• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta miasta z linią tramwajową oraz kolejową (H0)

OP
OP
MMacko

MMacko

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#21
Jeśli będziesz szukał jakichś smaczków co do infrastruktury i działania tramwajów na linii - jako przyszły tramwajarz służę pomocą, o ile takowa będzie potrzebna :) Szczególnie w kwestii instalacji kontaktów zwrotnic (taa, przynajmniej na Śląsku motorowi uznają rozjazd tramwajowy za zwrotnicę, i nie ma się co kłócić) i sygnalizacji mijankowej, która wg mnie jest arcyciekawą sprawą.
Jestem ze Śląska ;) Mieszkam w Siemianowicach - miejscu gdzie mamy pętle tramwajową i mijankę obok. Bardzo bym chciał zrobić własnie takie smaczki. Puki co zastanawiam się jak zamontować trakcję, ściągnąłem ten drucik "pozaginany" bo aż oczy bolały. Jesli masz jakąś radę jak zrobić trakcję by wyglądała realistycznie to prosze o pomoc :)

Kilka zdjęć do aktualizacji :)

DSC_0333.JPG
DSC_0334.JPG
DSC_0337.JPG
DSC_0354.JPG
DSC_0357.JPG
DSC_0362.JPG
DSC_0363.JPG
DSC_0365.JPG
DSC_0366.JPG
DSC_0370.JPG
 
Reakcje
1 0 0
#22
Witam

Fajnie się zapowiada, ciekawa robota. Jedna uwaga ode mnie. Pozasłaniaj część okien w budynkach by nie świeciły w nocy wszystkie. Raczej nie zdarza się by w całym mieście we wszystkich oknach się świeciło a tak jest u Ciebie na fotach z pierwszej strony wątku. Dziwnie to wygląda.

Pozdrawiam
Olek
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
#23
-podstawą niestety smaku makiety miejskiej z torem tramwajowym w jezdni to szyny tramwajowe nie tak jak u Ciebie - kolejowe- wiem ,ze nie ma (chyba)w dystrybucji takich szyn ani torów -więc trzeba je zrobić , a więc do szyn kolejowych musisz przylutowac pasek wygiętej blaszki w kształcie litery "L" i tak przygotowane szyny bez podkładów tylko polączone co jakiś kawałek poprzeczna blaszka "zatopić" w bruku, czy "zalać" asfaltem, pamiętajac ,zeby nie było żadnych szczelin - sprawdż czy takie tory , szyny tramwajowe jakaś firma jednak może produkuje ,
 

mattia

Znany użytkownik
Reakcje
81 1 0
#25

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.913 529 30
#28
Ja wiem, że Tobie wszędzie przez Włochy po drodze;), ale myślę, że koledze MMacko łatwiej będzie dowiedzieć się bliżej. Widziałem te tory na żywo i robią niezłe wrażenie, ale nigdy się tym bliżej nie interesowałem.
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
62 0 0
#30
No to witam kolegę z okolicy :D Nie krzycz zbytnio, jak któreś z nas przejedzie z prądem po przerywaczu po najbliższej linii :D Ta moja słabość do łuków elektrycznych...

W kwestii trakcji radzę zasięgnąć porad ludzi już obeznanych z siecią 0.3mm, z praktycznego punktu widzenia najwięcej w naszej okolicy sieci płaskich i łańcuchowych półskompensowanych, pierwsza chyba najłatwiejsza w budowie, i sądząc po odciągach poszedłeś właśnie tą drogą.

Co do tych tilligowskich torów... mnie osobiście nie przekonują dwie rzeczy - potężna wręcz przerwa między brukiem a szyną, i... brak zabezpieczenia bruku - w normalnych warunkach wsio by się zapadło jak zdaje się na Załężu :p Może faktycznie wystarczy pokombinować z jakąś imitacją, bo szyny rowkowe w H0 to raczej nie przejdą dalej jak na pokaz... ale to tylko moje zdanie :) Bardziej martwiłbym się o odwzorowanie wajch, tramwajowych jest co najmniej kilka typów, dość specyficznych zresztą. Polecam tą z katowickiego ronda :p

