• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowy półwysep helski i linia 213

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
Jest na to sposób - zakazać wczasowiczom wychodzenia z pomieszczeń w trakcie "wizyty pociągu"......;) Tylko, że Wy widzicie tylko jedną stronę tego kiczu a ja dwie ...... mianowicie tego typu pociągi kojarzą mi się z ..... lunaparkiem i niestety też są .... kiczowate......:(
Te prawdziwe już dawno odjechały ......:(
 
OP
OP
daniel loko
Reakcje
1.782 13 0
....Nieszkodzi ,że kojarzą sie z lunaparkiem . Lepszy taki parowozowy "lunapark", który deczko oświeci niedoedukowaną gawiedź, niż lunapark, w którym na kilogramy kupuje się "pamiątki", o których potem się nie pamięta....
 

Gerson

Znany użytkownik
Reakcje
1.608 27 0
Widzę, że moje zdjęcia rozpoczęły dyskusję o braku możliwości wjazdu składu do portu. Ja się zastanawiam, kto wydaje zgodę na postawienie straganów na torowisku kolejowym. Kto zarządza tym terenem?
Ponadto żeby przejechać przy fokarium to poza demontażem podpór ogrodzenia trzeba by chyba usunąć te duże kamienie (po prawej stronie zdjęcia), bo chyba znajdują się w skrajni.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.497 58 3
99% naszego społeczeństwa bardziej przeszkadzałby ten pociąg niż te budki. I nie dotyczy to tylko Helu ale całego wybrzeża i jakby tego było mało to się ciągnie aż po Tatry.
A tak mało potrzeba by te budki zniknęły .... wystarczy przestać kupować w nich. ;)
Tutaj kolega Jarząbek ma w zupełności rację dodam do tego że EKOTERRORYSTA dr. Skóra zaraz by stwierdził że pociąg przejeżdżający obok fokarium źle wpływa na życie erotyczne fok:ROFL:
[DOUBLEPOST=1455045653,1455045219][/DOUBLEPOST]
Widzę, że moje zdjęcia rozpoczęły dyskusję o braku możliwości wjazdu składu do portu. Ja się zastanawiam, kto wydaje zgodę na postawienie straganów na torowisku kolejowym. Kto zarządza tym terenem?
Ponadto żeby przejechać przy fokarium to poza demontażem podpór ogrodzenia trzeba by chyba usunąć te duże kamienie (po prawej stronie zdjęcia), bo chyba znajdują się w skrajni.
I tutaj na poważnie spora część torowiska do portu biegnie po prywatnych gruntach (tak jak cześć fokarium). A dodatkowo w ostatnim czasie Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (ponieważ jest to w pasie technicznym Urzędu Morskiego w Gdyni) wystawił wiele decyzji na rozbiórkę tego badziewia (podobno posypały się kary pieniężne za klejenie głupa)

P.S. Jeżeli teren prywaty jest w pasie technicznym Urzędu Morskiego w Gdyni, to nawet osoby prywatne mają tam niewiele do powiedzenia
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.591 73 0
wystawił wiele decyzji na rozbiórkę tego badziewia
Jak troszkę znam życie to jednego dnia rozbiorą .... a następnego znowu coś sklecą. I do tego jeszcze szkaradniejsze. Z reguły co roku wypoczywam na Pomorzu Zach. na przełomie czerwca i lipca. I widzę, jak z dnia na dzień powstają rozmaite przybytki, części których po sezonie nawet się nie opłaca rozbierać. :(
to nawet osoby prywatne mają tam niewiele do powiedzenia
Zgadzam się .... niewiele do powiedzenia ale też niewiele do ..... postawienia a że sporo jest takich "sezonowych biznesmenów" to wszelkie wolne miejsca szybciutko są zastawione obskurnymi budami.:(
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.497 58 3
Jak troszkę znam życie to jednego dnia rozbiorą .... a następnego znowu coś sklecą. I do tego jeszcze szkaradniejsze. Z reguły co roku wypoczywam na Pomorzu Zach. na przełomie czerwca i lipca. I widzę, jak z dnia na dzień powstają rozmaite przybytki, części których po sezonie nawet się nie opłaca rozbierać. :(

