Ciekawostka znaleziona w poniższej publikacji (o badaniach nad odkształceniami toru), wydanej w 1899 r., autorstwa inż
Aleksandra Wasiutyńskiego, wielce zasłużonego dla kolejnictwa polskiego, m.in. eksperta od nawierzchni kolejowej.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Aleksander_Wasiuty%C5%84ski
Ponad 130 stronicowa publikacja w j. rosyjskim (co jest zrozumiałe patrząc na rok wydania) dostępna jest w bibliotece cyfrowej Politechniki Warszawskiej.
Można w niej znaleźć m.in. cztery interesujące fotografie z Warszawsko-Wiedeńskiej Drogi Żelaznej, przedstawiające Наблюдательный пость czyli posterunek obserwacyjny, wyposażony w aparaturę badawczą (opartą o aparaty fotograficzne i specjalne urządzenia pomiarowe) położony w granicach dzisiejszej Warszawy. Z opisu pod zdjęciami wynika, że posterunek położony był na czwartej wiorście (на 4-ой верстѣ) DŻWW. Ówczesna wiorsta rosyjska to w przybliżeniu 1,06 km.,
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wiorsta a więc był to nieco ponad czwarty kilometr linii. Tak więc posterunek zlokalizowany był pomiędzy stacjami DŻWW Warszawa Wiedeńska i Włochy, a patrząc na współczesną mapę, musiał być położony ok. 1 km. za stacją Warszawa Zachodnia (w stronę Włoch), która w ówczesnych czasach oczywiście nie istniała. Zdjęcia są interesujące także ze względu na obecność wagonu towarowego (na zdjęciu nr 2) oraz parowozu, zapewne DŻWW (na zdjęciu nr 3). Niestety dokładna lokalizacja miejsca, gdzie położony był przedstawiony na fotografiach posterunek, jest obecnie zapewne bardzo mało prawdopodobna.