• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Komu w D... temu C

OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#21
gbbsoft napisał(a):
To może na początek zostaw stację i podwójne koło. Odejścia zrobisz później...
No. Bede kombinował. Ale najpierw zbiorę torowisko. kilka loków jest w drodze. Bede rozkładał prace etapowo. Torowisko, Loki, Semafory, Budynki, itd


A jak sadzicie drodzy forumowicze, da sie tu pokombimowac z poziomami???
odkad zrezygnowałem z pierwotnego planu, ktory zreszta był niezlym wymyslem, nie majacym nic z rzeczywistością, to jednak chęć zrobienia poziomow nadal jest silna!
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
#22
Miałbym jedną uwagę do układu torów: zakładając prawostronny ruch na linii dwutorowej, z dolnych torów stacyjnych nie da się wyjechać na szlak w zachodniej części. Podobnie pociąg jadący prawym torem od północy po wschodniej stronie nie wjedzie na większość torów stacyjnych (może wjechać tylko na dwa tory na górze stacji). Zwracałem na ten, moim zdaniem, błąd nie raz przy projektach innych kolegów. Przydałyby się dodatkowe przejścia rozjazdowe, łączące tory szlakowe w przeciwną stronę na obu końcach stacji.

Jeśli chodzi o różne poziomy, to wydaje się, że w środku makiety jest dostatecznie dużo miejsca, żeby zawinąć główną linię w pętlę, ze skrzyżowaniem w różnych poziomach. Wydłużyłoby to jednocześnie samą linię, co za tym idzie także czas jazdy dookoła makiety.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#23
Fajnie się rysuje, ale jakie tam masz promienie łuków, jakie są długości użyteczne torów na stacjach?
Mając 2.5x5m można zrobić naprawdę ładną rzecz, a nie tramwajowe łuki i karykaturalne (z radzieckiego punktu widzenia) stacje.
Zobacz chociażby, jak robią to Amerykanie, w sumie podobne klimaty:
http://mrr.trains.com/trackplans-search.aspx?size={38F2F53A-9878-4DC1-BD3D-40A25F1FD1AA}&scale={10CB1C5C-8D9A-4C5E-8A11-93EB5BB59B54}&type=&issue=&keywords=
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#24
ciekma napisał(a):
Fajnie się rysuje, ale jakie tam masz promienie łuków, jakie są długości użyteczne torów na stacjach?
Mając 2.5x5m można zrobić naprawdę ładną rzecz, a nie tramwajowe łuki i karykaturalne (z radzieckiego punktu widzenia) stacje.
Mam łuki R4 i R3 (a-gleis) makiete poszerzyłem do 4x5 i z tego wzgledu, iż w srodku muszę zostawic miejsce na to by wejść i sięgnąć gdziekolwiek.

jest poszerzona ze względu na dlugość obszaru stacji. dalej juz nie da się.
Andrzej Harassek napisał(a):
Miałbym jedną uwagę do układu torów: zakładając prawostronny ruch na linii dwutorowej, z dolnych torów stacyjnych nie da się wyjechać na szlak w zachodniej części. Podobnie pociąg jadący prawym torem od północy po wschodniej stronie nie wjedzie na większość torów stacyjnych (może wjechać tylko na dwa tory na górze stacji). Zwracałem na ten, moim zdaniem, błąd nie raz przy projektach innych kolegów. Przydałyby się dodatkowe przejścia rozjazdowe, łączące tory szlakowe w przeciwną stronę na obu końcach stacji.
.
Dokładnie!!! Przeoczyłem! Juz naprawiam ten błąd!!! dzieki wielkie!!
 

MiGo

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#25
RŻD napisał(a):
ciekma napisał(a):
Fajnie się rysuje, ale jakie tam masz promienie łuków, jakie są długości użyteczne torów na stacjach?
Mając 2.5x5m można zrobić naprawdę ładną rzecz, a nie tramwajowe łuki i karykaturalne (z radzieckiego punktu widzenia) stacje.
Mam łuki R4 i R3 (a-gleis) makiete poszerzyłem do 4x5 i z tego wzgledu, iż w srodku muszę zostawic miejsce na to by wejść i sięgnąć gdziekolwiek.
Ciekma, przeczytaj jeszcze raz cały wątek, bo potwierdzasz moją teorię że osoby zafiksowane na modułach zawsze znajdą okazję do sponiewierania innych, którzy mają zdecydowanie 'tortowe' patrzenie na makietę.
Złośliwie zapytam: czy pchły i podobne insekty obecne w pasażerskich wagonach PKP też miniaturyzujesz do skali H0 i zasiedlasz nimi swój tabor?
Spodziewam się że nie i domyślam się że po prostu układ nie podoba Ci się, więc wracam do meritum.

