• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Koleje węgierskie 1:1 i w miniaturze

OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
#41
Co ciekawe zestawy pociągu Meridian zawierają wagony MAV zarówno w starszym malowaniu 2 kl jak też w nowszym 2kl I 1 kl. Daty rewizji są z roku 1974-go dla wagonu 2 kl w starszym malowaniu i 1977-go dla wagonów w nowszym schemacie malowania. W tzw. międzyczasie dołączył jeszcze wagon 1kl firmy Sachsenmodelle z trzeciej ręki be opakowania z datą rewizji z roku 1983-go.
20221012_103732.jpg
20221012_103812.jpg
2kl Bm 51 55 20 41 005-2

20221012_103912.jpg
20221012_103943.jpg
2kl Bm 51 55 20 41 026-4

20221012_104047.jpg
20221012_104110.jpg
1kl Am 51 55 19 41 009-3
20221012_104204.jpg
20221012_104228.jpg

1kl Am 51 55 19 80 001-2 Tutaj budzi moje wątpliwości liczba 80 w numerze skoro na ramie jest podana prędkość 140 km/h.
Też w nowszym schemacie malowania jest też subtelna zmiana gdyż oznaczenie i numer w wagonach Roco są w kolorze białym a w wagonie Sachsenmodelle w kolorze niebieskim.
Sporą ciekawostką dla mnie jest rozplanowanie wnętrz wagonów 2 klasy bo to wygląda na jakby improwizowaną kuszetkę. Jest jeden przedział dla konwojenta. Cztery przedziały z rozłożoną kanapą do leżenia bez oparcia przy ścianie. I pięć przedziałów z normalnymi siedzeniami. Do tego jeszcze niektóre ściany działowe są obniżone na wysokość oparć i część z nich ma jakby wyciętą część od strony korytarza.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.300 504 30
#42
Ciekawe te dwa zestawy Roco, wychodzi na to, że Roco produkowało modele wagonów MÁV w tym starszym malowaniu. Ciekaw jestem, czy te modele były dostępne oddzielnie, nigdy takich wagonów Roco nie widziałem, a chętnie kupiłbym kilka w tej wersji. Co do koloru napisów, to też jest to dla mnie zagadka. Również zagadkowa jest sprawa wnętrz modeli wagonów 2 klasy Roco. W kuszetce siedzenie jest jednocześnie dolną leżanką i nic się tam nie rozkłada. Natomiast oparcie siedzeń jest jednocześnie środkową leżanką, więc w pozycji nocnej oparcie się podnosi do poziomu i jest ono wtedy wyraźnie widoczne przez okno. Poza tym nie widziałem nigdy kuszetek bez pełnych ścian między przedziałami i między przedziałami a korytarzem (nie mówię tu o wagonach kolei radzieckich i po-radzieckich). Mam modele kuszetek MÁV, ale tylko Sachsenmmodelle, wagony mają niestety wnętrze zwykłego wagonu z miejscami do siedzenia, mają jednak odpowiednie oznaczenia zewnętrzne: seria Bc i napisy nad oknami. Jeśli chodzi o wagony 2 klasy, to mam tylko jeden taki model Roco i w nim wnętrze jest normalne: 10 przedziałów ze zwykłymi miejscami dosiedzenia.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
#44
Mnie ten zestaw interesuje ale z racji że wagony są DR z epoki IV. Ale zobaczymy jak to wyjdzie w rzeczywistości. Ten pierwszy wagon to chyba będzie nowa forma nadwozia i to by pasowało do wagonów MAV produkcji czechosłowackiej. Drugi to prawdopodobnie przebudowany Klagenfurt/Duisburg ex DB. Teoretycznie mógłby być bazą dla wagonu MAV dawny Ky o rozstawie osi 6 m. Jednak mnie wystarczy stary model Piko. Bardziej by mi zależało na modelu budowy standardowej UIC bo jedyny jak na razie był dobrze wykonany model firmy Klein. Roco zrobiło jakiegoś dziwoląga z jedną ścianą stałą i to chyba dwa razy z różnymi numerami katalogowymi z różnych lat produkcji.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
#45
Jak jeszcze jesteśmy przy temacie wagonów towarowych to jeszcze przedstawię mój ostatni nabytek. Platforma 2 osiowa Roco 66612 sprzed kilku lat. U mnie od kilku dni.
20221017_131000.jpg
20221017_131026.jpg
20221017_130929.jpg

