• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Lokomotywownia w domowym klimacie

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.847 4 0
#1
Cześć wszystkim!


Od dłuższego czasu zastanawiam się nad kompromisem pomiędzy zabawą i dioramą do zdjęć w domu, a czymś co mógłbym okazjonalnie zabrać na wystawę.

Kompromisem wydała mi się mała lokomotywownia czterostanowiskowa, która pierwotnie miała trafić na dioramę, a finalnie powstanie na makiecie modułowej.
Założenia na chwilę obecną są takie - mniejsze rozmiary niż stacji z zachowaniem większych możliwości zabawy. Przy projektowaniu układu sugerowałem się odrobinę rzeczywistymi układami, a w większości logiką i przede wszystkim możliwościami zabawy.

Układ w chwili obecnej zakłada trzy warianty:
  1. Dwie główne skrzynki, podłączone na końcu stacji do profilu dwutorowego Fremo (otwory będą pasować, pozostanie jedynie drobny uskok na brzegu profilu)
  2. Dwie główne skrzynki + 15cm wstawka - umożliwiająca podłączenie całości na końcu stacji do profilu jednotorowego fremo.
  3. Dwie główne skrzynki + skrzynka z obrotnicą i halą wachlarzową (ta wersja pozostanie na koniec do wykonanie, na chwilę obecną skupiam się na wariancie 1 i 2.

Na chwilę obecną mam już skompletowane rozjazdy, część z nich miałem, część z nich musiałem dokupić, mam jeszcze kilka w zapasie gdyby w trakcie budowy koncepcja się trochę zmieniła. Założenie jest następujące: Rozjazdy Piko A-Gleis 15 stopni, a na torach głównych doprowadzających do obrotnicy (tam gdzie będą pojawiać się parowozy) rozjazdy roco 10 stopniowe, oraz łagodniejsze łuki.

Na chwilę obecną powstały już skrzynki, wstępne przymiarki również zrobione, a lokomotywownie i część budownictwa też już jest lub jest w trakcie sklejania :) Zatem budowa wystartowała, stąd też wątek pojawia się od razu w dziale "buduję". Natomiast z chęcią usłyszę jakieś porady odnośnie układu, jeżeli coś wydaje się nielogiczne lub mogłoby być zaplanowane lepiej. Zastanawiam się jeszcze i analizuję kwestie semaforów/tarcz manewrowych, tak by stacja pasowała oznaczeniami zarówno teraz do makiet na wystawach, zabawy w domu, jak i w przyszłości podłączona od boku jakiejś bliżej nieokreślonej stacji, która dopiero powstanie :)


1713708722105.png
1713711216604.png


Na razie tyle, na chwilę obecną muszę całość wyszlifować, pomalować boki, a w między czasie popracować nad budynkami. Moduły czekają również jeszcze na swoje nogi. Czas ukończenia bliżej nie znany, ale mam nadzieję że szybciej niż później osiągnę przejezdność, aby przetestować swój pomysł i pobawić się w domu.

Pozdrawiam i miłej niedzieli życzę!
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.847 4 0
#2
Minęło 6 miesięcy od ostatniego wpisu, czyli całkiem sporo czasu, a od tej pory wydarzyło się już trochę:

  • Moduły stanęły na nogi - tutaj nowością są dla mnie drukowane gniazda co znacznie przyśpiesza montaż całości podczas wystaw, a jak na razie wychodzi na to że jest to solidne rozwiązanie
  • Mam już zamontowane prawie wszystkie tory na dwóch modułach - rozjazdy przygotowane pod polaryzację i polutowane jak powinny - do szyn, a nie blaszek przygotowanych przez Roco co zapewni trwałe połączenie.
Zatem teraz pozostaje elektryka i serwomechanizmy :)


W międzyczasie ewoluował również układ. Długo po dodaniu poprzedniego postu zastanawiałem się jak dodać układowi praktyczności pod kątem wystaw. No i padło na tor szlakowy umieszczony z boku lokomotywowni. A że od pewnego czasu popieram mocno szlak dwutorowy, mamy dwutor ;) Lokomotywownia prostokątna na pewno będzie miała dwa tory prostokątne z możliwością wjazdu na obrotnicę.

Dalej makieta z założenia ma umożliwiać zabawę w domu, oraz na najbliższych wystawach, jak również w przyszłości gdy powstanie już stacja.

