• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja EU07 do jakich składów

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.398 123 11
#1
Tę też mam na zdjęciach, jak EU07-348, EU07 169, EU07-161, SM42-593, SU46-039, SU45-078, SP45-048, ET22-243, ET22-271, EU43-005, ES64 F4 155, czy nawet Ty2 911. Fajna sprawa, modele rzeczywiste a nie "przypadkowe". No i Gabrysia.
Pokaz proszę EU07-161? Bo z tego co kojarzę to jest tylko jedno zdjęcie tej lokomotywy i w dodatku ze składem towarowym..
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.025 577 30
#4
Pokaz proszę EU07-161? Bo z tego co kojarzę to jest tylko jedno zdjęcie tej lokomotywy i w dodatku ze składem towarowym..
Myślałem że masz zdjęcie z lat 70/80tych które by odpowiadało malowaniu w jakim tą lokomotywę wypuściło PIKO
Czyżby kolega @mikl miał wątpliwości, czy EU07-161 prowadziła pociągi pasażerskie w latach 70. i 80. XX wieku? ;) W tamtych czasach EU06 i EU07 prowadziły praktycznie wyłącznie pociągi pasażerskie. Pociąg towarowy z taką lokomotywą to był duży wyjątek i takie zdjęcie byłoby rarytasem.
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.398 123 11
#5
Czyżby kolega @mikl miał wątpliwości, czy EU07-161 prowadziła pociągi pasażerskie w latach 70. i 80. XX wieku? ;) W tamtych czasach EU06 i EU07 prowadziły praktycznie wyłącznie pociągi pasażerskie. Pociąg towarowy z taką lokomotywą to był duży wyjątek i takie zdjęcie byłoby rarytasem.
Wiem że wyjątkiem, gdyż kojarzę dyskusję na forum. Jednak jako że jedyne zdjęcie z tamtego okresu przedstawiające ta właśnie lokomotywę jest niestety z pociągiem towarowym, to miałem nadzieję ze kolega Robert ma w archiwum inne zdjęcie 161-ki
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.384 453 99
#7
Czyżby kolega @mikl miał wątpliwości, czy EU07-161 prowadziła pociągi pasażerskie w latach 70. i 80. XX wieku? ;) W tamtych czasach EU06 i EU07 prowadziły praktycznie wyłącznie pociągi pasażerskie. Pociąg towarowy z taką lokomotywą to był duży wyjątek i takie zdjęcie byłoby rarytasem.
http://rail.phototrans.eu/15,373,1.html
a z okresu wcześniejszego to raczej trudno będzie
Rarytas w załączeniu.... lata 70-te.
>>>KLIK<<<

PS. Zdjęcie załączone przez Krzysztofa Koja w tym wątku: http://forum.modelarstwo.info/threads/nowości-pkp-2016.27763/post-533908
 
OP
OP
mikl

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.398 123 11
#8
@PP1970 to jest własnie jedyne zdjęcie tej lokomotywy. stad tez dla mnie rarytasem byłby gdyby ktoś miał zdjęcie prowadzonego składu pasażerskiego. Dlatego bylem pelen nadziei kiedy kolega @robertkroma wspomniał ze ma zdjęcie 161stki, ze ma je z okresu jakim odpowiadał model PIKO
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.025 577 30
#9
Zdjęcie załączone przez Krzysztofa Koja w tym wątku
Tak, już znalazłem to zdjęcie. Ktoś miał szczęście taki skład złapać. Krzysztof napisał, że autor fotki nie jest mu znany, a czy wiadomo gdzie i kiedy zrobiono to zdjęcie?
dla mnie rarytasem byłby gdyby ktoś miał zdjęcie prowadzonego składu pasażerskiego
W tamtych czasach pociągi pasażerskie w EU07 były tak powszechne, że nikt nie myślał o ich fotografowaniu. Ci, którzy mieli szansę na robienie zdjęć kolei polowali głównie na parowozy i ew. na takie właśnie wyjątkowe ujęcia, jak omawiane zdjęcie. Myślę, że nie musimy mieć zdjęcia, żeby zestawić prawdopodobny skład pasażerski z EU07-161. Natomiast gdyby ktoś ustawił na makiecie ten model ze składem towarowym z lat 70. to ta fotka przydałaby się, żeby udowodnić, że coś takiego też się zdarzało.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.286 88 0
#10
@PP1970 to jest własnie jedyne zdjęcie tej lokomotywy. stad tez dla mnie rarytasem byłby gdyby ktoś miał zdjęcie prowadzonego składu pasażerskiego. Dlatego bylem pelen nadziei kiedy kolega @robertkroma wspomniał ze ma zdjęcie 161stki, ze ma je z okresu jakim odpowiadał model PIKO
Dzięki za info - nie miałem tego zdjęcia.

