• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolekcja Historia motoryzacji wg Ani i Kuby - autobusy

OP
OP
Drzewiarz

Drzewiarz

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.776 14 0
#22
#5
W dzisiejszej prezentacji weźmie udział popularny u nas model autobusu miejskiego z czasów drugiej połowy XX wieku, a jest nim Ikarus 260. Autobus ten był produkowany oczywiście na Węgrzech przez trzydzieści lat, w latach 1972-2002. Ikarus napędzany był pierwotnie silnikiem Raba-MAN o mocy 142 kW (193 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 696 Nm, sprzężonym z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Posiadał 100 miejsc dla pasażerów, w tym 20-22 siedzących. Do Polski importowano w latach 70-tych i 80-tych wersję 260.04. Natomiast prezentowany przez nas model to wersja 260.02, model z roku 1972, na rynek NRD. Różnił się on od "naszego" Ikarusa brakiem otwieranych szyb bocznych oraz zamkniętej kabiny kierowcy. Model Brekina 59806 prezentuje się następująco:
20231228_160846.jpg
20231228_160904.jpg
20231228_160910.jpg
20231228_160920.jpg
20231228_160929.jpg
20231228_160949.jpg

:)
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
25.648 387 20
#23
Ikarus to już klasyka autobusów. Świetnie wygląda w tych kolorach, choć powiem, że wolę go w barwach czerwono-białych, takich jakie jeździły w Łodzi.
 

Tomek M.

Znany użytkownik
Reakcje
10.137 68 0
#27
Fajny ten ikarus, chociaż brekina zrobiła kilka rzeczy nie do końca zgodnych z oryginałem, co wcale nie przeszkadza mi ich kupować;)
Co do enerdowskich wersji na polskich ulicach, to w 1982 do Polski przekierowano duże zamówienie około 300szt przegubowych 280.02
trafiły między innymi na ulice Poznania, oraz 10 sztuk właśnie 260.02.
Trafiły one do Warszawy, właśnie ze względu na skąpą wentylację dosyć szybko je z ruchu liniowego przekierowano na naukę jazdy, bądź też przebudowano do standardu 260.04 czy też nawet 280.T4. Całe dane taborowe masz tutaj;
http://phototrans.eu/2415,55,3240,0.html
 
OP
OP
Drzewiarz

Drzewiarz

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.776 14 0
#29
#6
Kolejna nasza prezentacja dotyczy modelu autokaru z najwyższej półki, modelu Neoplan Starliner serii 1., który był najbardziej luksusowym pojazdem marki. Oznaczenie tego modelu to N516. Produkowany był w latach 1996-2005 i napędzany silnikiem MAN o mocy 460KM. Występował w dwóch długościach, 12,0m (SHD) lub 13,7m (SHDL). Posiadał dwie (N516) lub trzy osie (N516/3). Dostępny był również w dwóch wysokościach, wyższy (dodatkowa litera "H" w oznakowaniu) naturalną koleją rzeczy miał większą pojemność bagażników.
Nasz Neoplan N516/3 SHDL, model Rietze 64510, w malowaniu Arlberg Express, prezentuje się następująco:
20240104_212220.jpg
20240104_212237.jpg
20240104_212255.jpg
20240104_212308.jpg
20240104_212333.jpg

:)
 
OP
OP
Drzewiarz

Drzewiarz

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.776 14 0
#33
#7
Czas na kolejny autokar, tym razem będzie to pojazd ze Szwecji, mianowicie Volvo B12-600. Volvo B12 było produkowane w Szwecji w latach 1991-2001 oraz w Brazylii w latach 1997-2011, jednakże należy w tym miejscu zaznaczyć, że nie mówimy o gotowym autokarze, a o podwoziu do zabudowy. Był to pierwszy model Volvo z poprzecznie ułożonym silnikiem z tyłu, co umożliwiało zbudowanie na jego bazie dużego autokaru turystycznego z odpowiednią pojemnością bagażników. Zastosowano silnik R6 o pojemności około 12 litrów, który przechodził przez lata modyfikacje związane z wprowadzaniem norm spalin od Euro I do Euro III, o mocy od 396KM do 420KM. Zabudową podwozia zajmowały się wyspecjalizowane w tym firmy pod własnymi markami. Jednakże w 1994 roku Volvo przejęło niemiecką firmę Drögmöller, która już wykorzystywała do produkcji platformę B12. I tak powstało Volvo B12-500 oraz B12-600. To ostatnie bazowało bezpośrednio na modelu Drögmöller E330H EuroComet. Charakterystyczną cechą tego autokaru był jego "teatralnie" zbudowany pokład, czyli kolejne rzędy siedzeń montowane wyżej niż poprzednie, jak na widowni w teatrze.
Nasze Volvo B12-600 model Rietze 61611, prezentuje się następująco:
20240104_213024.jpg
20240104_213034.jpg
20240104_213046.jpg
20240104_213058.jpg
20240104_213115.jpg
20240104_213125.jpg

:)