Zatem mamy kilka wariantów układu - jak poprzednio:

  1. 235cm długości - dwie główne skrzynki + dwie krótkie przejściowe z kozłami oporowymi. Układ do zabawy w domu i na wystawach z mocno ograniczonym miejsce. Z założenia wpinane zaraz za stację

b9354fcb-599f-464b-a7d0-1d689a00004b.jpg

2. 330cm - dopinana do układu dwutorowego - duży wachlarz na 6 lub 9 stanowisk, decyzję podejmę po zakupie obrotnicy i przymiarce torów. Opcjonalnie będzie również posterunkiem odgałęźnym (mała trójkątna skrzynka dopinana do układu - powstanie w dalszej przyszłości)
e1fcdf45-5478-4184-a8b9-9dc12fc8847f.jpg


3. 370cm - pełna wersja układu z skrzynką przejściową z prawej strony, umożliwiającą wjazd na lokomotywownie bezpośrednio z stacji.

9ce3f7ac-8bc8-40a9-85cb-ab6c8692d2c8.jpg



Muszę jeszcze zastanowić się nad sygnalizacją, tak aby możliwie jak najbardziej zachować uniwersalność, oraz realizm. Wiem że w pewnym sensie całość nie będzie realistyczna w tym układzie torowym i możliwością wyjazdu na szlak, natomiast nie mogłem się pogodzić z faktem że miałbym makietę trzymać głównie w domu w pokoju - wystawa to jednak dla mnie konieczność
 

Załączniki

OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.847 4 0
#3
Znowu troszkę minęło od ostatniego wpisu, ale nie bez postępów ;)

Niestety obecne prace nie są jeszcze tak widowiskowe jak sadzenie trawy, ale jednak konieczne do bezproblemowej zabawy w przyszłości.

Po paru konsultacjach i namysłach wymieniłem dwa rozjazdy Piko, znajdujące się przed samą lokomotywownią na Peco. Pomimo wielu kompromisów w tym przypadku zdecydowałem się na minimum realizmu, odrzucają tory Piko nawet na bocznicy. Oczywiście mądry Polak po szkodzie, więc decyzja ta została podjęta dopiero gdy już były zamontowane, co wygenerowało trochę pracy :X3:

Obydwa moduły zostały spięte do DCC i wykonane zostały pierwsze testy. Jest dobrze! Pomimo braku polaryzacji w krzyżownicach, nawet mały motoraczek Roco radzi sobie bez problemu.

Rozpocząłem również montaż serw do sterowania rozjazdami (postawiłem na najtańsze serwa z AliExpress - łatwo dostępne, a kosztują grosze), najpierw one, a później rozważania jak to wysterować - w planie jest pulpit z wykorzystaniem arduino, ale do tego muszę się lekko podszkolić :)

Udało się dostać szuter Polaka 5222 oraz 5223, a że przez święta nie mogłem się oprzeć, to wspólnie z żoną szutrowaliśmy fragment szlaku, pozostawiając odkryte miejsca na napędy.

Nabyłem również napędy produkcji Ostbahna, wybór padł na napędy mechaniczne i od dwóch dni zaginąłem w internecie... o_O Pędnie tak, skrzynki, rygle, kołowrotki, kanały, słupki, naprężacze... Jest tego trochę, ale na forum jest sporo materiałów i zdjęć, do tego trochę w internecie i chyba już mam rozplanowane w głowie co i jak. Muszę to rozrysować na planie/modułach.

Zastanawiam się tylko czy rażącym błędem nie będzie zastosowanie "dodatkowej" nastawni? Dlaczego dodatkowej - Moduły planuję aby działały niezależnie, jako lokomotywownia + posterunek lub były dopinane do stacji, jednak w związku z tym, niezależnie czy dopnę je do swojej stacji (wtedy będą one robiły za głowicę wjazdową z lokomotywownią) w przyszłości, czy do czyjejś, a może jednak będę bawił się w domowym zaciszu, dobrze byłoby aby znalazła się na nich nastawnia?
I taki też mam plan aby ją dodać na module z lokomotywownią wachlarzową. Jeśli dobrze się rozeznałem byłaby to wtedy nastawnia wykonawcza, a nastawnia dysponująca byłaby na stacji głównej.


