• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Komu w D... temu C

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam
Ruszam i ja ze swoim planem.
Planuje zrobić makietę-tort. Miejsca wydzielono mi 2,5x5m, tzn, makieta bedzie się miesciła na takiej powierzchni. Bedą wyłącznie modele taboru rosyjskiego. (drogo mi to bedzie kosztowalo, ale .. ) Oczywiście cyfra. Planuję kupić zestaw cyfrowy ROCO , wyposazyć wszystkie lokomotywy w dekodery. Co do loków, to mam zamiar nabyć: CzS6 (na wagony osobowe); WL10, 2M62 (na wagony towarowe) i TEM3. W przyszlości dokupie sobie 2TE116.
Co do torów, to weżme Piko A. Postaram sie je doprowadzić do stanu, bardziej realistycznego. Sprawdzałam je na test wykolejania. I sa pozytywy. W ciagu półgodziny zaden skład mi sie nie wykoleil. A ni na krzyżówkach prostych, a ni na łukówych. przeciw tylko wygląd. ale z tym postaram się uporać. Byłby tylko czas....

Obecna na mojej makiecie, bedzie trakcja elektryczna (główna magistral dwutorowa), stacja z dworcem kolejowym, stacja towarowa do rozladunku-zaladunku i segregacji skladu kolejowego.
Postaram się dołączyć lokomotywownię, 5 mostow kolejowych (rzeka niemal przez pól makiety) i 3 kolejowe wiadukty.
Za względu, iz jestem poczatkującym modelarzem, proszę doswiadczonych modelarzy o weryfikacje planów i ewentualna korekte.

Nizej podaję pierwszy odcinek, na ktorym rozmieścilem plan torow stacji kolejowej, jest bocznica na stacje towarową (po lewej stronie , własnie bedzie pierwszy wiadukt kolejowy, oraz kilka torow końcowych do postoju lokomotyw, czekajacych na przybycie składu towarowego. poniewaz główna magistral jest pod trakcja elektryczną, na tej stacji bedzie zmiana spalinowej loki na elektryczną i naodwrót.
Kazde sugestję lub korekta będzie mile widziana

Na razie to tylko plan, który trzeba dopracować, lecz gdy uzbieram odpowiednią liczbę torow, weżmę się za budowę.
__________________________

Przepraszam za brak miejscami polskich znaków- klawiatura w laptopie szwankuje
 

Załączniki

MiGo

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
RŻD napisał(a):
Witam
Ruszam i ja ze swoim planem.
Planuje zrobić makietę-tort. Miejsca wydzielono mi 2,5x5m, tzn, makieta bedzie się miesciła na takiej powierzchni.
.....
Nizej podaję pierwszy odcinek, na ktorym rozmieścilem plan torow stacji kolejowej, jest bocznica na stacje towarową (po lewej stronie , własnie bedzie pierwszy wiadukt kolejowy, oraz kilka torow końcowych do postoju lokomotyw, czekajacych na przybycie składu towarowego.
Coś mi się wydaje że tą jedną stacją wyczerpałeś długość makiety. Spróbuj zrobić pod skosem (po przekątnej), dorób pełne łuki (R3/R4) i wtedy zobacz jak się mieścisz. Podjazd na wiadukt zrób dłuższy (przesuń zwrotnicę w prawo), bo tak na oko w obecnej postaci będzie stromy (musisz osiągnąć różnicę poziomów min. 9 cm, a najlepiej 11).

Pozdrawiam

Michał
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Dzieki za uwagę Michał.
Nie, nie wyczerpałem. To robiono w demo AniRail. Dlatego to tylko kawałek. Po długości to wynosi 2,80-3,20. Zostaje jeszcze okolo 1,60. Czyli na łuk R3 i R4 miejsca starczy, z jednej i z drugiej strony. . Juz to sprawdzilem. Ale z przesunięciem zwrotnicy to dobry pomsł. Tyle ze, o ile przesunąć wprawo, by to sie nie gryzlo z całością? Moze tę dwotorówkę lekko opuscić? Chociaż i tak w fazie gornej (schematu) ma iść do góry na kolejny wiadukt.
Ot kolejna część planu makiety: (lewa strona która się łączy ze stacją)
P.S: Nie mam czasu zalatwić pełny program, dlatego jest po kawałkach. Przepraszam za maly dyskomfort
 