Mówimy o torcie a nie o module (modułach), a poza tym łuk R3 to 48 cm, R4 to 54 cm, także nie jest nędznie jak na tort. Poza tym zakręty można schować w tunelach i "problem" z głowy.

Pozdrawiam

Michał
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#26
RŻD napisał(a):
Mam łuki R4 i R3 (a-gleis)
Moim zdaniem to za mało.
I nie chodzi tu o względy estetyczne, chociażby wagony pasażerskie tworzące kąt 45 stopni z następnym w składzie,
ani też o imputowaną mi przez Migo zafiksowaną chęć sponiewierania kogokolwiek!
Po prostu wiele fajnych modeli w ogóle nie pojedzie po ostrych łukach.
Na przykład TEM2 z Redstar Models poniżej R50cm nie pojedzie, wykoleją się wózki.
Fabrycznie modele owszem pojada, jeśli nie zamontuje się niektórych dodatkowych części dostarczanych oddzielnie (węże, zgarniacze itp).
Natomiast modele z manufaktur nie mają takich kompromisów jak schodki przymocowane do wózka zamiast do pudła itp. - są bardziej realistyczne a więc promień łuku tez musi być realistyczny.

Jeśli nastawiasz się na modele rosyjskie, a więc zazwyczaj nie Piko itp zabawki,
to zapomnij o łukach <R9, przynajmniej na głównej linii - inaczej możesz się wpuścić w kanał
i fajnie modele lizać jedynie przez szybkę gablotki :)

Łuki R9 w przypadku makiet 2.5x5 są jak najbardziej możliwe, tylko trzeba sobie wyłączyć myślenie ortogonalne.
Jest jeszcze jeden aspekt - budowa dużej makiety trwa zazwyczaj latami,
albo się człowiek zniechęci w trakcie, albo jak lubi budować, to mu się znudzi jak skończy.
Rozwiązaniem jest rozłożyć budowę na dwa etapy, a makietę podzielić ścianką tłową na 2 części.
Na szybko naszkicowałem w CorelDraw propozycję takiego planu:

Główna linia, zelektryfikowana, zaznaczona na czerwono, jest cały czas na poziomie +1.
Od niej odgałęzia się linia niezelektryfikowana, schodzi na poziom 0, przechodzi pod wiaduktem, potem trawersując wzgórza wokół jeziora (klimaty bajkalskie ;) do małej stacji przy porcie rzecznym
(też często spotykany motyw, rzeką spławia się drewno) i tartaku z powrotem pnie się na poziom +1.
Zielona linia oznacza ściankę tłową, dzielącą makietę na 2 części.
Po drugiej stronie jest na razie stacja techniczna, a w przyszłości można ją zelektryfikować i wykończyć.

Łuki na głównej linii mają 90cm promień, łuki na lokalnej - nie mniej niż 50cm.

Parę smaczków na zachętę:
http://citypicture.ru/wp-content/uploads/2010/08/619.jpg
http://citypicture.ru/wp-content/uploads/2010/08/2118.jpg
http://parovoz.com/gallery/RU10/Belmost2.jpg
 

Załączniki

MiGo

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#27
ciekma napisał(a):
ani też o imputowaną mi przez Migo zafiksowaną chęć sponiewierania kogokolwiek!
Na PW posłałem wiadomość (oby kończącą sprawę). Co do treści: teraz już wiem dlaczego R4 jest za małym łukiem (i dlaczego nie od razu?).