A na koniec życzę wszystkim, aby nadchodzący rok był jeszcze bardziej owocny w prace modelarskie!
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.085 581 30
#4
Zastanawiam się tylko czy rażącym błędem nie będzie zastosowanie "dodatkowej" nastawni? Dlaczego dodatkowej - Moduły planuję aby działały niezależnie, jako lokomotywownia + posterunek lub były dopinane do stacji, jednak w związku z tym, niezależnie czy dopnę je do swojej stacji (wtedy będą one robiły za głowicę wjazdową z lokomotywownią) w przyszłości, czy do czyjejś, a może jednak będę bawił się w domowym zaciszu, dobrze byłoby aby znalazła się na nich nastawnia?
I taki też mam plan aby ją dodać na module z lokomotywownią wachlarzową. Jeśli dobrze się rozeznałem byłaby to wtedy nastawnia wykonawcza, a nastawnia dysponująca byłaby na stacji głównej.
Wszystko zależy od tego, gdzie konkretnie miałyby te nastawnie stanąć i jak układ pokazany wyżej miałby być włączony do stacji. Generalnie na terenie lokomotywowni zwrotnice są nastawiane bezpośrednio na miejscu i nie są uzależnione w stacyjnych urządzeniach srk, z wyjątkiem zwrotnic biorących udział w przebiegach pociągowych jako przejeżdżane lub jako dające ochronę boczną. Z zamieszczonych wyżej schematów trudno mi się zorientować we wzajemnym położeniu lokomotywowni i torów stacyjnych.
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.847 4 0
#5
Wszystko zależy od tego, gdzie konkretnie miałyby te nastawnie stanąć i jak układ pokazany wyżej miałby być włączony do stacji.
W zależności w jakiej wersji będę chciał użyć terenu lokomotywowni, może zostać podpięta poprzez moduł dwutorowy Fremo z prawej strony, do dowolnej stacji/szlaku, lub w przyszłości do stacji która powstanie (jeszcze niemam nawet jej planów - odległy temat), gdzie będzie połączona zarówno szlakiem jak i torem bocznym na lokomotywownię.

Generalnie na terenie lokomotywowni zwrotnice są nastawiane bezpośrednio na miejscu i nie są uzależnione w stacyjnych urządzeniach srk, z wyjątkiem zwrotnic biorących udział w przebiegach pociągowych jako przejeżdżane lub jako dające ochronę boczną.
Dokładnie taki jest plan, naniosłem na poniższe zdjęcie planowane usytuowanie lokomotywowni (pod obrotnicą), tory szlakowe idące na układzie w dolnej części makiety + bocznica (zaznaczone czerwoną kropką) mają być sterowane mechanicznie z nastawni, natomiast te zaznaczone niebieską kropką, będące już bezpośrednio na terenie lokomotywowni - sterowane ręcznie.
Oczywiście na torach szlakowych będą musiały być również pędnie stosowane do rygli.

Zatem czy dodatkowa nastawnia do obsługi rozjazdów na czerwono nie będzie błędem? Celowo używam określenia dodatkowa, gdyż po dopięciu makiety do jakiejkolwiek innej, system sterowania rozjazdami tutaj będzie niezależny.

1735665796627.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.085 581 30
#6
Zatem czy dodatkowa nastawnia do obsługi rozjazdów na czerwono nie będzie błędem? Celowo używam określenia dodatkowa, gdyż po dopięciu makiety do jakiejkolwiek innej, system sterowania rozjazdami tutaj będzie niezależny.
Niestety, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytanie. Jeżeli cały układ, pokazany na tym rysunku będzie w pewnej odległości od innych rozjazdów stacji, to taka nastawnia, obsługująca zwrotnice w torach szlakowych, związane z odejściem do lokomotywowni (i ew. bocznicy) będzie OK. Jeżeli jednak to wszystko ma być tuż przy głowicy stacyjnej, to pytanie, jak się to będzie miało do reszty rozjazdów i nastawni stacyjnej? Ponieważ tego nie wiemy, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć "tak" lub "nie".

