• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Lokomotywownia w domowym klimacie

OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.821 4 0
#23
W weekend miałem okazję odebrać pierwsze elementy szkieletu pulpitu do lokomotywowni. Wzoruję się na motywie kostkowym - kwestie wyglądu oraz praktyka budowy.
Całość będzie składać się z zaprojektowanych przeze mnie kostek 30x30 wykonanych metodą druku 3D z całą masą elektroniki. Jako centralę sterującą zastosuję płytkę arduino i to najprawdopodobniej nie jedną. Wkrótce podzielę się większą ilością szczegółów i zdjęć, na razie trwają jeszcze drobne prace poprawkowe przy kostkach


1741114839737.png
 

Załączniki

OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.821 4 0
#24
Cześć!

Jako że prace choć powoli to ciągle poruszają się do przodu, już na dniach pochwale sie pulptitem :)


W międzyczasie jednak analizuję jak rozmiescić semafory, czy mógłbym prosić o sprawdzenie czy to co nakreśliłem ma choć najmniejszy sens? :)

Założenie jest takie - krótka wstawka z prawej strony, jeżeli jest stosowana, to lokomotywownia nie znajduje się w wariancie użytkowym ze stacją.

Bez krótkiej wstawki - lokomotywownia będzie używana w obrębie stacji w przyszłości, stąd też semafory na krótkiej wstawce.

1749894857647.png
 

Sytzmer

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
455 0 0
#26
Tak na szybko, bazując na moim wykształceniu i doświadczeniu:
Semafory.png


Zakładam przy tym, że Vmax na linii ≤100km/h, jeżeli ma być większa, to semafory na torze 2 powinny mieć zielony pas świetlny (na rozjeździe krzyżowym na wprost zawsze max 100km/h).
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.821 4 0
#27
Dziękuję bardzo za powyższe rady, wcześniej nie miałem okazji, masa pracy przerosła mnie, a liczyłem że zacznę już temat semaforów :)

W międzyczasie odbyła się wystawa w Bielsku-Białej 4-6 lipca, gdzie makieta miała swój debiut, choć jeszcze w surowym stanie, bardzo zależało mi na tym aby wszystko przetestować, a że charakter imprezy na to pozwalał (organizator dopuszczał niewykończone makiety), to z takiej możliwości z przyjemnością skorzystałem.

Z prac które odbyły się w tak zwanym międzyczasie od ostatniej aktualizacji, to z pomocą małżonki udało się zaszutrować praktycznie wszystkie tory. Dorobiona została również krótka wstawka na której mają znaleźć się kozły oporowe (15cm), tak by móc się bawić w krótkim wariancie makiety, w domowym zaciszu. :D

No i oczywiście doszedł pulpit wraz z całą elektryką pod makietą. Sterowanie rozjazdami wykonałem za pomocą serwomechanizmów (co już wcześniej ukazywałem), natomiast same serwomechanizmy są sterowane za pomocą dwóch arduino. Co ważne nie kopiowałem gotowych rozwiązań, a stworzyłem własne, wg. swoich oczekiwań. Pulpit projektowałem rysowałem od zera, poczynając od skrzynki na której wszystko jest osadzone (tutaj podziękowania dla @Inkson za wycięcie wszystkich elementów ze sklejki), aż po zamysł i drukowane w 3D kostki sterowania. Do nich samych wytrawiłem u chińczyka malutkie płytki pcb, które pozwoliły na pełną modułowość każdego z elementów. Finał finałów, w trakcie wystawy pulpit działał, choć w okrojonej wersji - nie było jeszcze wszystkich kostek, brakowało semaforów (liczyłem że choć dwa najistotniejsze do czasu wystawy uda mi się zrobić).
Ogółem cała makieta spisała się bardzo dobrze, nie zaliczyła awarii, tabor jeździł (choć brakuje jeszcze polaryzacji krzyżownic), to suma sumarum jestem zadowolony pozytywnym wynikiem testu :D
Dziękuję również @Marqus za stanięcie na wysokości zadania, dzięki tobie na ostatnią chwilę udało mi się jeszcze zainstalować spaxa na makiecie :cool:

Na dowód kilka fotek, że potencjał jest, choć jeszcze ogrom pracy przede mną. Teraz muszę wrócić do tematu semaforów, gdzie jaki, zatem jeszcze raz muszę przeanalizować powyższe rady.