Załączniki

MiGo

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
RŻD napisał(a):
Ot kolejna część planu makiety: (lewa strona która się łączy ze stacją)
P.S: Nie mam czasu zalatwić pełny program, dlatego jest po kawałkach. Przepraszam za maly dyskomfort
I znowu wyjdzie że się czepiam :), bo zachodzę w głowę jaki spadek będzie miała linia jednotorowa z wiaduktu by na dość krótkim odcinku połączyć się z drugą linią w dwutor... Z matematyki wychodzi mi jak nic 1.5m przy założeniu że z wiaduktu masz spadek, a z dwutoru podjazd na górkę...
Poza tym fajna koncepcja, do TT 8)

Pozdrawiam

Michał
 

Załączniki

OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Spoko, nie widze niczego zlego w Twoich slowach. lecz to u mnie wygląda zle. To nie jest krótki odcinek. tak tylko sie wydaje. postaram się zrobic to w 3D. odległośc jest większa niż 1,5m na spadek.
Myslalem zrobic to w TT. Ale H0 jest bardziej PRO. No i miejscaa mam 13mkw
Pozdrawiam
RŻD
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Spoko, nie widze niczego zlego w twych slowach. lecz to u mnie wygląda zle. To nie jest krótki odcinek. tak tylko sie wydaje. postaram się zrobic to w 3D. odległośc jest większa niż 1,5m na spadek.
Myslalem zrobic to w TT. Ale H0 jest bardziej PRO. No i miejscaa mam 13mkw
Pozdrawiam
RŻD
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.005 83 11
#7
RŻD napisał(a):
P.S: Nie mam czasu zalatwić pełny program, dlatego jest po kawałkach. Przepraszam za maly dyskomfort
Wystarczy poskładać kawałki i nie będzie dyskomfortu :) . Natomiast nawet 2m na podjazd nad inne tory to stanowczo za mało,na podniesienie torów o 7,5 cm potrzebujesz ok 3m,oczywiście cały czas mowa o H0.Wiadomo że jeśli chcesz zrobić bardziej stromy podjazd to go zrobisz ale licz się z tym że nie wszystkie składy dadzą radę go pokonać.
 

Załączniki

OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Dzieki wielkie. Własnie coś takiego mi wychodzi. Czyli sprawa przesunięcia bocznicy dolnej jest nieunikniona. Ok. postaram się coś w tej sprawie zrobić. A powiedz mi Stare Tory, jak skleic te części. jakos próbowalem i chyba nie od tej strony biorę się.
A co jezeli dwotorówkę lekko obnizyc?? oczywiscie poza stacja?
Po tym wzniesieniu beda jezdzic raczej modeli loków spalinowych : 2M62 i CzM2. Maja gumki na kołach. czy dla nich bardziej stromy podjazd niz 3 m bedzie dobry? I jaki minimalny.
A jeszcze , jaka minimalna wysokośc wiadukta powinna być? Zakładaając ze po dwótorówce beda jeżdzili loki z pantografami?
pozdrawiam
RŻD
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.005 83 11
#9
Rysunki "sklejam" przy pomocy Paint'a.Przesunięcie bocznicy owszem rozwiąże problem ale tylko z jednym zbyt stromym podjazdem,ale pozostaną jeszcze dwa,tak jak to zaznaczyłem na czerwono.A jaki spadek będzie dobry,to najlepiej ustalić doświadczalnie,wystarczy przymocować ok 2m torów do jakiejś deski,postawić na nich lokomotywę z wagonami i stpniowo podnoszać deskę sprawdzić na jaką stromiznę jest w stanie wyjechać taki skład. Jak już będziesz wiedział co potrfią Twoje lokomotywy ,będziesz mógł korygować plan. Jeżeli chodzi o wysokość wiaduktu to z tego co wiem dla lokomotyw z pantografem przyjmuje się że minimalny prześwit, nie może być mniejszy niż 7 cm.
 

