• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Infrastruktura, czyli wszystko "dookoła" torów

salio

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 1 0
szczerze to na zdjęciu lepiej widać niż w realu udało mi się odcyfować " Żołnierski czyn dla ojczyzny,odcinek Potok- Sędziszów - Klimontów. Lini hutniczo -siarkowej ,wybudowany przez żołnierzy ludowego wojska Polskiego w XXXV rocznicę powstania Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej 22 Lipca 1979. wojsko nie jest od budowania kolei , ale fakt ochraniać by się mogli sami. I jeszcze złapany robogagar w Klimontowie
 

Załączniki

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.346 473 107
Koledzy. Mam pytanie. Chciałbym sobie opracować pewien schemat posterunku i dotarłem do symboli i oznaczeń graficznych urządzeń srk stosowane w dokumentacji technicznej (Ie-4 WTB-E10).
Spotkałem się tam (przy symbolach związanych z semaforami świetlnymi) z określeniem cyt "Symbole rysuje się w układzie osi pionowej i poziomej. Pogrubienie linii symbolu, oznacza komorę sygnałową świecącą się w stanie zasadniczym".
Na innej stronie znalazłem też taki opis cyt " Latarnia semafora świetlnego ze szkłem koloru czerwonego. Światło czerwone świeci się" .

Co tak konkretnie oznaczają sformułowania które pogrubiłem? Czy każdy semafor świetlny posiada swój stan zasadniczy ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
Każde urządzenie ma swój stan zasadniczy i gdy nie ma ruchu pociągów, wszystkie urządzenia powinny znajdować się w takim położeniu. Innymi słowy, po przejeździe pociągu należy doprowadzić wszystkie urządzenia do stanu zasadniczego - oczywiście w praktyce, jeżeli zaraz ma jechać następny pociąg, to urządzenia przestawia się do stanu, jaki jest konieczny dla tego następnego przebiegu. Jeśli chodzi o sygnalizatory, to regułą jest, że w stanie zasadniczym pokazują sygnał zabraniający jazdy ("stój', "jazda manewrowa zabroniona"). Wyjątkiem są semafory samoczynnej blokady liniowej, które w stanie zasadniczym pokazują sygnał "wolna droga" (poza ostatnim semaforem sbl przed stacją), lub nie pokazują żadnego sygnału (są wygaszone). To ostatnie dotyczy sbl dwukierunkowej i semaforów kierunku, który nie jest ustawiony.
 
Reakcje
3.604 30 0
... a stan zasadniczy to stan zasadniczy ;)

Poniżej zdjęcie torów i semaforów stacji Dobre Miasto, a dokładnie jej południowej głowicy, wykonane w kierunku Olsztyna, w dniu wczorajszym czyli 13 kwietnia 2020 r. Jak widać semafory świecą dalej pomimo, że ruch pasażerski wstrzymano 13 września ubiegłego roku (od 1 kwietnia roku bieżącego zawieszono też zastępczą komunikację kołową :(), a pociąg towarowy przetoczy się od "wielkiego dzwonu" (z Braniewa / Gutkowa, bo odcinek Olsztyn Zach. - Gutkowo jest w remoncie czyli nieprzejezdny).

Tak na marginesie, ten "wielki dzwon" był ostatnio niemal "Big Benem !" :LOL: bo przez stację Dobre Miasto w dniu 4 kwietnia (sobota), w godzinach rannych (z ok. 1,5 godz. postojem, ... czyli pozowaniem do zdjęć ;)) przetoczyła się lokomotywa 66157 typu JT42CWRM (znana jako Class66) w barwach EWS czyli English, Welsh and Scottish Railway Ltd z 30 cysternami na haku (co najmniej 5 typów), do przewozu głównie płynnego nawozu RSM.

Dobre Miasto 13.04.2020.jpg


Jak widać na powyższym zdjęciu semafory świetlne wyjazdowe (od lewej: Bm, C 2/m i D 2/m) w stanie zasadniczym mają zapalone komory światła czerwonego, co na schemacie stacji Dobre Miasto (a o schemacie wspominał Kolega DieselPower) wygląda tak:

Stacja Dobre Miasto - fragment schematu.jpg


W całości schemat ten można obejrzeć w Bazie Kolejowej:
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=4208&ed=0&okno=galeria&str=-1&photoid=159057
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.346 473 107
A czy wskaźnik W24 instaluje się tylko w przypadku linii dwutorowych? Czy np. na semaforze wjazdowym linii jednotorowej, gdy skład ma wjechać na "lewy" to stacyjny mijanki/przystanku też ma on zastosowanie ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
A skąd w ogóle pomysł instalowania W 24 na semaforze wjazdowym?
Wskaźnik W 24 "Wskaźnik kierunku przeciwnego" oznacza wyjazd na tor szlaku dwutorowego w kierunku przeciwnym do zasadniczego
Na semaforach wjazdowych nie montuje się wskaźników W 24, a na stacji nie ma pojęcia tor "lewy", czy "prawy", ani "kierunek zasadniczy" lub "przeciwny do zasadniczego". Te pojęcia dotyczą wyłącznie szlaku.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.346 473 107
Dziękuję. Po prostu widziałem na filmie semafor wjazdowy ze wskaźnikiem. Tyle że nie był on aktywny i się zastanawiałem cóż to może być. Więc pozostają chyba tylko wskaźniki W19 i W20 jako potencjalne...?
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.346 473 107
Ostatnie pytanie (na razie :) Czy semafor, który może podać sygnał zastępczy jest oznaczony w jakiś sposób, tak jak np. ten który może podać sygnał manewrowy literką "m" ?
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.714 12 2
Ostatnie pytanie (na razie :) Czy semafor, który może podać sygnał zastępczy jest oznaczony w jakiś sposób, tak jak np. ten który może podać sygnał manewrowy literką "m" ?
Raczej bym powiedział, że semafor, który posiada komorę światła białego ma możliwość wyświetlenia sygnału zastępczego, natomiast dodatkowo można taki semafor użyć jako tarczy manewrowej oznaczając go dodatkową tabliczką z literą "m".
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.346 473 107
A gdzie można się dowiedzieć jakie sygnały/korowy posiada dany semafor na danej stacji? Do tej pory patrzę na "Semaforku" ale już kilka błędów wychwyciłem w zamieszczonych tam schematach.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.714 12 2
A gdzie można się dowiedzieć jakie sygnały/korowy posiada dany semafor na danej stacji? Do tej pory patrzę na "Semaforku" ale już kilka błędów wychwyciłem w zamieszczonych tam schematach.
Tego nie wiesz, ale zazwyczaj jest komora światła białego w semaforach półsamoczynnych (oznaczone pasami białymi i czerwonymi na słupie wsporczym).
 

Podobne wątki