Najważniejsza konkluzja wystawy w Bielsku, to fakt, że krótka wstawka ogranicza możliwości lokomotywowni w obecnym wariancie, przez co zdecydowałem że zamienię ją na dłuższą - 50cm (wariant lokomotywowni z kozłami, bez stacji która ma powstać w przyszłości). :niepewny:


PS: Makieta zdobyła nawet uznanie małżonki, ojca i brata - wszyscy mieli frajdę z zabawy i chwili za pulpitem :giggle:

1504690a-b8c6-4c21-a740-3cb5475b9bba.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.821 4 0
#28
Rozważałem powyższe rady odnośnie ustawienia semaforów i skorygowałem plan, jak poniżej.

Zakładam prędkośc szlakową do 100Km/h, aby nie bawić się w dodatkowy pas świetlny.
Zbiorczy semafor przy wyjeździe z lokomotywowni zamieniłem na dwa osobne, dla każdego z torów. Wydaje mi się że tamte rozwiązanie nie było odpowiednie - nie znalazłem takowego w rzeczywistości dla lokomotywowni, jedynie jakiś przypadek bocznicy gdzieś na uboczu, choć też nie do końca.

Z uwagi na fakt, że skrzynka z prawej strony jest wymieniana na dłuższą - będzie miejsce do zastosowania dwóch niezaleznych semaforów. One też będą musiały dawać sygnał zezwalający na manewry przy wjeździe na lokomotywownię.

Dla poglądu zabawy przez najbliższy czas, wyobrażam sobie zestawienie mojej lokomotywowni np. zaraz za stacją Dwory z lewej strony szlaku. W przyszłości natomiast lokomotywownia będzie połączona ze stacją z prawej strony układu, posiadając niezależny dla szlaku wjazd z terenu stacji.


Dajcie proszę znać czy obecny chemat i układ semaforów ma sens :)



Untitled.jpg


Zastanawiam się jeszcze nad oznaczeniem torów na pulpicie, czy faktycznie na pkp stosowane było oznaczenie Tor 2R, Tor 2L itp. ?
Jaka była zasada numeracji rozjazdów, bądź semaforów? Może ktoś wspomoże literaturą do której się odnieść :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.820 573 30
#29
czy obecny chemat i układ semaforów ma sens
Gdyby kolega @Merlin przypomniał mi, jakie jest przeznaczenie poszczególnych torów, a zwłaszcza dokąd one dalej idą, poza układ z rysunku, to mógłbym spróbować coś zaproponować (chodzi o tory 1 i 2 oraz odchodzący w bok tor 1D).
czy faktycznie na pkp stosowane było oznaczenie Tor 2R, Tor 2L itp. ?
Nie. Każdy tor musi mieć inny numer, jeżeli jeden tor jest podzielony na sekcje rozjazdami, to poszczególne sekcje mają dodaną małą literę a, b, c itd. Ale nie może być dwóch różnych torów z tym samym numerem, jak tu: 1 (z sekcjami 1L i 1R) i zupełnie inny tor, też z numerem 1, tyle że z literą D. Nie mówiąc o tym, że nie używa się określeń "lewa" i "prawa" strona stacji (jak sądzę, stąd wzięły się oznaczenia 1L, 1 i 1R. Zasady numeracji torów są opisane w wielu starych książkach, obecnej literatury nie znam, ale pewnie na stronie PKP PLK S.A. można znaleźć instrukcje, które o tym mówią - z pamięci nie podam.

Podobnie jest z oznaczeniami rozjazdów i semaforów. Ogólnie mówiąc, plany rysuje się wg wzrastającego kilometrażu linii od lewej do prawej. Przy linii 1-torowej tor główny zasadniczy ma numer 1, przy linii 2-torowej tor główny zasadniczy o zasadniczym kierunku jazdy z rosnącym kilometrażem ma numer 1, tor główny zasadniczy o zasadniczym kierunku jazdy w przeciwną stronę (w stronę malejącego kilometrażu) ma numer 2. Dalsze tory (główne i dodatkowe) mają kolejne numery: nieparzyste na prawo od toru głównego zasadniczego (patrząc w kierunku jazdy z rosnącym kilometrażem) i parzyste na lewo od toru głównego zasadniczego.

Rozjazdy numeruje się kolejno od pierwszego patrząc w kierunku jazdy z wzrastającym kilometrażem, przy czym w drugiej (i ew. kolejnej) głowicy rozjazdowej zaczyna się numerację od następnej dziesiątki. Semafory oznacza się kolejnymi wielkimi literami według sinusoidy, zaczynającej się od lewego toru wjazdowego od strony malejącego kilometrażu i dalej wraz z rosnącym kilometrażem tak, że na linii 2-torowe semafor wjazdowy z toru lewego (niewłaściwego) ma oznaczenie A, semafor wjazdowy z toru prawego (właściwego) ma literę B i dalej semafory wyjazdowe zaczynając od dołu rysunku i lewej głowicy (pierwszej od strony wjazdu na stację z rosnącym kilometrażem). Tarcze manewrowe oznacza się kolejnymi liczbami podobnie, jak rozjazdy.
 