Pozdrawiam

Michał
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#28
ciekma napisał(a):
Jeśli nastawiasz się na modele rosyjskie, a więc zazwyczaj nie Piko itp zabawki,
to zapomnij o łukach <R9, przynajmniej na głównej linii -.
Nie jest tak żle. Rosyjscy majsterkowicze bazuja swoje wyroby w wiekszości na modelach Roco.
Co do łuków... To jest tylko na planie. natomiast tam gdzie sie da, bede stosował flexy na betonowych podkładach , (czyli kwestia łuków to jak by sama odpada.
Masz bardzo ciekawy projekt, jednak z pewnych powodów chcialbym chciałbym zostac przy swoim. natomiast luk R9 ma srednice 1808. Czyli prawie 2 metry na luki.
Co zostaje na stację???? A przecież w innym wątku rozmawialiśmy iz stacja na 2-3 wagóny to karykatura. Więc ja wole zostawic 3 metry na perony (chociaz i tak to nie spełniaja wszystkich wymóg H0.) i zrobic maksymalnie realistyczna stację. poniewaz to ona bedzie skupiała największa uwagę. Jak w więkzości makiet coś za coś!!! Po za tym flexami moge zrobić łuk 120-140 cm średnicy.
Co nie zmiena faktu iz zastosuję wszystkie uwagi wypowiedziane przez kolegów.
Co do czasu wykonania makiety.... z dalem sobie sprawe iż to będzie i trwalo i bedzie kosztowac. Ale to zaden argument by zniechęcic mnie. Rozmawiałem nawet z małzonka o kosztach. Spoko. Oczywiście zmniejszylem rzeczywiste o 1/3. Ale i tak jest dobrze. Wsparcie wsród blizkich mam.
Zalatwiłem w Czechii i Rosji kilka loków odpowiednich do swojej makiety, i wiele rzeczy, tak ze przerabianie raczej juz malo sensowne.
pózniej rzucę poprawiony projekt.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#29
RŻD napisał(a):
luk R9 ma srednice 1808. Czyli prawie 2 metry na luki.
Co zostaje na stację???? .
Dlatego proponowałem ją schować za ścianką tłową - wtedy nie będzie razić,
a jeśli będzie natchnienie aby popracować na stacji, to obejdziesz makietę od drugiej strony - za każdym razem nie będziesz widzieć że pociągi kręcą się w kółko.
Zresztą stację można wydłużyć zaczynając głowicę już na łuku, za pomocą rozjazdów łukowych.

Tak przy okazji - ile osób przewidujesz do obsługi swojej makiety?
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#30
ciekma napisał(a):
Dlatego proponowałem ją schować za ścianką tłową - wtedy nie będzie razić,
a jeśli będzie natchnienie aby popracować na stacji, to obejdziesz makietę od drugiej strony - za każdym razem nie będziesz widzieć że pociągi kręcą się w kółko.
Zresztą stację można wydłużyć zaczynając głowicę już na łuku, za pomocą rozjazdów łukowych.

Tak przy okazji - ile osób przewidujesz do obsługi swojej makiety?
Rozumiem o co chodzi. jednak przewiduję wolne miejsce w srodku. By makiete wszedzie mozna bylo dopracować. Nie wiem czy w ogole nie zrobić tego z mudułów. najszerszy byłby na stacjach. Do 1,20m szerokości.
W jakim sensie ile osób?? No wiem, ze rozmach jest niezly.
Ale to chyba zalezy od ilości lokomotyw? Prawda?
Jezeli chodzi o stacje. Magistrala zaczyna sie pionowo na wschodzie makiety, od stacji odchodzi bocznica na stację towarową. Niestety nie mogę tak zaczynac, na łukach. Zamykam kólko tylko dlatego, iż jest mało miejsca. na chowanie składów. A tunel jak najbardziej. Po wschodniej stronie makiety. odznacze drzewami gdzie sie kończy góra.
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#32
No nad tym jeszcze sie nie zastanawiałem...
A od czego zalezy ilośc posterunków? Rozumiem ze od ilości np urzadzeń do obslugi.(dekoderów). Planuje makszymalnie, zgodnie oczywiscie z przepisami zintegrowac semafory ze zwrotnicami.
Za chwilę wprowadzę poprawioną wersję.
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#33
Wstawiam juz poprawiona wersję planu.
Wejścia zaznaczone czerwonym kólkiem, to magistrala główna. Z siecia trakcji elektrycznej.
po stronie wschodniej będzie tunel.(zaznaczona góra krzażkami brazowymi).
na pólnocno- zachodniej stronie, będzie kawalek miasta.. Rezygnuje z poziomów, jedynie wiadukt samochodowy nad torami ku dworcu kolejowemu. No możę podniosę północną część magistrali o p3-5 cm do góry.Rowniez na tej części magistrali , zrobiłem przystanek dla pociągów osobowych.
ponizej tunela znajduje sie połączenie trzech kierunków. najniższy jednotorowy prowadzi ku wirtualnemu miastu. Bez seci trakcyjnej.
planuje by na makecie znalazło sie miejsce dla: dwóch manewrowych Ćmielaków (CzME3) Elektrowozów WL80 oraz CzS7. Wozow spalinowych 2M62 i mM62. Oraz pociagu osobowego ER1 lub ER2.
O ile wiedzialem, o stacji głównej, i trzymałem się caly czas tego, o tyle po przestawieniach na maecie, lekko zgubiłem watek o stacji towarowej. W duzych przerwach planuję postawić perony z wiatami lub magazynami. Czy móglby ktoś mądrze podpowiedziec ,czego brakuję na tej stacji, a czego jest za duzo!????
Chetnie podyskutuje na temat stacji towarowej.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
#34
Na początek kilka uwag do układu torów. Nie rozumiem tego zaplątania torów, zaznaczonego elipsą z numerem 1, a przy okazji, nie widzę tam sensu dodatkowego połączenia, zaznaczonego strzałką 2. Unikałbym stosowania rozjazdów podwójnych (skupionych), przynajmniej w torach głównych (strzałka 3). W prawym dolnym rogu, zamiast skrzyżowania (strzałka 4) zastosowałbym rozjazd krzyżowy (angielski) - wtedy wszystkie tory stacyjne będą dostępne z obu torów linii dwutorowej, odchodzącej (w przyszłości?) z makiety poziomo w prawo.

