Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Jednocześnie z Gagsem powstaje LS40 blaszki są już u mnie w domu więc w ciągu kilku najbliższych dni zaprezentuje gotowy model. Nie ma dużo części do montażu więc szybko powinno pójść.
Powstała też koncepcja napędu Ls40. Silnik Bühlera 24V przy 16V DCC rozkręci się do 4500 rpm. Po przełożeniu 1:4 przez tryby Steba o skośnym uzwojeniu (bardzo ciche) oraz po przekładni ślimakowej Slatersa 1:2,9 osiągamy pożądaną prędkość obrotową 380 rpm na osi kół, co odpowiada 60 km/h, co jest dużo za dużo przy prędkości maksymalnej fabrycznej 11 km/h. Jest też szansa że zmieści się głośnik Dietz'a lub Visaton BF32 o średnicy 20 mm. Ośka wzdłużna w przekładni ślimakowej na osi napędowej jest o zmiennej średnicy 2/3 mm i umocowana na stałe w konstrukcji ostoi przy pomocy łożysk 2/5 i 3/7 mm. Dzięki temu oś ma szansę ruchu skrętnego, co pozwala na resorowanie zależne kół i miękkie układanie się lokomotywy na nierównościach torów. Koła Slaters'a 7832 o średnicy 18,6 mm, co odpowiada w naturze ok.840 mm.
Spróbuję jeszcze na silniku Mashimy z innym układem napędu.
Lokomotywę trzeba będzie dobrze dociążyć, aby miała min. 0,5 kg.
Dekoder micro ESU Loksound.
Skonstruowałem jednak lepszy napęd do Ls40 i w dalszej kolejności do Ls60. Obie lokomotywy jeżdżą przecież z prędkością maksymalną 11 km/h. Reduktor ślimakowy jest jedynym rozwiązaniem do dużych redukcji. Zastosowałem niemieckie koła zębate firmy STEBA z redukcją łączną 1:100, mały 0,8-1,1W silnik Mashimy o obrotach 9.000-13.500 rpm z kołem zamachowym. Obudowa skrzyni biegów będzie wykonana z twardego wypalanego laserem tworzywa i zostanie sklejona przy montażu. Zastosowanie łożysk kulkowych praktycznie daje niezniszczalność wykonania. W wersji drugiej z trybem Z=25 można przy tym samym projekcie skrzyni uzyskać przełożenie 1:40 i prędkość obrotową kół 840 mm = 18,6 mm wynoszącą 40 km/h.
Oś i koła od Slatersa. Osie angielskie 1/8" = 3,18 mm wymagają przeszlifowania (przetoczenia) do wymiaru d=3,0 mm pod łożyska w ruchomych i sprężynowanych gniazdach ostoi. Cały układ napędowy opiera się na osi i jednym uchwycie osiowym przeciwdziałającym ruchowi skrętnemu wzdłużnemu, dzięki czemu oś z kołami i cały napęd mogą się wahać na boki i układać do nierówności torów.
Trzeba jeszcze wymyślić koła. 9 szprychowe z przeciwwagą i otworem na wiązar.
Tymczasem nadwozie pomalowałem by lepiej widzieć wady montażowe.
Ostoi nie malowałem gdyż w związku z napędem na pewno trzeba będzie coś skorygować.
To tylko prototyp do ogólnego zaprojektowania wszystkiego, a przede wszystkim do sprawdzenia w naturze projektu blach.Już wiadomo, że głośnik BF32 nie wejdzie, trzeba będzie inne rozwiązania, być może płaski Visaton K36WP w podsufitkę dachu, tylko że ma słaby bass. ALbo w ramę podwozia ZIMO LS40x22x09 mm 2W/4Ohm.
Według Twoich informacji wyliczyłem sobie że potrzebujesz na osi prędkość obrotową 69 obr/min,(aby utrzymać prędkość 11km/h) więc może zastosuj taki silnik
Paweł, on jest na 3V i pobiera 50mA, czyli ma moc 0,15W. Po pierwsze musiałby chodzić z opornikiem w szeregu, aby zredukować napięcie 16V do 3V, a po drugie obawiam się że jest za słaby aby uciągnąć 3 wagony. Jest tani to go kupię i zrobię próbę jaki stawia opór w dłoniach ?
Ponadto, jak się sprawdzi to dam mu lekkie przełożenie w górę na zębatce 45°np 1:1,2 i będzie kręcił szybciej albo 10% więcej napięcia 3,3V.
Mam nadzieję, że to już finalna wersja podwozia gdyż to już 6 wersja.
Pech chciał, że otwory montażowe głośnika pokrywają się z szerokością ostojnicy ale i z tym metodą łopatologiczną sobie poradziłem.
Ciekawostką jest fakt, że oś wzdłużna kolebki będzie równocześnie podtrzymywała pokrywę silnika.
Najpiękniejsze nie jest ale to się wszystko wyszlifuje z nadmiaru cyny.
Nie zapomnij o szczelnej wkładce dystansowej (np z drutu) pod głośnik, aby membrana gumowa miała luz na swoje drgania. Czy te otwory na łożyska mają 5 mm średnicy ?
Pod głośnik wytrawiłem pierścień którego nie będę lutował. Jak nie zda egzaminy to podłoże gumowy.
Otwory na zdjęciu mają 3,2mm Dopiero w panewkach ( w środku) mają 5mm.