• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej SOWIOGÓRSKA- makieta.

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#21
Hmm tylko dobrze się zastanów
Stacja Srebrna Góra jest stacją węzłową na linii normalnotorowej według planu który zdobyłeś.
A Ty chcesz z niej zrobić stację końcową i styczną na wąskotorówkę.
Nie da się tego zrobić "z niewielkimi poprawkami".
To tak jakbyś chciał z boeinga zrobić helikopter ratunkowy wychodząc z założenia że i to i to lata.
Oryginał stacji z którego wyszedłeś to stacja przelotowa z torami dla pociągów pasażerskich, dodatkowymi do przyjęcia towarowego na bok, z bocznicą i punktami załadunkowymi.
Klimat stacji możesz utrzymać odwzorowując budynki - pamiętaj że układ torowy ma być dopasowany do potrzeb stacji a nie do planu jaki gdzieś znalazłeś.
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#24
Jeszcze jedno - przy załadunku wagonów na transportery musisz pamietać aby tor wąski był prosty na długość całego wagonu 4 osiowego aby możliwy był jego załadunek - dlatego przy wejściu toru na transportery ten łuk trzeba maksymalnie przesunąć w stronę lewego wyjazdu. A co do magazynu przy dworcu to widzę że kolega się uparł na lewą stronę pomimo iż oryginalny plan przewiduje go po prawej stronie ;) Poza tym jak pisałem wczesniej uprościłoby to manewry, wagony nalezałoby wtedy ponapychać lokomotywą pod wszystkie punkty załadunkowe a tutaj manewry będą o tyle bardziej skomplikowane że wagony pod magazyn trzeba będzie przypiąć z drugiej strony lokomotywy niz te do przeładunku na tor wąski.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#25
Dałeś zatrudnienie całej grupie ekspertów a teraz to przelicz na swoje możliwości.
Jest prosty program do rysowania SCARM darmowy i działający pod windows.
Narysuj i zastanów się czy masz przestrzeń 8 na 2 m oraz policz rozjazdy po 150 zł sztuka dodaj do tego 150 zł za m bieżący makiety w samej sklejce. Na sygnalizację i budownictwo oraz zieleń dołóż jakiś 3000 zł znajdź elektryka do kabelkologi i specjalistę od budowy sterowania tym wszystkim. O jakichś 5 latach pracy nie wspomnę. Pamiętaj o odpowiedniej sztywności i trwałości podstawy , możliwościach serwisowania wszystkiego czyli przejściach pod makietą , zasilaniu oświetleniu roboczym zabezpieczeniu przed kurzem i wilgocią oraz starzeniem materiałów. O wielu problemach zapomniałem z góry przepraszam.
Potem zrób przystanek osobowy na drugorzędnej linii i zamieść ralacje. Powodzenia
 
OP
OP
klepa79

klepa79

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#26
Tak tak ja to wszystko liczyłem tak ni co do złotówki ale to wyjdą niezłe sumy, nawet ostatnio myślałem żeby tą stację troszkę zmniejszyć, a tak to odrazy Warszawy nie zbudowali. Najpierw myślałem że będę musiał zakupić, podstawowy sprzęt takie jak fary, pędzelki, bo za wiele tego nie mam. :D Ja wiem ze porwałem się z motyką na słońc ale trza jakoś wytrwać.
 

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
488 0 0
#27
Jest w realu dużo innych i mniej skomplikowanych układów wąskotorowych stacji stycznych z normalnotorową.
Może na początek zrealizuj taki prosty układ celem przetrenowania technik stosowanych przy budowie makiet.
I jeszcze jedno może najważniejsze ,bez podstawowych narzędzi modelarskich raczej niczego nie zbudujesz. :cry:
A było by szkoda bo sam lubię klimaty wąskotorowe i chętnie bym popatrzył na kolejną relację budowy w tych klimatach.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#28
No to wyobraź sobie że na Helu jest polowa przeładownia czyli zbliżenie torów wąskotorówki do normalnotorowej tak żeby w razie czego w warunkach polowych przeładować z wagonu na wagon. Zrób taki kawałek długości metra i szerokości 70 cm. Możesz to do woli klimatyzować kształtując krajobraz i stawiając architekturę. Powróć po tym eksperymencie i już wtedy będziesz inaczej patrzył na plany wielkich stacji.
A tak z ciekawości na ile kasy wyszło Ci wyliczenie i ile czasu.
 
OP
OP
klepa79

klepa79

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#29
Liczyłem tylko same zwrotnice jak na razie ale tak średnio myślę że ok 3 tys złotych.
Zwrotnice HO-HOe; 575zł
Zwrotnice HO; 400zł
Zwrotnice HOe; 780zł
razem 1775zł
Chyba że znajdę używki na Allegro albo na jakiejś giełdzie, a gdzie reszta. Drugie tyle.
 