Załączniki

tkarkady

Znany użytkownik
Reakcje
797 0 0
#10
Wydaje mi się że wjazd na szlak jadnotorowy powinien zaczynać się poza głowicą stacji , w obecnej sytuacji nie będzie można odprawić na niego żadnego składu stojącego na którymś z torów stacyjnych bez manewrowania . Jeżeli jednak ma tak być to równie dobrze możesz wyjazd przesunąć na prawo , wydłużysz podjazd i jednocześnie zwolnisz pierwszy tor stacji.

stare tory napisał(a):
wystarczy przymocować ok 2m torów do jakiejś deski,postawić na nich lokomotywę z wagonami i stpniowo podnoszać deskę sprawdzić na jaką stromiznę jest w stanie wyjechać taki skład.
Polecam takie testowanie z jednym wagonem do czyszczenia torów , chyba że na 13 m2 chcesz je czyścić ręcznie .
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.673 520 30
#11
tkarkady napisał(a):
Wydaje mi się że wjazd na szlak jadnotorowy powinien zaczynać się poza głowicą stacji
Chyba jednak odejście szlaku jednotorowego powinno być właśnie w głowicy stacji (tam, gdzie są rozjazdy), a nie w środku toru stacyjnego (czyli pomiędzy dwiema głowicami). Z punktu widzenia możliwości wyjazdów ze wszystkich torów stacyjnych, to odejście powinno być w lewej głowicy, ale z powodu pochyleń jest to niemożliwe. W tej sytuacji przychylałbym sie do rozwiązania zaproponowanego przez kolegę tkarkady.

Z kolei nie bardzo rozumiem uwagi kolegi stare tory w odniesieniu do odcinków w górnej części rysunku. Górny odcinek, całkiem po lewej, nie powinien stanowić problemu, bo chyba szlak jednotorowy krzyżuje się dwukrotnie z główną linią dwutorową bez zmiany wysokości. Również drugi odcinek nie jest chyba problemem. Według mnie, krytyczny jest odcinek od rozjazdu w środkowej części rysunku do skrzyżowania linii jednotorowej z dwutorową (jak rozumiem, dwupoziomowego), zaznaczony przeze mnie strzałką.

Pozdrawiam
 

Załączniki

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.005 83 11
#12
RŻD napisał(a):
Moze tę dwotorówkę lekko opuscić? Chociaż i tak w fazie gornej (schematu) ma iść do góry na kolejny wiadukt.
Z tego fragmentu wywnioskowałem że w miejscach które zaznaczyłem czarnymi strzałkami szlak jednotorowy przechodzi nad dwutorowym ,a tam gdzie pomarańczowa strałka dwutor będzie nad torem pojedyńczym. W związku z takim przebiegiem torów powstaną zbyt duże spadki na górnych odcinkach zaznaczonych na czerwono. Wydaje mi się że można temu zaradzić prowadząć tory tak jak zaznaczyłem na zielono, wydłuży to podjazdy dzięki czemu będą one łagodniejsze.
 

Załączniki

tkarkady

Znany użytkownik
Reakcje
797 0 0
#13
Pomijając już całą dyskusję dotyczącą długości podjazdów chciałem tylko napisać że dla mnie układ tego jednotorowego szlaku jest pozbawiony sensu , jakiś wydumany i wymyślony na na siłę . Bo niby poco ktoś miałby podnosić tor tylko poto żeby zaraz za łukiem znowu go obniżać , przecież na poziomie +1 niema niczego co by uzasadniało takie rozwiązanie.
Odejście od stacji linią jednotorową powinno prowadzić do jakiegoś konkretnego celu i to wartego budowy dwóch lub trzech wiaduktów ( fabryka , stacja ).
Wydaje mi się że mając do dyspozycji ta dużą przestrzeń możnaby pokusić się o bardziej przemyślany układ.
 

