• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolekcja Historia motoryzacji wg Ani i Kuby - autobusy

Drzewiarz

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.759 14 0
#1
Cześć

Kontynuujemy zatem naszą subiektywną historię motoryzacji w kolejnym wątku, tym razem w zakresie autobusów, oczywiście bazując na naszej kolekcji. Tak samo jak w sekcji samochodów osobowych czy ciężarowych, będziemy prezentować tutaj tylko modele fabryczne lub w stanie nabytym :)
#1.
Zaczynamy od naszym zdaniem ulubieńca polskich dróg, czyli wyjątkowego "Ogórka" ;). Mowa oczywiście o modelu Jelcz 043, który był produkowany w latach 1959-1986 przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe. Na pewno wiele na jego temat zostało powiedziane, co nie przeszkadza trochę danych na jego temat przybliżyć. Model ten stanowił licencyjną odmianę czechosłowackiego autobusu Škoda 706 RTO. Jelcz 043 napędzany był 6-cylindrowym, rzędowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności skokowej 11 781 cm³ i mocy maksymalnej 160 KM, sprzężonym z 5-biegową manualną, niezsynchronizowaną skrzynią biegów. Posiadał 42 miejsca siedzące oraz 10 miejsc na dodatkowych rozkładanych siedzeniach.
Nasz model autobusu Jelcz 043 to Brekina 58257, w kolorze biało-czerwonym prezentuje się następująco:
20230811_153325.jpg
20230811_153338.jpg
20230811_153357.jpg
20230811_153411.jpg

:)
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
25.584 387 20
#2
To właściwie dziś kultowy autobus tamtych czasów. Ciekawie wygląda w czerwieni, ale ja wolę tą wersję w kolorze niebieskim. Czerwony najbardziej pasuje mi jako wersja miejska z harmonijkowymi drzwiami.
 

Tomek M.

Znany użytkownik
Reakcje
10.062 68 0
#4
Witamy w gronie autobusowych świrów(y)(y)(y)
Jak na wejście to piękny klasyk w którym jest kilka rzeczy do poprawki, ale gołym okiem robi bardzo dobre wrażenie.
Akurat ten model to jest według katalogu brekiny Skoda, do Jelczy zmienili lampy, ale w sumie może robić za Jelcza bo pierwsze miały właśnie takie reflektory.
 
OP
OP
Drzewiarz

Drzewiarz

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.759 14 0
#6
#2
Dorzucamy kolejnego Ogórka, tym razem z przyczepą Jelcz P-01, której produkcję rozpoczęto 1965 roku. Projekt opierał się w dużej mierze na Jelczu 043, co ułatwiało produkcję z uwagi na wykorzystanie tych samych podzespołów. Przyczepa posiadała 36 miejsc siedzących dla pasażerów, co zwiększało pojemność całego zestawu do niebagatelnych 78 miejsc, plus 10 rozkładanych. Ciekawostką pozostaje fakt, iż na bazie jej konstrukcji zostały zbudowane różne wersje: sypialno-turystyczna, miejska, barowa, laboratoryjna oraz szkolna (mogła być ciągnięta przez traktor). Przyczepa P-01 była również spotykana zagranica, gdyż eksportowano ją do Czechosłowacji oraz NRD. Jednakże, komfort podróży nią był wątpliwy, szczególnie jeżeli chodzi o spaliny, które przedostawały się do jej środka.
Nasz Jelcz 043 z przyczepą P-01 firmy Brekina 58274 prezentuje się następująco:
20231228_161624.jpg
20231228_161634.jpg
20231228_161707.jpg
20231228_161712.jpg
20231228_161716.jpg
20231228_161734.jpg
20231228_161740.jpg
20231228_161814.jpg
20231228_161838.jpg

:)
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
25.584 387 20
#8
Ogórek to ogórek... ;) Zawsze będzie mi się podobał i zawsze będzie przypominał młodzieńcze lata, kiedy takim się podróżowało...
Piękny model.
 

Tomek M.

Znany użytkownik
Reakcje
10.062 68 0
#12
Jako, że nie znam się na modelach autobusów pytanie - czy producent zapomniał o takim detalu jak tablice rejestracyjne? Czy może są do samodzielnego montażu? Co do "ogórków" to także mam sentyment.
Zasadniczo są produkowane modele z pełnym oznaczeniem, ale to jest robione na zamówienie sklepów, bądź też producent stworzy jakąś limitowaną edycję.
 
OP
OP
Drzewiarz

Drzewiarz

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.759 14 0
#15
#3
Porzucamy na jakiś czas uprawę "ogórków" i przerzucamy się na "parówki" ;) W naszym muzeum pojawia się autobus M.A.N. 750 w wersji Reisebus (wycieczkowy - w wolnym tłumaczeniu :)). Był w tej wersji produkowany w latach 1967-1974. Nasz model miał 11 metrów długości i posiadał 45 miejsc siedzących. Napędzany był najprawdopodobniej silnikiem o mocy 192KM, aczkolwiek do roku 1972 mógł mieć tylko 160KM.
Nasz M.A.N. 750 Reisebus model Brekina 59252 prezentuje się następująco:
20231228_133945.jpg
20231228_134002.jpg
20231228_134021.jpg
20231228_134035.jpg
20231228_134046.jpg
20231228_134106.jpg

:)
 

Tomek M.

Znany użytkownik
Reakcje
10.062 68 0
#18
Świetny autokar, wersję miejską produkowało nieodżałowane VK-modelle, a ja uzupełniając Twoje ciekawe informacje dodam że w Rumunii był
produkowany na licencji jako Roman 111RD z tym że grill był z serii ciężarowej zapożyczony.
 
OP
OP
Drzewiarz

Drzewiarz

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.759 14 0
#20
#4
Czas na trochę nowszy model, dobrze znany i lubiany ;) Dzisiaj prezentujemy autobus Setra 315 HDH. Zacznijmy od rozszyfrowania oznaczenia naszego pojazdu. Liczba "315" oznacza następujące cechy: "3" - generację pojazdu, "15" liczbę rzędów siedzeń (przy okazji determinuje jego długość, w naszym przypadku 12m). Natomiast litery HDH (Hochdecker High) - w bezpośrednim tłumaczeniu oznaczają autokar wysokopodłogowy wysoki (może lepiej brzmiałoby "ekstra wysokopodłogowy" :niepewny:). Ten model Setry zaliczamy do serii Setra Topa Class, czyli autokary najwyższej klasy. Nasza Setra 315 HDH produkowana była w latach 1991-2002, natomiast w roku 1993 zdobyła tytuł "Coach of the Year". Na koniec może warto dodać, że Setry napędzane są silnikami Mercedes-Benz, do którego zresztą należy od roku 1995 marka Kässbohrer Setra .
Nasza Setra 315 HDH w malowaniu ze znakiem zodiaku "Byk" jest to model Rietze 90904, i prezentuje się natępująco:
20240104_211828.jpg
20240104_211846.jpg
20240104_211916.jpg
20240104_211929.jpg
20240104_211945.jpg

:)