OP
OP
klepa79

klepa79

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#30
Troszkę obniżyłem koszta i zrobiłem stację w układzie czołowym, to wyjdzie o połowę zwrotnic mniej.
Czerwony tory to HO, czarne tory to HOe a czarno czerwone HO-HOe
 

Załączniki

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#31
Splot toru h0 i wąskotorówki. Bardzo interesujący fragmet makiety tego typu był w zeszłym roku w Krakowie. Zdaje się że była wspólna pompa do wodowania parowozów.
Nie znam się na wąskotorówkach ale wydaje mi się że układ takiej przeładowni ma sens jeżeli można to zrobić tanio i szybko . A więc rampa peron rozdzielająca układ na dwie części. Manewry na obu częściach odbywają się oddzielnie więc wymóg bezpieczeństwa. I szybkość przeładunku na równoległych torach oraz rozładunek na zewnątrz obu części jest szybszy. Nic ze sobą nie koliduje jest szybciej i taniej. A kolej budowano żeby było taniej i łatwiej.
 
OP
OP
klepa79

klepa79

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#32
Czyli ok, jeszcze jakieś opinie, rady, jeśli nie to czas zabrać się za budowę i przejść do innego działu, poczekam jeszcze na jakieś cenne uwagi.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#34
Mam wrażenie , że zaskoczyłeś kolegów układem i sa bezradni wobec tego co zaproponowałeś. Starałem się to dyskretnie i miło zasugerować. Mogę jeszcze zaproponować żebyś opisał ruch na tej stacji i założenia takiego a nie innego układu i głośno to później przeczytał. To pomaga. Musisz coś mocno nawymyślać o skałach urwiskach braku miejsca tajemnicy wojskowej spadkach terenu itp. może wtedy przejdzie. Możesz też jak już szukasz to spróbować znależć schemat prawdziwej stacji i porównać. Wtedy o nic nie trzeba pytać bo na takim schemacie zwykle wszystko jest. I jest to prawdziwe modelarstwo redukcyjne najwyższego lotu.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#35
Są takie stacje jak Mława czy Rogów kolejka bieszczadzka . Łatwe bo na płaskim. Istnieją i można pojechać. Mają opiekunów a w Rogowie jest małe muzeum i stada taboru. Są strony i fora kolejek wąskotorowych, Jest pomorskie towarzystwo ze swoją kolejką w Stegnie i na całych żuławach. W górach Sowich niemcy w czasie wojny mieli również. Chyba trzeba uruchomić google o później maile. O kolei na Zuławach było dokładnie ze schematami w jakiejś gazecie ale nie pamiętam numeru. Było wszystko i buraki i osobowe i przeładownie. Wystarczy przeczytać i robić robić
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#36
Skoro ma być taki ubogi układ torowy to sugeruje to prywatną kolej lokalną normalnotorową i wąsktorówkę - czyli niskobudżetówki, można przyjąć niską prędkość drogową i wstawić semafory jednoramienne wjazdowe na obu szlakach. A wyjazd ze stacji odbywałby się na polecenie dyżurnego ruchu. Ew. jeżeli ma być widowiskowo aczkolwiek moim zdaniem to będzie przeładowanie można się pokusić o semafory wyjazdowe grupowe dla wąskiego toru i normalnego - również jednoramienne.
Jeszcze inna możliwość - w ogóle zrezygnować z semaforów, tylko Paweł Piotr musiałby się wypowiedzieć jak przepisy regulowały u nas wjazd na stację za pomocą sygnałów dźwiękowych, wiem jak to wyglądało u Niemców. Pociąg zatrzymywał się przy tarczy zatrzymania przed głowicą i dawał znak o swojej obecności. Dyżurny ruchu będący na stacji odpowiadał sygnałem dźwiękowym zezwalającym na wjazd na stację lub niezezwalającym. U nas na wąskotorówkach raczej w takich przypadkach postój w stacji na mijanie się wynikał z rozkładu jazdy.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.921 8 0
#38
którego by nie było, gdyby nie Tillig.
Masz dużo racji. Jakoś nie spotkałem się z takim "rozmachem" na naszych kolejkach wąskotorowych. U naszego zachodniego sąsiada - pewnie bardziej spotykane.

Co innego tory trójszynowe (normalny/wąski), służące jako dojazd do większych obiektów. Ale do policzenia ile takich torów było - wystarczy palcy jednej dłoni ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.844 525 30
#39
Też mam wątpliwość co do tego toru wspólnego, ale jeśli kolega klepa79 tak sobie życzy, to poniżej propozycja ustawienia semaforów. Wjazdowe dwuramienne sprzężone, bo ze względu na czołową stację wjazd zawsze będzie ze zmniejszoną prędkością. Tak, jak wcześniej pisali koledzy, semforów wyjazdowych nie musi być, a już zwłaszcza z torów wąskich - dlatego semafory wyjazdowe proponuję tylko dla torów normalnych. Oczywiście w odległości drogi hamowania przed semaforem wjazdowym z linii normalnotorowej stoi tarcza ostrzegawcza.
 

Załączniki

Podobne wątki