Niezależnie od tego, w układzie jak wyżej sa dwa błędy:
1) Nastawnia powinna być blisko obsługiwanych rozjazdów,, koło rozjazdu krzyżowego w torze szlakowym.
2) Nastawnia musi nastawiać też prawą zwrotnicę "anglika" na torach lokomotywowni, tę, która kieruje albo na wprost do hali prostokątnej, albo w lewo w bok na tory szlakowe. W przebiegach pociągowych torem szlakowym zwrotnica ta musi być zamknięta w położeniu "na wprost" (do hali).
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.474 68 5
#7
Cieszę się, że projekt idzie do przodu.
Dziękuję za info dotyczące rozjazdów i serw - bardzo przydatne.

Jeśli nastawnia miała by być, to rejczel bliżej stacji.
Tak naprawdę, na początku lub blisko początku całej grupy torów lokomotywowni.
Tak jak pisał p. Andrzej.

Powodzenia w dalszych pracach.
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.847 4 0
#8
Pomimo prac technicznych przy makiecie, równolegle odbywają się również pracę budowlane.

Mowa tutaj o małym budynku technicznym, który znajdzie swoje miejsce na terenie lokomotywowni
Pewna osoba słusznie zwróciła mi uwagę na brak przykotwiczenia rynny do ściany - będę musiał to dodać. Budynek będzie trzeba jeszcze przybrudzić, oraz urealnić w nim dach :)



Jestem również na etapie prac nad pędniami, tak się zastanawiam która wersja byłaby bardziej prawidłowa. Czy rozjazd zaznaczony na żółto powinien być sterowany mechanicznie z nastawni, czy ręcznie przez obsługę lokomotywowni?

472688254_1109242947561066_765861531207358099_n.jpg
 

Załączniki

OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.847 4 0
#9
W ostatnich dniach udało mi się pomalować wszystkie tory. Trwają również przymiarki do napędów rozjazdów i kanałów pędniowych :)
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.748 37 1
#10
Cześć. Pięknie pomalowane i wszystko bardzo schludnie wygląda. Chciałbym tak umieć. Wydaje mi się tylko, że pokrywy napędów zwrotnicowych są założone nieprawidłowo względem tras pedniowych (albo na odwrót - trasy poprowadzone są od złej strony).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.085 581 30
#11
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.847 4 0
#12
Miesiąc był napięty - przygotowania do wystawy w Kozach zajęły mi znaczną część czasu :)

Wątek o którym wspominaliście znam - to własnie na nim się wzorowałem, choć faktycznie wkradły się błędy.

Poprawiłem i na chwilę obecną wygląda to tak jak w załączniku. Finalnie zdecydowałem, że jeszcze jeden z rozjazdów będzie sterowany z nastawni, a nie ręcznie jak rozważałem poprzednio.

ec19ad61-567e-43cf-b07d-36041e0b1862.jpg
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
396 5 1
#13
Kanały, napędy, rygle, załomy, itd bez składu i ładu. Rozjazd zwyczajny - napęd OK, ale rygiel umieszczony źle, co to za skrzynka pomiędzy napędem i ryglem, brak krążków rozchylnych przed ryglem, co to za kanał od rygla do rozjazdu tuż przy napędzie. Po co "fortepian" na trasie przed ryglem, tam jest jedna para pędni, wystarczy zwykły załom - "fortepian" ma miejsce na 4 pary pędni. Rozjazd krzyżowy - rygle źle umieszczone, znowu co to za skrzynki za ryglami, źle doprowadzone pędnie do rygli, brak krążków rozchylnych przed ryglami. Brak pędni do drugiego napędu. Rozjazd zwyczajny na ostatnim zdjęciu - znowu, po co "fortepian", wystarczy zwykły załom. To wszystko jest do poprawy.
 
OP
OP
Merlin

Merlin

Moderator Grupy BGM
Zespół forum
BGM
H0e
Reakcje
1.847 4 0
#14
Dziękuję za uwagi, chyba wszystkie udało mi się skorygować, choć mogę się mylić :)
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
396 5 1
#15
Duuuuużo lepiej. Krążki rozchylne przed ryglami wyglądają trochę inaczej, są węższe o połowę w stosunku do tego co zamontowałeś i co ważne kanał z pędnią dochodzi po środku skrzynki. Do napędu pędnia dochodzi zawsze prostopadle do napędu. I jeszcze jedna uwaga - jeśli pędnia odchyla się więcej niż 5 stopni należy stosować krążki odchylne i załomowe.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 109

Podobne wątki