Załączniki

OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
tkarkady napisał(a):
Odejście od stacji linią jednotorową powinno prowadzić do jakiegoś konkretnego celu i to wartego budowy dwóch lub trzech wiaduktów ( fabryka , stacja ).
Wydaje mi się że mając do dyspozycji ta dużą przestrzeń możnaby pokusić się o bardziej przemyślany układ.
Zgadza się. tyle ze to jest tylko jedna piąta planu. Ale pisałem przecież, że boczny tor jest dla lok spalinowych i na stacji zmienia sie lokomotywa dla skladow towarowych. na dole pod stacja zaczyna sie miasto. Ale na górze, (uzywam takich okresleń "góra dół" w stosunku do widnejacego planu) bedzie stacja rozładunku. Gdzie koleja dostarcza dla miasta w zasadzie wszystko.czyli potrzebna powazna stacja towarowa. I bedzie. Natomiast glówny problem polega na tym, iz nie chcialbym gromadzić wszystko w jednym poziomie, biorąc pod uwagę górzysty teren. odejscie z dwótorowki oraz linii jednotorowej prowadzą własciwie do lokomotywni. natomiast sama linia jednotorowa na stacje towarową. I myslę właśnie jak ładnie zgrabnie i prawidlowo to rozwiązać.
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
Własnie pracuje nad tym. Nie jet to łątwa sprawa ale jestem na drodze dobrej, i jestem równiez mysli dobrej. natomiast zastosuje kilka uwag kolegów, moim zdaniem słusznych, i w tej chwili przerabiam projekt.
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#17
Pracy nad planem trwają. nawiazałem kontakt z modelarzami z Rosji. I czekam na najbardziej optymalny plan stacyj transsyberyjskej kolei lub BAMu.
Zrobiłem tym czasem zakup odlewu żywicznego manewrowej lokomotywy ЧМЭ3. Okazało sie iz mam okazje by mi zrobili caly model na DCC. O cenie nie mówie. Podaje w załącznikach kupióny odlew i zdjęcia loki jak ona bedzie wyglądać po zrobieniu.
Tym czasem idzie dalszy zakup torowiska.
Planuje zakup nastepujacych lokomotyw:
2TE116

CzS6 lub 7

WL10

2M62



Planuję jeszcze zakup pociągu osobowego. Natomiast nie bardzo zdecydowany jestem, czy ER1 czy ER2. proszę zobaczyć:

ER1



ER2
 

Załączniki

OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Mam juz nowy plan. Oczywiście, czekam na zatwierdzenie kolejarzy.
Krytyka ja najbardziej, ale konstruktywna, inaczej sie pogubię.
Zredukowałem poprzedni, Po prawej (wschodniej) bedzie góra z tunelem, i wrażenie takie jak by magistrala omijała góre. Tunel robie ze względow oczywistych (by utworzyc kołko zamknięte)
Utrzymując myśl pierwotna,południowa strona, to stacja + miejsce przybycia składów z towarami do miasta/ Zaś sam rozładunek towarów jest na połnocnej stronie. Na stacji głównej zmienia się lokomotywa, która odstawia wagony z towarem na stacje rozladunków.
 

Załączniki

OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Pszyslali mi z Rosji na mój plan schemat rozmieszczenia semaforów świetlnych.
Powiem, ze jak zobaczylem, to az mi niedobrze sie zrobilo, zwłaszcza znam ceny na rosyjskie semafory. Ale ilość na tęmakietę mnie lekko przerazila. natomiast schemat robil obecny kolejaż, więć mógł minimalnie sie pomylic. Zreszta zobaczcie sami:

Zostaje mi negocjowac ceny, i rozkladac zakupy w czasie.
niestety, ale wychodzi na to iz ta diorama wyjdzie mi drozej niz pierwotnie zakladalem. To tylko dlatego, iz w Polsce mam nie wiele do kupienia. wszystko trzeba ściagac ze wschodu. A tam ceny..... Negocjuje cos w rozliczeniu, zwlaszcza oni rowniez wolą coś zachodniego.
No i czas makiety niezmiernie sie wydluża.
natomiast liczę sie z tym, iż chcąc uzyskać bardziej realistyczna makietę, muszę z pokora przyjmować pewne rzeczy , i musze dostosowac sie do realiów.
Mam nadzieje że moja małzonka bedzie na tyle tolerancyjna, ze pozwoli mi jeszcze spac w domu.
 

Załączniki