Co do samych modeli tramwajów - też zaczyna za mną chodzić szukanie modelu 105tki, najchętniej Pleja albo Moderusa... :rolleyes:
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.063 6 0
#31
- ...i tak przygotowane szyny bez podkładów tylko polączone co jakiś kawałek poprzeczna blaszka
żle napisałem , szyny połączyc przy pomocy pasków plastiku na klej (kropelkę lub podobny)!! szyny nie moga byc połączone ze sobą materiałem przewodzącym tylko izolującym!! - jeszcze raz pzrepraszam za pomyłkę
- w kwestii szyn tramwajowych to można wykonać wzorzec i odlać z metalu (w hucie Staliko -kontakt z działem zamówień H0art PW)
 
OP
OP
MMacko

MMacko

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#32
No zrobiła się nie lada dyskusja nt. torów.
Powiedzcie mi jaka jest różnica w tym co mam a np w tym co jest w katowicach? Płyty miedzytorowe tak samo zniszczone i nierówne. O taki efekt mi własnie chodziło. Załączam zdjęcia :) Pozdrawiam was

1322050361_283147233_1-Handel-i-uslugi-Katowice-Centrum-ul-3-Go-Maja-centrum.jpg
DSC_0137.JPG
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
62 0 0
#33
Będę jutro na linii to jeśli aparat pozwoli cyknę ci parę co ciekawszych zdjęć ;) Ogólnie linie katowickie to w sporej mierze już świeżo kładzione nawierzchnie (niedługo oddadzą Plac Wolności, będzie można wreszcie wrócić do starych obiegów linii... kosztem remontu w Brynowie), najciekawsze fragmenty to zdecydowanie teren R1 w Będzinie i okolicy, skąd m.in. pochodzi ten filmik, to już ostatnie metry przed Hutą Katowice w DG:

Całkiem szczerze - nie wierzyłem, póki nie wjechałem... ciepie tam jak workiem kartofli :D Nie ma chyba jednego styku w całości, wsio popękane, zapadnięte, tragedia jednym słowem. W kwestii odwzorowania zniszczeń, to chyba najprościej będzie właśnie te połamane styki odwzorować, bana się tak pięknie gnie i wyrywa na przejazdach :p Tak samo z zapadnięciem terenu - teraz kładą glajzy na Rheda City - jeden wielki monolit szynowo-betonowo-gumowy, na Sosnowcu widać idealnie jak to wygląda. Jazda po tym to bajka, maszyna toczy się zamykając zegar, ani jednego drgania... ale... Inżynier na zakładzie już rzuca mięsem, kowale łapią się za głowy - naprawić się to da tylko rozwalając wszystko naraz... :D

Co do zdjęcia makiety - nie za gęsto stoją słupy..? :) Ogólnie na prostym odcinku płaskiej sieci przypada zdaje się ok. 25m odstępu między odciągami.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.532 112 11
#34
Chyba wlasnie kolegom chodzi o to ze nie ma tej typowej krawedzi wyzlobkowanej szyny. Takze na zdjeciu widac ze plyty po zewnetrznej stronie szyny sa troche poszczerbione, jednak dochodza do szyn. Jesli chodzi o drut to polecam drut z brazu, oczywiscie jesli dostepny. Drut z brazu trzyma ksztalt, ale potrzebuje wyzszej temperatury do lutowania. Nie wiem dla czego koledzy na tym forum uparli sie na 0,3mm druty i pozniej sie dziwia dla czego trakcja nie pracuje, praw fizyki sie nie zmieni. Mozna dac grubszy drut i spatynowac tak ze nie bedzie razil. Metode jaka ja uzywam do prostowania drutu to taka; wkladam jeden koniec obcietego drutu w imadlo, drugi koniec lapie kombinerkami i po kilku szarpnieciach mam prosty drut, moc szarpniecia zalezy od grubosci drutu i bardzo dobrze sie sprawdza z drutem miedzianym.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.532 112 11
#35
Będę jutro na linii to jeśli aparat pozwoli cyknę ci parę co ciekawszych zdjęć ;) Ogólnie linie katowickie to w sporej mierze już świeżo kładzione nawierzchnie (niedługo oddadzą Plac Wolności, będzie można wreszcie wrócić do starych obiegów linii... kosztem remontu w Brynowie), najciekawsze fragmenty to zdecydowanie teren R1 w Będzinie i okolicy, skąd m.in. pochodzi ten filmik, to już ostatnie metry przed Hutą Katowice w DG:
Całkiem szczerze - nie wierzyłem, póki nie wjechałem... ciepie tam jak workiem kartofli :D Nie ma chyba jednego styku w całości, wsio popękane, zapadnięte, tragedia jednym słowem. W kwestii odwzorowania zniszczeń, to chyba najprościej będzie właśnie te połamane styki odwzorować, bana się tak pięknie gnie i wyrywa na przejazdach :p Tak samo z zapadnięciem terenu - teraz kładą glajzy na Rheda City - jeden wielki monolit szynowo-betonowo-gumowy, na Sosnowcu widać idealnie jak to wygląda. Jazda po tym to bajka, maszyna toczy się zamykając zegar, ani jednego drgania... ale... Inżynier na zakładzie już rzuca mięsem, kowale łapią się za głowy - naprawić się to da tylko rozwalając wszystko naraz... :D