Czy masz na myśli moje wcześniejsze wypowiedzi, że model EU07-161 pasuje do wagonów pasażerskich z wrocławskim przydziałem?

Jeśli tak, to nie mam żadnego foto na poparcie, że był tak zestawiany. Polegam jedynie na malowaniu, rewizji i przydziale. Notabene, ten model nie ma na dachu anteny, co w przypadku końcówki lat 70-tych znacznie poszerza jego zastosowania*.

Tak więc to, co pisałem, dotyczy jedynie teoretycznej poprawności zestawienia składu, bo w zasadzie każda będąca "pod ręką" EU07 mogła być zestawiona z każdym pociągiem, jeżeli zaszła tak potrzeba. Jeżeli nie było pod ręką EU z radiem, to pociąg pasażerski mógł jechać z EU bez radia :)

Patrząc od innej strony: do wrocławskiej Bipa czy 120A nie ma chyba lepiej pasującego modelu lokomotywy?


A propos tego zdjęcia: nie istnieją modele takich wagonów, więc zestawienie składu na tej podstawie na razie nie jest możliwe...



---
* Pod koniec lat 70-tych PKP zaczęły otrzymywać seryjne dostawy radiotelefonów, które służyły do łączności liniowej na wybranych liniach, początkowo dla pociągów pasażerskich, później dla wszystkich. Dlatego model w epoce IVb bez anteny ma szersze zastosowanie, bo może służyć do każdego rodzaju pociągu na każdej linii zelektryfikowanej. Można nawet przymknąć oko na rewizję i zestawić go w IVa - zewnętrznie niczym się nie różni.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.025 577 30
#11
Pod koniec lat 70-tych PKP zaczęły otrzymywać seryjne dostawy radiotelefonów, które służyły do łączności liniowej na wybranych liniach, początkowo dla pociągów pasażerskich,
Już w pierwszej połowie lat 70. zaczęto coraz powszechniej stosować radiołączność pociągową. Nie wiem, skąd się wzięła teza, że dopiero pod koniec lat 70. Ja w 1975 roku, w ramach praktyk studenckich, jechałem w lokomotywie z Warszawy do Poznania i do Katowic i na obu lokomotywach (EP05 i EU05 MD Olszynka Grochowska) radiotelefony były, również obie linie były w radiołączność wyposażone. Zdaję sobie sprawę, że MD Olszynka była jedną z pierwszych, której maszyny dostały radiotelefony, ale proces wyposażania lokomotyw PKP w radiotelefony zaczął się znacznie wcześniej, niż pod koniec lat 70. A jedną z pierwszych linii, na której instalowano radiołączność już na przełomie lat 60. i 70., była magistrala węglowa, wcale nie najważniejsza, jeśli chodzi o ruch pasażerski.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.286 88 0
#12
Informacje o radiołączności PKP czerpię z tego artykułu.

"W III kwartale 1976 r. zakłady radiowe RADMOR dostarczyły PKP pierwszą seryjną partię radiotelefonów w liczbie 500 sztuk".

Najpierw robiono próby na kilku lokomotywach w MD Odolany, potem magistrala węglowa w 1972. Reszta w podlinkowanym artykule.

Artykuł (ani żadne inne źródło, które próbowałem wyszukać) nie wspomina o datach instalacji radiołączności na liniach zelektryfikowanych w rejonie Wrocławia. Stąd wnoszę, że było to robione planowo już po wszelkich testach i po w/w pierwszej seryjnej dostawie.


EU07-161 to jedyny dostępny model elektrowozu PKP bez anteny. Rewizja 26.5.78. Z pewnością nie zainstalowano radiotelefonów na wszystkich lokach do tego czasu.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.384 453 99
#13
Krzysztof napisał, że autor fotki nie jest mu znany, a czy wiadomo gdzie i kiedy zrobiono to zdjęcie?
Dokładnie to nie wiem, ale K.Koj napisał tam, że jest to "zdjęcie z interesującego nas okresu".... a mowa była o drugiej połowie lat 70-tych.
Rewizja na modelu PIKO EU07-161 też chyba była na drugą połowę lat 70-tych (chyba 1978 rok).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.025 577 30
#14
"W III kwartale 1976 r. zakłady radiowe RADMOR dostarczyły PKP pierwszą seryjną partię radiotelefonów w liczbie 500 sztuk".
...
Stąd wnoszę, że było to robione planowo już po wszelkich testach i po w/w pierwszej seryjnej dostawie.
Ale przecież nawet z tego artykułu wynika, że nie były to pierwsze radiotelefony używane na lokomotywach PKP, więc skąd wniosek, że te z III kwartału 1976 to była to pierwsza seryjna dostawa? Pomijam już kwestię wiarygodności i ścisłości informacji w tym artykule, bo nie mam możliwości weryfikacji. Nie pamiętam, jakie radiotelefony były na tych lokomotywach, jakimi jechałem w 1975 roku, ale jakieś tam były. Ale oczywiście nie zmienia to faktu, że wrocławska EU07-161 z rewizją w 1978 roku mogła wtedy jeszcze nie mieć radia.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.286 88 0
#15
skąd wniosek, że te z III kwartału 1976 to była to pierwsza seryjna dostawa?
To nie wniosek, tylko cytat. Jeżeli polemizujesz z tezą, że wcześniej radiotelefonów w ogóle nie było, to ja takiej tezy nie wygłosiłem.

