• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolej w Warszawie i okolicach

Reakcje
3.609 30 0
Taka ciekawostka z prawdopodobnie serbskiego (bo ta cyrylica jakaś dziwna - nieco odbiegająca od rosyjskiej) Atlasu Dróg Żelaznych Rosji ("Желљзныя Дороги Россiи") wydanego w 1918 roku. Schemat węzła warszawskiego z nazwami stacji, posterunków oraz dróg żelaznych. Zainteresował mnie zwłaszcza posterunek / przystanek (?) opisany jako Постъ Повонзки (Posterunek Powązki, nie mający oczywiście nic wspólnego z dzisiejszą stacją Warszawa Powązki). Czy może ktoś coś wie o jego historii, czy był to twór typowo wojenny (powstały w czasie I w. św.) czy wcześniejszy ? Raczej nie był to przystanek osobowy i wykorzystywano go zapewne w ruchu towarowym (może głównie Armia Carska ?) ale czy mógł on mieć coś wspólnego z leżącymi w pobliżu cmentarzami, w tym zwłaszcza cmentarzem wojskowym na Powązkach ?
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cmentarz_Wojskowy_na_Pow%C4%85zkach

W 20-leciu międzywojennym istniała tam jakaś stacja towarowa, bocznice, ale trudno dopasować mapy z tego okresu (o wiele szczegółowsze) do poniższego, ogólnego schematu, bo do końca nie wiadomo gdzie zlokalizowany był ów Постъ Повонзки.
http://maps.mapywig.org/m/WIG_maps/..._WARSZAWA-ZOLIBORZ_1936_LoC_G6520_s25_.P6.jpg
http://maps.mapywig.org/m/WIG_maps/series/025K/P40-S32-A_WARSZAWA-WOLA_1931_BWNG_UL.jpg

Może dodam, że na schemacie jest podobnie opisany punkt nazwany Постъ Грохoвъ (Posterunek Grochów).

Strona tytułowa:
Strona tytułowa Atlasu Dróg Żelaznych Rosji 1918.jpg


Schemat węzła warszawskiego:

Węzeł warszawski w 1918r.jpg


Inną ciekawostką powyższego schematu jest zmieniona już nazwa Petersbursko-Warszawskiej Drogi Żelaznej (w stronę stacji Tłuszcz). Skrót Сев.-Зап. oznacza Северо-Западные железные дороги czyli Drogi Żelazne Północno-Zachodnie, których to częścią stała się w 1907 r. Petersbursko-Warszawska Droga Żelazna.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B5%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%BE-%D0%97%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D0%B4%D0%BD%D1%8B%D0%B5_%D0%B6%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%B7%D0%BD%D1%8B%D0%B5_%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%B8

Kolejna interesująca rzecz na tym schemacie to nazwa Saska Kępa - czyżby istniał kiedykolwiek przystanek końcowy o takiej nazwie ???
 
Reakcje
3.609 30 0
Nieco off-topowo, mam nadzieję, że Pan Andrzej wybaczy :)

Faktycznie to atlas rosyjski. Kolega Misiek rozwiał moje wątpliwości.

Zasugerowałem się datą wydania Atlasu - wrzesień 1918, bo pamiętałem, że w lipcu 1917 (kiedy dokonano ostatecznej reformy pisowni alfabetu rosyjskiego) z grażdanki usunięto "stare" znaki takie jak і, Ѣ czy ъ widoczne przecież na stronach Atlasu. Czyli sam atlas jest ciekawy również pod tym względem, że ponad rok od reformy pisowni, w Rosji nadal drukowano posługując się starym alfabetem. Po za tym, widoczna w atlasie litera љ wydawała mi się pochodzącą z j. serbskiego https://pl.wikipedia.org/wiki/%D0%89 tymczasem taką formę przybierała też mała litera Ѣ pisana w kursywie (czyli pismem pochyłym) https://pl.wikipedia.org/wiki/%D1%A2

Poniżej dwie kolejne strony z Atlasu, obrazujące to o czym napisałem wyżej:

1.jpg


2.jpg


Jeszcze raz przepraszam za off-top ale niekiedy warto wymienić kilka zdań o rzeczach interesujących, choć wypływających nijako przy okazji dyskusji na tematy kolejowe.