Jeśli chodzi o stację towarową, to jak rozumiem z propozycji sygnalizacji, ma to być prawdziwa stacja, a nie tylko tory za- i wyładunkowe. To znaczy, na tej stacji będą przyjmowane w wyprawiane pociągi (nie jazdy manewrowe). Jeżeli tak, to należałoby wyznaczyć tory przyjazdowo-odjazdowe (wyposażone w semafory). Na tych torach nie powinno się prowadzić rozładunku i załadunku. Tory przyjazdowo-odjazdowe powinny być na końcu połaczone tak, by lokomotywa po przyjeździe i odczepieniu od składu mogła wyjechać. Do tego celu potrzebny byłby tor komunikacyjny. Pozostałe tory ładunkowe będą miały tylko tarcze manewrowe i nie można na nie przyjmować (ani z nich wyprawiać) pociągów bezpośrednio ze (na) szlaku. Do wstawiania wagonów na tory ładunkowe przydałby się tor żeberkowy. Tak to przynajmniej byłoby typowo w Polsce. Nie znam zasad rosyjskich, może tam się takie rozwiązania stosuje.
 

Załączniki

OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#35
Ok. Postaram sie dostosowac do twych uwag.
co do stacji towarowej. pociagi przyjmowane będą na stacji głównej (południowa część makiety. Ale tylko do zmiany lokomotywy. Widzialem na jednym planie, bardzo podobny uklad, tyle ze taka stacja była na przeciwleglym końcu miasta, i tak jak na mojej makiecie prowadzila do nej jednotorowa kolej. Ale z tego co pamietam, to chyba bylo tak jak mówisz.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
#36
RŻD napisał(a):
pociagi przyjmowane będą na stacji głównej (południowa część makiety. Ale tylko do zmiany lokomotywy. Widzialem na jednym planie, bardzo podobny uklad, tyle ze taka stacja była na przeciwleglym końcu miasta, i tak jak na mojej makiecie prowadzila do nej jednotorowa kolej.
Nie chodzi zmianę lub nie lokomotyw. Ważne jest, na jakiej zasadzie prowadzi się ruch do grupy torów towarowych. Jeżeli są to jazdy manewrowe, to układ torowy tej tzw. "stacji towarowej" (w tym wypadku powinno się raczej mówić "bocznicy") jest ok, tyle, że wtedy nie ma tam semaforów, a co najwyżej sygnalizatory manewrowe. Jeżeli natomiast ma to być stacja, do i z której prowadzi się jazdy pociągowe, to wtedy moje wcześniejsze uwagi są zasadne. Powtarzam, opieram się o zasady stosowane w Polsce, w innych krajach mogą być inne reguły.
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#37
Andrzej Harassek napisał(a):
Nie chodzi zmianę lub nie lokomotyw. Ważne jest, na jakiej zasadzie prowadzi się ruch do grupy torów towarowych. Jeżeli są to jazdy manewrowe, to układ torowy tej tzw. "stacji towarowej" (w tym wypadku powinno się raczej mówić "bocznicy") jest ok, tyle, że wtedy nie ma tam semaforów, a co najwyżej sygnalizatory manewrowe. Jeżeli natomiast ma to być stacja, do i z której prowadzi się jazdy pociągowe, to wtedy moje wcześniejsze uwagi są zasadne. Powtarzam, opieram się o zasady stosowane w Polsce, w innych krajach mogą być inne reguły.
Rozumiem o co chodzi. I z tego co wiem w Rosji podobny system.
Czy teraz bedzie dobrze?? Ten prawy róg na razie zostawiam. W programie nie kojaże jak go zrobić lepiej
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
#38
Widzę, że zmian sporo. Co do stacji towarowej, to nie do końca o to mi chodziło, spróbuję coś naszkicować, ale już nie dzisiaj.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
#39
Witam,