Co do zdjęcia makiety - nie za gęsto stoją słupy..? :) Ogólnie na prostym odcinku płaskiej sieci przypada zdaje się ok. 25m odstępu między odciągami.
Fajny filmik, jeszcze nie mieli problemu ze slizgaczem pantografu wyskakujacym z pod sieci? Moze to i stare, ale takie tory z kiwajacymi sie tramwajami maja swoj urok:)
 

projectps

Użytkownik
H0e
Reakcje
72 0 1
#36
No zrobiła się nie lada dyskusja nt. torów.
Powiedzcie mi jaka jest różnica w tym co mam a np w tym co jest w katowicach? Płyty miedzytorowe tak samo zniszczone i nierówne. O taki efekt mi własnie chodziło. Załączam zdjęcia :) Pozdrawiam was
Oj kolega dawno w Katowicach nie był - i w ogóle na Górnym Śląsku. :cool:

W kwestii tramwajów polecam śledzenie w tej sprawie:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=391269&page=664
Tam jest mnóstwo zdjęć takich właśnie starych torowisk w róznych miastach.

Nierówności płyt między torowych w podobnych sytuacjach w sumie "w naszej skali" są niewielkie bo płyty dawniej były układane "prawie na styk".
Bardziej widoczne są uszczerbienia, nadłamania narożników. Największy ubytek jaki widziałem (jak już olali torowisko przed remontem) był na 1 Maja w Katowicach - pół płyty wyrwane i zasypane "hasiem" czyli byle czym..... ;)
 
OP
OP
MMacko

MMacko

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#37
Oj kolega dawno w Katowicach nie był - i w ogóle na Górnym Śląsku. :cool:

W kwestii tramwajów polecam śledzenie w tej sprawie:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=391269&page=664
Tam jest mnóstwo zdjęć takich właśnie starych torowisk w róznych miastach.
:) Bywam w centrum bardzo często, śledzę skyscrapercity, zwłaszcza watek galerii katowickiej, gdzie też bywałem na wycieczkach -> foto z wylewanego kielicha. Fantastyczna sprawa.

Koniec OT

Chciałem by płyty na moim rynku miały swoje lata i były bardzo nierówne. Oczywiście w moim mieście też będzie galeria handlowa i zrewitalizowany teren przy niej, gdzie kostka brukowa między szynami będzie dokładnie jak na 3-go maja w katowicach. Puki co efekt jest zamierzony :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.913 529 30
#38
A czy w torach tramwajowych, ułożonych w jezdni, stosuje się w ogóle takie płyty betonowe? Zwłaszcza tworzące taki mini-nasyp. Ja głównie widziałem asfalt albo kostkę. Modeli szyn żłobkowych nie widziałem (może są?), a odstęp między szyną a krawędzią jezdni musi być nienaturalnie duży, żeby to wszystko w modelu działało.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#39
Panie Andrzeju - płyty betonowe zabudowane pomiędzy szynami oraz na zewnątrz to jeden ze sposobów zabudowy torowiska tramwajowego w jezdni ulicy - pierwszy z brzegu przykład: Kraków, ulica Limanowskiego...
 

Załączniki

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
62 0 0
#40
Świeżo kładziona nawierzchnia jest w tej chwili na całej linii nr 20 - każdy z tych elementów jest osobnym blokiem z rowkami na typowe szyny tramwajowe, mocowane zaprawą i wygłuszane wkładkami ze zdaje się gumy :) między dwa takie bloki wciskają bloczek w kształcie klina, i gotowe.

Swoją drogą, mnie się niebieskie eLki bardziej podobają - wywołują większą panikę na deptakach i przystankach :D
 

Podobne wątki