Zgadzam się .... niewiele do powiedzenia ale też niewiele do ..... postawienia a że sporo jest takich "sezonowych biznesmenów" to wszelkie wolne miejsca szybciutko są zastawione obskurnymi budami.:(
Prawda w 200 %:(

Ale po to Gminy maję "miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego" żeby w takich miejscach takie gówno eliminować, tylko z tego nie korzystają - kasa przede wszystkim:mad:
 
Ostatnio edytowane:

arczihel

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
Parę słów gorzkiej prawdy. Niestety już nigdy nie wiedzie do portu rybackiego w Helu żaden pociąg. Ostatni jaki tam pamiętam, był to pociąg w 2000 roku który przywiózł Kaszubów na 2 Zjeździe Kaszubów do Helu.

A teraz kilka faktów dlaczego już tam pociąg nie dojedzie.

Po kilku latach starania się władz miasta o wykreślenie tej bocznicy z listy torów strategicznych (nie pamiętam czy dokładnie to się tak nazywa) w zeszłym roku zapadła decyzja pozytywna dla miasta. Teren pot torowiskiem bocznicy należy do miasta i już jest plan zagospodarowania na ta przestrzeń. Pierwszy etap rewitalizacji tego terenu już został zakończony, czego efektem jest nowe otoczenie przy bulwarze nadmorskim. W drugim etapie rewitalizacji w miejscu obecnego torowiska ma powstać droga i ciągi piesza, a obecne ogródki piwne (stojące obecnie na torowisku) maja być przybliżone bliżej barów czyli na obecnej drodze. Przed rozbiórka powstrzymuje jeszcze miasto fakt nie posiadania odpowiednich funduszy na 2 etap Teren pod torami między tymi plotami odgradzających fokarium od Instytutu Morskiego jest już sprzedany i należy do Instytutu Morskiego. To że leża tam jeszcze tory pewnie wynika z tego że czekają na jakąś najbliższa inwestycje i przy okazji rozbiorą torowisko. Tor kolejowy kończy się wykolejnicą kilka metrów przed płotem zagradzającym torowisko od strony stacji.
 

arczihel

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
Czyli tak jak pisałem kasa nade wszystko:(
Nie do końca bym się z Twoim zdaniem zgodził. Także nad tym ubolewam, że te torowisko zniknie. Jako dzieciak bardzo często miałem okazje jeździć tymi torami do portu lokomotywami SP 42 po wagony. Dzisiaj kiedy przemysł rybny na Helu zanika i transport samochodowy skutecznie wyparł transport kolejowy miasto musi szukać innych sposobów na zarobkowanie. Tym sposobem na półwyspie jest turystyka. Jak ktoś wcześniej w tym wątku napisał 99%ludzi odwiedzających Hel nie zauważy barku tej bocznicy a docenią schludny i dobrze utrzymany teren rekreacyjny.
 

arczihel

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
Niestety nie posiadam takich fotek. W czasie kiedy miałem okazje wielokrotnie pokonywać ta trasę miałem około 10 lat i były to lata 80 ubiegłego wieku. W tamtym okresie nie posiadałem aparatu. Na komunie dostałem młotek abym sobie go wybił z głowy. :)

Przepraszam za ta małą dykteryjkę, a powracając do tematu,zazwyczaj wjeżdżały tam lokomotywy Sp42 ponieważ w tym okresie takie lokomotywy obsługiwały helską linie. Port co prawda miał swoją lokomotywę Ls 60 , ale nie pamiętam je abym ja kiedykolwiek widział w czasie pracy. Lokomotywa ta w została pocięta na złom w 1991 lub 1992 roku.