Model bardzo ładny jak też bardzo frustrujący z racji bardzo marnej jakości plastiku. Do tego jeszcze fabrycznie krzywy w koci grzbiet. Prostowanie nie obyło się bez uszkodzeń i klejenia. Tak więc jak kupować to tym razem najlepiej złożony bo wtedy jak widoczne są pęknięcia pod skrajnymi klonicami to wiadomo że lepiej sobie odpuścić zakup lub być świadomym ryzyka.
Pomimo tego wagon jest bardzo ładny i wygląda dobrze (brakujący fragment ramy muszę dorobić bo zaginął u poprzedniego właściciela).
Co do pierwowzoru to nie znalazłem zdjęć wagonów dokładnie tego typu co nie znaczy że takich wagonów nie było na MAV. Jest sporo zdjęć wagonów MAV ale standardowej budowy jak polskie 24Z. Sama forma tego modelu jest opracowana dla platformy kolei DR (też mam ten model i też prostowałam koci grzbiet).
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
#46
Większość moich modeli MAV już w tym wątku przedstawiłem. Zostały mi jeszcze wagony osobowe do ruchu krajowego firmy FUGgERth (proszę nie regulować tekstu, nazwę tej firmy na prawdę tak się pisze). To są modele zaprojektowane i produkowane na Węgrzech jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Nie mam pewności czy ta firma jeszcze istnieje (prawdopodobnie nie), ale wypuściła na rynek kilka ciekawych modeli. Miniatury nie odznaczają się wysoką jakością wykonania niemniej doskonale uzupełniają asortyment taboru.
20221017_130623.jpg
20221017_130605.jpg
20221017_130538.jpg

Wagon osobowy 2kl serii By w malowaniu ciemno zielonym. Model nie posiada wnętrza, jest wyposażony w mechanizm kkk. I jest wykonany w pełnej długości w skali 1:87.

20221017_130340.jpg
20221017_130409.jpg
20221017_130433.jpg

Wagon 2kl serii Bhv do ruchu lokalnego i podmiejskiego. Wykonany tak samo jak poprzedni model.
Na wyposażeniu modelu są uchwyty, wywietrzniki dachowe i część montowana w podwoziu (prawdopodobnie rura ogrzewania parowego).
Wnętrza do tych wagonów były później oferowane jako osobny element.
Oprócz tych dwóch typów wagonów były w ofercie wagony 1kl Ay i wagony sterownicze z kabiną 2kl.
Wagony po wymianie plastikowych zestawów kołowych na metalowe mają doskonałe właściwości jazdy a mechanizmem kkk działa bez zarzutu. Projekt wózków jest pod względem detali skopiowany ze starego Schichta Gorlitz V . Ale jest wykonany w całości z plastiku i jest mocowany w podwoziu jak w modelach firmy Roco.
Kilka lat temu kiedy zakupiłem te modele nie znałem ich pierwowzorów i zrezygnowałem z zakupu wagonu 1kl serii Ay bo miał identyczną ilość okien co wagony By. Było to jednak błędem z mojej strony bo rzeczywiście wagony 1kl mają identyczną ilość okien a różnica dotyczy samych siedzeń i ich ilości.
50551905043-7_Ap_4.jpg

Wnętrze wagonu 1kl.

50552017405-1_By_2.jpg

Wnętrze wagonu 2kl By a Bhv ma podobne.

quabla_fuggerth_kek_kocsi03.jpg
Lajosmizse_H-START_Bhv_50_55_20-07_694-2_(2923_sz._vonat)_2017-10-15.JPG
19-27027Apv.jpg

Zdjęcia wagonów w skali 1:1 w nowszych malowaniach.
Kilka lat temu te modele można było nabyć w zasadzie już tylko z drugiej ręki dość drogo ale jeszcze w granicach zdrowego rozsądku. Natomiast na dzień dzisiejszy ceny osiągają kolejne pułapy absurdu.
Coś z asortymentu firmy FUGgERth było w ofercie firmy QuaBLA (chyba ich przemalowanki i konwersje) jednak nie wiem czy jeszcze coś robią. I kto obecnie jest w posiadaniu form do produkcji tych modeli. Mam nadzieję że jeszcze te modele może w poprawionej formie wrócą na rynek modelarski.
20190929_160507.jpg
20190929_160516.jpg

