• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

kozioł oporowy z szyny

Szymlis

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#21
Podjąłem się próby zrobienie podobnego kozła i chciałem się zapytać jakiej długości brałeś szyne? Ja wziąłem 5cm i chyba za wysoki mi wyszedł...
 

Szymlis

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#23
tak zastosowałem się do artykułu pana L.L.(wziąłem 5 cm) ale pytam się eSeL-a bo jego na zdjęciach wydaje mi się niższy :)
 

eSeL

Znany użytkownik
Reakcje
63 0 0
#26
Jak będę miał styczność z tym konkretnie koziołkiem to zmierzę i Ci podam. Na razie proszę o cierpliwość - był robiony dla kogoś. Ogólnie wiem, że 2 razy podchodziłem do sprawy odcinków tak aby decha była na wysokości zderzaka. Dopiero powtórne cięcie zaowocowało trafieniem w sedno :oops:
PS Dziękuje za odpowiedź w sprawie rdzy na drewnie.
 

eSeL

Znany użytkownik
Reakcje
63 0 0
#28
Nie gniewaj się ale mimo, że jest to dość łatwa robota to nie mam teraz głowy do takich prac.
Będę pamietał o wymiarach.
Pozdrowienia!
 

eSeL

Znany użytkownik
Reakcje
63 0 0
#30
Więc tak:
:arrow: wysokość środka podkładu (oczywiście tego będącego buforem) nad główkę szyny poziomej ca 12mm (wypada poniżej połowy pionowego odcinka szyny z której zrobiony jest koziołek)
:arrow: długość odcinka pochyłego szyny po główce (wierzch) ca 10mm (czyli trzeba dodać, chcąc uzyskać wymiar przy stopce, szerokość nacięć)
:arrow: wysokość prostego pionowego odcinka ca 6mm (też mierząc wierzch główki)
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
321 38 1
#31
A jeszcze ktoś zdradzi tajemnice, jak to jest z tym zasypywaniem kozła oporowego? Czy to zależy od tego czy jest żeberkiem, czy jest na bocznicy? I jak do tego ma sie kategoria linii?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#32
Kozioł oporowy stosuje się w zakończeniu toru.
W torach mogą być stosowane następujące rodzaje kozłów oporowych:
1) stalowe szynowe lub wykonane z kształtowników,
2) betonowe,
3) samohamujące,
4) inne typy kozłów dopuszczonych do stosowania przez zarządcę infrastruktury.
Kwestia zasypywania toru żeberkowego przez kozłem oporowym dotyczy tzw. żeberek ochronnych, stosowanych dla ochrony bocznej ruchu pociągów. Ochrona to może dotyczyć wjazdów pociągów (żeberka ochronne dla semaforów wjazdowych) na posterunek ruchu oraz wyjazdów pociągów (żeberka ochronne dla semaforów wyjazdowych).
Tor żeberka ochronnego powinien być zasypany na wysokość 0,1 m nad główką szyny na długości 30 m przed kozłem oporowym przy semaforach wjazdowych i na długości 15 m przy semaforach wyjazdowych.
Nawierzchnia torów żeberek ochronnych powinna mieć taki sam standard konstrukcyjny jak nawierzchnia w torze przed żeberkiem ochronnym. Dopuszcza się stosowanie konstrukcji nawierzchni jak dla toru o jedną klasę niższą.
(Id -1 (D-1) Warunki technioczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych, rozdział III, § 10).
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
321 38 1
#33
Dziękuje za odpowiedz "Pawle Piotrze", ale wydaje mi sie, ze tu jest znacznie mniej tego zasypania:
http://dolny-slask.org.pl/3375147,foto.html?idEntity=547924
i tu ten sam kozioł z daleka:
http://dolny-slask.org.pl/3375124,foto.html?idEntity=547924
I jeszcze takie przykłady:
http://dolny-slask.org.pl/622924,foto.html?idEntity=509120
http://fotoforum.gazeta.pl/photo/6/rf/lb/aq5r/HkVUcIFpRuJOJ9JAkX.jpg Wrocław Leśnica chyba czasy I epoki?
http://www.kolej.poznan.c0.pl/infra...008-07-05.052a_lubosina,koziol,nastawnia.html przy magazynie
http://mojakolej.blox.pl/resource/IMG_2892.jpg
http://fotopolska.eu/foto/460/460473.jpg
I trochę teorii:
http://covalus.ovh.org/e101951/e10195114.html
Niestety nadal nie wiem jak ma to wyglądać prawidłowo w przypadku bocznych torów i bocznic. A jakoś ten problem na makietach jest rożnie rozwiązywany i chyba nie zawsze prawidłowo. A dzięki temu zasypaniu, można zrobić tylko górna cześć kozła, a nie całego. I jeszcze przydałby sie katalog, bo jest tego kilka wersji.
 
Ostatnio edytowane:

eSeL

Znany użytkownik
Reakcje
63 0 0
#34
Na tej pierwszej focie to... przepisowo zasypali ale rysunek trzymali odwrotnie :)
Część z tych kozłów nie ma funkcji czysto ratunkowej dla najeżdżającego taboru ale kończy tor o funkcji handlowej-ładunkowej i dlatego nie są zasypywane - pod magazynami na rampach zasypanie skróciło by i tak ograniczoną długość torów. Zasyp ma sens na żeberkach ochronnych gdzie zakładana jest przypadkowość najazu i większa prędkość. Tam gdzie obsługa pociągu/manewrów ma świadomość końca toru a najazd jest kontrolowany substancja hamująca nie jest konieczna.
Bardzo ciekawy jerst kozioł z "fotopolski" - jest to urządzenie mechaniczne a jego zasypanie uniemożliwiło by funkcjonowanie - wytracenie energii za pomocą elementów sprężystych.