Po długim okresie stagnacji postanowiłem wznowić działanie moje galerii na Facebooku na funpage o nazwie "Koleje wąskotorowe". Ambitne plany zakładają regularne wrzucanie nowych zdjęć, może nawet codziennie (przez ostatnie kilka dni mi się to udawało . W związku z tym, że nie każdy ma konto na w/w portalu społecznościowym, a są tacy, którzy chcą je sobie obejrzeć, wymyśliłem, że równolegle z FB będę wrzucał zdjęcia tutaj, w tym wątku. Jeżeli ten pomysł Wam nie odpowiada, lub jest niezgodny z regulaminem forum, to napiszcie, wówczas zaprzestanę publikacji zdjęć na forum.
Niedawno miasto Sosnowiec oficjalnie wycofało się z planów zachowania i dalszego utrzymywania kolejki wąskotorowej likwidowanej Kopalni Węgla Kamiennego Kazimierz-Juliusz. Tym samym ta ciekawa przemysłowa wąskotorówka została praktycznie skazana na unicestwienie. Przypomnijmy więc czasy jej funkcjonowania. 27 styczeń 1997 roku, mroźne popołudnie. Lokomotywa nr 2 (Wls150-6847) wyjechała z Szybu Kazimierz i jedzie w kierunku Szybu Juliusz. Jest to pociąg, który każdego dnia, zgodnie z wewnętrznym rozkładem jazdy, przewoził górników KWK Kazimierz-Juliusz między szybami. Za lokomotywą odkupiony od PKP wagon brankard, który służył wówczas za wagon osobowy. Niestety, w tym roku prawdopodobnie nie były już eksploatowane wagony osobowe typu 3Aw, którymi kopalniane pociągi osobowe były obsługiwane wcześniej. Wówczas co najmniej jeden wagon typu 3Aw stał jeszcze odstawiony przy Szybie Juliusz. Można go było zobaczyć zza płotu kopalni. Za pociągiem jedzie lokomotywa nr 3 (Wls 150-7084), która poprowadzi ten ciekawy skład w drodze powrotnej. Kilka lat później trafi na Piotrkowską Kolej Dojazdową, gdzie po remoncie dostanie osobliwe, zabudowane w przedziałach silnikowych, światła takie jak w lokomotywach serii Lxd2 i zostanie pomalowana na kolor czerwony. Po likwidacji kolejki piotrkowskiej trafiła do Jędrzejowa, gdzie znajduje się do dziś.
27.01.1997, Foto: Michał Izydorczak
Kolej wąskotorowa Kopalni Węgla Kamiennego "Kazimierz-Juliusz" w Sosnowcu, o prześwicie toru 750mm, wywoziła także odpad kamienia z sortowni węgla na wysypisko, znajdujące się na hałdzie przy Szybie Kazimierz. Była to ostatnia wąskotorówka w Polsce, która wywoziła kamień z zakładu górniczego na hałdę. Wcześniej podobne rozwiązania można było spotkać w wielu kopalniach, np KWK Janina w Libiążu, KWK Wieczorek w Katowicach czy KWK Centrum w Bytomiu. Na zdjęciu Lokomotywa Nr 4 (Wls150-7219) „Ziuta” jedzie z wagonami załadowanymi kamieniem na wysypisko. W tle widoczne zabudowania szybu Kazimierz.
19.06.2004, Foto: Michał Izydorczak
Dalej wspominamy kolej wąskotorową Kopalni Węgla Kamiennego "Kazimierz-Juliusz" w Sosnowcu. Poza przewozami górników rozkładowymi pociągami pracowniczymi oraz wywozem kamienia na zwałowisko, kolej woziła także materiał wspomagający wydobycie węgla. Na przykład elementy obudów szybów. Były one przewożone między szybami należącymi do kopalni. Na zdjęciu lokomotywa Nr 5 Wls180-7220 „Laleczka” przy przejeździe kolejowym na ul. Wileńskiej z takim właśnie pociągiem. Na ostatnim wagonie widać załadowany wóz górniczy o węższym prześwicie toru (600mm), załadowany materiałem.
13.09.2010 FOTO: Michał Izydorczak
Na kolei K.W.K. Kazimierz Juliusz spotkać można było także pociągi robocze, do których używano specjalnego wagonu, w którym znajdowały się narzędzia. Skład taki można było zobaczyć w sytuacji, gdy na szlaku miało miejsce jakieś wykolejenie lub przeprowadzano bieżącą naprawdę toru. Na zdjęciu lokomotywa Nr 2 Wls150-6847 wraca do Szybu Kazimierz, między odgałęzieniem na wysypisko kamienia, a mostem na rzece Bobrek.