Dla zainteresowanych podaję także link gdzie można pobrać w formie pdf poszczególne karty atlasu:
http://istmat.info/node/39657
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.175 504 30
Mało znam najnowsze wagony i ich kolejne modernizacje. Drugi wagon to pewnie bar/restauracja, ale trzeci? Czy te dodatkowe drzwi to do wózków inwalidzkich?
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
419 2 0
Mi to wygląda na wagon typu 157Aa

Wg strony http://bazawagonow.pl/156A.html
Wagony typu 157Aa przystosowane są do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym na wózkach inwalidzkich i co najważniejsze są pierwszymi wagonami tego typu, które zostały wyprodukowane w Polsce z windą elektryczno-hydrauliczną (jedynym wagonem z windą hydrauliczną był 111Ap-N powstały w 1995 roku w ZNTK Nowy Sącz)
Tu kilka zdjęć
http://www.wgk.cal.pl/categories.php?cat_id=709
 
K

KNG

Gość
czy był to twór typowo wojenny (powstały w czasie I w. św.) czy wcześniejszy ?
To był posterunek blokowy plus jak to się ówcześnie określało platforma czyli ładownia. Nie jest to do końca ścisłe ale na potrzeby tej dyskusji można to tak określić. Posterunek powstał jeszcze w XIX w.
czyżby istniał kiedykolwiek przystanek końcowy o takiej nazwie ???
O ile mi wiadomo to nie było, to była bocznica wąskotorowa.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
 
Reakcje
3.609 30 0
Ciekawostka znaleziona w poniższej publikacji (o badaniach nad odkształceniami toru), wydanej w 1899 r., autorstwa inż Aleksandra Wasiutyńskiego, wielce zasłużonego dla kolejnictwa polskiego, m.in. eksperta od nawierzchni kolejowej. https://pl.wikipedia.org/wiki/Aleksander_Wasiuty%C5%84ski

Ponad 130 stronicowa publikacja w j. rosyjskim (co jest zrozumiałe patrząc na rok wydania) dostępna jest w bibliotece cyfrowej Politechniki Warszawskiej.

strona tytułowa.jpg


Można w niej znaleźć m.in. cztery interesujące fotografie z Warszawsko-Wiedeńskiej Drogi Żelaznej, przedstawiające Наблюдательный пость czyli posterunek obserwacyjny, wyposażony w aparaturę badawczą (opartą o aparaty fotograficzne i specjalne urządzenia pomiarowe) położony w granicach dzisiejszej Warszawy. Z opisu pod zdjęciami wynika, że posterunek położony był na czwartej wiorście (на 4-ой верстѣ) DŻWW. Ówczesna wiorsta rosyjska to w przybliżeniu 1,06 km., https://pl.wikipedia.org/wiki/Wiorsta a więc był to nieco ponad czwarty kilometr linii. Tak więc posterunek zlokalizowany był pomiędzy stacjami DŻWW Warszawa Wiedeńska i Włochy, a patrząc na współczesną mapę, musiał być położony ok. 1 km. za stacją Warszawa Zachodnia (w stronę Włoch), która w ówczesnych czasach oczywiście nie istniała. Zdjęcia są interesujące także ze względu na obecność wagonu towarowego (na zdjęciu nr 2) oraz parowozu, zapewne DŻWW (na zdjęciu nr 3). Niestety dokładna lokalizacja miejsca, gdzie położony był przedstawiony na fotografiach posterunek, jest obecnie zapewne bardzo mało prawdopodobna.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg
 

Podobne wątki