Kozioł oporowy stosuje się w zakończeniu toru.
W torach mogą być stosowane następujące rodzaje kozłów oporowych:
1) stalowe szynowe lub wykonane z kształtowników,
2) betonowe,
3) samohamujące,
4) inne typy kozłów dopuszczonych do stosowania przez zarządcę infrastruktury.
Kwestia zasypywania toru żeberkowego przez kozłem oporowym dotyczy tzw. żeberek ochronnych, stosowanych dla ochrony bocznej ruchu pociągów. Ochrona to może dotyczyć wjazdów pociągów (żeberka ochronne dla semaforów wjazdowych) na posterunek ruchu oraz wyjazdów pociągów (żeberka ochronne dla semaforów wyjazdowych).
Tor żeberka ochronnego powinien być zasypany na wysokość 0,1 m nad główką szyny na długości 30 m przed kozłem oporowym przy semaforach wjazdowych i na długości 15 m przy semaforach wyjazdowych.
Nawierzchnia torów żeberek ochronnych powinna mieć taki sam standard konstrukcyjny jak nawierzchnia w torze przed żeberkiem ochronnym. Dopuszcza się stosowanie konstrukcji nawierzchni jak dla toru o jedną klasę niższą.
(Id -1 (D-1) Warunki technioczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych, rozdział III, § 10).