• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lokomotywy rodziny Dragon - NEWAG

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.748 78 12
Ktoś mi opowiadał, że w czasie moderny l.k. nr 7 Draggon FPL na oodcinku Łukow - Lublin poszedł 120 km/h na dojazdówce + puste wagony na haku...Mam nadzieję, ze to nie " urban legend"...

Pozdr,...
 

Speedway

Znany użytkownik
Reakcje
9.498 18 0
Pozwolę sobie tylko nadmienić, że Dragon, któremu robiłem zdjęcie, miał na haku 56 węglarek. I to co zwróciło moją uwagę, to niesamowita lekkość
z jaką targał te wagony. Po kilku minutach, skład został przestawiony na tory odstawcze. Oczywiście, wagony były puste.
Żałuję, że nie miałem okazji oglądać, jak radził sobie elektrowóz, gdy wagony były załadowane.
P0052.JPG
 
Reakcje
3.619 30 0
Pozwolę sobie tylko nadmienić, że Dragon, któremu robiłem zdjęcie, miał na haku 56 węglarek. I to co zwróciło moją uwagę, to niesamowita lekkość
z jaką targał te wagony. Po kilku minutach, skład został przestawiony na tory odstawcze. Oczywiście, wagony były puste.
Żałuję, że nie miałem okazji oglądać, jak radził sobie elektrowóz, gdy wagony były załadowane.
Przy założeniu, że w składzie byłyby tylko standardowe Eaos-y o długości 14 040 mm pojedynczy wagon, pociąg przekraczałby dopuszczalną normę, lub, jeżeli byłyby w nim także węglarki krótsze od 14 m. (np. serii Eamos czy Eamnos) był "wyśrubowany na maksa" :LOL:.

56 szt. standardowych Eaos-ów (takich jak 401W, 408W, 409W, 412W, 430W, SCD/E, CFR/E itp), których długość to 14 040 mm (pojedynczego wagonu), "tworzy" ponad 806 m. długości pociąg [786 m. wagony (56 x 14 040 = 786 240) + ponad 20 m. lokomotywa Dragon]. Wg dopuszczalnych norm europejskich max długość pociągu to 750 m., a w Polsce standardem są pociągi towarowe długości 600 - 650 m. Przy odpowiedniej mocy lokomotywy można było by formować składy nawet o 1 km. długości (i dłuższe), ale ograniczeniem jest infrastruktura, bo dopuszczalna długość pociągu towarowego wynika z warunków technicznych linii i nie powinna być większa np. od najkrótszej mijanki na danej stacji, przez którą będzie realizowany przejazd itp. Jak przedstawia się dopuszczalna długość pociągów na danych liniach można ocenić po poniższym artykule i mapce tam zawartej:
https://logistyka.rp.pl/przewozy/art17099551-dlugie-pociagi-odbiora-tirom-ladunki

Tak więc podejrzewam, że przy liczbie 56 wagonów, skład musiał mieć co najmniej kilkanaście krótszych wagonów lub być złożony tylko (oceniając po wagonach za Dragonem) np. z samych Eamnos-ów, o dł. 11,3 m pojedynczego wagonu, wówczas miałby nieco ponad 650 m. długości (56 x 11 300 = 632 800 + lokomotywa), spokojnie mieszczące się w normie...

1.jpg


... tak mnie coś na szło na poranne mnożenie :LOL:, przepraszam za tą wrzutkę...

Aby nie odbiec tak bardzo od tematu, poniżej zdjęcie E6ACTab-041 RCP (Rail Capital Partners sp. z o. o.), zrobione na stacji w Gutkowie (Olsztyn Gutkowo) 10.11.2021. Takiego malowania jeszcze chyba nie było w temacie, zwłaszcza tego boku lokomotywy (zauważyłem, że w sieci bardziej dostępne są zdjęcia grafiki naniesionej na drugi bok lokomotywy, przedstawiającej pompy naftowe, szyby kopalni i statek, obok dźwigów portowych). Za Dragonem stała 111Ed-011 z logiem Lotosu. Dragon 2 stał luzem, a za Gammą były "beczki", kilku typów, w tym serii Zas i Zacns przewoźnika VTG, Zacns NACCO oraz Zans GATX w dwóch, odmiennych malowaniach (jasnym i ciemnym). Kolejny skład "beczek" stał na torze obok, za lokomotywami. Nijako tradycyjnie składy przybyły do Bazy Paliw nr 61 PKN ORLEN. Przy okazji, ciekawe czy po niedawnej fuzji Lotosu i Orlenu, z taboru zniknie logo Lotosu, a zastapi je "fuzyjne" logo Lotos/Orlen ? :)