Marek D

Aktywny użytkownik
Reakcje
130 0 0
#30
tor główny zasadniczy o zasadniczym kierunku jazdy z rosnącym kilometrażem ma numer 1, tor główny zasadniczy o zasadniczym kierunku jazdy w przeciwną stronę (w stronę malejącego kilometrażu) ma numer 2.
Jak to jest z tym zasadniczym kierunkiem jazdy i kilometrażem? Kiedyś uczono mnie że tor 1 to tor który prowadzi od Dyrekcji DOKP a tor 2 do Dyrekcji. W południowej DOKP z Dyrekcją w Krakowie tor 1 prowadził w stronę Przemyśla. Tak chyba było o ile dobrze pamiętam. Rosnący i malejący kilometraż nie określa nam kierunku ruchu gdyż nie ma punktu odniesienia. Tak myślę ale nie do końca jestem pewien.
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.821 4 0
#31
Oczywiście. Tory 1 oraz 2, to tory główne szlakowe, na linii dwutorowej. Na wystawach modelarskich są kompatybilne z profilami Fremo dwutorowymi, zatem odbywa się na nich planowy ruch. Tor 1D, to odgałęzienie na linię jednotorową.

Tory zaznaczone kolorem fioletowym/różowym (w zależności jaki kto widzi ;)), to tory w obrębie lokomotywowni.

W chwili obecnej, a zapewne równiez przez dłuższy czas, makieta będzie funkcjonowała w takim formacie. Docelowo natomiast chciałbym, aby z prawej strony powstała stacja, na którą będzie bezpośredni dojazd z lokomotywowni, z pominięciem torów szlakowych.


Ale na najbliższy czas rozważmy taki format:
1753283069113.png


A w przyszłości, zapewne za parę lat - taki plan bym chciał zbudować - schemat torów stacji jedynie dla przykładu.

1753283176444.png



Posłużyłem się schematem stacji dwory, gdyż miałem go pod ręką i był wygodny dla wizualizacji. A podejrzewam że takie połączenie (wariant 1) wystąpi w bliższym niż dalszym czasie.

Jak sobie to rozrysowałem, to jeszcze dochodze do wniosku, że chyba dobrze byłoby semafory z lewej części makiety (wjazdowe na tor 1 i 2), dać na osobną skrzynkę, tak aby w chwili obecnej nie wadziły - ich ustawienie zaraz za stacją chyba niema sensu - jeśli się mylę, proszę o poprawę. A osobna skrzynka byłaby dopięta/zbudowana jak już zrobię kiedyś stację (dalsza przyszłość).


PS: (niebieskie odgałęzienie w dół - szlak jednotorowy, zjazd na bocznicę itp., do wpięcia profilem Fremo 1T)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.820 573 30
#32
Kiedyś uczono mnie że tor 1 to tor który prowadzi od Dyrekcji DOKP a tor 2 do Dyrekcji. W południowej DOKP z Dyrekcją w Krakowie tor 1 prowadził w stronę Przemyśla. Tak chyba było o ile dobrze pamiętam. Rosnący i malejący kilometraż nie określa nam kierunku ruchu gdyż nie ma punktu odniesienia.
Nastąpiło chyba małe nieporozumienie. Stwierdzenie, które pogrubiłem w cytacie, to uproszczenie, które często może być prawdziwe, ale nie można założyć, że zawsze tak będzie, bo przecież nie wszystkie linie zaczynają się w siedzibie Dyrekcji. Kilometraż nie określa kierunku ruchu, ale dlaczego miałby go określać? Numeracja torów wynika z kierunku kilometrażu, tak, jak wyjaśniłem to w poprzednim wpisie. a nie z kierunku ruchu, a już na pewno nie z tego, który tor prowadzi od, czy do dyrekcji. Pisząc o torach o zasadniczym kierunku jazdy miałem na myśli to, że zwykle po torach głównych zasadniczych (będących przedłużeniem torów szlakowych) jedzie się w określonym kierunku. Tak więc przedłużeniem toru nr 1 na szlaku jest tor główny zasadniczy 1 na stacji, a przedłużeniem toru szlakowego nr 2 jest tor główny zasadniczy 2 na stacji (są od tego wyjątki przy nietypowych układach stacyjnych, ale to pominiemy).

