• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lokomotywy rodziny Dragon - NEWAG

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.342 504 30
Dokumenty TEN-T nie są przepisami dotyczącymi ruchu kolejowego i nie mają żadnej mocy prawnej w kwestiach takich, jak (prawna) możliwość uruchamiania takich czy innych pociągów w ruchu krajowym czy międzynarodowym. Jeżeli dwie sąsiadujące koleje się dogadają, mogą uruchomić pociąg o dowolnej długości, czy ciężarze. Z praktycznego punktu widzenia pociągi dłuższe, niż długość torów na stacjach pośrednich stwarzają problemy ruchowe, ponieważ nie można takiego składu zatrzymać na stacji np. w celu przepuszczenia innego pociągu. Jednak jeżeli odpowiednio ułoży się rozkład jazdy (tak, by nie było konieczności postojów na stacjach, gdzie tory są za krótkie), to nie znam przeszkód formalnych żeby taki pociąg uruchomić, także w ruchu międzynarodowym.

Dokumenty TEN-T są natomiast przepisami UE (przyjętymi jako rozporządzenie Komisji Europejskiej) dotyczącymi budowy infrastruktury i określają wymagania, jakie muszą być spełnione przez linie kolejowe zakwalifikowane do tzw. sieci bazowej TEN-T. Jednym z takich warunków jest minimalna długość torów stacyjnych, z czego wprost wynika maksymalna długość składów, jakie mogą być na takie tory przyjmowane. Przepisy TEN-T określają też minimalny nacisk osiowy (22,5 t), jaki musi wytrzymywać infrastruktura linii TEN-T. Również w tym wypadku można sobie wyobrazić pociąg z wagonami o większym nacisku, ale jadący np. z ograniczoną prędkością. Zarówno skład dłuższy, niż 750 m, jak i o większym nacisku, niż 22,5 t na oś, jest uruchamiany jako przejazd nadzwyczajny i wymagania TEN-T tego nie zabraniają, także z przekraczaniem granicy. Tak więc z minimalnych wymagań dotyczących infrastruktury wynikają wprost praktyczne możliwości dotyczące maksymalnych wartości parametrów pociągu (w tym wypadku długość i nacisk na oś). Można więc powiedzieć, że przepisy TEN-T wymagają, by infrastruktura umożliwiała uruchamianie pociągów o długości do 750 m i nacisku osiowym do 22,5 t, ale przepisy te same w sobie nie określają wymagań dotyczących samych pociągów.

Nie wiem nic o tym, żeby wymagania TEN-T miały bezpośrednio dotyczyć maksymalnej, dopuszczalnej długości pociągów czy największego dopuszczalnego nacisku osiowego - jeżeli kolega @Stanisław1972 zna taki zapis, będę wdzięczny za informację
 
Reakcje
3.619 30 0
Dokumenty TEN-T nie są przepisami dotyczącymi ruchu kolejowego i nie mają żadnej mocy prawnej w kwestiach takich, jak (prawna)... itd
Dziękuję za w pełni zrozumiałą wykładnię, o co w tym TEN-T chodzi (y). Wobec tego, można stwierdzić, że nie ma czegoś takiego jak norma europejska mówiąca dosłownie o maksymalnej, dopuszczalnej długości pociągu. Źle zinterpretowałem przepisy oraz treści w niektórych artykułach, w których mowa o zwiększeniu max. długości pociągów do 750 m. (a trochę tych artykułów w ciągu ostatnich dwóch lat było :LOL:).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.342 504 30
można stwierdzić, że nie ma czegoś takiego jak norma europejska mówiąca dosłownie o maksymalnej, dopuszczalnej długości pociągu
Warto jeszcze zajrzeć do postanowień TSI OPE, czyli technicznej specyfikacji interoperacyjności dla podsystemu "ruch kolejowy". Stanowią one m.in.:

4.2.2.5.2. Skład pociągu

Wymagania dotyczące składu pociągu muszą w zależności od przydzielonej trasy uwzględniać następujące elementy:

a) wszystkie pojazdy wchodzące w skład pociągu wraz z ładunkami — muszą być zgodne ze wszystkimi wymaganiami obowiązującymi na trasach przejazdu pociągu, — muszą być zdolne do osiągania maksymalnej prędkości przewidzianej dla pociągu;

b) wszystkie pojazdy wchodzące w skład pociągu muszą znajdować się w trakcie okresu międzyprzeglądowego, który nie może się kończyć przed zakończeniem podjętej podróży (zarówno w kategoriach czasu, jak i przebiegu);

c) złożony z pojazdów pociąg, w tym ładunki pojazdów, muszą spełniać ograniczenia techniczne i operacyjne obowiązujące na danej trasie oraz pociąg nie może przekraczać maksymalnej dopuszczalnej długości składu określonej dla terminali wysyłkowych i odbiorczych.