I jeszcze zdjęcia mojego pociągu zestawionego z lokomotywy M61 i wagonów Bhv, Am, By i By. Na imprezie w Gliwicach w roku 2019-tym.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
#49
Model bardzo ładny, tylko szkoda że to nie ta odmiana wagonu 406R. Na ten temat była dyskusja we wątku o nowosciach nie-PKP 2022.
Już lepiej by model tego wagonu zrobił Robo. Co prawda też nie ma ramy starszej konstrukcji ale przynajmniej ma zbiornik o odpowiednim kształcie.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
#50
Jeszcze w ubiegłym wieku, w czasie jakichś wakacji na południu Polski wybraliśmy się kiedyś z rodziną do Żyliny na Słowacji. Oczywiście jednym z punktów naszego zainteresowania były lokalne sklepy z różnymi towarami i w ten sposób trafiliśmy do domu towarowego. A w nim, na stoisku z zabawkami, wśród niewielu modeli kolejowych, wypatrzyłem takie coś. Model Roco 48076, ale jak się okazało, lokalnej, czyli słowackiej produkcji.

Zobacz załącznik 923517
Zobacz załącznik 923518
Zobacz załącznik 923519
Zobacz załącznik 923520

Sprzęgi oczywiście były standardowe, ja je wymieniłem na krótkie, tzw. uniwersalne. Podwozie wagonu nie poraża szczegółowością wykonania, ale ogólnie model robi bardzo dobre wrażenie. Warto zwrócić uwagę na metalowe tuleje i tarcze zderzaków, dzięki którym cały zderzak ma bardziej realistyczny wygląd i kolory. Data rewizji wagonu jest wprawdzie z 1991 roku, ale u mnie model robi za IV epokę, bo jestem na 99,9% pewien, że kilka lat wcześniej wyglądał identycznie.
To ja dodam ,że podobnego Gbs-a wypuściło Roco pod numerem 60050.
Zobacz załącznik 923788
Wagony serii Gbs/Gbgs MAV wykonane przez Roco dość dobrze odwzorowują ich pierwowzór. Na razie nie posiadam żadnego modelu ani 48076 ani 66400 (chętnie kupię taki model). Nie było modelu pod numerem 60050 to chyba jest numer zdjęcia wagonu 66400. Bazą do tych modeli jest opracowany w latach osiemdziesiątych model wagonu DB Gbs254. Z wszystkimi jego zaletami i wadami pewnego rodzaju nieścisłość stanowi kształt podciągu zaprojektowany do Gbs OBB i PKP. W wagonach MAV, DB I CSD pionowe słupki podciągu powinny być szerzej rozstawione.
gbgs_157_0_5.jpg
gbgs_941.jpg

A to zdjęcia wagonów MAV. Ten typ był produkowany w Czechosłowacji w Vagonka Poprad. MAV zakupiły też podobne wagony w Vagonka Česka Lipa, lecz miały one trochę inne drzwi i chyba na dachu kładkę i otwory załadunkowe.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.713 56 5
#52
Mam prośbę do kolegów o zdjęcia tabel napraw okresowych. Jeżeli ktoś posiada model lub zdjęcia oryginałów to proszę wysłać na PW.
Projekt boku jest praktycznie gotowy.
23K MAV c.jpg
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.713 56 5
#55
Tak pomału powstaje projekt , jest to wersja na 98% ,dojdą może jakieś poprawki. Po wstępnych ustaleniach powstanie jedna wersja z ep.IVa bez logo i ep.IVb z logiem ,tak samo będzie w przypadku serii Es.
23K korekta.jpg
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
#56
Potrzebne uzupełnienie po RIV brakuje MC.
Zastanawiam się czy nie warto zestawu oznaczeń do epoki IVa mimo wszystko uzupełnić o logo. Nie przyglądałem się różnicom w rozmieszczeniu napisów w epokach IVa i IVb ale może by było warto opracować lekko uniwersalne zestawy oznaczeń i w zależności od podokresu epoki IV można użyć oznaczenia albo bez logo, albo z logo i bez oznaczenia literowego według starego systemu.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.596 64 3
#58
Bardzo ciekawy wagon. Zastanawiam się ile tego mieli. Oraz czy jakaś firma ma opracowane formy do tej konstrukcji wagonu. Owszem są podobne ale bazujące na wagonach DB i podobnych z mniejszą liczbą słupków.
W skali TT były zestawy do konwersji węglarki UIC produkowane w Czechach
 

Podobne wątki