Radiotelefony PKP pochodziły z RADMOR (wcześniej ta firma nazywała się MORS) i wg artykułu, pierwsza seryjna partia dotarła właśnie wtedy. Czyli przedtem były nieseryjne, czyli prototypowe, czyli było ich mniej, czyli nie były na każdej linii, tylko np. na tych, które wymieniliśmy wyżej, i nie w każdym loku.


Nie pamiętam, jakie radiotelefony były na tych lokomotywach, jakimi jechałem w 1975
Od MORS albo RADMOR, przy czym to ta sama firma. Jeżeli zakupione przed 1973, to lampowe. Ale to akurat jest bez znaczenia dla naszych rozważań o zastosowaniach EU07-161.

Artykuł wspomina jeszcze, że pomiędzy 1973 a 1976 była przerwa w dostawach, bo urządzenia tranzystorowe dopiero opracowywano:

"W roku 1973 zakłady radiowe RADMOR zakończyły produkcję urządzeń lampowych i tym samym zakończyła się ich dostawa dla PKP. Rozpoczęła się nowa era urządzeń tranzystorowych. Przystąpiono więc do opracowania nowego tranzystorowego radiotelefonu dla PKP. Za bazę wykorzystano radiotelefon 3001 produkowany już seryjnie dla innych odbiorców. Nowy zestaw radiowy instalowany na początku marca 1976 r. w ramach serii informacyjnej na trzech posterunkach[...]"


EU07-161 z rewizją w 1978 roku mogła wtedy jeszcze nie mieć radia.
I z tego powodu, jako jedyny dotychczas model elektrowozu PKP, świetnie nadaje się do odwzorowania pociągów z czasów i miejsc, w których radiotelefonów nie używano. I to właściwie jedyne, co chciałem tu podkreślić.

Na nasze modelarskie nieszczęście, oznacza to, że EU07-161 mogła jeździć przede wszystkim z pociągami towarowymi, tak jak na załączonym parę postów wyżej zdjęciu. Ale i tak nie mamy lepszej lokomotywy do wrocławskich wagonów pasażerskich z tego okresu. A do Bipa z Poznania rew. 1975 też powinna pasować.


Pomijam już kwestię wiarygodności i ścisłości informacji w tym artykule, bo nie mam możliwości weryfikacji.
A więc póki co to jedyne źródło, jakim dysponujemy. Poza tym, że można poszukiwać fotografii lokomotyw z widocznym dachem z/bez anteny.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.025 577 30
#16
To nie wniosek, tylko cytat.
No to cytujemy:
Następnie w latach 1973–1974 w urządzenia radiołączności wyposażono linie Lublin–Dęblin–Kielce–Tunel–Katowice (z odgałęzieniem Dęblin–Warszawa). Wszystkie te sieci pracowały przez wiele lat a w radiołączność pociągową wyposażano sukcesywnie kolejne linie. W roku 1973 zakłady radiowe RADMOR zakończyły produkcję urządzeń lampowych i tym samym zakończyła się ich dostawa dla PKP. Rozpoczęła się nowa era urządzeń tranzystorowych. Przystąpiono więc do opracowania nowego tranzystorowego radiotelefonu dla PKP. Za bazę wykorzystano radiotelefon 3001 produkowany już seryjnie dla innych odbiorców. Nowy zestaw radiowy instalowany na początku marca 1976 r. w ramach serii informacyjnej na trzech posterunkach zapowiadawczych we wschodniej DOKP oraz czterech lokomotywach EU07 z lokomotywowni Dęblin.
...
W III kwartale 1976 r. zakłady radiowe RADMOR dostarczyły PKP pierwszą seryjną partię radiotelefonów w liczbie 500 sztuk...