Z kolei w p. 4.3. TSI OPE są określone interfejsy z innymi TSI, w tym z TSI INF (infrastruktura). Jeden z interfejsów to:
Parametry dotyczące zgodności pojazdu i pociągu na trasie przeznaczonej do eksploatacji,
a przywołane w TSI OPE odniesienie w TSI INF brzmi:
Ustalanie kompatybilności między infrastrukturą a taborem kolejowym po uzyskaniu zezwolenia dla taboru.

Ustalenie takiej kompatybilności, a w tym maksymalnej długości, wynikającej ze specyfikacji terminali wysyłkowych i odbiorczych, jest obowiązkiem przewoźnika, na podstawie informacji i w porozumieniu z zarządcą infrastruktury.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 12 2
Wiem, że Lotos dość często uruchamia dłuższe pociągi nie mieszczące się w stacjach na węglówce. Zdarzało się, że na czas postoju składu w stacji lokomotywa musiała być odłączona od składu.
 
Reakcje
3.619 30 0
Z tego co wiem, wiekszy "zje" mniejszego czyli zostanie Lotos Kolej.
Nie wiem jak będzie, ale coś mi się wydaje, że to nie tyle fuzja (jak się to przedstawia), a przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen, który pod tym względem - jako wiodąca spółka Skarbu Państwa, jest "oczkiem w głowie" obecnie rządzących. Jeszcze w 2018 r. pisało się o przejęciu, później w nieco zawoalowanej formie zaczęto pisać o fuzji, jednak z Orlenem jako przejmującym.
https://www.pb.pl/minister-chce-pelnej-fuzji-a-orlen-907729

Informacje medialne m.in. o tym, że "10 stycznia 2022 zarząd Orlenu [zarząd Orlenu, nie Lotosu (!)] podjął decyzję o warunkowej sprzedaży między innymi 417 stacji paliw Lotosu koncernowi MOL oraz 30% udziałów w gdańskiej rafinerii koncernowi Saudi Aramco", świadczą chyba jednoznacznie, kto w tym wszystkim "rozdaje karty".

Tak więc nie zdziwiłbym się, gdyby na lokomotywach pojawiło się logo Orlenu, obok Lotosu, lub jakieś wspólne "fuzyjne" logo, ewentualnie - co chyba jednak mało prawdopodobne, logo Lotosu zostało w ogóle "wyrugowane z interesu". Tym niemniej, po tej fuzji, jakoś trudno mi sobie wyobrazić, że za kilka lat Lotos Kolej (będący własnością Grupy Lotos) i Orlen KolTrans (będący własnością PKN Orlen), będą funkcjonować na rynku, obok siebie, skoro będą należały do jednej firmy, PKN Orlen, która - jak pisałem wyżej - w tej całej fuzji jest firmą przejmującą. Oczywiście wiem, że Lotos Kolej jest większym przewoźnikiem od Orlen KolTrans i z punktu marketingowego / biznesowego, zachowanie marki Lotos wydaje się bardziej zrozumiałe, ale jak to mówią - pożyjemy, zobaczymy. Mam jednak wrażenie, że w niedalekiej przyszłości szykują nam się nowe barwy lokomotyw Lotosu i Orlenu.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 12 2
Oczywiście wiem, że Lotos Kolej jest większym przewoźnikiem od Orlen KolTrans i z punktu marketingowego / biznesowego, zachowanie marki Lotos wydaje się bardziej zrozumiałe, ale jak to mówią - pożyjemy, zobaczymy. Mam jednak wrażenie, że w niedalekiej przyszłości szykują nam się nowe barwy lokomotyw Lotosu i Orlenu.
Napiszę raz jeszcze, z tego co wiem z LOTOSU, to Lotos Kolej wchłonie Orlen KolTrans. Może się pojawić jakieś dodatkowe oznaczenie typu Orlen Group czy coś podobnego, ale Lotos Kolej pozostanie jako marka na rynku.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.746 12 2
Z racji tego, że ciągle tylko fotki, to tym razem znalezione na YT... z wnętrza z dźwiękiem ( plus trochę turystyki kolejowej)...

Miłego oglądania i pozdrawiam,...
Chcemy "wincyj" Dragona! To mówiłem ja i mój syn.
Siedzieliśmy i gapiliśmy się jak jakieś dwa ciołki analizując parametry jazdy i szukając rezonatorów kiedy zaświeci się na czuwak lub SHP. ;)
 

Podobne wątki