2021.11.10. Olsztyn Gutkowo. E6ACTab-041 RCP (Rail Capital Partners sp. z o. o.) (2).jpg


2021.11.10. Olsztyn Gutkowo. E6ACTab-041 RCP (Rail Capital Partners sp. z o. o.) (1).jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.317 504 30
Wg dopuszczalnych norm europejskich max długość pociągu to 750 m.
A jaki przepis europejski zabrania uruchamiania pociągów dłuższych, niż 750 m? Normy i wymagania europejskie określają wymaganą minimalną długość torów stacyjnych, a nie maksymalną dopuszczalną długość pociągów. Oczywiście jedno z drugim ma ścisły związek, ale nie znam przepisu, który zabraniałby uruchamiania dłuższych pociągów, więc mówienie o maksymalnej, dopuszczalnej przepisami europejskimi długości pociągu jest lekkim nadużyciem. W podlinkowanym artykule są wymienione wymagania dotyczące minimalnej długości użytecznej torów stacyjnych na liniach tzw. sieci bazowej TEN-T i tam jest mowa o długości 750 m. Ale jeżeli na jakiejś linii istnieją warunki do uruchamiania pociągów dłuższych, niż 750 m, to nie ma żadnych formalnych przeszkód żeby takie pociągi jeździły.
 
Reakcje
3.619 30 0
A jaki przepis europejski zabrania uruchamiania pociągów dłuższych, niż 750 m? Normy i wymagania europejskie określają wymaganą minimalną długość torów stacyjnych, a nie maksymalną dopuszczalną długość pociągów. Oczywiście jedno z drugim ma ścisły związek, ale nie znam przepisu, który zabraniałby uruchamiania dłuższych pociągów, więc mówienie o maksymalnej, dopuszczalnej przepisami europejskimi długości pociągu jest lekkim nadużyciem. W podlinkowanym artykule są wymienione wymagania dotyczące minimalnej długości użytecznej torów stacyjnych na liniach tzw. sieci bazowej TEN-T i tam jest mowa o długości 750 m. Ale jeżeli na jakiejś linii istnieją warunki do uruchamiania pociągów dłuższych, niż 750 m, to nie ma żadnych formalnych przeszkód żeby takie pociągi jeździły.
Wydaje mi się, że jedno wynika z drugiego, i o tym pisałem:

Wg dopuszczalnych norm europejskich max długość pociągu to 750 m., a w Polsce standardem są pociągi towarowe długości 600 - 650 m. Przy odpowiedniej mocy lokomotywy można było by formować składy nawet o 1 km. długości (i dłuższe), ale ograniczeniem jest infrastruktura, bo dopuszczalna długość pociągu towarowego wynika z warunków technicznych linii i nie powinna być większa np. od najkrótszej mijanki na danej stacji, przez którą będzie realizowany przejazd itp.
... choć być może pochopnie użyłem słów "wg dopuszczalnych norm europejskich", bo chodziło mi konkretnie o TEN-T, który, wydaje mi się - niezależnie od infrastruktury, która może pozwalać na formowanie dłuższych składów - dopuszcza pociągi właśnie o max długości 750 m. Być może źle coś interpretuję, ale wzmiankowana specyfikacja interoperacyjności przewiduje 22,5 ton dopuszczalnego nacisku na oś wagonu i maksymalną długość pociągu = 750 metrów. Oczywiście są kraje (w UE, w tym w Polsce - np. na LHS), gdzie formowane są składy dłuższe, lub z wagonów o większym nacisku na oś, ale - jeżeli dobrze rozumiem zapisy w TEN-T, nie mogą one przekroczyć granicy kraju i wjechać na sieć kolejową innego państwa członkowskiego. Ale może faktycznie, nie do końca poprawnie coś interpretuję...
 

Podobne wątki