałem i faktycznie nie ma tych zjazdów ale to jest jeszcze nie problem ponieważ tam tory sa jeszcze nie położone. Mogę je dodać. A w którym miejscu byś je umieścił?
Na tej pół pętli miał być taki ruch przeplatany po prostu chcialem żeby wiecej składów na raz mogło się poruszać.
 

Rafał_A

Aktywny użytkownik
Reakcje
184 35 1
#4
Przy obecnym układzie ja zrobiłbym na pętlach ruch jednokierunkowy, ale pamiętaj że decyzja należy do Ciebie. Niestety w takiej sytuacji również na dodatkowej półpętli za magazynem musiałby być ruch jednokierunkowy, bo gdybyśmy chcieli mieć tam ruch w obu kierunkach to żeby pojechać na niej zgodniej z kierunkiem wskazówek zegara, trzeba by na odcinku, który zaznaczyłem na żółto pojechać pod prąd.

Poza tym na pewno to co bym zrobił to zmienił miejsce rozjazdów umożliwiających zmianę toru koło wjazdu na tor do magazynu. Tak żeby jadąc po wewnętrznej pętli można było na ten magazynowy tor bezpośrednio wjechać. Zaznaczyłem to mniej więcej na czerwono.

I teraz semafory po kolei. Miejsce semafora zaznaczyłem kropką. Nad kropką dodałem literę, która może być jednocześnie oznaczeniem semafora na makiecie, jak i pomoże nam teraz w opisie. Litera jest zawsze nad kropką i zwrócona jest w kierunku w którym zwrócony ma być semafor.

Na czerwono semafory głównej stacji:
A - dwie komory (od góry czerwona i biała)
B - pięć komór (od góry zielona, pomarańczowa, czerwona, pomarańczowa, biała)
C - dwie komory (od góry czerwona i biała)
D - cztery (od góry zie, cze, pom, bia)
E - trzy (od góry zie, cze, bia)
F - cztery (zie, cze, pom, bia) - sam musisz pokombinować jak go tam dokładnie ustawić, bo ja nie wiem na ile masz tam miejsca
G - cztery (zie, cze, pom, bia) - j.w. z ustawieniem
H - trzy (zie, cze, bia)
J - dwie (cze, bia)
K - dwie (cze, bia)
L - cztery (zie, pom, cze, bia), chyba że dodasz rozjazdy umożliwiające zjazd na tor 1 lub 1 i 3) to wtedy pięć (zie, pom, cze, pom, bia)

Na posterunku odgałęźnym obsługującym też wjazd pod rampę magazynu (zielone litery):
A - dwie komory (czerwona, biała)
B - trzy (zie, cze, bia)
C - cztery (zie, cze, pom, bia)
D - kwestia pewnej umowności, ale chyba najlepiej po prostu trzy (zie, cze, bia)
E - dwie (cze, bia)
F - trzy (zie, cze, bia)

Teraz jeszcze tak: Celowo zignorowałem tarcze ostrzegawcze, bo chyba nie ma na nie miejsca. Natomiast w konfiguracje semaforów jakie wypisałem są tak dobrane jakby przed stacją i posterunkiem tarcze były. Jest to kwestia trochę umowna.

Również umownie (np. w celu obcięcia kosztów budowy makiety) można zrezygnować z semaforów wjazdowych na stację/posterunek z toru lewego. Są to czerwone A,J,K, oraz zielone A oraz E.

Poza tym pamiętaj że jeżeli semafor jest po lewej stronie toru to po prawej musi być wskaźnik W15.

Mam nadzieję, że się nie pomyliłem. Tarcze manewrowe na stacji omówimy na innej lekcji. ;)
Sem_20210206.jpg
 

Załączniki

OP
OP
M

Maciej134

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Dzięki bardzo za wyczerpującą odpowiedź bardzo mi to pomoże.Co do kierunku to wybiorę jeden kierunek ruchu. Druga sprawa zmiana tamtego rozjazdu przy magazynie będzie problemem, mam tam wszystko położone i zaszutrowane. Dzisiaj będę przy makiecie to jeszcze sobie przemyśle dokładnie bo wczoraj nie miałem czasu. Myślałem też czy może wtedy nie zrezygnować całkowicie z tego zjazdu na magazyn a zrobić go z tej drugiej strony od pętli dodatkowej?
Nastepna sprawa może tą krzyżownice odwroce w drugą stronę wtedy można by zjechac z tego toru nr.1 czy tak było by dobrze? ( zaznaczyłem na czerwono)
 