Kilometraż linii ustala się na podstawie określenia początku i końca linii, przy czym za początek uznaje się zwykle posterunek leżący bliżej punktu "0 km" sieci kolejowej PKP, czyli osi stacji Warszawa Centralna. Należy pamiętać, że nie wszystkie linie zaczynają się w siedzibie Dyrekcji. Skoro jesteśmy już w dawnej Południowej DOKP, to dla przykładu weźmy linię 104: w którą stronę jedzie się nią "od dyrekcji" a w którą "do dyrekcji"? Początek linii jest w Chabówce, a koniec w Nowym Sączu. Ponieważ Chabówka leży bliżej Warszawy (a tu także bliżej siedziby DOKP, czyli Krakowa, ale na to nie ma reguły), w Chabówce wyznaczono początek linii (km 0,00). Zgodnie z zasadami, gdyby była to linia 2-torowa, to prawy tor od Chabówki w stronę Nowego Sącza miałby numer 1, a lewy tor miałby numer 2. Na stacjach wszystkie tory po stronie toru 1 (po prawej stronie jadąc z Chabówki do Nowego Sącza) będą miały numery nieparzyste (3, 5, 7 itd.). Tory po lewej stronie toru 1 mają numery parzyste (2, 4, 6 itd.). Ponieważ omawiana linia jest 1-torowa, tor 2 występuje tylko na stacjach, na szlaku jest tylko jeden tor.
W chwili obecnej, a zapewne równiez przez dłuższy czas, makieta będzie funkcjonowała w takim formacie.
Niestety, w takim układzie (stacja po lewej stronie) ta odchodząca linia 1-torowa trochę robi problem i jest bardzo nierealistyczna, bo nie da się z niej wjechać na stację znajdującą się z lewej strony, ani z tej stacji wyjechać na tę linię.
niebieskie odgałęzienie w dół - szlak jednotorowy, zjazd na bocznicę itp.
No, to robi dużą różnicę, także w sposobie osygnalizowania całego układu. Żeby ustalić semafory, trzeba zdecydować, czy i co to ma być. Sugerowałbym zmianę kierunku tego odgałęzienia (wjazd od lewej strony) i koniecznie trzeba zdecydować, czy ma to być linia kolejowa, czy bocznica. A najlepiej byłoby z tego odgałęzienia w ogóle zrezygnować. Takie odgałęzienie, jak jest teraz, miałoby sens, gdyby stacja leżała po prawej stronie lokomotywowni, ale wtedy konieczny jest dojazd do lokomotywowni osobnym torem, a wtedy zbędne są rozjazdy w torach szlakowych. Ja osobiście widziałbym to tak w dwóch wariantach. Oczywiście odejście linii 1-torowej nie jest obowiązkowe. Linią przerywaną zaznaczone jest zalecane dodatkowe połączenie ze stacją.
Lokomotywownia.jpg
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.821 4 0
#33
Takie odgałęzienie, jak jest teraz, miałoby sens, gdyby stacja leżała po prawej stronie lokomotywowni, ale wtedy konieczny jest dojazd do lokomotywowni osobnym torem, a wtedy zbędne są rozjazdy w torach szlakowych.
I dokładnie taki jest plan! Docelowo, nazwijmy to dedykowana stacja dla całego układu, powstanie z prawej strony. Wtedy nie używana jest skrzynka z kozłami, a zamiast niej jest połączenie ze stacją. Rozjazdy na torach szlakowych mają pozwolić na wpinanie samej lokomotywowni w układ, a w przyszłości będzie można już przez nie rozpocząć wjazd w stację - wszystkie rozjazdy umożliwiające zjazd z szlaku są sterowane z nastawni.

Niestety to dalszy plan, stąd nacisk na uniwersalność.

Niestety, w takim układzie (stacja po lewej stronie) ta odchodząca linia 1-torowa trochę robi problem i jest bardzo nierealistyczna, bo nie da się z niej wjechać na stację znajdującą się z lewej strony, ani z tej stacji wyjechać na tę linię.
Dopinając lokomotywownię do losowej stacji - ta odnoga faktycznie jest bez sensu. Natomiast jeżeli lokomotywownia będzie dopięta do stacji z prawej strony - urozmaica to już możliwości ruchu składów na makiecie. Zakładam jednak, że odnoga jednotorowa, to tor szlakowy.