Spróbowałem coś naszkicować.

Stacja towarowa (na górze makiety) mogłaby wyglądać, jak na moim rysunku: dolne 3 tory, to tory przyjazdowo-odjazdowe. Na nie i tylko na nie, są przyjmowane pociągi ze szlaku (także tylko z tych torów są wyprawiane pociągi). Następnie lokomotywą manewrową wagony są wyciągane na tor wyciągowy (po lewej stronie), skąd są wpychane na odpowiednie tory ładunkowe. Po za- lub wyładunku, wagony są ponownie wstawiane na jeden z torów przyjazdowo-odjazdowych, gdzie następuje sformowanie pociągu. Do gotowego składu doczepiona zostaje lokomotywa pociągowa i cały pociąg może odjechać "na południe", w kierunku stacji na głównej linii. Oczywiście układ torów na stacji towarowej można rozbudować i zmodyfikować. Na rysunku starałem się przedstawić ogólną ideę. Można też dołożyć tory trakcyjne, a nawet lokomotywownię (co zresztą było we wcześniejszej wersji planu). Podkreślę jeszcze raz, że tylko na torach przyjazdowo-odjazdowych potrzebne są semafory, na torze wyciągowym i torach manewrowych będą tylko tarcze manewrowe.

Poza tym, mam kilka innych uwag. Po pierwsze, zastanawiam się, czy potrzebny jest posterunek po zachodniej stronie makiety? Ja bym zlikwidował wszystkie te rozjazdy. Oczywiście wtedy jazdy między dolną, główną stacją, a stacją towarową, będą się odbywały jedynie po zewnętrznym torze na łuku w lewym, dolnym rogu makiety. Nie da się wówczas wyjechać do stacji towarowej z trzech górnych torów stacji głównej, ale to chyba nie powinno stanowić większego problemu. Rezygnacja z tych rozjazdów pozwoliłaby na uproszczenie sygnalizacji i zmniejszenie liczby sygnalizatorów.

I wreszcie sprawa rozjazdów krzyżowych i skrzyżowań. Te pierwsze zaznaczyłem na planie zielonymi elipsami. Elipsami czerwonymi wskazałem natomiast skrzyżowania, które, moim zdaniem, powinny być zastąpione rozjazdami krzyżowymi. Dotyczy to także, wspomnianego przeze mnie we wcześniejszym poście, skrzyżowania w prawym, dolnym rogu makiety.

Mam nadzieję, że moje uwagi okażą się przydatne.

Pozdrawiam
 

Załączniki

OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#40
Aha. Rozumiem na czym rzecz polega!!! W sumie plan pierwotny byl troche podobny, ale z malym błędem. Wlasciwie , nie wiem po co zlikwidowalem tor wyciagowy!!!!!
W planach są dwie lokomotywy manewrowe CzME3. Planuję jedną rzucic na stacje główna. Natomiast druga , na stacje towarową! Lokomotywa 2M62 będzie kursowala ze skladami towarowymi , pomiedzy stacją główna, a towarowa. czyli na razie planuję rzucic 3 lokomotywy na obsługiwanie stacji towarowej. Chyba trochę z mało... ale z uwagi na cene muszę trochę umiarkowanie podchodzic do zakupu lokomotyw.
Za chwile wrzuce kolejna wersję.
Co do rozjazdu po stronie zachodniej.. Tak, ten posterunek, w zasadzie zadnej funkcji nie spelnie. Dlatego likwiduje go.
Krzyżówki , napewno zastosuje, ale nie wiem jak to zrobic w tym programie.