Miałem także okazje wjechać na teren portu parowozem z parowozowni w Kościerzynie, który (niestety nie pamiętam dokładnie czy był to 1985 czy 1986 rok) stał na Helu w charakterze grzałki i ogrzewał szpital wojskowy po wybuchu kotłów w wojskowej kotłowni. Kilka lat później rotacyjnie stały w tym samym miejscu przez kilka miesięcy dwa parowozy z Kościerzyny które także ogrzewały osiedla wojskowe podczas kapitalnego remontu kotłowni w byłej Komendzie Portu Wojennego Hel.

Powracając ponownie do tematu, do portu wpychane zazwyczaj były po kilkanaście sztuk wagony chłodnie oraz węglarki z węglem. Takich transportów chłodni było kilka w tygodniu. Ostatnimi składami wpychanymi do portu przed opisywanym wcześniej pociągiem z uczestnikami II Zlotu Kaszubów w Helu ciągniętym przez lokomotywę SU 46 były przez kilka miesięcy wahadła wagonów z kamieniami do umacniania nabrzeżna podczas remontu portu w latach 90-tych.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.497 58 3
Wczasy wagonowe były kiedyś przed Kuźnicą (Hel) ok 1 km przed stacją kolejową od strony Chałup, była tam też stacja kolejowa. Po tych wszystkich zabudowaniach i bocznicy nie ma nawet śladu. W latach 80 pamiętam jakieś gruzy i różne porozrzucane elementy budynków. Po tem budowali falochron i dużo tego terenu zasypano piaskiem. Budynek na drugim zdięciu nie istnieje.
Zobacz załącznik 140191 Zobacz załącznik 140193 Zobacz załącznik 140194

Dzisiaj się dowiedziałem ze wczasy wagonowe o których pisałem na 2 stronie w/w wątku powstały z pociągu sanitarnego (prawdopodobnie niemiecki). W tym miejscu była zrobiona bocznica i stał sobie tam w najlepsze kompletny pociąg sanitarny. Po wojnie zlikwidowano rozjazdy (ponieważ budowano drogę ) a wagony zaadaptowano na wczasy wagonowe. Wagony przed adaptacją były dezynfekowane, a następnie zostały wyposażone w sprzęt na cele turystyczne. I tak sobie służyły do lat 60 kiedy to wszystko czyli wczasy wagonowe stację i budynek kuchni zaorano.
 

arczihel

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
Dzisiaj się dowiedziałem ze wczasy wagonowe o których pisałem na 2 stronie w/w wątku powstały z pociągu sanitarnego (prawdopodobnie niemiecki). W tym miejscu była zrobiona bocznica i stał sobie tam w najlepsze kompletny pociąg sanitarny. Po wojnie zlikwidowano rozjazdy (ponieważ budowano drogę ) a wagony zaadaptowano na wczasy wagonowe. Wagony przed adaptacją były dezynfekowane, a następnie zostały wyposażone w sprzęt na cele turystyczne. I tak sobie służyły do lat 60 kiedy to wszystko czyli wczasy wagonowe stację i budynek kuchni zaorano.
W tle dwóch fotografii widać starą wędzarnie. Gdzie się znajdowała ta wędzarnia? Ni jak nie mogę jej zlokalizować, ani dopasować miejsca gdzie mogła stać.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.497 58 3
W tle dwóch fotografii widać starą wędzarnie. Gdzie się znajdowała ta wędzarnia? Ni jak nie mogę jej zlokalizować, ani dopasować miejsca gdzie mogła stać.
Te nie była wędzarnią to był budynek kuchni wczasów wagonowych. z tego co mi mówił tata to on stał mniej więcej za parkingiem (tzw z plażą dla psów) ) patrząc od Kuźnicy. I tu zacytuję siebie ...Po tych wszystkich zabudowaniach i bocznicy nie ma nawet śladu. W latach 80 pamiętam jakieś gruzy i różne porozrzucane elementy budynków. Po tem budowali falochron i dużo tego terenu zasypano piaskiem. Budynek na drugim zdjęciu nie istnieje.
 

Ostatni

Znany użytkownik
Reakcje
195 3 0
Może się nie znam ale żeby wjechać do portu w Helu pod szynami powinny być podkłady, a te co były dawno się utleniły :)
Pozdrawiam.
 

Podobne wątki