Do rozważenia jest jeszcze zrobienie skrzynki łączącej Tor 6 z torem 2, ale to też chyba nie najlepsze rozwiązanie... (tylko w wariancie dopięcia samej lokomotywowni na wystawie)
1753298587660.png
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.820 573 30
#34
Do rozważenia jest jeszcze zrobienie skrzynki łączącej Tor 6 z torem 2, ale to też chyba nie najlepsze rozwiązanie
Czy chodzi o skrzynkę, którą zaznaczyłem żółtą elipsą? Takie połączenie rzeczywiście nie ma sensu. Lokomotywownia powinna być połączona ze stacją tak, jak pokazałem czerwoną linią. Oczywiście te rozjazdy w torach szlakowych są do wywalenia.

1753298587660.png

Natomiast jeżeli lokomotywownia będzie dopięta do stacji z prawej strony - urozmaica to już możliwości ruchu składów na makiecie.
Czyli drugi wariant na moim rysunku w poprzednim poście - to jak najbardziej ma sens.
 

Marek D

Aktywny użytkownik
Reakcje
130 0 0
#35
Kilometraż nie określa kierunku ruchu, ale dlaczego miałby go określać? Numeracja torów wynika z kierunku kilometrażu, tak, jak wyjaśniłem to w poprzednim wpisie. a nie z kierunku ruchu, a już na pewno nie z tego, który tor prowadzi od, czy do dyrekcji.
Tak mnie uczono w czasach PRl-u dlatego napisałem że nie jestem pewien. Teraz już wiem o co chodzi. Dziękuję za merytoryczne wyjaśnienie tematu.
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.821 4 0
#38
Dokładnie tak, natomiast musimy rozważyć dwa przypadki, bo jeden z nich będzie stosowany obecnie, a drugi dopiero po wybudowaniu stacji za kilka lat.

Wariant I - lokomotywownia jest wpinana do dowolnej stacji jedno lub dwutorowej zgodnej z normą fremo. Zatem dojazd na nią, z jednej lub drugiej strony makiety musi być wykonany po dwóch torach głównych.

Z lewej strony
1753334673809.png


lub z prawej strony.

1753335331595.png


Wariant II - nazwijmy to docelowy, jednak z racji na budżet, czas itd. na pewno bardzo odległy. Lokomotywownia dopięta do stacji która powstanie. Wtedy też krótka skrzynka, zaznaczona na żółto zostanie zastąpiona taką która połączy stację z lokomotywownią torami "bocznymi"


1753334624185.png



To czym mogę operować, to układ na tej małej skrzynce zaznaczonej na żółto. Mogę ich zrobić nawet 2 stuki, aby zapewnić jak największą uniwersalność Lokomotywowni pod kątem imprez. Rozwiązanie które proponujesz Andrzeju jest najlepsze i docelowe takie będzie. Jednak zapewne przez najbliższe 2-3 lata na pewno będę jeździł jedynie z lokomotywownią, i stąd kładę nacisk na uniwersalność tego układu. Oczywiście będzie to kompromis względem realizmu. Ale w przyszłości kiedyś będzie poprawnie.


Pytanie czy do takiego schematu lepiej wpinać stację z lewej strony i zrobić skrzynkę z kozłami, czy z prawej strony i zamiast jednego z Kozłów, dodać tam łącznik pomiędzy torem 6 a torem 2. Bo wpięcie z prawej strony, bez łącznika będzie bez sensu raczej
 

Załączniki

Sytzmer

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
455 0 0
#39
Zastanawiam się jeszcze nad oznaczeniem torów na pulpicie, czy faktycznie na pkp stosowane było oznaczenie Tor 2R, Tor 2L itp. ?
Tor główny linii (na szlaku) zasadniczo oznaczany jest 1 i 2, jeżeli to linia jednotorowa, to jest to tylko sam 1. Natomiast przed semaforem wjazdowym, tor oprócz swojego numeru, oznaczany jest pierwszą literą stacji sąsiedniej. W twoim przypadku, ponieważ nie jest podane jakie stacje są najbliższe, na szybko założyłem, iż stacja po lewej nazywa się "Lewa", stąd L, stacja po prawej "Prawa", stąd P, a stacja na dole, nie wiem, "Dwory", stąd D. Oznaczenia te fukcjonują maksymalnie do pierwszego rozjazdu, potem jak kolega Andrzej wspominał stosujemy a, b , c itd. Jakiś przykład dla oznaczania urządzeń można znaleźć w instrukcji Ig-10 na stronie 15 (PKP PLK), gdzie od strony Kotunia są tory 1K 2K (od repki 1S, ale może to wynikać z innych powodów).
1753342549514.png
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 109

Podobne wątki