14.09.2010, Foto: Michał Izydorczak
Niedawno w sieci pokazały się aktualne zdjęcia z kolei w Cegielni Pudliszki, które wskazują iż obecnie kolejka jest nieczynna, a lokomotywa wygląda na zdewastowaną i rozkradzioną. Dziś prezentujemy więć zdjęcie z czasów, gdy kolej wąskotorowa w Pudliszkach jeszcze normalnie funkcjonowała. W kadrze widać załadunek wózków kolebowych gliną na wyrobisku. Gdy wagony zostaną załadowane, lokomotywa Wls50 – 1363/1962r pociągnie skład do zakładu, gdzie urobek zostanie z wózków wyładowany i wykorzystany w procesie produkcji cegieł.
22.09.2009 Foto: Michał Izydorczak
Niedawno miasto Sosnowiec oficjalnie wycofało się z planów zachowania i dalszego utrzymywania kolejki wąskotorowej likwidowanej Kopalni Węgla Kamiennego Kazimierz-Juliusz. Tym samym ta ciekawa przemysłowa wąskotorówka została praktycznie skazana na unicestwienie. Przypomnijmy więc czasy jej funkcjonowania. 27 styczeń 1997 roku, mroźne popołudnie. Lokomotywa nr 2 (Wls150-6847) wyjechała z Szybu Kazimierz i jedzie w kierunku Szybu Juliusz. Jest to pociąg, który każdego dnia, zgodnie z wewnętrznym rozkładem jazdy, przewoził górników KWK Kazimierz-Juliusz między szybami. Za lokomotywą odkupiony od PKP wagon brankard, który służył wówczas za wagon osobowy. Niestety, w tym roku prawdopodobnie nie były już eksploatowane wagony osobowe typu 3Aw, którymi kopalniane pociągi osobowe były obsługiwane wcześniej. Wówczas co najmniej jeden wagon typu 3Aw stał jeszcze odstawiony przy Szybie Juliusz. Można go było zobaczyć zza płotu kopalni. Za pociągiem jedzie lokomotywa nr 3 (Wls 150-7084), która poprowadzi ten ciekawy skład w drodze powrotnej. Kilka lat później trafi na Piotrkowską Kolej Dojazdową, gdzie po remoncie dostanie osobliwe, zabudowane w przedziałach silnikowych, światła takie jak w lokomotywach serii Lxd2 i zostanie pomalowana na kolor czerwony. Po likwidacji kolejki piotrkowskiej trafiła do Jędrzejowa, gdzie znajduje się do dziś.
27.01.1997, Foto: Michał Izydorczak
Kolej wąskotorowa Kopalni Węgla Kamiennego "Kazimierz-Juliusz" w Sosnowcu, o prześwicie toru 750mm, wywoziła także odpad kamienia z sortowni węgla na wysypisko, znajdujące się na hałdzie przy Szybie Kazimierz. Była to ostatnia wąskotorówka w Polsce, która wywoziła kamień z zakładu górniczego na hałdę. Wcześniej podobne rozwiązania można było spotkać w wielu kopalniach, np KWK Janina w Libiążu, KWK Wieczorek w Katowicach czy KWK Centrum w Bytomiu. Na zdjęciu Lokomotywa Nr 4 (Wls150-7219) „Ziuta” jedzie z wagonami załadowanymi kamieniem na wysypisko. W tle widoczne zabudowania szybu Kazimierz.
19.06.2004, Foto: Michał Izydorczak
13.09.2010 FOTO: Michał Izydorczak
Na kolei K.W.K. Kazimierz Juliusz spotkać można było także pociągi robocze, do których używano specjalnego wagonu, w którym znajdowały się narzędzia. Skład taki można było zobaczyć w sytuacji, gdy na szlaku miało miejsce jakieś wykolejenie lub przeprowadzano bieżącą naprawdę toru. Na zdjęciu lokomotywa Nr 2 Wls150-6847 wraca do Szybu Kazimierz, między odgałęzieniem na wysypisko kamienia, a mostem na rzece Bobrek.
14.09.2010, Foto: Michał Izydorczak
Niedawno w sieci pokazały się aktualne zdjęcia z kolei w Cegielni Pudliszki, które wskazują iż obecnie kolejka jest nieczynna, a lokomotywa wygląda na zdewastowaną i rozkradzioną. Dziś prezentujemy więć zdjęcie z czasów, gdy kolej wąskotorowa w Pudliszkach jeszcze normalnie funkcjonowała. W kadrze widać załadunek wózków kolebowych gliną na wyrobisku. Gdy wagony zostaną załadowane, lokomotywa Wls50 – 1363/1962r pociągnie skład do zakładu, gdzie urobek zostanie z wózków wyładowany i wykorzystany w procesie produkcji cegieł.
22.09.2009 Foto: Michał Izydorczak
- 6
- 7
- 5
- Pokaż wszystkie