Ta pierwsza seryjna partia dotyczyła nowego typu radiotelefonów tranzystorowych. Nigdzie w artykule nie ma słowa o tym, że była to pierwsza seryjna produkcja, a wcześniejsze (lampowe), modele były tylko prototypami. Wręcz przeciwnie, z pierwszej części powyższego cytatu wnioskuję, że wcześniej dostarczono sporą partię radiotelefonów starszego typu.
I z tego powodu, jako jedyny dotychczas model elektrowozu PKP, świetnie nadaje się do odwzorowania pociągów z czasów i miejsc, w których radiotelefonów nie używano. I to właściwie jedyne, co chciałem tu podkreślić.
Tu pełna zgoda.
Na nasze modelarskie nieszczęście, oznacza to, że EU07-161 mogła jeździć przede wszystkim z pociągami towarowymi, tak jak na załączonym parę postów wyżej zdjęciu.
A tu zupełnie nie. Skąd wniosek, że EU07-161 mogła jeździć przede wszystkim z pociągami towarowymi? To był raczej wyjątek i dlatego to zdjęcie zrobiono i dlatego jest tak cenne.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.286 88 0
#17
Skąd wniosek, że EU07-161 mogła jeździć przede wszystkim z pociągami towarowymi? To był raczej wyjątek i dlatego to zdjęcie zrobiono i dlatego jest tak cenne.
Bardzo by mi to odpowiadało, ale to jest domysł, nie dowód. I tyle nam na razie pozostaje.
W ogóle, w 1976 ten lok był jeszcze w Gdyni, do Wrocławia musiał trafić po tej dacie.

Co do radia, skoro w 1973 zaprzestano produkcji lampowych, a tranzystorowe wypuszczono seryjnie dopiero w 1976, to masz rację, że pomiędzy tymi latami PKP mogły instalować radia - ale jedynie z zapasów wyprodukowanych do 1973.
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
958 41 3
#18
EU07 w owym czasie tuż po zakończeniu produkcji serii (środek lat 70), było troszkę więcej niż zakładał plan pracy w turnusach. Niewielka nadwyżka kilkunastu sztuk została zagospodarowana w ruchu towarowym, jako że w latach 60 i 70 elektryfikowano głównie ciągi towarowe gdzie nierzadko ruch pasażerski był niewielki. Potem właśnie ze względu na niedobór maszyn towarowych, przestawiono moce produkcyjne Pafawagu po 1974 roku w całości na ET22. Jako że i to nie wystarczało, w HCP rozpoczęto produkcję opartej o EU07 maszyny dwuczłonowej ET41 (było to jednym z powodów wstrzymania produkcji seryjnej SU46 i SP47). Wszystko w tym temacie można znaleźć w Świecie Kolei 9/2002 w artykule autorstwa pana Pawła Terczyńskiego o EU07-4E. Są tam też zdjęcia EU07 z lat 80 i 90 ze składami towarowymi. Tak samo przecież typowo pasażerska SP45, bywało że prowadziła składy towarowe już w latach 80, po wycofaniu tej serii z najbardziej prestiżowej pracy przy pociągach ekspresowych do miejsc dyslokacji w mniejszych węzłach. W samej książce pana Terczyńskiego o lokomotywach HCP, takich zdjęć jest co najmniej kilka jeżeli o lata 80 chodzi.
Naprawdę- jeżeli coś ma koła i sprzęg śrubowy- mogło ze sobą jeździć. Chyba tylko przypadek serii EP08 i EP09 znany jest z tego że przy pociągach towarowych nie pracowały ze względu na niekorzystne przełożenia przekładni. EU06 i EU07 wymiennie z ET22 i ET21 pracowały przy towarowych i osobowych. ET41 zdarzało się jeździć z pasażerskimi, nic nadzwyczajnego. Parowozy Pt47, Ol49 zdarzało się że prowadziły towarowe (rzadko), z kolei Ty2 pod koniec swojego żywota często prowadziły pasażerskie. Generalnie raczej lokomotywy towarowe i manewrowe wspomagały ruch pasażerski niż odwrotnie, ale zdarzały się wcale nie tak rzadkie jak się wydaje przypadki prowadzenia składów towarowych przez lokomotywy pasażerskie.
 

RMP

Aktywny użytkownik
Reakcje
892 39 0
#19
Nie ma anteny, a może zaraz na drugi dzień po zrobieniu tego zdjęcia antenę na lok. jednak założono.
A może własnie jest przesyłana na montaż anteny i żeby nie jechała luzem to podpięto jej pierwszy lepszy skład wagonów w tym przypadku akurat towarowych.
Czy można to wykluczyć, niemożliwe? No nie.
A tu tyle pisania właściwie o niczym.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.993 42 4
#20
A mnie się wydaje, że powyższa dyskusja o braku anteny przechodzi samą siebie. Dziwne dywagacje. Ja dla odmiany mając swoje zdjęcie z 2003 roku i tak podhaczę do niej wagony Robo z epoki 5 z trumienkami. Można powiedzieć że niezgodne z prawdą historyczną, ale mnie to cieszy i to mój skład. To jest też tak samo jak z parowozami PKP bez osprzętu polskiego. Są takie jakie są i cieszmy się tym. Można WYDZIWIAĆ.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 7
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 7

Podobne wątki