Załączniki

Rafał_A

Aktywny użytkownik
Reakcje
184 35 1
#6
Mi osobiście wydaje się, że zjazd na magazyn lepiej zostawić z tej strony. Jeżeli rozjazdy są już zaszutrowane to chyba też nie pozostaje nic innego jak je zostawić. Zawsze można realizować wjazd na magazyn spod semafora F w ten sposób, że po dojechaniu do tegoż semafora pociąg (właściwie wtedy już nie pociąg tylko tabor manewrujący) dostałby białe światło i wykonywał trochę skomplikowane manewry do przodu na tor zewnętrzny, do tyłu i znów do przodu pod magazyn. I tak częściej będziesz dojeżdżał do magazynu od strony semafora B, bo tylko jadąc od tamtej strony możesz pod magazyn wjechać lokomotywą z tyłu i tym samym pozostawić tam wagony. Jadąc z pod F wjedziesz lokomotywą z przodu i tym samym nie będzie mogła ona zostawić wagonów tylko czekać aż rozładują/załadują. ;)

Co do krzyżownicy po prawej stronie to jeśli ją odwrócisz to oczywiście będzie można spod semafora K wjechać na dowolny tor, ale z kolei wyjechać na dużą pętlę będzie można tylko spod F i G, a na dodatkową tylko spod G. Więc coś za coś.

Jeszcze przyszło mi do głowy, że skoro po lewej stronie odległość między stacją, a posterunkiem jest taka niewielka to można by w sumie pomyśleć o uzależnieniu semaforów wyjazdowych ze stacji D i E od semafora F na posterunku, oraz semaforów B, C i D z posterunku od semafora B na stacji. Wtedy trzeba by zmienić konfigurację komór w semaforach następująco:
na stacji:
D - pięć komór (od góry zie, pom, cze, pom, bia)
E - czetry (zie, pom, cze, bia)

na posterunku:
B - cztery (zie, pom, cze, bia)
C - pięć (zie, pom, cze, pom, bia)
D - cztery (zie, pom, cze, bia)

A potem jeszcze kilo elektroniki żeby obraz semafora ustawiał się nie tylko w zależności od ustawienia rozjazdów ale też od tego jaki jest sygnał na tym w stosunku do którego jest uzależniony.
 
OP
OP
M

Maciej134

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Mi osobiście wydaje się, że zjazd na magazyn lepiej zostawić z tej strony. Jeżeli rozjazdy są już zaszutrowane to chyba też nie pozostaje nic innego jak je zostawić. Zawsze można realizować wjazd na magazyn spod semafora F w ten sposób, że po dojechaniu do tegoż semafora pociąg (właściwie wtedy już nie pociąg tylko tabor manewrujący) dostałby białe światło i wykonywał trochę skomplikowane manewry do przodu na tor zewnętrzny, do tyłu i znów do przodu pod magazyn. I tak częściej będziesz dojeżdżał do magazynu od strony semafora B, bo tylko jadąc od tamtej strony możesz pod magazyn wjechać lokomotywą z tyłu i tym samym pozostawić tam wagony. Jadąc z pod F wjedziesz lokomotywą z przodu i tym samym nie będzie mogła ona zostawić wagonów tylko czekać aż rozładują/załadują. ;)

Co do krzyżownicy po prawej stronie to jeśli ją odwrócisz to oczywiście będzie można spod semafora K wjechać na dowolny tor, ale z kolei wyjechać na dużą pętlę będzie można tylko spod F i G, a na dodatkową tylko spod G. Więc coś za coś.

Jeszcze przyszło mi do głowy, że skoro po lewej stronie odległość między stacją, a posterunkiem jest taka niewielka to można by w sumie pomyśleć o uzależnieniu semaforów wyjazdowych ze stacji D i E od semafora F na posterunku, oraz semaforów B, C i D z posterunku od semafora B na stacji. Wtedy trzeba by zmienić konfigurację komór w semaforach następująco:
na stacji:
D - pięć komór (od góry zie, pom, cze, pom, bia)
E - czetry (zie, pom, cze, bia)

na posterunku:
B - cztery (zie, pom, cze, bia)
C - pięć (zie, pom, cze, pom, bia)
D - cztery (zie, pom, cze, bia)

A potem jeszcze kilo elektroniki żeby obraz semafora ustawiał się nie tylko w zależności od ustawienia rozjazdów ale też od tego jaki jest sygnał na tym w stosunku do którego jest uzależniony.
Dzięki za wszystkie wskazówki na pewno się do nich zastosuje i zdam relacje. Ale pewnie trochę to potrwa za nim zbiorę te wszystkie semafory i ogarnę tą plątanine kabli
 

Podobne wątki